Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 34902 nr. S |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 34902 nr. S |
Vastgesteld 26 oktober 2022
De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat/ Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1 hebben kennisgenomen van de beantwoording van 30 maart 20212 en de brief van 16 september 2021.3 De leden van de fractie van PVV hebben naar aanleiding hiervan nog een aantal vragen en opmerkingen.
Naar aanleiding hiervan is op 28 juni 2022 een brief gestuurd aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat.
De Minister voor Klimaat en Energie heeft op 24 oktober 2022 gereageerd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde nader schriftelijk overleg.
De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat/ Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, De Boer
Aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat
Den Haag, 28 juni 2022
De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat/ Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hebben kennisgenomen van de beantwoording van 30 maart 20214 en de brief van 16 september 2021.5 De leden van de fractie van PVV hebben naar aanleiding hiervan nog een aantal vragen en opmerkingen.
In de bijlage bij de brief van 16 september 2021 inzake het openbaar maken van de verslagen van de klimaattafels en het klimaatberaad verstrekte zienswijze zijn de persoonsgegevens van betrokkenen weggelakt.6 Daarentegen valt, volgens de leden van de PVV-fractie, uit de e-mailadressen wel op te maken welke organisaties het betreft: de Sociaal Economische Raad (SER) en de Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV) zijn als organisatie op deze wijze herkenbaar. Kunt u aangeven of op soortgelijke wijze van alle documenten inzake het klimaatakkoord de namen van de organisaties kunnen worden weergegeven?
Sinds 1 mei jl. is de Wet open overheid (Woo) van kracht. De leden van de PVV-fractie verzoeken u om alle weggelakte (en daarmee niet openbaar gemaakte) passages van de verslagen van het klimaatakkoord opnieuw te beoordelen conform de thans vigerende Woo. Indien u hiertoe niet bereid bent, ontvangen deze leden graag een toelichting.
De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat/ Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 26 augustus 2022.
De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, L.P. van der Linden
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 oktober 2022
In uw brief van 28 juni 2022 verzoekt u om nadere openbaarmaking van de verslagen van de klimaattafels en het Klimaatberaad in aanvulling op de eerdere brieven van het vorige kabinet van 30 maart 20217 en de brief van 16 september 20218. Als argument hiervoor haalt u de inwerkingtreding van de Wet open overheid (Woo) per 1 mei jl. aan.
Het vorige kabinet heeft bij de openbaarmaking van de verslagen van de klimaattafels en het Klimaatberaad een grote mate van transparantie betracht en zo veel mogelijk openbaar gemaakt. Evenwel is er een zeer beperkt aantal passages niet openbaar gemaakt. Het belangrijkste argument hiervoor was dat er afspraken waren gemaakt over de vertrouwelijkheid van gesprekken en dat het onwenselijk zou zijn hier naderhand van af te wijken.
In een grote maatschappelijke transitie zoals voor klimaat en energie is transparantie fundamenteel om de samenleving mee te kunnen nemen. Dit is ook wat het kabinet beoogt met al haar communicatie. Tegelijkertijd dient deze transparantie wel op een zorgvuldige manier afgewogen te worden tegen andere belangen.
Ik zie daarom geen reden om tegemoet te komen aan uw verzoek. Allereerst is met de invoering van de Woo het beoordelingskader niet gewijzigd. Ik zou het daarom niet kies vinden wanneer het huidige kabinet, zonder dat daar gewichtige redenen aan ten grondslag liggen, een nieuwe afweging zou gaan maken over het verder openbaar maken van de verslagen, terwijl het vorige kabinet met goede argumenten ervoor heeft gekozen om dit niet te doen. Daarnaast wil ik u erop wijzen dat de informatievoorziening aan de Kamer niet via de Woo, maar via artikel 68 van de Grondwet is geregeld.
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Samenstelling:
Koffeman (PvdD), Faber-Van de Klashorst (PVV), Van Strien (PVV), Gerkens (SP), Atsma (CDA) (ondervoorzitter), Pijlman (D66), Schalk (SGP), Klip-Martin (VVD), Van Rooijen (50PLUS), Van Ballekom (VVD), Vos (VVD), Crone (PvdA), Dessing (FVD), Van Gurp (GL), Huizinga-Heringa (CU), Kluit (GL), Van der Linden (Fractie-Nanninga) (voorzitter), Meijer (VVD), Otten (Fractie-Otten), Prins (CDA), vacant (GL), Van der Voort (D66), Berkhout (Fractie-Nanninga), Raven (OSF), Karakus (PvdA) en N.J.J. van Kesteren (CDA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34902-S.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.