34 845 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;

  • 2. De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

2

     

2.

Het beleid

3

     

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

     

2.2

De Beleidsartikelen

5

     
 

31 Politie

5

 

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

6

 

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

7

 

34 Straffen en beschermen

10

 

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

12

 

37 Vreemdelingen

13

     

2.3

De niet-beleidsartikelen

15

     
 

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

15

 

92 Nominaal en Onvoorzien

16

 

93 Geheim

16

1. leeswijzer

Dit is de tweede suppletoire begroting 2017 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2017 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2018).

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.

In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2017» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

x € 1.000
   

Beleidsartikel

Uitgaven

 

Stand vastgestelde begroting 2017

 

12.650.261

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2017

 

13.161.564

       
 

Belangrijkste suppletoire uitgaven mutaties:

   

1.

Vertraging implementatie vernieuwing c2000

31

– 10.000

2.

Toevoegingen rechtsbijstand

32

– 14.600

3.

ODA-toerekening

37

– 32.758

4.

Relocatie asielzoekers

37

18.500

5.

Egalisatieschuld huisvesting Eurojust en Europol

91

– 13.000

       
 

Overige mutaties

 

– 5.075

 

Stand 2e suppletoire begroting 2017

 

13.104.631

Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties

1. Vertraging implementatie vernieuwing C2000

De oplevering van het nieuwe C2000- communicatiesysteem voor Nederlandse hulpdiensten en het zorgvuldig testen hiervan vragen meer tijd. Daarmee zal de migratie naar het nieuwe C2000 systeem niet eerder dan in 2018 kunnen plaatsvinden, in plaats van in 2017 wat oorspronkelijk de bedoeling was.

2. Toevoegingen rechtsbijstand

Bij rechtsbijstand wordt een meevaller verwacht van € 14,6 mln. die voornamelijk wordt veroorzaakt doordat de voorgenomen intensivering van rechtsbijstand in de ZSM-werkwijze (bovenop het reeds geldende wettelijke recht op bijstand van een raadsman voorafgaand aan en tijdens het politieverhoor) nog niet is geïmplementeerd. Bij de voorbereiding van het implementatietraject voor rechtsbijstand in ZSM bleek dat er – vooralsnog – geen overeenstemming tussen de betrokken partijen bestaat over de vraag hoe dit te organiseren. Hiervoor wordt een business-case opgesteld om de verschillende mogelijkheden op operationele, organisatorische en financiële haalbaarheid door te lichten. Voorts zijn op basis van ontwikkelingen tot en met augustus 2017 de uitgaven bij reguliere straftoevoegingen iets lager dan eerder werd geschat.

3. ODA-toerekening (Official Development Assistance)

De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). De instroomraming 2017 is bij de 2e suppletoire begroting bijgesteld van 41.000 naar 40.100. Als gevolg van de lager dan verwachte instroom, met name van AMV’s (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) wordt de ODA-toerekening bijgesteld. Dit leidt tot een terugbetaling van € 52 mln. waarvan € 32,8 mln. in 2017 wordt teruggeboekt en € 19,2 mln. in 2018 wordt verwerkt.

4. Relocatie asielzoekers

Voor de relocatie van asielzoekers uit Griekenland en Italië ontvangt Nederland een vergoeding vanuit de EU, die wordt gedeeld door VenJ en BHOS. De raming is op de begroting van VenJ opgenomen. De aantallen relocatie Griekenland en Italië zijn lager dan oorspronkelijk begroot, waardoor ook de geraamde vergoeding uit deze relocatie lager uitvallen dan verwacht. De raming wordt bij de tweede suppletoire begroting bijgesteld en met deze boeking wordt het deel ad € 18,5 mln. van BHOS teruggeboekt naar VenJ.

5. Egalisatieschuld huisvesting Eurojust en Europol

Bij de vorming van het Rijksvastgoedbedrijf als baten lastendienst is in 2016 opgenomen dat de egalisatieregeling komt te vervallen en dat openstaande egalisatieschulden van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) bij het Ministerie van Financien moeten worden afgelost. De panden van Europol en Eurojust (als internationale organisaties) zitten niet in het rijkshuisvestingsstelsel. Hiervoor vindt door het RVB nog een onderzoek plaats naar de mogelijkheden van toepassing van rekenregels die worden gehanteerd in het stelsel bij internationale organisaties. De gereserveerde middelen € 13 mln. voor de aflossing van de egalisatiereserve in 2017 wordt als gevolg hiervan uitgesteld in afwachting van besluitvorming.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2017 (Najaarsnota)

x € 1.000
   

Beleidsartikel

Ontvangsten

 

Stand vastgestelde begroting 2017

 

2.045.990

       
 

Stand 1e suppletoire begroting 2017

 

1.984.627

       
 

Belangrijkste suppletoire ontvangsten mutaties:

   

1.

Griffierechten

32

– 22.000

2.

Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen.

33

– 90.000

       
 

Overige mutaties

 

717

 

Stand 2e suppletoire begroting 2017

 

1.873.344

Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties

1. Griffierechten

Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffieontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 22 mln. die in deze tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld is verwerkt.

2. Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen

Op het ontvangstenbudget afpakken crimineel vermogen wordt een tekort verwacht van € 90 mln. In de Miljoenennota 2018 is reeds vermeld dat het Kabinet deze tegenvaller binnen het totaalbeeld van de rijksbegroting heeft gedekt. Als gevolg hiervan wordt de ontvangstenraming bij de tweede suppletoire begroting neerwaarts bijgesteld.

2.2 De beleidsartikelen Veiligheid en justitie

Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die groter zijn dan € 5 mln.

31 Politie

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

5.568.447

6.049.800

– 1.563

– 9.001

6.039.236

             

Programma-uitgaven

5.570.295

6.033.855

– 1.563

–9.001

6.023.291

Waarvan juridisch verplicht

 

0%

   

100%

31.2 Bekostiging nationale politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Nationale Politie

5.311.479

5.861.049

– 615

– 845

5.859.589

 

Politieacademie

102.578

2.839

0

0

2.839

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

BES brandweer- en politiekorps

18.494

18.845

0

3.144

21.989

 

Opdrachten

         
 

Taptolken

12.175

12.383

0

0

12.383

             

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Internationale samenwerkingsoperaties

11.049

10.896

– 146

0

10.750

 

Beheer multisystemen

95.306

107.903

– 750

– 7.000

100.153

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

813

828

0

0

828

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

1.290

1.314

– 52

0

1.262

 

Subsidies

         
 

Opsporing

710

722

0

0

722

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

554

515

0

0

515

 

Opdrachten

         
 

Providers

9.646

10.247

0

– 1.300

8.947

 

overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

1.574

1.600

0

0

1.600

 

Bijdragen Sociale fondsen

         
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.627

4.714

0

– 3.000

1.714

             

Ontvangsten

16.500

16.500

0

0

16.500

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de Politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

Toelichting op beleidsartikel 31

Mutaties uitgaven

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

Beheer multisystemen € –7.750

De oplevering van het nieuwe C2000-communicatiesysteem voor Nederlandse hulpdiensten en het zorgvuldig testen hiervan vragen meer tijd. Daarmee zal de migratie naar het nieuwe C2000 systeem niet eerder dan in 2018 kunnen plaatsvinden, in plaats van in 2017 wat oorspronkelijk de bedoeling was.

32 Rechtspleging en rechtsbijstand

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.471.926

1.476.661

– 1.389

– 17.639

1.457.633

             

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

         
 

Personeel

24.955

26.291

– 119

23

26.195

 

waarvan eigen personeel

24.172

25.493

– 119

23

25.397

 

waarvan externe inhuur

761

775

0

0

775

 

waarvan overig personeel

22

23

0

0

23

 

Materieel

1.587

1.588

79

0

1.667

 

waarvan ICT

1.000

1.000

0

0

1.000

 

waarvan SSO's

61

62

0

0

62

 

waarvan overig materieel

526

526

79

0

605

             

Programma-uitgaven

1.445.384

1.448.782

– 1.349

– 17.662

1.429.771

Waarvan juridisch verplicht

 

0%

   

100%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

         
 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

Raad voor Rechtsbijstand

47.590

48.521

0

1.150

49.671

 

Bureau Financieel Toezicht

2.389

7.084

– 650

– 493

5.941

 

Subsidies

         
 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

1.088

1.099

0

0

1.099

 

Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel

300

117

0

0

117

 

Opdrachten

         
 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

13.850

14.028

0

– 3.642

10.386

 

Toevoegingen rechtsbijstand

419.483

408.109

650

– 15.550

393.209

 

Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel

2.130

1.903

0

0

1.903

             

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig

         
 

en doeltreffend rechtsbestel

         
             
 

Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak

938.495

946.567

– 2.312

2.054

946.309

             
 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

Autoriteit Persoonsgegevens

7.833

8.010

977

1.527

10.514

 

College voor de Rechten van de Mens

6.445

7.256

– 14

22

7.264

 

Centraal Administratie Kantoor

2.760

2.809

0

– 2.802

7

 

Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig

709

725

0

72

797

 

en doeltreffend rechtsbestel

         
 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Bijdragen Rechtspleging

88

95

0

0

95

 

Subsidies

         
 

Subsidies Rechtspleging

555

566

0

0

566

 

Subsidies Wetgeving

1.459

1.487

0

0

1.487

 

Opdrachten

         
 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

125

85

– 85

0

0

 

Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig

85

321

85

0

406

 

en doeltreffend rechtsbestel

         
             

Ontvangsten

291.721

231.424

0

– 22.000

209.424

 

waarvan griffierechten

217.283

198.283

0

– 22.000

176.283

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting op beleidsartikel 32

Mutaties uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen Rechtsbijstand € – 14.900

Bij rechtsbijstand wordt een meevaller verwacht van € 14,6 mln. die voornamelijk wordt veroorzaakt doordat de voorgenomen intensivering van rechtsbijstand in de ZSM-werkwijze (bovenop het reeds geldende wettelijke recht op bijstand van een raadsman voorafgaand aan en tijdens het politieverhoor) nog niet is geïmplementeerd. Bij de voorbereiding van het implementatietraject voor rechtsbijstand in ZSM bleek dat er – vooralsnog – geen overeenstemming tussen de betrokken partijen bestaat over de vraag hoe dit te organiseren. Hiervoor wordt een business-case opgesteld om de verschillende mogelijkheden op operationele, organisatorische en financiële haalbaarheid door te lichten. Voorts zijn op basis van ontwikkelingen tot en met augustus 2017 de uitgaven bij reguliere straftoevoegingen iets lager dan eerder werd geschat.

Het restant van de verlaging ad € –0,3 mln. wordt veroorzaakt door kleinere mutaties.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 22 mln.

Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffieontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 22 mln. die in deze tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld is verwerkt.

33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

689.095

729.552

8.430

3.564

741.546

             

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

         
 

Personeel

364.482

366.106

9.638

3.650

379.394

 

waarvan eigen personeel

335.894

340.316

8.346

3.591

352.253

 

waarvan externe inhuur

26.172

23.823

1.292

50

25.165

 

waarvan overig personeel

2.416

1.967

0

9

1.976

 

Materieel

103.552

123.185

3.602

2.121

128.908

 

waarvan ICT

28.026

11.026

231

1.000

12.257

 

waarvan SSO's

17.977

52.075

0

1.361

53.436

 

waarvan overig materieel

57.549

60.084

3.371

– 240

63.215

             

Programma-uitgaven

221.061

240.261

– 4.810

– 2.207

233.244

Waarvan juridisch verplicht

 

0%

   

100%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

         
 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.513

7.882

0

22

7.904

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.736

2.933

– 1.164

5

1.774

 

Overig bestuur, informatie en technologie

1.422

1.165

0

– 6

1.159

 

Subsidies

         
 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

5.370

3.887

0

695

4.582

 

Keurmerk Veilig Ondernemen

818

1.364

0

0

1.364

 

Uitstapprogramma's prostituees

1.330

120

1.330

0

1.450

 

Veiligheid Kleine Bedrijven

0

1.000

0

0

1.000

 

Overig bestuur, informatie en technologie

994

1.010

0

70

1.080

 

Opdrachten

         
 

Overig bestuur, informatie en technologie

1.070

95

– 56

251

290

             

33.3 Opsporing en vervolging

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Nederlands Forensisch Instituut

66.824

67.800

– 143

267

67.924

 

Bijdrage ZBO/RWT

         
 

Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen

1.591

1.621

58

5

1.684

 

Bijdrage aan medeoverheden

         
 

BES Staatkundige hervorming Nederlandse antillen

4.705

5.403

– 170

14

5.247

 

FIU.Nederland

0

0

4.850

0

4.850

 

Overig opsporing en vervolging

6.250

11.463

– 4.200

– 2.635

4.628

 

Subsidies

         
 

CCV

0

695

0

– 695

0

 

Overig opsporing en vervolging

3.772

2.792

0

613

3.405

 

Opdrachten

         
 

Schadeloosstellingen

20.045

20.045

0

0

20.045

 

Keten Informatie Management

0

1.400

0

0

1.400

 

Onrechtmatige Detentie

11.211

11.211

0

0

11.211

 

Gerechtskosten

28.397

32.531

0

– 730

31.801

 

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

0

0

0

593

593

 

Verkeershandhaving OM

31.026

43.865

– 2.962

– 488

40.415

 

Afpakken

13.252

4.638

– 2.168

– 520

1.950

 

Bewaring, verkoop en vernietiging

12.530

15.322

0

– 792

14.530

 

inbeslaggenomen voorwerpen

         
 

Overig opsporing en vervolging

1.205

1.303

– 200

– 876

227

 

Garanties

         
 

Faillissementscuratoren

0

716

15

2.000

2.731

             

Ontvangsten

1.305.182

1.181.506

– 90.000

1.900

1.093.406

 

waarvan Boeten en Transacties

982.622

856.146

0

0

856.146

waarvan Afpakken

312.560

314.360

– 90.000

0

224.360

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting op beleidsartikel 33

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 19.011

Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met circa € 19 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door mutaties op eigen personeel met € 11,9 mln. De grootste mutaties worden hieronder toegelicht

Eigen personeel OM € 11.937.

Dit bedrag bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 3 mln., zoals:

  • In het verbeterprogramma maatschappelijke veiligheid uit 2015 zijn maatregelen ter versterking van het BOPZ (bijzondere opneming in psychiatrisch ziekenhuizen) proces voorgesteld, ter invulling van de aanbevelingen van de commissie Hoekstra. Om deze maatregelen uit te voeren was een structurele versterking op administratie, secretarissen en officieren noodzakelijk van € 4 mln. op jaarbasis. De eerste tranche van deze structurele versterking is in 2016 gerealiseerd en betreft € 2,5 mln. op jaarbasis. De tweede tranche is in 2017 gerealiseerd en betreft € 1,5 mln. op jaarbasis.

  • Een bijdrage aan het OM /Functioneel Parket voor het verwerken van de voorraden FIOD zaken.

  • Een financiering van € 1,2 mln. aan OM voor verbetering in de executieketen.

  • Het restant betreft diverse kleinere mutaties.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 88,1 mln. Deze mutatie wordt voornamelijk toegeschreven aan een verwacht tekort van € 90 mln. op de ontvangsten afpakken crimineel vermogen. Voor het verwachte tekort is in de Miljoenennota 2018 reeds vermeld dat het Kabinet deze tegenvaller binnen het totaalbeeld van de Rijksbegroting heeft gedekt.

34 Straffen en Beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.585.032

2.651.871

– 5.791

– 457

2.645.623

             

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

       
 

Personeel

133.796

144.415

– 486

– 190

143.739

 

waarvan eigen personeel

127.228

137.725

– 486

606

137.845

 

waarvan externe inhuur

5.342

5.438

0

– 800

4.638

 

waarvan overig personeel

1.226

1.252

0

4

1.256

 

Materieel

33.661

33.953

– 490

– 2.306

31.157

 

waarvan ICT

9.426

9.426

– 964

1.000

9.462

 

waarvan SSO's

15.414

15.706

0

– 706

15.000

 

waarvan overig materieel

8.821

8.821

474

– 2.600

6.695

             

Programma-uitgaven

2.417.575

2.473.503

– 4.815

2.039

2.470.727

Waarvan juridisch verplicht

 

0%

   

100%

34.2 Preventieve maatregelen

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Dienst Justis

6.144

3.973

– 129

11

3.855

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overig preventieve maatregelen

0

0

0

1.500

1.500

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overig preventieve maatregelen

1.962

3.012

0

1.520

4.532

 

Subsidies

         
 

Integriteit

1.177

1.546

1.550

– 1.100

1.996

 

Overig preventieve maatregelen

6.189

6.490

0

– 2.290

4.200

 

Opdrachten

         
 

Kansspelbeleid

2.145

2.145

– 1.550

0

595

 

Overig preventieve maatregelen

2.088

1.850

0

1.850

3.700

 

Garanties

         
 

Faillissementscuratoren

716

15

– 15

0

0

             

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

         
 

en vreemdelingenbewaring

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

934.065

957.168

– 6.423

9.543

960.288

 

DJI-Forensische zorg

786.092

799.562

1.762

1.973

803.297

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

81.617

90.283

156

– 7.363

83.076

 

CJIB

106.511

111.249

487

2.373

114.109

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

         
 

Reclassering Nederland

134.200

140.438

– 1.228

95

139.305

 

Leger des Heils

21.376

21.746

300

0

22.046

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland

65.951

67.024

941

0

67.965

 

Centraal Administratie Kantoor

609

619

0

– 619

0

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

2.500

2.500

0

– 317

2.183

 

en vreemdelingenbewaring

         
 

Subsidies

         
 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

0

3.209

– 100

0

3.109

 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

3.221

3.273

1.400

0

4.673

 

en vreemdelingenbewaring

         
 

Opdrachten

         
 

Forensische zorg

1.800

1.800

– 220

– 668

912

 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

3.209

0

0

0

0

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

13.919

9.499

206

– 6.080

3.625

 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

5.269

4.110

– 75

– 1.274

2.761

 

en vreemdelingenbewaring

         
             

34.4 Slachtofferzorg

         
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

         
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

5.626

6.818

– 14

18

6.822

 

Slachtofferhulp Nederland

38.574

35.228

0

– 800

34.428

 

Subsidies

         
 

Stichting Slachtoffer in Beeld

1.310

1.833

0

– 200

1.633

 

Overig Slachtofferzorg

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

         
 

Slachtofferzorg

9.655

7.407

– 1.136

– 2.908

3.363

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

16.072

21.350

0

321

21.671

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

1.400

1.400

0

0

1.400

 

Overig Slachtofferzorg

0

0

0

0

0

             

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

DJI – jeugd

136.410

138.450

– 579

8.909

146.780

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

         
 

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage

1.730

1.756

0

0

1.756

 

Halt

10.161

10.232

0

95

10.327

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

BES Voogdijraad

1.136

1.155

– 111

0

1.044

 

Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties

0

0

0

950

950

 

Subsidies

         
 

Jeugdbescherming

1.345

1.367

0

0

1.367

 

Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties

2.522

2.376

0

1.500

3.876

 

Opdrachten

         
 

Risicojeugd en jeugdgroepen

1.999

4.754

– 26

– 3.650

1.078

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.921

3.921

0

– 650

3.271

 

Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties

4.954

3.945

– 11

– 700

3.234

             

Ontvangsten

99.505

218.615

0

– 2.700

215.915

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.), HIC projecten, IAKenJ projecten en opdrachten voor de uitvoering van opgelegde gedragsinterventies.

Toelichting op beleidsartikel 34

Mutaties uitgaven

Bijdrage agentschappen DJI

Het DJI budget wordt per saldo verlaagd met € 0,4 mln. door veelal technische en kleinere mutaties. Hieronder worden de meest significante mutaties toegelicht.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

DJI-vreemdelingenbewaring en uitzetcentra € –7.207

Deze verlaging wordt verklaard door een technische mutatie van € 7,5 mln. tussen de subartikelonderdelen DJI-gevangeniswezen en DJI-vreemdelingenbewaring. Het resterende bedrag bestaat uit een aantal kleinere mutaties.

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging € –5.874

Dit artikelonderdeel bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een verwachte meevaller bij Najaarsnota van € 3,6 mln. op de uitgaven binnen Directie Sanctietoepassing en Jeugd (DSenJ) voor onder andere boetes en detentie en de ketenregie. Daarnaast is sprake van een financiering van € 1,2 mln. aan het OM voor verbetering in de executieketen binnen het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB).

DJI-jeugd € 8.330

Betreft voornamelijk een overheveling vanuit OCW van € 8,8 mln. aan onderwijsmiddelen die bestemd waren voor scholen verbonden aan JJI’s, maar die in verband met de huidige lage bezetting JJI’s niet tot uitkering komen.

36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

261.993

263.248

– 6.564

597

257.281

             

Programma-uitgaven

261.993

263.248

– 6.564

597

257.281

Waarvan juridisch verplicht

 

0%

   

98%

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

321

321

0

0

321

 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Instituut Fysieke Veiligheid

29.510

29.860

0

53

29.913

 

Bijdrage medeoverheden

         
 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

177.400

179.323

0

0

179.323

 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

14.737

13.396

– 3.926

– 1.905

7.565

 

Subsidies

         
 

Nederlands Rode Kruis

1.400

1.429

0

0

1.429

 

Nationaal Veiligheids Instituut

1.274

1.274

0

0

1.274

 

Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

2.906

2.922

– 666

2.500

4.756

 

Opdrachten

         
 

Project NL-Alert

5.948

5.948

0

0

5.948

 

Opdrachten NCSC

6.207

6.207

– 550

– 270

5.387

 

Overig Nationale Veiligheid

10.921

11.024

– 1.922

– 86

9.016

             

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

         
 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Onderzoeksraad voor Veiligheid

11.369

11.544

500

305

12.349

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.

Toelichting op beleidsartikel 36

Mutaties uitgaven

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

Overige Nationale Veiligheid en Terrorismebestrijding € –5.831

Deze verlaging wordt verklaard door een mutatie van € 5,8 mln. Het betreft een overboeking naar het Gemeentefonds voor versterking van de gemeentelijke aanpak Jihadisme.

37 Vreemdelingen

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.632.841

1.540.489

7.686

– 15.364

1.532.811

             

Programma-uitgaven

1.632.841

1.540.489

7.686

– 15.364

1.532.811

Waarvan juridisch verplicht

 

0%

   

99%

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Immigratie- en Naturalisatiedienst

350.241

356.795

8.494

2.584

367.873

 

Bijdrage ZBO/RWT's

         
 

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

1.086.639

985.064

– 198

– 20.406

964.460

 

Nidos-opvang

133.649

135.827

0

0

135.827

 

Subsidies

         
 

Vluchtelingenwerk Nederland

10.263

10.455

0

0

10.455

 

Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen

1.661

1.666

0

– 273

1.393

 

Opdrachten

         
 

Keteninformatisering

6.213

6.263

0

– 243

6.020

 

Versterking vreemdelingenketen

6.832

6.704

– 610

2.974

9.068

             

37.3 Terugkeer

         
 

Bijdrage Agentschappen

         
 

Dienst Justitiële Inrichtingen

8.424

8.424

0

0

8.424

 

Subsidies

         
 

REAN-regeling

8.902

9.197

– 2.500

0

6.697

 

Overig Terugkeer

0

0

3.700

0

3.700

 

Opdrachten

         
 

Vreemdelingen vertrek

20.017

20.094

– 1.200

0

18.894

             

Ontvangsten

306.400

309.900

0

0

309.900

De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.

Toelichting op beleidsartikel 37

Mutaties uitgaven

Algemeen artikel 37 Vreemdelingen

De daling van de asielinstroom in 2017 leidt bij een aantal onderdelen van artikel 37 tot lagere kosten dan oorspronkelijk geraamd. De middelen die hierdoor vrijkomen worden gestort in de asielreserve ten behoeve van inzet in een later jaar. In totaal gaat het om een storting van ongeveer € 38 mln. verdeeld over de bijdrage van COA € 11 mln., IND € 15 mln., Nidos € 2 mln. en Terugkeer € 10 mln.

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) € 11.078

Het budget van IND wordt verhoogd met € 9,7 mln. vanwege de meerkosten die de verschillende SSO’s in rekening brengen bij de IND en de eenmalige kosten die samenhangen met de verhuizing naar de Rijnstraat. Dit bedrag wordt gedekt binnen het VenJ totaalbeeld. Het restant van het saldo bestaat uit kleine mutaties.

Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) € –20.604

  • ODA-toerekening: kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance) op de begroting van Buitenlandse Handelen en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). De instroomraming 2017 is bij de 2e suppletoire begroting bijgesteld van 41.000 naar 40.100. Als gevolg van de lager dan verwachte instroom, met name van AMV’s (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) wordt de ODA-toerekening bijgesteld. Dit leidt tot een terugbetaling van € 52 mln. waarvan € 32,8 mln. in 2017 wordt teruggeboekt naar de begroting van BHOS en € 19,2 mln. in 2018 wordt verwerkt.

  • Het Faciliteitenbesluit opvangcentra voorziet in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de GBA (Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens) hoeven te worden ingeschreven. De bijdrage voor VenJ aan het Gemeentefonds bedraagt € 6,1 mln.

  • Voor de relocatie van asielzoekers uit Griekenland en Italië ontvangt Nederland een vergoeding vanuit de EU, die wordt gedeeld door VenJ en BHOS. De raming is op de begroting van VenJ opgenomen. De aantallen relocatie Griekenland en Italië zijn lager dan oorspronkelijk begroot, waardoor ook de geraamde vergoeding uit deze relocatie lager uitvalt dan verwacht. De raming wordt bij de tweede suppletoire begroting bijgesteld. Met deze boeking wordt het deel ad € 18,5 mln. van BHOS teruggeboekt naar VenJ.

2.3 Niet-beleidsartikelen

91 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

426.425

442.795

6.441

– 13.041

436.195

             

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

       
 

Personeel

249.893

276.264

4.613

4.008

284.885

 

waarvan eigen personeel

215.259

239.701

1.387

856

239.170

 

waarvan externe inhuur

31.812

34.185

4.800

3.219

42.204

 

waarvan overig personeel

2.822

2.378

1.200

67

3.511

 

Materieel

177.089

167.088

1.828

17.049

151.867

 

waarvan ICT

17.482

18.488

1.988

3

20.479

 

waarvan SSO's

111.903

101.166

127

16.863

84.430

 

waarvan overig materieel

47.704

47.434

287

189

46.958

             

Ontvangsten

26.682

26.682

1.517

0

28.199

Toelichting op niet-beleidsartikel 91

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verlaagd met € 6,6 mln. Deze verlaging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties. De twee grootse mutaties worden hierbij toegelicht:

  • Personeel externe inhuur: betreft een herindeling van € 6 mln. binnen het apparaatsbudget. Per saldo wordt de post externe inhuur opgehoogd met circa € 8 mln.

  • Materieel SSO’s: Betreft de egalisatieschuld huisvesting Eurojust en Europol. Bij de vorming van het Rijksvastgoedbedrijf als baten lastendienst is in 2016 opgenomen dat de egalisatieregeling komt te vervallen en dat openstaande egalisatieschulden van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) bij het Ministerie van Financiën moeten worden afgelost. De panden van Europol en Eurojust (als internationale organisaties) zitten niet in het rijkshuisvestingsstelsel. Hiervoor vindt door het RVB nog een onderzoek plaats naar de mogelijkheden van toepassing van rekenregels die worden gehanteerd in het stelsel bij internationale organisaties. De gereserveerde middelen € 13 mln. voor de aflossing van de egalisatiereserve in 2017 wordt als gevolg hiervan uitgesteld in afwachting van besluitvorming.

92 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

9.030

19.469

– 4.650

– 8.192

6.627

             

Uitgaven

9.030

19.469

– 4.650

– 8.192

6.627

             
 

Nominaal en onvoorzien

9.030

19.469

– 4.650

– 8.192

6.627

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Toelichting op niet-beleidsartikel 92

Mutaties uitgaven

92.1 Nominaal en onvoorzien

Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.

Extra vergoeding loonbijstelling 2017

Het Kabinet en de vakbonden voor de rijkssectoren hebben een cao-akkoord gesloten voor 1,4% loonstijging in 2017. In het voorjaar heeft het kabinet echter 1,04% loonbijstelling toegekend waardoor de ministeries het verschil van 0,36% loonstijging zelf moeten opvangen. Deze tegenvaller van circa € 8 mln. is in de tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld verwerkt.

93 Geheim

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

3.067

3.067

0

0

3.067

             

Programma-uitgaven

3.067

3.067

0

0

3.067

             
 

Geheime uitgaven

3.067

3.067

0

0

3.067

             

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

Naar boven