35 000 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2019

Nr. 162 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 februari 2019

Met deze brief zend ik u het werkprogramma 2019–2020 van het Rathenau Instituut en geef ik mijn reactie op dit programma1.

Het Rathenau Instituut heeft als taak bij te dragen aan het maatschappelijke debat en de politieke oordeelsvorming over vraagstukken die samenhangen met of het gevolg zijn van wetenschappelijke en of technologische ontwikkelingen waaronder de ethische, de maatschappelijke, de culturele en de wettelijke aspecten daarvan. Het Rathenau Instituut heeft tevens als taak om het inzicht te vergroten in de werking van het wetenschapssysteem.

In het nieuwe werkprogramma kiest het Rathenau Instituut voor vier thema’s:

  • 1. Digitale samenleving: zelf vormgeven aan digitalisering.

  • 2. Maakbare levens: nieuwe mogelijkheden vanuit zorg voor burgers bekijken.

  • 3. Kennisgedreven democratie: inbreng van experts en burgers in besluitvorming.

  • 4. Vitale kennisecosystemen: kennissamenleving van de toekomst.

Mijn reactie op de keuze voor de thema’s is dat het hierbij gaat om onderwerpen die passen bij de taken die het Rathenau Instituut vervult. Met de thema’s wordt voortgebouwd op eerdere werkprogramma’s waardoor het instituut zijn opgebouwde expertise verder kan ontwikkelen en benutten.

De gekozen onderwerpen komen terug in de werkprogramma’s van meerdere adviesraden en planbureaus. Ik vind het belangrijk dat de expertise tussen deze partijen gedeeld wordt en dat er afstemming is over de timing van rapporten en adviezen zodat er geen opeenstapeling ontstaat. Als verantwoordelijk Minister van het Rathenau Instituut, de KNAW en de AWTI blijf ik hierover het gesprek met deze organisaties voeren.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven