34 842 Wijziging van de Wet op het financieel toezicht en enige andere wetten in verband met de herziening van het kader voor herstel en afwikkeling van verzekeraars (Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars)

F BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 september 2021

Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel herstel en afwikkeling van verzekeraars in uw Kamer1 heb ik toegezegd onderzoek te zullen doen naar de kosten en baten van het invoeren van een IGS in Nederland, nadat door de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA) een advies inzake verzekeringsgarantiestelsels (Insurance Guarantee Scheme(s), hierna: IGS) zou zijn gepubliceerd. In deze brief geef ik een nadere toelichting op het onderzoek naar een nationaal IGS, dat de komende maanden zal worden verricht. Een eensluidende brief stuur ik aan de Tweede Kamer.

Op 17 december 2020 heeft EIOPA, op verzoek van de Europese Commissie (EC), een advies inzake de evaluatie van de richtlijn Solvency II gepubliceerd.2 Een advies over IGS-systemen maakt daar onderdeel van uit. Conform mijn toezegging aan uw Kamer heb ik vervolgens KPMG Advisory N.V. (KPMG) de opdracht gegeven onderzoek te doen naar de kosten en baten van invoering van een ex ante gefinancierd IGS in Nederland. Ik heb de onderzoekers gevraagd om de kosten en baten te onderzoeken van het invoeren van een IGS voor de verschillende verzekeringsbranches, die gericht zijn op de consument en micro- en kleine ondernemingen, en waarvoor thans nog geen IGS is opgezet in Nederland. Het onderzoek zal daarbij onder andere aandacht besteden aan de inrichtingsmogelijkheden, financieringsopties en de kosten. De onderzoekers zullen uitgaan van het scenario dat er op Europees niveau geen minimumharmonisatie van IGS-systemen gaat plaatsvinden en het derhalve om een nationale invoering van een IGS zou gaan. Daarnaast zullen de onderzoekers ook rekening houden met het scenario dat de EC wél met een voorstel ten aanzien van IGS-systemen komt. Bij het beoordelen van de financierbaarheid in Nederland in dat scenario zullen de onderzoekers het advies van EIOPA betrekken.

Tijdens het commissiedebat Financiële Markten in de Tweede Kamer op 10 juni jl. heb ik toegezegd de Tweede Kamer te informeren als de onderzoeksresultaten significant later dan oktober beschikbaar zullen zijn.3 KPMG zal naar verwachting in december haar eindrapport opleveren. Het opzetten en uitvoeren van het onderzoek blijkt langer in beslag te nemen dan eerder was voorzien. Ik zal uw Kamer te zijner tijd informeren over de bevindingen in het rapport en met een appreciatie komen. Hierbij zal ik, waar mogelijk, ook de uitkomsten van de door de Evaluatiecommissie Conservatrix uitgevoerde evaluatie betrekken.

Overigens merk ik op dat, in tegenstelling tot hetgeen eerder was aangekondigd, de Europese Commissie heeft aangegeven op dit moment geen voorstellen te zullen doen op het gebied van harmonisatie van nationale IGS-systemen. De EC zal in het kader van de Solvency II evaluatie wel met een voorstel tot Europese (minimum)harmonisatie van nationale regelgeving op het gebied van herstel- en afwikkelingsystemen van verzekeraars komen.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra


X Noot
1

Handelingen I 2018/2019 nr. 9, item 8.

X Noot
2

EIOPA, Opinion on the 2020 review of Solvency II, EIOPA-BoS-20/749.

X Noot
3

Kamerstukken II 2020–2021, 32 545, nr. 145.

Naar boven