35 000 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2019

Nr. 78 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 april 2019

Op 6 april jl. informeerde ik u per brief over de oplossing voor de vertraagde levering werkplaatskaarten slimme tachograaf (Kamerstuk 35 000 XII, nr. 77). Dit naar aanleiding van mijn eerdere brief van 5 maart jl. (Kamerstuk 35 000 XII, nr. 76) waarin ik u meldde dat Kiwa niet in staat was om zoals afgesproken op 15 maart jl. werkplaatskaarten voor de slimme tachograaf te leveren. In deze brief informeer ik u over de actuele stand van zaken.

Kroatische werkplaatskaarten afgeleverd aan Nederlandse werkplaatsen

De Kroatische werkplaatskaarten zijn inmiddels afgeleverd bij de Nederlandse werkplaatsen. Hiermee worden de grootste problemen voor fabrikanten en leveranciers van vrachtwagens en bussen voorkomen, zodat de productie van voertuigen niet stil valt. Kroatië was van alle mogelijke leveranciers op dat moment het snelste in staat werkplaatskaarten te leveren.

Nieuwe vertraging Nederlandse tachograafkaarten

Kiwa heeft mij geïnformeerd ook op 15 mei a.s. geen Nederlandse kaarten van kaartleverancier Idemia te kunnen leveren. Dit heeft mij onaangenaam verrast. Door het niet halen van een aantal noodzakelijke processtappen, zoals een test bij het Joint Research Centre van de Europese Commissie en het niet kunnen voldoen aan de designvereisten van de verordening loopt Idemia verdere vertraging op bij de productie van de Nederlandse tachograafkaarten. Het betreft hier niet alleen de Nederlandse werkplaatskaarten, maar ook de bestuurderskaarten (bestuurders van bussen en vrachtwagens), de bedrijfskaarten (transportondernemers) en tot slot de controlekaarten (ILT en Politie). Gelukkig kunnen de huidige bestuurders-, controle- en bedrijfskaarten ook gebruikt worden in de nieuwe tachografen. Alleen bij de werkplaatskaarten kan dit niet, waardoor hier met urgentie een oplossing is gevonden door middel van de Kroatische werkplaatskaarten (zie hierboven).

Overleg met sector en oplossingsrichtingen

Nadat ik op de hoogte ben gesteld van de vertraagde levering zijn de vertegenwoordigers van de belangrijkste partijen in dit dossier (RAI, Bovag, TLN, Evofenedex, KNV, DAF, Scania en VDL) uitgenodigd om samen met Kiwa en IenW aan tafel te gaan, om deze partijen te informeren over de vertraagde levering, de gevolgen te bespreken en om zo snel mogelijk te werken aan oplossingen.

In gezamenlijkheid is vervolgens gesproken over een aantal parallelle oplossingsrichtingen die Kiwa (in samenwerking met de sector) zal gaan bewandelen. Kiwa zal geen keuze maken tussen deze oplossingen, maar deze routes gelijktijdig bewandelen tot het moment dat er daadwerkelijk kaarten zijn. Deze oplossingsrichtingen zijn als volgt:

  • 1. Nederlandse kaarten via Idemia

    Het ingezette spoor met Idemia zal ondanks de tegenvallers worden doorgezet. Kiwa verwacht dat een leverdatum rond 15 juni mogelijk is.

  • 2. Nederlandse kaarten via een andere kaartleverancier

    Kiwa geeft aan dat een andere kaartleverancier in staat is rond 1 juli te kunnen leveren.

  • 3. Tijdelijke buitenlandse kaarten

    De notitie van de Europese Commissie die de deur heeft geopend voor de Kroatische oplossing met werkplaatskaarten biedt ook de mogelijkheid om andere typen kaarten uit het buitenland te halen voor de periode tot er Nederlandse kaarten beschikbaar zijn. Kiwa is in gesprek met bereidwillige landen en zoekt uit wanneer dit tot levering van kaarten kan leiden.

  • 4. Het actief door Kiwa benaderen van kaarthouders wier kaart op of korte tijd na 15 juni verloopt.

    Om uit te sluiten dat er door het onverhoopt niet slagen van de eerste drie oplossingsrichtingen bestuurders/bedrijven/controleurs zonder kaart komen te zitten zal Kiwa in kaart brengen hoeveel kaarten er in juni en de maanden daarna aflopen zodat deze partijen op tijd op de hoogte kunnen worden gesteld van het feit dat het verstandig is enige tijd vóór 15 juni een G1 kaart aan te vragen. Kiwa is hierover in gesprek met de sector om te komen tot een zo praktisch mogelijke oplossing en om dit zo goed en helder mogelijk te kunnen communiceren richting de achterban. De Kroatische werkplaatskaarten blijven daarnaast nog geldig tot 15 juli a.s..

Ik heb Kiwa gevraagd om alles op alles te zetten om te voorkomen dat partijen zonder geldige kaart komen te zitten, zodat werkplaatsen, transportbedrijven en chauffeurs, maar ook agenten en inspecteurs niet de dupe worden van het feit dat Kiwa en Idemia niet kunnen voldoen aan de gemaakte afspraken.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven