Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 maart 2019
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en wetenschap heeft gevraagd om een reactie
op de brief van Open State Foundation d.d. 25 oktober 2018 aangaande open data.
Onderwijsbesturen hebben de maatschappelijke verplichting om zich goed te verantwoorden
over de besteding van publiek geld voor onderwijs. Wij onderschrijven dan ook het
belang van open data en transparante informatievoorziening. De open data van OCW stellen
we openbaar beschikbaar op de website www.DUO.nl, er is daarbij geen belemmering op hergebruik door intellectueel eigendom of anderszins.
Deze data voldoen aan open standaarden en zijn computer-leesbaar. Daarbij werkt OCW
continu aan uitbreiding en verbetering van deze data. OCW heeft data nu beschikbaar
op bestuursniveau, maar de komende tijd bezien we of data op schoolniveau mogelijk
is.
De jaarrekeningen van onderwijsbesturen bevatten daarnaast veel financiële informatie.
Niet alle besturen publiceren deze informatie ook. We werken nu aan de wettelijke
verplichting tot openbaarmaking. Het wetsvoorstel waarmee dit wordt geregeld komt
binnenkort naar uw Kamer.
Op basis van de financiële informatie hebben we in december 2018 het dashboard Jaarrekeninggegevens gepubliceerd op de website Onderwijs in Cijfers. Hiermee maken we alle gegevens uit
de jaarrekeningen van de onderwijsbesturen inzichtelijk, zowel per bestuur als per
sector. Met dit dashboard heeft iedereen makkelijk toegang tot de financiële gegevens
van de onderwijsbesturen. Ook biedt het dashboard de mogelijkheid om een selectie
van besturen met elkaar te vergelijken.
Zoals de Minister van OCW en ik hebben aangegeven in onze reactie op het advies Inzicht
in en verantwoording van onderwijsgelden1 van de Onderwijsraad delen wij het standpunt dat de verantwoording door onderwijsbesturen
beter
moet. Daarom willen wij dat het onderwijsveld openbare benchmarks gaat ontwikkelen.
Daarbij kunnen bestaande initiatieven, zoals Vensters, benut worden. zo werken we
aan een kwaliteitsverbetering van de informatievoorziening. Op termijn willen we dat
ook kwalitatieve indicatoren aan de benchmarks gekoppeld worden. Dat is belangrijk
voor de ontwikkeling naar wat de Onderwijsraad benchlearning noemt: het trekken van
lessen uit wat werkt en wat niet.
Om alle acties die we in onze beleidsreactie hebben aangekondigd uit te voeren, hebben
we inmiddels een departementaal programma opgericht. Dit programma gaat de komende
twee jaar samen met betrokkenen uit het onderwijsveld aan de slag met het verbeteren
van de verantwoording.
We verwachten van het veld dat zij zich nadrukkelijk en onvoorwaardelijk gaan inzetten
om de verantwoording op peil te krijgen en daarmee het zo gewenste inzicht in de bestedingen
boven tafel te krijgen. Besturen en hun sectororganisaties zijn als eerste aan zet
om dit te realiseren en pakket dit voortvarend op. OCW heeft bij de initiatieven vanuit
het veld een faciliterende rol.
Mede namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob