34 845 XVIII Wijziging van de begrotingsstaten van Wonen en Rijksdienst (XVIII) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

A.

Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

2

       

B.

Begrotingstoelichting

3

       

1.

Leeswijzer

3

       

2.

Het beleid

3

 

2.1

Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties

3

 

2.2

De beleidsartikelen

5

   

Artikel 1. Woningmarkt

5

   

Artikel 2. Woonomgeving en bouw

6

   

Artikel 3. Kwaliteit Rijksdienst

8

   

Artikel 6. Uitvoering rijksvastgoedbeleid

9

       

3.

Baten-lastenagentschappen

10

 

3.1

Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR)

10

 

3.2

FMHaaglanden

11

 

3.3

Rijksvastgoedbedrijf

13

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 4

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:

  • de begrotingsstaat van Wonen en Rijksdienst;

  • de begrotingsstaten inzake de agentschappen.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en agentschappen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2017. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2017 opgebouwd.

Dit begrotingshoofdstuk is een programma-begroting en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen bij de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële instrumenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:

Omvang begrotingsartikel

(stand ontwerpbegroting)

In € miljoen

Beleidsmatige mutaties

(ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties

(ondergrens in € miljoen)

1. Woningmarkt

Verplichtingen / Uitgaven: 10 mln.

Ontvangsten: 5 mln.

Verplichtingen / Uitgaven: 20 mln.

Ontvangsten: 10 mln.

2. Woonomgeving en bouw

Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

3. Kwaliteit Rijksdienst

Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: -

Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: -

6. Uitvoering Rijksvastgoed

Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen / Uitgaven: 4 mln.

Ontvangsten: 4 mln.

Daarnaast worden ook enkele mutaties toegelicht vanuit het oogpunt van transparantie dan wel andere overwegingen.

De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand 30 per oktober 2017.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- ontvangstenmutaties

Uitgaven

Opbouw uitgaven (x € 1.000)
 

Art.nr.

2017

Stand ontwerpbegroting 2017

 

4.312.154

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

129.164

     

Nieuwe mutaties:

 

29.345

Mutaties OW 2018

 

29.000

a) Bijdrage Gemeentefonds

2.1

– 2.610

b) Bijdrage Economische Zaken

2.1

– 1.500

c) RVO

2.2

5.072

Overige mutaties

 

– 617

Stand 2e suppletoire 2017

 

4.470.663

Toelichting

a) Bijdrage Gemeentefonds

Aan het Gemeentefonds is een bijdrage ten behoeve van decentralisatie-uitkering Innovatieve Aanpak (2,6 mm.) toegevoegd.

b) Bijdrage Economische Zaken

Aan de begroting van Economische Zaken is een eenmalige bijdrage (1,5 mm.) overgeboekt uit de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) voor de verduurzaming van de eerste 500 woningen in het aardbevingsgebied in de provincie Groningen.

c) Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Op het totaal van de beschikbare budgetten voor het RVO is een tekort van € 3 mln. ontstaan. Het bevoorschottingspercentage voor 2017 is te laag gebleken en wordt daarom aangepast aan de bestaande afspraken met het RVO. Als gevolg hiervan wordt het budget voor het RVO met € 3 mln. opgehoogd. Hiervan komt € 1,8 mln. van artikel 2.1 Bijdrage aan agentschappen.

Daarnaast continueert BZK een aantal activiteiten bij RVO middels een aanvullende opdracht aan het RVO voor 2017 (€ 2 mln.). De opdracht behelst activiteiten op het gebied van woningbouw en het energieakkoord. De opdracht wordt in 2017 verstrekt en loopt door in 2018.

Ontvangsten

Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
 

Art.nr.

2017

Stand ontwerpbegroting 2017

 

563.825

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

129.946

     

Nieuwe mutaties:

 

43.382

Mutaties OW 2018

 

30.129

a) Starterslening

1

7.929

b) Ontvangsten Rijksvastgoedbeleid

6

4.000

Overige mutaties

 

1.324

Stand 2e suppletoire 2017

 

737.153

Toelichting

a) Starterslening

Het resultaat van de Starterslening is terugontvangen van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN).

b) Ontvangsten Rijksvastgoedbeleid

Als gevolg van een systeemwijziging zijn er incidenteel meer ontvangsten.

2.2 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1. Woningmarkt

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

4.103.957

4.108.571

28.579

– 547

4.136.603

             
 

Uitgaven:

4.103.957

4.109.102

28.579

– 1.084

4.136.597

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

100%

             

1.1

Betaalbaarheid

4.096.795

4.102.172

30.116

– 2.079

4.130.209

 

Subsidies

45.724

20.474

100

– 2.378

18.196

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

175

260

100

0

360

 

Bevordering eigen woningbezit (BEW)

6.922

6.922

0

– 2.400

4.522

 

Huisvestingsvoorziening statushouders

37.500

10.000

0

0

10.000

 

Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG

0

2.100

0

0

2.100

 

Woonconsumentenorganisaties

1.127

1.192

0

22

1.214

 

Opdrachten

867

1.248

30.129

514

31.891

 

WSW Risicovoorziening

0

531

111

424

1.066

 

NHG Risicovoorziening

0

0

30.018

0

30.018

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

867

717

0

90

807

 

Inkomensoverdrachten

4.035.882

4.063.900

0

0

4.063.900

 

Huurtoeslag

4.035.882

4.063.900

0

0

4.063.900

 

Bijdrage aan agentschappen

12.585

14.413

284

732

15.429

 

Dienst van de Huurcommissie

8.326

13.228

170

1.058

14.456

 

ILT Autoriteit woningcorporaties

635

635

18

– 250

403

 

RVO Uitvoeringskosten BEW

2.870

0

76

– 76

0

 

RVO Uitvoeringskosten huisvestingsvoorziening statushouders

754

550

20

0

570

 

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

1.737

2.137

– 397

– 947

793

 

Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst)

1.737

2.137

– 397

– 947

793

             

1.2

Onderzoek en kennisoverdracht

7.162

6.930

– 1.537

995

6.388

 

Subsidies

1.926

2.786

– 800

8

1.994

 

Samenwerkende kennisinstellingen

1.926

2.786

– 800

8

1.994

 

Opdrachten

2.386

1.138

736

87

1.961

 

Basisonderzoek en verkenningen

2.386

1.138

736

87

1.961

 

Bijdrage aan ZBO's / RWT's

2.850

3.006

– 1.473

900

2.433

 

Basisonderzoek en verkenningen

2.850

3.006

– 1.473

900

2.433

             
 

Ontvangsten:

425.000

479.454

30.129

8.353

517.936

Toelichting

1.1 Betaalbaarheid

Subsidies

Bevordering eigen woningbezit (BEW)

De raming van de uitgaven voor de regelingen Bevordering Eigen Woningbezit (BEW) wordt verlaagd. Er is sprake van een lager aantal rechthebbenden als gevolg van inkomenstoetsen en verhuizingen. Ook komt de gemiddelde bijdrage als gevolg van inkomenstoetsen lager uit.

Opdrachten

NHG Risicovoorziening (afdracht NHG)

De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voorde Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG.

1.2 Onderzoek en kennisoverdracht

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

Basisonderzoek en verkenningen

De EU-aanbesteding van onderdelen van het WoON 2018 onderzoek loopt uit, waardoor het niet meer mogelijk is om de eerste tranche van dit onderzoek in 2017 te betalen.

Ontvangsten

Het resultaat van de Starterslening is terugontvangen van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN).

Beleidsartikel 2. Woonomgeving en bouw

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

111.500

395.543

1.501

– 80.605

316.439

             
 

Uitgaven:

64.510

174.553

1.501

– 605

175.449

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

97%

             

2.1

Energie en bouwkwaliteit

51.842

81.352

– 97

– 4.925

76.330

 

Subsidies

39.228

74.097

904

– 2.154

72.847

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

2.500

4.174

264

1.611

6.049

 

Beleidsprogramma Bouwregelgeving

1.228

2.047

34

795

2.876

 

Energiebesparing Koopsector

35.300

47.156

606

– 4.110

43.652

 

Energiebesparing Huursector

200

0

0

0

0

 

FES IAGO

0

720

0

– 450

270

 

Fonds duurzaam funderingsherstel

0

20.000

0

0

20.000

 

Opdrachten

2.910

3.362

– 68

– 978

2.316

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

1.500

1.500

– 15

– 481

1.004

 

Beleidsprogramma bouwregelgeving

1.410

1.862

– 53

– 497

1.312

 

Bijdrage aan agentschappen

9.329

3.218

– 479

– 1.572

1.167

 

Dienst Publiek en Communicatie

800

800

20

324

1.144

 

Diverse Agentschappen

700

700

– 700

0

0

 

ILT Handhaving Energielabel

500

0

0

0

0

 

ILT Toezicht EU-Bouwregelgeving

50

50

1

– 28

23

 

RVO Uitvoering Energieakkoord

7.279

1.668

200

– 1.868

0

 

Bijdrage aan ZBO's / RWT's

0

500

– 500

0

0

 

Toelatingsorganisatie

0

500

– 500

0

0

 

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

375

175

46

– 221

0

 

Economische Zaken (beleidsprogramma Energiebesparing)

225

25

0

– 25

0

 

Infrastructuur en Milieu (omgevingsloket)

150

150

46

– 196

0

             

2.2

Woningbouwproductie

9.968

16.766

1.588

4.454

22.808

 

Subsidies

350

400

0

– 169

231

 

Beleidsprogramma Woningbouw

350

400

0

– 169

231

 

Opdrachten

1.173

776

0

– 449

327

 

Beleidsprogramma Woningbouw

1.173

776

0

– 449

327

 

Bijdrage aan agentschappen

8.445

15.590

1.588

5.072

22.250

 

RVO Beleidsprogramma Woningbouw

8.445

15.590

1.588

5.072

22.250

             

2.3

Kwaliteit woonomgeving

2.297

2.869

– 1

– 134

2.734

 

Subsidies

1.165

1.436

– 189

130

1.377

 

Beleidsprogramma woonomgeving

1.165

1.436

– 189

130

1.377

 

Opdrachten

1.132

1.433

– 197

61

1.297

 

Beleidsprogramma woonomgeving

1.132

1.433

– 197

61

1.297

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

385

– 325

60

 

Beleidsprogramma woonomgeving

0

0

385

– 325

60

             

2.4

Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

403

73.566

11

0

73.577

 

Leningen

0

72.800

0

0

72.800

 

Revolverend Fonds Energiebesparing verhuurders

0

72.800

0

0

72.800

 

Bijdrage aan agentschappen

403

766

11

0

777

 

Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

403

766

11

0

777

             
 

Ontvangsten:

91

91

0

0

91

2. Verplichtingen

STEP verplichting

De vrije ruimte aan verplichtingen wordt doorgeschoven naar 2018. Uitbetaling van de subsidie vindt plaats in 2018 en 2019.

2.1 Energie en bouwkwaliteit

Subsidies

Energiebesparing Koopsector

Aan het Gemeentefonds is een bijdrage ten behoeve van decentralisatie-uitkering Innovatieve Aanpak (2,6 mm.) toegevoegd.

Aan de begroting van Economische Zaken is een eenmalige bijdrage (1,5 mm.) overgeboekt uit de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) voor de verduurzaming van de eerste 500 woningen in het aardbevingsgebied in de provincie Groningen.

Bijdrage aan agentschappen

RVO Uitvoering Energieakkoord

Het budget voor RVO energielabel wordt gebruikt om het restant van de jaaropdracht 2017 te betalen. Het budget wordt hierbij overgeheveld naar artikel 2.2 Bijdrage aan agentschappen.

2.2 Woningbouwproductie

Subsidies

RVO beleidsprogramma Woningbouw

Op het totaal van de beschikbare budgetten voor het RVO is een tekort van € 3 mln. ontstaan. Het bevoorschottingspercentage voor 2017 is te laag gebleken en wordt daarom aangepast aan de bestaande afspraken met het RVO. Als gevolg hiervan wordt het budget voor het RVO met € 3 mln. opgehoogd. Hiervan komt € 1,8 mln. van artikel 2.1 Bijdrage aan agentschappen.

Daarnaast continueert BZK een aantal activiteiten bij RVO middels een aanvullende opdracht aan het RVO voor 2017 (€ 2 mln.). De opdracht behelst activiteiten op het gebied van woningbouw en het energieakkoord. De opdracht wordt in 2017 verstrekt en loopt door in 2018.

Beleidsartikel 3. Kwaliteit Rijksdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

18.234

50.784

– 3.095

594

48.283

             
 

Uitgaven:

18.234

50.784

– 3.095

594

48.283

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

95%

             

3.1

Kwaliteit Rijksdienst

18.234

50.784

– 3.095

594

48.283

 

Subsidies

3.600

3.600

0

0

3.600

 

Fysieke Werkomgeving Rijk

200

200

0

0

200

 

A&O-fonds

3.400

3.400

0

0

3.400

 

Opdrachten

7.669

10.409

1.433

– 829

11.013

 

Bedrijfsvoering Rijk

7.669

10.409

1.433

– 829

11.013

 

Bijdrage aan agentschappen

6.965

36.775

– 4.528

1.350

33.597

 

FMHaaglanden

0

5.200

– 4.750

– 450

0

 

Logius

1.560

1.560

28

490

2.078

 

UBR

0

7.200

0

100

7.300

 

UBR Arbeidsmarkt Communicatie

5.405

5.405

194

1.010

6.609

 

P-Direkt

0

2.210

0

0

2.210

 

Rijkswaterstaat

0

0

0

200

200

 

SSC-ICT

0

15.200

0

0

15.200

 

Bijdrage aan ZBO's / RWT's

0

0

0

73

73

 

Bijdrage aan de VNG

0

0

0

73

73

             
 

Ontvangsten:

0

89.454

0

0

89.454

3.1 Kwaliteit Rijksdienst

Opdrachten

Bedrijfsvoering Rijk

Betreft een aantal overboekingen waaronder bijdragen van de departementen ten behoeve van de rijks-brede ICT voorzieningen die zijn bestemd voor de uitvoering van het programma CIO Rijk in 2017.

Bijdrage aan agentschappen

FMHaaglanden

Conform de regeling agentschappen heeft WenR het surplus eigen vermogen over 2016 afgeroomd. Nadat saldering met het aanzuiveren van de negatieve eigen vermogens bij andere SSO’s die ressorteren onder BZK had plaatsgevonden, is besloten om het restantbedrag in te zetten voor de uitvoering van het programma «kiezen voor kwaliteit». Dit programma heeft tot doel om de dienstverlening verder te verbeteren. Echter de uitgaven omtrent dit programma vinden pas in komende jaren plaats, zodoende is € 1,5 mln. doorgeschoven naar 2018, 2019 en 2020.

Beleidsartikel 6. Uitvoering rijksvastgoedbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

125.453

106.879

2.015

1.440

110.334

             
 

Uitgaven:

125.453

106.879

2.015

1.440

110.334

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

96%

             

6.1

Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting

44.678

47.546

701

1.150

49.397

 

Bijdrage aan agentschappen

44.678

47.546

701

1.150

49.397

 

Bijdragen aan RVB voor huisv Koninklijk huis, HoCoSta's en AZ

33.279

33.979

1.355

1.300

36.634

 

waarvan:

         
 

begroting I, de Koning

15.173

       
 

begroting IIA, Tweede Kamer en Eerste Kamer

6.282

       
 

begroting IIB, Overige Hoge College's van Staat

8.246

       
 

begroting III, Ministerie van AZ

2.643

       
 

RVB Bijdragen voor monumenten

5229

5229

115

0

5344

 

RVB Bijdragen voor rijkshuisvesting

6.170

8.338

– 769

– 150

7.419

             

6.2

Beheer materiële activa

80.775

59.333

1.314

290

60.937

 

Opdrachten

4.711

4.711

68

0

4.779

 

Onderhoud en beheerkosten1

4.711

4.711

68

0

4.779

 

Bekostiging

61.525

43.238

905

290

44.433

 

Zakelijke lasten

61.525

43.238

905

290

44.433

 

Bijdrage aan agentschappen

14.539

11.384

341

0

11.725

 

RVB

14.539

11.384

341

0

11.725

             
 

Ontvangsten:

138.734

124.772

0

4.900

129.672

X Noot
1

Tot en met de begroting 2017 was de benaming van de regel «Beheer en plankosten».

6.1 Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting

Bijdrage aan agentschappen

Bijdragen aan RVB voor huisvesting koninklijk huis, HoCoSta’s en AZ

Door een incidentele verhoging van het investeringsniveau is € 1,3 mln. meer benodigd dan waarmee rekening was gehouden.

Ontvangsten

Als gevolg van een systeemwijziging zijn er incidenteel meer ontvangsten.

Daarnaast zijn er extra ontvangsten voor vervreemding door onder andere de verkoop van paleis Soestdijk en zijn er meer ontvangsten met betrekking tot veilingopbrengsten van huurrechten van benzinestations langs rijkswegen.

3. Baten-lastenagentschappen

3.1 Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR)

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap UBR Suppletoire begroting 2017 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

65.918

 

3.363

69.281

Omzet overige departementen

115.584

 

8.678

124.262

Omzet derden

7.198

 

730

7.928

Rentebaten

0

 

0

0

Vrijval voorzieningen

0

 

446

446

Bijzondere baten

0

 

0

0

Totaal baten

188.700

0

13.216

201.916

         

Lasten

     

0

Apparaatskosten

187.221

0

16.910

204.131

– Personele kosten

118.896

 

18.031

136.927

Waarvan eigen personeel

102.291

 

11.639

113.930

Waarvan externe inhuur

12.453

 

6.936

19.389

Waarvan overige personele kosten

4.151

 

– 543

3.608

– Materiële kosten

68.326

 

– 1.121

67.205

Waarvan apparaat ICT

4.596

 

3.403

7.999

Waarvan bijdrage aan SSO's

11.334

 

3.898

15.232

Waarvan overige materiële kosten

52.396

 

– 8.422

43.974

Rentelasten

0

 

3

3

Afschrijvingskosten

1.479

 

– 132

1.347

– Materieel

790

 

– 49

741

Waarvan apparaat ICT

41

 

– 32

9

– Immaterieel

689

 

– 84

605

Overige lasten

0

0

35

35

– Dotaties voorzieningen

0

 

35

35

– Bijzondere lasten

0

 

0

0

Totaal lasten

188.700

0

16.815

205.515

         

Saldo van baten en lasten

0

0

– 3.598

– 3.598

Toelichting

Baten

Omzet

De verwachte toename van de omzet is vooral een gevolg van een groei van de activiteiten van UBR|RBO en UBR|HIS. Bij UBR|RBO is de verwachting dat de omzet in 2017 met bijna € 7 mln. stijgt ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017. Deze groei is een gevolg van de inbesteding van de beveiliging van het Rijk bij UBR|RBO, waarvan de effecten groter zijn dan werd verwacht bij de ontwerpbegroting 2017. De hogere omzet bij UBR|HIS (€ 3 mln.) is vooral een gevolg van het Rijksbrede programma IWR-aanbestedingen.

Lasten

Apparaatskosten

De verwachte toename van de personele kosten zijn vooral een gevolg van de uitbreiding van de activiteiten.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten is gevolg van onderstaande ontwikkelingen bij de personele kosten. Er is rekening gehouden met de effecten van de recent bereikte resultaten van de nieuwe CAO Rijk 2017 (+1,4%). Als gevolg hiervan nemen de personele kosten bij UBR in 2017 met € 1,4 mln. toe, waar in de tarieven 2017 geen dekking tegenover staat. Daarnaast zijn de pensioenpremies ABP met ingang van 1 januari 2017 verhoogd met 12%. Bij de bepaling van de indexering van de tarieven UBR 2017 is geen rekening gehouden met de stijging van pensioenlasten zoals die zich in 2017 heeft voorgedaan. Op UBR-niveau betekent dit een extra werkgeverslast van € 1,5 mln.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap UBR (Bedragen x € 1.000)
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017

7.872

 

10.574

18.446

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

188.700

 

12.770

201.470

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 187.221

 

– 16.501

– 203.722

2.

Totaal operationele kasstroom

1.479

0

– 3.731

– 2.252

 

Totaal investeringen (-/-)

– 1.000

 

0

– 1.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

 

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 1.000

0

0

– 1.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

 

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

 

7.225

7.225

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 384

 

0

– 384

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

 

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

– 384

0

7.225

6.841

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4)

7.967

0

14.068

22.035

Toelichting

De rekening-courant RHB op 1 januari 2017 is bijgesteld naar de gerealiseerde stand op 1 januari 2017. Daarnaast is de operationele kasstroom verlaagd als gevolg van het bijgestelde saldo van baten en lasten. Het moederdepartement heeft het negatieve eigen vermogen van eind 2016 aangevuld tot nihil.

3.2 FMHaaglanden

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap FMH Suppletoire begroting 2017 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

83.104

 

– 4.708

78.396

Omzet overige departementen

24.570

 

14.959

39.529

Omzet derden

   

2.295

2.295

Rentebaten

   

0

0

Vrijval voorzieningen

   

0

0

Bijzondere baten

   

0

0

Totaal baten

107.674

0

12.546

120.220

         

Lasten

       

Apparaatskosten

100.647

0

11.677

112.324

– Personele kosten

32.041

0

3.889

35.930

Waarvan eigen personeel

25.538

0

5.151

30.689

Waarvan externe inhuur

6.502

0

– 1.262

5.240

Waarvan overige personele kosten

 

0

0

0

– Materiële kosten

68.606

0

7.788

76.394

Waarvan apparaat ICT

   

62

62

Waarvan bijdrage aan SSO's

28.169

 

17.446

45.615

Waarvan overige materiële kosten

40.438

 

– 9.720

30.718

Rentelasten

357

 

– 17

340

Afschrijvingskosten

6.670

 

74

6.744

– Materieel

6.670

 

74

6.744

– Immaterieel

   

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

– Dotaties voorzieningen

   

0

0

– Bijzondere lasten

   

0

0

Totaal lasten

107.674

0

11.734

119.408

         

Saldo van baten en lasten

0

0

812

812

Toelichting

Baten

Omzet

De toename van de omzet is het gevolg van wijzigingen in het Masterplan Den Haag. Het aantal panden waar FMH de dienstverlening levert is uitgebreid. Daarnaast is de afname van de dienstverlening voor een aantal producten/diensten toegenomen en de dienstverlening uitgebreid.

De omzet derden heeft betrekking op de dienstverlening voor Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de Kansspelautoriteit.

Lasten

De lasten nemen toe als gevolg van de extra dienstverlening die FMH levert.

De toename bij de bijdrage SSO’s heeft met name betrekking op de dienstverlening van de Rijksbeveiligingsorganisatie (RBO) en Rijksvastgoedbedrijf (RVB) als gevolg van meer te servicen panden en de overname van de dienstverlening van schoonmaak door Rijksschoonmaakorganisatie (RSO).

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap FMH (Bedragen x € 1.000)
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017

12.894

 

7.372

20.266

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

105.562

 

12.546

118.108

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 99.875

 

– 11.808

– 111.683

2.

Totaal operationele kasstroom

5.688

0

738

6.425

 

Totaal investeringen (-/-)

– 1.600

 

– 2.400

– 4.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

 

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 1.600

0

– 2.400

– 4.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

 

– 7.116

– 7.116

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

 

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 5.688

 

0

– 5.688

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

1.600

 

2.400

4.000

4.

Totaal financieringskasstroom

– 4.088

0

– 4.716

– 8.804

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4)

12.894

0

994

13.888

Toelichting

Investeringen

De toename in investeringen wordt met name veroorzaakt door investeringen in audiovisuele middelen.

Uitkering aan moederdepartement

De uitkering betreft de afdracht van het surplus eigen vermogen naar aanleiding van de jaarrekening 2016.

3.3 Rijksvastgoedbedrijf (RVB)

Baten-lasten agentschap Rijksvastgoedbedrijf

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap RVB suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) mutaties 1e suppletoire begroting

(3) mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = 1+2+3 Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

31.579

 

– 7.700

23.879

Omzet overige departementen

1.099.653

15.000

104.000

1.218.653

Omzet derden

117.073

– 30.000

– 17.000

70.073

Rentebaten

0

   

0

Vrijval voorzieningen

0

 

11.000

11.000

Bijzondere baten

37.233

20.000

 

57.233

Totaal baten

1.285.538

5.000

90.300

1.380.838

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

162.649

16.000

 

178.649

– Waarvan eigen personeel

135.725

   

135.725

– Waarvan externe inhuur

20.000

   

20.000

– Waarvan overige personele kosten

6.924

   

6.924

Materiële kosten

50.677

4.000

 

54.677

– Waarvan apparaat ICT

22.047

   

22.047

– Waarvan bijdrage SSO's

0

   

0

– Waarvan overige materiële kosten

28.630

4.000

 

32.630

Rentelasten

77.573

 

– 10.000

67.573

Afschrijvingskosten

282.400

 

15.000

297.400

– Materieel

0

   

0

– Waarvan apparaat ICT

0

   

0

– Immaterieel

0

   

0

Overige lasten

       

– Dotaties voorzieningen

11.000

– 5.000

4.000

10.000

– Bijzondere lasten

701.240

– 10.000

20.000

711.240

Totaal lasten

1.285.538

5.000

29.000

1.319.538

         

Saldo van baten en lasten

0

0

61.300

61.300

Toelichting

Omzet moederdepartement

De verlaging van de omzet moederdepartement betreft de verwerking van mutaties in de kas-verplichtingenbegroting die bij 1e suppletoire begroting 2017 zijn verwerkt.

Omzet overige departementen

De verhoging van de omzet overige departementen betreft met name meer verhuur dan voorzien van m2 rijkshuisvesting en ook in duurdere regio’s. Daarnaast wordt voorzien dat er meer omzet gemaakt zal worden uit (onderhoud)opdrachten voor het Ministerie van Defensie.

Omzet derden

De verlaging omzet derden vloeit voort uit lagere financiële transacties uit verkopen van objecten.

Vrijval voorzieningen

De vrijval voorzieningen is een gevolg van een rechterlijke uitspraak als gevolg waarvan een vrijval is opgetreden.

Rentelasten en Afschrijvingskosten

De mutaties bij rente en afschrijving zijn technisch van aard en vloeien voort uit actuele inzichten in de verhuur van rijkshuisvesting (o.a. meer m2 verhuur in duurdere regio’s).

Bijzondere lasten

De stijging van de bijzondere lasten betreft met name de hogere kosten van onderhoud voor Defensieobjecten.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap Rijksvastgoedbedrijf (RVB) (Bedragen x € 1.000)
   

(1)

     
   

Vastgestelde begroting

(2) mutaties 1e suppletoire begroting

(3) mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = 1+2+3 Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017

368.948

– 4.939

 

364.009

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

1.158.305

5.000

80.000

1.243.305

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 940.656

– 5.000

– 35.000

– 980.656

2.

Totaal operationele kasstroom

217.649

0

45.000

262.649

 

Totaal investeringen (-/-)

– 515.000

– 65.000

120.000

– 460.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

60.775

0

 

60.775

3.

Totaal investeringkasstroom

– 454.225

– 65.000

120.000

– 399.225

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

– 79.826

 

– 79.826

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

   

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 280.683

0

 

– 280.683

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

515.000

65.000

– 120.000

460.000

4.

Totaal financieringskasstroom

234.317

– 14.826

– 120.000

99.491

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4)

366.689

– 84.765

45.000

326.924

Toelichting

De investeringskasstroom en de financieringskasstroom zijn verlaagd met € 120 mln. omdat lagere investeringen in rijkshuisvesting worden voorzien, er zijn minder aankopen van materieel beheerders over te nemen onroerend goed en tevens worden minder investeringen in ontwikkelprojecten voorzien.

Naar boven