34 937 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2018 (Incidentele suppletoire begroting inzake wederopbouw bovenwindse eilanden)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Wetsartikel 3

Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze wet.

De Minister van Defensie, A.Th.B. Bijleveld-Schouten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

a. Inhoudelijke toelichting

Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting 2018 van het Ministerie van Defensie (X) ten opzichte van de ontwerpbegroting (inclusief nota’s van wijziging) met een bedrag van € 3,370 miljoen te verhogen.

Het grenstoezicht van Sint Maarten is tijdens de wederopbouw na de orkaan Irma extra kwetsbaar. Om die reden achten de Landen het noodzakelijk dat het grenstoezicht substantieel wordt versterkt. De bedreigingen voor het welzijn van de bevolking, met name via de grenzen, bestaan uit (migratie)criminaliteit, de instroom van illegale arbeidsmigranten en ongecontroleerde geld- en goederenstromen. De regeringen van Sint Maarten en Nederland hebben vastgesteld dat Sint Maarten ondersteuning nodig heeft bij de bestrijding van deze bedreigingen. Nederland heeft het versterken van het grenstoezicht als politieke voorwaarde gesteld voor het beschikbaar stellen van de middelen die het Kabinet heeft gereserveerd voor de wederopbouw.

De versterking van het grenstoezicht is een samenwerking tussen het Korps Politie Sint Maarten (KPSM), de Koninklijke Marechaussee (KMar), de Douane en de Kustwacht. De bijdrage aan het KPSM gaat via de begroting van Koninkrijksrelaties. De bijdrage voor de Kustwacht verloopt via de begroting van Defensie en de bijdrage voor de Douane via de begroting van Financiën. Koninkrijksrelaties en Financiën hebben ook een incidentele suppletoire begroting opgesteld. De maatregelen voor de Kustwacht worden hieronder toegelicht.

Artikel 2. Commandant Zeestrijdkrachten

Gereedstelling (€ 0,12 miljoen)

Dit betreft 30 vaardagen voor de Cutters van de KWCARIB. Hiermee neemt het aantal vaardagen toe van 120 naar 150 per jaar, daarmee wordt de interventiecapaciteit verhoogd.

Instandhouding (€ 0,65 miljoen)

Dit betreft de jaarlijkse exploitatiekosten voor de te verwerven mobiele radars, alsmede de intensivering met 100 vlieguren binnen het bestaande contract voor de inhuur van de kustwacht helikopter. Beide maatregelen dragen bij aan verbetering van de beeldopbouw en dus het zicht op de grens.

Personele uitgaven (€ 0,50 miljoen)

Dit betreft de inhuur van 3 fte ten behoeve van verbeterde informatie uitwisseling. Deze informatie wordt verzameld in samenwerking met de ketenpartners.

Materiële uitgaven (€ 0,10 miljoen)

Dit betreft de detacheringskosten behorende bij de overige exploitatie van de helikopterbemanningen op de Bovenwinden. Dit betreft de kosten van landingsrechten, stallingsgelden en reis-en verblijfkosten voor de intensivering van de vlieguren van de kustwacht-helikopter op de Bovenwinden. Door de helikopter en de bemanning tijdelijk te stationeren op de Bovenwinden worden aanvliegtijden gereduceerd wat de effectiviteit van de intensivering van de vlieguren ten goede komt.

Artikel 6. Investering Krijgsmacht

Opdracht Voorzien in nieuw materieel (€ 2,0 miljoen)

Dit betreft de investering in mobiele radars ten behoeve van Sint Maarten. De bovenwinden beschikken niet over walradarcapaciteit. De mobiele radars dragen bij aan verbetering van de beeldopbouw.

b. Budgettaire consequentie beleidsartikelen

Beleidsartikel 2 Taakuitvoering Zeestrijdkrachten

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)

Art.nr.

 

Stand Ontwerpbegroting 2018 incl. NvW (1)

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2018

Stand incidentele begroting 2018

Mutatie 2019

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

 

Verplichtingen

786.824

1.370

788.194

1.370

     
   

0

 

0

       
 

Uitgaven

786.824

1.370

788.194

1.370

     
 

Waarvan juridisch verplicht

78%

 

77%

       
 

             

2.01

Programma uitgaven

149.984

770

150.754

770

     
 

Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando ZSK

149.984

770

150.754

770

     
                 
 

Gereedstelling

26.504

120

26.624

120

     
 

– waarvan bijdrage aan SSO Paresto

             
 

– waarvan bijdrage aan Agentschap RWS

12.891

 

12.891

       
 

Instandhouding

123.480

650

124.130

650

     
 

             

2.33

Apparaatsuitgaven

636.840

600

637.440

600

     
 

Personele uitgaven

565.437

500

565.937

500

     
 

– waarvan eigen personeel

565.437

 

565.437

       
 

– waarvan externe inhuur

 

500

500

500

     
 

Materiële uitgaven

71.403

100

71.503

100

     
 

– waarvan IT

3.418

 

3.418

       
 

– waarvan huisvesting en infra

5.288

 

5.288

       
 

– waarvan overige exploitatie

61.938

100

62.038

100

     
 

– waarvan bijdrage aan SSO Paresto

759

 

759

       
                 
 

Apparaatsontvangsten

21.758

 

21.758

       

Beleidsartikel 6 Investeringen krijgsmacht

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)

Art.nr.

 

Stand Ontwerpbegroting 2018 incl. NvW (1)

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2018

Stand incidentele begroting 2018

Mutatie 2019

Mutatie 2020

Mutatie 2021

Mutatie 2022

 

Verplichtingen

2.351.724

2.000

2.353.724

       
 

Opdracht Voorzien in nieuw materieel

1.830.569

2.000

1.832.569

       
 

Opdracht Voorzien in infrastructuur

212.408

 

212.408

       
 

Opdracht Voorzien in ICT

216.880

 

216.880

       
 

Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek

63.190

 

63.190

       
 

Bijdrage aan de NAVO

28.677

 

28.677

       
 

Reserve valutaschommelingen

   

0

       
                 
 

Uitgaven

2.098.286

2.000

2.100.286

       
 

Waarvan juridisch verplicht

91%

 

77%

       
       

       
 

Programma uitgaven

2.098.286

2.000

2.100.286

       

6.01

Opdracht Voorzien in nieuw materieel

1.537.712

2.000

1.539.712

       

6.02

Opdracht Voorzien in infrastructuur

251.827

 

251.827

       

6.03

Opdracht Voorzien in IT

216.880

 

216.880

       

6.04

Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek

63.190

 

63.190

       

6.05

Bijdrage aan de NAVO

28.677

 

28.677

       

6.07

Reserve valutaschommelingen

             
 

Programma ontvangsten

188.526

 

188.526

       
 

– Verkoopopbrengsten groot materieel (strategisch)

121.686

 

121.686

       
 

– Overige ontvangsten materieel

40.200

 

40.200

       
 

– Verkoopopbrengsten infrastructuur (strategisch)

15.050

 

15.050

       
 

– Overige ontvangsten infrastructuur

9.720

 

9.720

       
 

– Overige ontvangsten IT, WOO en NAVO

1.870

 

1.870

       
Naar boven