34 775 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2018

Nr. 59 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 november 2017

Tijdens een reguliere test met de watermistinstallatie aan boord van het Oceangoing Patrol Vessel (OPV) Zr.Ms. Holland kwam onlangs een storing aan het licht. Na onderzoek van de blusinstallatie op de andere patrouilleschepen kwam een structureel probleem naar voren. De bevestigingsbeugels en de koppelingen in het systeem bleken niet in orde. De grote waterdruk tijdens het blussen kunnen ze niet doorstaan.

Tijdens de bouw van de vier OPV’s is het blussysteem uitgebreid getest. Ook tijdens latere tests zijn geen problemen gebleken. Pas bij de laatste test, afgelopen maand, zijn de problemen geconstateerd. Op dit moment wordt nader onderzoek gedaan.

De patrouilleschepen varen met een beperkte bemanning. Dat is alleen mogelijk dankzij verregaande automatisering, ook van de brandblusinstallatie. Als de watermistinstallatie niet goed functioneert, kan de veiligheid van de bemanning in geval van brand niet worden gegarandeerd en kan dus niet onder alle omstandigheden veilig worden gevaren. Daarom hebben de schepen tot nader order een vaarverbod, totdat de veiligheid van de bemanning wel weer kan worden gegarandeerd.

Op alle OPV’s zal het systeem volledig worden gecontroleerd. Vervolgens zal het systeem gerepareerd of vervangen worden. Alle opties worden nader verkend, waarbij de planning is om het eerste schip zo snel mogelijk weer te voorzien van een goed functionerende watermistinstallatie, zodat het zo snel mogelijk weer volledig operationeel inzetbaar is. De verwachting is dat drie van de vier schepen op deze manier uiterlijk over een jaar weer volledig operationeel inzetbaar zijn.

Het vierde schip, Zr.Ms. Holland, moet al in februari 2018 dienst doen als schip van de wacht in het Caribische gebied. Als interim- oplossing krijgt Zr.Ms. Holland extra bemanning en brandbestrijdingsmaterieel aan boord met het oog op de veiligheid van de bemanning. Na de terugkeer uit de West, in de zomer van 2018, ondergaat dit schip zijn geplande onderhoud, waarbij het probleem met de watermistinstallatie alsnog definitief wordt opgelost.

Dit type watermistinstallatie wordt ook gebruikt op Zr.Ms. Karel Doorman. Bij testen aan boord hebben zich geen storingen voorgedaan. Nu het Joint Support Ship afgelopen vrijdag terugkeerde in Den Helder, wordt ook de ophanging van het systeem geïnspecteerd.

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

Naar boven