34 845 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

2

       

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

3

       

1.

Leeswijzer

3

       

2.

Het beleid Koninkrijksrelaties

4

 

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

4

       
 

2.2

De beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

5

   

Beleidsartikel 1. Waarborgfunctie

5

   

Beleidsartikel 4. Bevorderen sociaal-economische structuur

6

   

Beleidsartikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

8

   

Beleidsartikel 8. Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse eilanden

8

       
 

2.3

De niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

10

   

Niet-beleidsartikel 6. Apparaat

10

   

Niet-beleidsartikel 7. Nominaal en onvoorzien

10

       

3.

Het beleid BES-fonds

11

 

3.1

Het beleidsartikel BES fonds

11

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Mede namens de Minister van Defensie,

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2017. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2017 opgebouwd.

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële documenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).

Omvang begrotingsartikel

(stand ontwerpbegroting)

In € miljoen

Beleidsmatige mutaties

(ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties

(ondergrens in € miljoen)

1.Waarborgfunctie

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen / Uitgaven: 4 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

4. Bevorderen sociaal-economische structuur

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2mln.

5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Verplichtingen / Uitgaven: 1/2 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen / Uitgaven: 2/4 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

6. Apparaat

Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: –

Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: -

7. Nominaal en onvoorzien

Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: –

Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: -

8. Noodhulp en wederopbouw

Bovenwindse eilanden

Verplichtingen / Uitgaven: 1/2 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen /Uitgaven: 2/4 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

1.BES-fonds

Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln.

Ontvansten: 1 mln.

Verplichtingen /Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

Daarnaast worden ook enkele mutaties toegelicht vanuit het oogpunt van transparantie dan wel andere overwegingen.

De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 30 oktober 2017.

De artikelstructuur voor het begrotingshoofdstuk Koninkrijksrelaties (IV) is aangepast vanwege de orkaan Irma. Het beleidsartikel 8 «Noodhulp en wederopbouw bovenwindse eilanden» is toegevoegd aan de structuur. Dit nieuwe beleidsartikel bestaat uit de onderdelen «8.1 Wederopbouw» en «8.2 Noodhulp».

Met de voorgestelde wijziging wordt beoogd om de kosten voor noodhulp en wederopbouw bovenwindse eilanden op een transparante en eenduidige wijze te presenteren.

In het Regeerakkoord is opgenomen dat de Kustwacht onderdeel wordt van de begroting van het Ministerie van Defensie. Op een later moment wordt dit budgettair verwerkt. De Minister van BZK tekent nu mede namens de Minister van Defensie.

2. Het beleid Koninkrijksrelaties

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Opbouw uitgaven (x € 1.000)
 

Art.nr.

2017

Stand ontwerpbegroting 2017

 

291.862

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

13.806

     

Nieuwe mutaties:

 

120.872

Mutaties OW 2018

 

11.707

lopende inschrijving Sint Maarten

5

10.300

RCN pensioenen

4

400

Bijdrage wederopbouw Saba, Sint Eustatius

4

4.000

Noodhulp

8

55.000

Liquiditeitssteun Sint Maarten

8

41.000

     

Overige mutaties

 

– 1.535

Stand 2e suppletoire 2017

426.540

Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
 

Art.nr.

2017

Stand ontwerpbegroting 2017

 

36.475

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

16.033

     

Nieuwe mutaties:

 

5.836

Mutaties OW 2018

 

4.416

opheffing Nederlandse Participatiemaatschappij Nederlandse

Antillen N.V. (NPMNA)

4

1.400

     

Overige mutaties

 

20

Stand 2e suppletoire 2017

 

58.344

Toelichting

Uitgaven

Lopende inschrijving

Sint Maarten heeft eind augustus een lening ontvangen via de lopende inschrijving van € 10,3 mln. ten behoeve van kapitaaluitgaven aan diverse projecten, waaronder de gevangenis en de belastingdienst.

RCN pensioenen

Bij de overdracht van de pensioenadministratie van APNA aan PCN is gebleken dat een deel van de werknemers die was toebedeeld aan PCN, niet (goed) in de pensioenadministratie van APNA was opgenomen. Daarop hebben APNA en PCN een oproep gedaan aan (voormalig) werknemers om zich te melden. BZK/RCN zal als werkgever voor haar werknemer die het betreft alsnog de verplichte pensioenpremies (inclusief wettelijke rente) compenseren.

Met de 2e suppletoire begroting 2016 was hiervoor reeds € 1,7 mln. vrijgemaakt. In 2017 volgt nog een restbetaling van € 0,7 mln.

Wederopbouw Saba en Sint Eustatius

Voor de openbare lichamen Saba en Sint Eustatius is € 4 mln. beschikbaar voor de wederopbouw als gevolg van de orkanen Irma en Maria. Dit wordt gebruikt om de eerste schade op de eilanden te herstellen. Deze bijdrage staat los van de € 67 mln. reservering op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Saba en Sint Eustatius.

Noodhulp

De gevolgen van Orkaan Irma voor St. Maarten, St. Eustatius en Saba zijn enorm. In de afgelopen periode is door verschillende departementen noodhulp geleverd. De afspraak is dat de kosten voor noodhulp centraal gefinancierd worden vanuit de KR-begroting. Daarom is bij najaarsnota € 55 mln. toegevoegd. De meeste kosten zijn gemaakt in het kader van inzet van personeel en materieel van Defensie. Daarnaast hebben I&W, VWS, J&V en de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten een aanzienlijke bijdrage geleverd in het kader van noodhulp. I&W heeft schoon drinkwater geleverd, hulp bij afvalverwerking en noodingrepen bij zee- en deltawerken. VWS heeft medische hulp geleverd en J&V heeft kosten gemaakt in het kader van inzet van politie- en DJI-personeel. De vertegenwoordiging heeft lokale benodigdheden ingekocht.

Liquiditeitssteun Sint Maarten

Er is € 41 mln. beschikbaar ten behoeve van eventuele liquiditeitssteun aan Sint Maarten voor 2017. Dit bedrag komt uit de € 550 mln. dat gereserveerd staat op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Sint Maarten.

Ontvangsten

Meerontvangsten

Een bedrag van € 1,4 mln. valt vrij als gevolg van de opheffing van de Nederlandse Participatiemaatschappij voor de Nederlandse Antillen N.V. (NPMNA).

2.2 De beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

70.858

77.125

5.804

0

82.929

             
 

Uitgaven:

70.858

77.125

5.804

0

82.929

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

100%

             

1.1

Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur

70.858

77.125

5.804

0

82.929

 

Bijdrage aan ZBO's / RWT's

21.868

25.316

975

0

26.291

 

Recherchecapaciteit (Nationale Politie)

21.868

25.316

975

0

26.291

 

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

48.990

51.809

4.829

0

56.638

 

Grensbewaking (Defensie)

6.100

6.100

0

0

6.100

 

Kustwacht (Defensie)

39.558

42.290

4.286

0

46.576

 

Rechterlijke macht (V&J)

3.332

3.419

543

0

3.962

             
 

Ontvangsten:

4.857

6.120

0

0

6.120

Toelichting

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

Kustwacht

Met het oog op de veiligheidssituatie in het Caribisch deel van het Koninkrijk wordt incidenteel € 8 mln. beschikbaar gesteld aan de Kustwacht. Dit wordt gelijk verdeeld over de jaren 2017 en 2018 voor het plegen van onderhoud en oplossen van het exploitatietekort en de ondersteuning van andere defensieonderdelen aan de Kustwacht.

Beleidsartikel 4 Bevorderen sociaal-economische structuur

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

14.676

16.548

4.266

5.153

25.967

             
 

Uitgaven:

14.676

16.548

4.266

5.153

25.967

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

52%

             

4.1

Curaçao, Sint Maarten en Aruba

6.777

4.268

4.416

– 100

8.584

 

Opdrachten

1.668

1.432

0

– 610

822

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

1.668

1.432

0

– 610

822

 

Inkomensoverdrachten

5.009

2.700

0

0

2.700

 

Toeslagen op pensioenen NA

5.009

2.700

0

0

2.700

 

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

100

136

0

100

236

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

100

136

0

100

236

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

4.416

410

4.826

 

Bijdrage landen

0

0

4.416

410

4.826

             

4.2

Caribisch Nederland

7.899

12.280

– 150

5.253

17.383

 

Subsidies

60

1.060

– 100

– 145

815

 

Subsidies Caribisch Nederland

60

810

– 100

– 145

565

 

Kinderrechten

0

250

0

0

250

 

Opdrachten

4.741

2.603

– 569

– 1.075

959

 

Kinderrechten

1.000

75

0

0

75

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

2.236

2.158

– 554

– 720

884

 

Opdrachten Caribisch Nederland

1.505

370

– 15

– 355

0

 

Inkomensoverdrachten

1.100

3.518

0

400

3.918

 

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

1.100

3.518

0

400

3.918

 

Bijdragen aan medeoverheden

1.998

5.299

– 531

5.873

10.641

 

Bijzondere uitkering sociaal-economische initiatieven

1.498

4.124

– 250

5.273

9.147

 

Kinderrechten

0

675

0

0

675

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

500

500

– 281

600

819

 

Bijdrage aan agentschappen

0

– 200

800

200

800

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

0

– 200

800

200

800

 

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

0

0

250

0

250

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

0

0

250

0

250

             
 

Ontvangsten:

3.213

8.575

4.416

1.420

14.411

Toelichting

4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba

Bijdragen aan medeoverheden

Bijdrage landen

De restmiddelen Fondo Desaroyo Aruba (FDA), zijn teruggevloeid naar de KR begroting. Deze middelen worden, conform de beheersovereenkomst tussen Aruba, Nederland en FDA, weer ingezet ten behoeve van het land Aruba.

4.2 Caribisch Nederland

Bijdragen aan medeoverheden

Bijzondere uitkering sociaal-economische initiatieven

Voor de openbare lichamen Saba en Sint Eustatius is € 4 mln. beschikbaar voor de wederopbouw na forse schade door de orkanen Irma en Maria. Dit wordt gebruikt om de eerste schade op de eilanden te herstellen. Deze bijdrage staat los van de € 67 mln. reservering op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Saba en Sint Eustatius.

Een bedrag van ruim € 1 mln. heeft te maken met diverse overboekingen van diverse Ministeries naar de KR-begroting ten behoeve van de integrale middelen zoals kinderopvang, pilots «werken met een beperking op Bonaire» en geld voor buurtcoaches op Sint Eustatius.

Ontvangsten

Een bedrag van € 1,4 mln. valt vrij als gevolg van de opheffing van de Nederlandse Participatiemaatschappij voor de Nederlandse Antillen N.V. (NPMNA).

Beleidsartikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

0

0

0

10.325

10.325

             
 

Uitgaven:

186.981

186.981

0

10.325

197.306

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

100%

             

5.1

Schuldsanering landen Curaçao en Sint Maarten

186.981

186.981

0

0

186.981

 

Leningen

186.981

186.981

0

0

186.981

 

Schuldsanering

186.981

186.981

0

0

186.981

             

5.2

Leningen en/of garanties landen Curaçao, Sint Maarten en Aruba

0

0

0

10.325

10.325

 

Leningen

0

0

0

10.325

10.325

 

Lopende inschrijving Curaçao en St Maarten

0

0

0

10.325

10.325

             
 

Ontvangsten:

28.405

37.813

0

0

37.813

Toelichting

5.2 Leningen en/of garanties landen Curaçao, Sint Maarten en Aruba

Leningen

Lopende inschrijving

Sint Maarten heeft eind augustus een lening ontvangen van € 10,3 mln. via de lopende inschrijving ten behoeve van kapitaaluitgaven aan diverse projecten, waaronder de gevangenis en de belastingdienst.

Beleidsartikel 8 Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse eilanden

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

0

0

0

96.000

96.000

             
 

Uitgaven:

0

0

0

96.000

96.000

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

100%

             

8.1

Wederopbouw

0

0

0

41.000

41.000

 

Subsidies

0

0

0

41.000

41.000

 

Liquiditeitssteun Sint Maarten

0

0

0

41.000

41.000

             

8.2

Noodhulp

0

0

0

55.000

55.000

 

Opdrachten

0

0

0

5.760

5.760

 

Noodhulp

0

0

0

5.760

5.760

 

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

0

0

0

1.400

1.400

 

Noodhulp op Sint Maarten

0

0

0

1.400

1.400

 

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

0

0

0

47.840

47.840

 

Ministerie van I&W

0

0

0

6.600

6.600

 

Ministerie van Defensie

0

0

0

30.700

30.700

 

Ministerie van VWS

0

0

0

3.725

3.725

 

Ministerie van JenV

0

0

0

5.650

5.650

 

Ministerie van OCW

0

0

0

849

849

 

Ministerie van BZ

0

0

0

316

316

             
 

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

Toelichting

8.1 Wederopbouw

Subsidies

Liquiditeitssteun Sint Maarten

Er is € 41 mln. beschikbaar ten behoeve van eventuele liquiditeitssteun aan Sint Maarten voor 2017. Dit bedrag komt uit de € 550 mln. dat gereserveerd staat op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Sint Maarten.

8.2 Noodhulp

Opdrachten, Bijdrage aan (inter)nationale organisaties en Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

De gevolgen van Orkaan Irma voor St. Maarten, St. Eustatius en Saba zijn enorm. In de afgelopen periode is door verschillende departementen noodhulp geleverd. De afspraak is dat de kosten voor noodhulp centraal gefinancierd worden vanuit de KR-begroting. Daarom is bij najaarsnota € 55 mln. toegevoegd. De meeste kosten zijn gemaakt in het kader van inzet van personeel en materieel van Defensie. Daarnaast hebben I&W, VWS, J&V en de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten een aanzienlijke bijdrage geleverd in het kader van noodhulp. I&W heeft schoon drinkwater geleverd, hulp bij afvalverwerking en noodingrepen bij zee- en deltawerken. VWS heeft medische hulp geleverd en J&V heeft kosten gemaakt in het kader van inzet van politie- en DJI-personeel. De vertegenwoordiging heeft lokale benodigdheden ingekocht.

2.3 De niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

Niet-beleidsartikel 6 Apparaat

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

18.071

19.292

3.772

– 1.181

21.883

             
 

Uitgaven:

18.071

19.292

3.772

– 1.181

21.883

             

6.1

Apparaat

18.071

19.292

3.772

– 1.181

21.883

 

Personele uitgaven

11.924

12.169

2.939

– 279

14.829

 

waarvan: Eigen personeel

11.721

11.935

2.934

– 729

14.140

 

waarvan: Externe inhuur

203

234

0

450

684

 

waarvan: Overig personeel

0

0

5

0

5

 

Materiële uitgaven

6.147

7.123

833

– 902

7.054

 

waarvan: Overig materieel

6.147

7.123

833

– 902

7.054

             
 

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

Toelichting

Personele uitgaven

Eigen personeel

Bijdrage van het Ministerie van Financiën aan de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) van afnemer Belastingdienst.

Niet-beleidsartikel 7 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

1.276

5.686

– 2.099

– 1.132

2.455

             
 

Uitgaven:

1.276

5.722

– 2.135

– 1.132

2.455

             

7.1

Loonbijstelling

0

766

– 766

0

0

 

waarvan: Programma

0

494

– 494

0

0

 

waarvan: Apparaat

0

272

– 272

0

0

             

7.2

Prijsbijstelling

0

1.096

– 1.096

0

0

 

waarvan: Programma

0

960

– 960

0

0

 

waarvan: Apparaat

0

136

– 136

0

0

             

7.3

Onvoorzien

1.276

1.369

– 237

– 1.132

0

             

7.4

Wisselkoersreserve

0

2.491

– 36

0

2.455

             
 

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

Toelichting

Onvoorzien

Het bedrag van € 1,1 mln. wordt ingezet voor de wederopbouw van de openbare lichamen Saba en Sint Eustatius als gevolg van de orkanen Irma en Maria.

3. Het beleid BES-fonds

3.1 Het beleidsartikel BES-fonds

Beleidsartikel 1 BES-fonds

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

32.650

41.534

18

0

41.552

             
 

Uitgaven:

32.650

41.534

18

0

41.552

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

100%

             

1.1

BES-fonds

32.650

41.534

18

0

41.552

 

Opdrachten

100

100

0

0

100

 

Onderzoek

100

100

0

0

100

 

Bijdragen aan medeoverheden

32.550

41.434

18

0

41.452

 

Vrije uitkering

32.550

41.434

18

0

41.452

             
 

Ontvangsten:

32.650

41.534

18

0

41.552

Naar boven