Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34845-IV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34845-IV nr. 2 |
Inhoudsopgave
A. |
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL |
2 |
|
B. |
BEGROTINGSTOELICHTING |
3 |
|
1. |
Leeswijzer |
3 |
|
2. |
Het beleid Koninkrijksrelaties |
4 |
|
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
4 |
|
2.2 |
De beleidsartikelen Koninkrijksrelaties |
5 |
|
Beleidsartikel 1. Waarborgfunctie |
5 |
||
Beleidsartikel 4. Bevorderen sociaal-economische structuur |
6 |
||
Beleidsartikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen |
8 |
||
Beleidsartikel 8. Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse eilanden |
8 |
||
2.3 |
De niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties |
10 |
|
Niet-beleidsartikel 6. Apparaat |
10 |
||
Niet-beleidsartikel 7. Nominaal en onvoorzien |
10 |
||
3. |
Het beleid BES-fonds |
11 |
|
3.1 |
Het beleidsartikel BES fonds |
11 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Mede namens de Minister van Defensie,
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2017. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2017 opgebouwd.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële documenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) In € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
1.Waarborgfunctie |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen / Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
4. Bevorderen sociaal-economische structuur |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2mln. |
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen |
Verplichtingen / Uitgaven: 1/2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen / Uitgaven: 2/4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
6. Apparaat |
Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: – |
Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: - |
7. Nominaal en onvoorzien |
Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: – |
Verplichtingen / Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: - |
8. Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse eilanden |
Verplichtingen / Uitgaven: 1/2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen /Uitgaven: 2/4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
1.BES-fonds |
Verplichtingen / Uitgaven: 1 mln. Ontvansten: 1 mln. |
Verplichtingen /Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Daarnaast worden ook enkele mutaties toegelicht vanuit het oogpunt van transparantie dan wel andere overwegingen.
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 30 oktober 2017.
De artikelstructuur voor het begrotingshoofdstuk Koninkrijksrelaties (IV) is aangepast vanwege de orkaan Irma. Het beleidsartikel 8 «Noodhulp en wederopbouw bovenwindse eilanden» is toegevoegd aan de structuur. Dit nieuwe beleidsartikel bestaat uit de onderdelen «8.1 Wederopbouw» en «8.2 Noodhulp».
Met de voorgestelde wijziging wordt beoogd om de kosten voor noodhulp en wederopbouw bovenwindse eilanden op een transparante en eenduidige wijze te presenteren.
In het Regeerakkoord is opgenomen dat de Kustwacht onderdeel wordt van de begroting van het Ministerie van Defensie. Op een later moment wordt dit budgettair verwerkt. De Minister van BZK tekent nu mede namens de Minister van Defensie.
Art.nr. |
2017 |
|
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 |
291.862 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting |
13.806 |
|
Nieuwe mutaties: |
120.872 |
|
Mutaties OW 2018 |
11.707 |
|
lopende inschrijving Sint Maarten |
5 |
10.300 |
RCN pensioenen |
4 |
400 |
Bijdrage wederopbouw Saba, Sint Eustatius |
4 |
4.000 |
Noodhulp |
8 |
55.000 |
Liquiditeitssteun Sint Maarten |
8 |
41.000 |
Overige mutaties |
– 1.535 |
|
Stand 2e suppletoire 2017 |
426.540 |
Art.nr. |
2017 |
|
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 |
36.475 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting |
16.033 |
|
Nieuwe mutaties: |
5.836 |
|
Mutaties OW 2018 |
4.416 |
|
opheffing Nederlandse Participatiemaatschappij Nederlandse Antillen N.V. (NPMNA) |
4 |
1.400 |
Overige mutaties |
20 |
|
Stand 2e suppletoire 2017 |
58.344 |
Toelichting
Uitgaven
Lopende inschrijving
Sint Maarten heeft eind augustus een lening ontvangen via de lopende inschrijving van € 10,3 mln. ten behoeve van kapitaaluitgaven aan diverse projecten, waaronder de gevangenis en de belastingdienst.
RCN pensioenen
Bij de overdracht van de pensioenadministratie van APNA aan PCN is gebleken dat een deel van de werknemers die was toebedeeld aan PCN, niet (goed) in de pensioenadministratie van APNA was opgenomen. Daarop hebben APNA en PCN een oproep gedaan aan (voormalig) werknemers om zich te melden. BZK/RCN zal als werkgever voor haar werknemer die het betreft alsnog de verplichte pensioenpremies (inclusief wettelijke rente) compenseren.
Met de 2e suppletoire begroting 2016 was hiervoor reeds € 1,7 mln. vrijgemaakt. In 2017 volgt nog een restbetaling van € 0,7 mln.
Wederopbouw Saba en Sint Eustatius
Voor de openbare lichamen Saba en Sint Eustatius is € 4 mln. beschikbaar voor de wederopbouw als gevolg van de orkanen Irma en Maria. Dit wordt gebruikt om de eerste schade op de eilanden te herstellen. Deze bijdrage staat los van de € 67 mln. reservering op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Saba en Sint Eustatius.
Noodhulp
De gevolgen van Orkaan Irma voor St. Maarten, St. Eustatius en Saba zijn enorm. In de afgelopen periode is door verschillende departementen noodhulp geleverd. De afspraak is dat de kosten voor noodhulp centraal gefinancierd worden vanuit de KR-begroting. Daarom is bij najaarsnota € 55 mln. toegevoegd. De meeste kosten zijn gemaakt in het kader van inzet van personeel en materieel van Defensie. Daarnaast hebben I&W, VWS, J&V en de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten een aanzienlijke bijdrage geleverd in het kader van noodhulp. I&W heeft schoon drinkwater geleverd, hulp bij afvalverwerking en noodingrepen bij zee- en deltawerken. VWS heeft medische hulp geleverd en J&V heeft kosten gemaakt in het kader van inzet van politie- en DJI-personeel. De vertegenwoordiging heeft lokale benodigdheden ingekocht.
Liquiditeitssteun Sint Maarten
Er is € 41 mln. beschikbaar ten behoeve van eventuele liquiditeitssteun aan Sint Maarten voor 2017. Dit bedrag komt uit de € 550 mln. dat gereserveerd staat op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Sint Maarten.
Ontvangsten
Meerontvangsten
Een bedrag van € 1,4 mln. valt vrij als gevolg van de opheffing van de Nederlandse Participatiemaatschappij voor de Nederlandse Antillen N.V. (NPMNA).
Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
70.858 |
77.125 |
5.804 |
0 |
82.929 |
Uitgaven: |
70.858 |
77.125 |
5.804 |
0 |
82.929 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
|||||
1.1 |
Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur |
70.858 |
77.125 |
5.804 |
0 |
82.929 |
Bijdrage aan ZBO's / RWT's |
21.868 |
25.316 |
975 |
0 |
26.291 |
|
Recherchecapaciteit (Nationale Politie) |
21.868 |
25.316 |
975 |
0 |
26.291 |
|
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
48.990 |
51.809 |
4.829 |
0 |
56.638 |
|
Grensbewaking (Defensie) |
6.100 |
6.100 |
0 |
0 |
6.100 |
|
Kustwacht (Defensie) |
39.558 |
42.290 |
4.286 |
0 |
46.576 |
|
Rechterlijke macht (V&J) |
3.332 |
3.419 |
543 |
0 |
3.962 |
|
Ontvangsten: |
4.857 |
6.120 |
0 |
0 |
6.120 |
Toelichting
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
Kustwacht
Met het oog op de veiligheidssituatie in het Caribisch deel van het Koninkrijk wordt incidenteel € 8 mln. beschikbaar gesteld aan de Kustwacht. Dit wordt gelijk verdeeld over de jaren 2017 en 2018 voor het plegen van onderhoud en oplossen van het exploitatietekort en de ondersteuning van andere defensieonderdelen aan de Kustwacht.
Beleidsartikel 4 Bevorderen sociaal-economische structuur
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
14.676 |
16.548 |
4.266 |
5.153 |
25.967 |
Uitgaven: |
14.676 |
16.548 |
4.266 |
5.153 |
25.967 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
52% |
|||||
4.1 |
Curaçao, Sint Maarten en Aruba |
6.777 |
4.268 |
4.416 |
– 100 |
8.584 |
Opdrachten |
1.668 |
1.432 |
0 |
– 610 |
822 |
|
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
1.668 |
1.432 |
0 |
– 610 |
822 |
|
Inkomensoverdrachten |
5.009 |
2.700 |
0 |
0 |
2.700 |
|
Toeslagen op pensioenen NA |
5.009 |
2.700 |
0 |
0 |
2.700 |
|
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
100 |
136 |
0 |
100 |
236 |
|
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
100 |
136 |
0 |
100 |
236 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
4.416 |
410 |
4.826 |
|
Bijdrage landen |
0 |
0 |
4.416 |
410 |
4.826 |
|
4.2 |
Caribisch Nederland |
7.899 |
12.280 |
– 150 |
5.253 |
17.383 |
Subsidies |
60 |
1.060 |
– 100 |
– 145 |
815 |
|
Subsidies Caribisch Nederland |
60 |
810 |
– 100 |
– 145 |
565 |
|
Kinderrechten |
0 |
250 |
0 |
0 |
250 |
|
Opdrachten |
4.741 |
2.603 |
– 569 |
– 1.075 |
959 |
|
Kinderrechten |
1.000 |
75 |
0 |
0 |
75 |
|
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
2.236 |
2.158 |
– 554 |
– 720 |
884 |
|
Opdrachten Caribisch Nederland |
1.505 |
370 |
– 15 |
– 355 |
0 |
|
Inkomensoverdrachten |
1.100 |
3.518 |
0 |
400 |
3.918 |
|
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers |
1.100 |
3.518 |
0 |
400 |
3.918 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
1.998 |
5.299 |
– 531 |
5.873 |
10.641 |
|
Bijzondere uitkering sociaal-economische initiatieven |
1.498 |
4.124 |
– 250 |
5.273 |
9.147 |
|
Kinderrechten |
0 |
675 |
0 |
0 |
675 |
|
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
500 |
500 |
– 281 |
600 |
819 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
– 200 |
800 |
200 |
800 |
|
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
0 |
– 200 |
800 |
200 |
800 |
|
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
250 |
0 |
250 |
|
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
0 |
0 |
250 |
0 |
250 |
|
Ontvangsten: |
3.213 |
8.575 |
4.416 |
1.420 |
14.411 |
Toelichting
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Bijdragen aan medeoverheden
Bijdrage landen
De restmiddelen Fondo Desaroyo Aruba (FDA), zijn teruggevloeid naar de KR begroting. Deze middelen worden, conform de beheersovereenkomst tussen Aruba, Nederland en FDA, weer ingezet ten behoeve van het land Aruba.
4.2 Caribisch Nederland
Bijdragen aan medeoverheden
Bijzondere uitkering sociaal-economische initiatieven
Voor de openbare lichamen Saba en Sint Eustatius is € 4 mln. beschikbaar voor de wederopbouw na forse schade door de orkanen Irma en Maria. Dit wordt gebruikt om de eerste schade op de eilanden te herstellen. Deze bijdrage staat los van de € 67 mln. reservering op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Saba en Sint Eustatius.
Een bedrag van ruim € 1 mln. heeft te maken met diverse overboekingen van diverse Ministeries naar de KR-begroting ten behoeve van de integrale middelen zoals kinderopvang, pilots «werken met een beperking op Bonaire» en geld voor buurtcoaches op Sint Eustatius.
Ontvangsten
Een bedrag van € 1,4 mln. valt vrij als gevolg van de opheffing van de Nederlandse Participatiemaatschappij voor de Nederlandse Antillen N.V. (NPMNA).
Beleidsartikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
0 |
0 |
0 |
10.325 |
10.325 |
Uitgaven: |
186.981 |
186.981 |
0 |
10.325 |
197.306 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
|||||
5.1 |
Schuldsanering landen Curaçao en Sint Maarten |
186.981 |
186.981 |
0 |
0 |
186.981 |
Leningen |
186.981 |
186.981 |
0 |
0 |
186.981 |
|
Schuldsanering |
186.981 |
186.981 |
0 |
0 |
186.981 |
|
5.2 |
Leningen en/of garanties landen Curaçao, Sint Maarten en Aruba |
0 |
0 |
0 |
10.325 |
10.325 |
Leningen |
0 |
0 |
0 |
10.325 |
10.325 |
|
Lopende inschrijving Curaçao en St Maarten |
0 |
0 |
0 |
10.325 |
10.325 |
|
Ontvangsten: |
28.405 |
37.813 |
0 |
0 |
37.813 |
Toelichting
5.2 Leningen en/of garanties landen Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Leningen
Lopende inschrijving
Sint Maarten heeft eind augustus een lening ontvangen van € 10,3 mln. via de lopende inschrijving ten behoeve van kapitaaluitgaven aan diverse projecten, waaronder de gevangenis en de belastingdienst.
Beleidsartikel 8 Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse eilanden
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
0 |
0 |
0 |
96.000 |
96.000 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
96.000 |
96.000 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
|||||
8.1 |
Wederopbouw |
0 |
0 |
0 |
41.000 |
41.000 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
41.000 |
41.000 |
|
Liquiditeitssteun Sint Maarten |
0 |
0 |
0 |
41.000 |
41.000 |
|
8.2 |
Noodhulp |
0 |
0 |
0 |
55.000 |
55.000 |
Opdrachten |
0 |
0 |
0 |
5.760 |
5.760 |
|
Noodhulp |
0 |
0 |
0 |
5.760 |
5.760 |
|
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
1.400 |
1.400 |
|
Noodhulp op Sint Maarten |
0 |
0 |
0 |
1.400 |
1.400 |
|
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
47.840 |
47.840 |
|
Ministerie van I&W |
0 |
0 |
0 |
6.600 |
6.600 |
|
Ministerie van Defensie |
0 |
0 |
0 |
30.700 |
30.700 |
|
Ministerie van VWS |
0 |
0 |
0 |
3.725 |
3.725 |
|
Ministerie van JenV |
0 |
0 |
0 |
5.650 |
5.650 |
|
Ministerie van OCW |
0 |
0 |
0 |
849 |
849 |
|
Ministerie van BZ |
0 |
0 |
0 |
316 |
316 |
|
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
8.1 Wederopbouw
Subsidies
Liquiditeitssteun Sint Maarten
Er is € 41 mln. beschikbaar ten behoeve van eventuele liquiditeitssteun aan Sint Maarten voor 2017. Dit bedrag komt uit de € 550 mln. dat gereserveerd staat op de aanvullende post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Sint Maarten.
8.2 Noodhulp
Opdrachten, Bijdrage aan (inter)nationale organisaties en Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
De gevolgen van Orkaan Irma voor St. Maarten, St. Eustatius en Saba zijn enorm. In de afgelopen periode is door verschillende departementen noodhulp geleverd. De afspraak is dat de kosten voor noodhulp centraal gefinancierd worden vanuit de KR-begroting. Daarom is bij najaarsnota € 55 mln. toegevoegd. De meeste kosten zijn gemaakt in het kader van inzet van personeel en materieel van Defensie. Daarnaast hebben I&W, VWS, J&V en de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten een aanzienlijke bijdrage geleverd in het kader van noodhulp. I&W heeft schoon drinkwater geleverd, hulp bij afvalverwerking en noodingrepen bij zee- en deltawerken. VWS heeft medische hulp geleverd en J&V heeft kosten gemaakt in het kader van inzet van politie- en DJI-personeel. De vertegenwoordiging heeft lokale benodigdheden ingekocht.
Niet-beleidsartikel 6 Apparaat
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
18.071 |
19.292 |
3.772 |
– 1.181 |
21.883 |
Uitgaven: |
18.071 |
19.292 |
3.772 |
– 1.181 |
21.883 |
|
6.1 |
Apparaat |
18.071 |
19.292 |
3.772 |
– 1.181 |
21.883 |
Personele uitgaven |
11.924 |
12.169 |
2.939 |
– 279 |
14.829 |
|
waarvan: Eigen personeel |
11.721 |
11.935 |
2.934 |
– 729 |
14.140 |
|
waarvan: Externe inhuur |
203 |
234 |
0 |
450 |
684 |
|
waarvan: Overig personeel |
0 |
0 |
5 |
0 |
5 |
|
Materiële uitgaven |
6.147 |
7.123 |
833 |
– 902 |
7.054 |
|
waarvan: Overig materieel |
6.147 |
7.123 |
833 |
– 902 |
7.054 |
|
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Bijdrage van het Ministerie van Financiën aan de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) van afnemer Belastingdienst.
Niet-beleidsartikel 7 Nominaal en onvoorzien
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
1.276 |
5.686 |
– 2.099 |
– 1.132 |
2.455 |
Uitgaven: |
1.276 |
5.722 |
– 2.135 |
– 1.132 |
2.455 |
|
7.1 |
Loonbijstelling |
0 |
766 |
– 766 |
0 |
0 |
waarvan: Programma |
0 |
494 |
– 494 |
0 |
0 |
|
waarvan: Apparaat |
0 |
272 |
– 272 |
0 |
0 |
|
7.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
1.096 |
– 1.096 |
0 |
0 |
waarvan: Programma |
0 |
960 |
– 960 |
0 |
0 |
|
waarvan: Apparaat |
0 |
136 |
– 136 |
0 |
0 |
|
7.3 |
Onvoorzien |
1.276 |
1.369 |
– 237 |
– 1.132 |
0 |
7.4 |
Wisselkoersreserve |
0 |
2.491 |
– 36 |
0 |
2.455 |
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Onvoorzien
Het bedrag van € 1,1 mln. wordt ingezet voor de wederopbouw van de openbare lichamen Saba en Sint Eustatius als gevolg van de orkanen Irma en Maria.
Beleidsartikel 1 BES-fonds
Vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
32.650 |
41.534 |
18 |
0 |
41.552 |
Uitgaven: |
32.650 |
41.534 |
18 |
0 |
41.552 |
|
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
|||||
1.1 |
BES-fonds |
32.650 |
41.534 |
18 |
0 |
41.552 |
Opdrachten |
100 |
100 |
0 |
0 |
100 |
|
Onderzoek |
100 |
100 |
0 |
0 |
100 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
32.550 |
41.434 |
18 |
0 |
41.452 |
|
Vrije uitkering |
32.550 |
41.434 |
18 |
0 |
41.452 |
|
Ontvangsten: |
32.650 |
41.534 |
18 |
0 |
41.552 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34845-IV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.