Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 november 2018
Bijgaand treft u op verzoek van uw Kamer de ministeriële regeling behorend bij de
wet van 17 oktober 2018 tot wijziging van de Gaswet en van de Mijnbouwwet betreffende
het minimaliseren van de gaswinning uit het Groningenveld (Kamerstuk 34 957).
Tijdens het debat met uw Kamer op 9 oktober jl. heb ik uw Kamer toegezegd de ministeriële
regeling aan uw Kamer te sturen voordat deze inwerking treedt. Ik heb uw Kamer toen
aangegeven dat er te weinig tijd is voor een formele voorhang maar dat ik, indien
daar behoefte aan is, graag met uw Kamer van gedachten wissel over deze regeling.
Uw Kamer heeft op 16 oktober jl. een motie aangenomen met een soortgelijke strekking
(Kamerstuk 34 957, letter K herdruk). Graag geef ik hieraan uitvoering.
Bijgaande regeling1 wijzigt de Uitvoeringregeling Gaswet en de Mijnbouwregeling ter uitvoering van het
wetsvoorstel betreffende het minimaliseren van de gaswinning uit het Groningenveld.
Op basis van deze wetswijziging kan bij ministeriele regeling verder invulling gegeven
worden aan bijvoorbeeld de raming van GTS en de operationele strategie van de NAM.
Uitgangspunt hierbij is het kunnen sturen op het minimaliseren van de gaswinning uit
Groningenveld en het zo snel mogelijk beëindigen van deze gaswinning. Bijgaande ministeriële
regeling voorziet hierin voor de artikelen van de wet die op 1 januari 2019 in werking
treden. Het gaat om die artikelen die betrekking hebben op de voorbereiding van de
vast te stellen operationele strategie. De artikelen die betrekking hebben op de uitvoering
van de operationele strategie zullen op 1 oktober 2019 in werking treden. De Mijnbouwregeling
zal op dat moment worden aangepast om te voorzien in de nadere regels op grond van
de betreffende artikelen.
De wijzigingen in de Uitvoeringsregeling Gaswet betreffen nadere regels met betrekking
tot de door GTS op te stellen raming voor de benodigde hoeveelheid laagcalorisch gas
uit het Groningenveld. Het gaat om de systematiek voor het opstellen van de raming,
de aan te houden gemiddelde minimale beschikbare conversiecapaciteit en het onderscheid
in afnemers.
In de Mijnbouwregeling worden nadere regels gesteld over onder meer de regio-indeling,
de inhoud en de onderbouwing van de operationele strategie, en wordt invulling gegeven
aan de veiligheidsnorm.
In deze regeling is onder andere bepaald dat de NAM jaarlijks een analyse maakt van
het aantal gebouwen dat niet voldoet aan de norm voor het individuele aardbevingsrisico.
In de Mijnbouwwet is geregeld dat Staatstoezicht op de Mijnen toeziet op een juiste
en onbevooroordeelde toepassing van de analyse. Ook is geregeld dat TNO de uitkomsten
van de analyse controleert. Op de kortst mogelijke termijn wordt het model van de
NAM in publiek beheer genomen. Door de jaarlijkse analyse wordt duidelijk hoe de veiligheidssituatie
zich ontwikkelt. Ik kan deze analyse, en de adviezen daarover gebruiken bij mijn afweging
in hoeverre wordt voldaan aan de veiligheidsnorm.
Ik zal deze regeling niet eerder vaststellen dan vier weken nadat deze regeling aan
uw Kamer is aangeboden.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes