Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 november 2017
Tijdens een reguliere test met de watermistinstallatie aan boord van het Oceangoing Patrol Vessel (OPV) Zr.Ms. Holland kwam onlangs een storing aan het licht. Na onderzoek van de
blusinstallatie op de andere patrouilleschepen kwam een structureel probleem naar
voren. De bevestigingsbeugels en de koppelingen in het systeem bleken niet in orde.
De grote waterdruk tijdens het blussen kunnen ze niet doorstaan.
Tijdens de bouw van de vier OPV’s is het blussysteem uitgebreid getest. Ook tijdens
latere tests zijn geen problemen gebleken. Pas bij de laatste test, afgelopen maand,
zijn de problemen geconstateerd. Op dit moment wordt nader onderzoek gedaan.
De patrouilleschepen varen met een beperkte bemanning. Dat is alleen mogelijk dankzij
verregaande automatisering, ook van de brandblusinstallatie. Als de watermistinstallatie
niet goed functioneert, kan de veiligheid van de bemanning in geval van brand niet
worden gegarandeerd en kan dus niet onder alle omstandigheden veilig worden gevaren.
Daarom hebben de schepen tot nader order een vaarverbod, totdat de veiligheid van
de bemanning wel weer kan worden gegarandeerd.
Op alle OPV’s zal het systeem volledig worden gecontroleerd. Vervolgens zal het systeem
gerepareerd of vervangen worden. Alle opties worden nader verkend, waarbij de planning
is om het eerste schip zo snel mogelijk weer te voorzien van een goed functionerende
watermistinstallatie, zodat het zo snel mogelijk weer volledig operationeel inzetbaar
is. De verwachting is dat drie van de vier schepen op deze manier uiterlijk over een
jaar weer volledig operationeel inzetbaar zijn.
Het vierde schip, Zr.Ms. Holland, moet al in februari 2018 dienst doen als schip van
de wacht in het Caribische gebied. Als interim- oplossing krijgt Zr.Ms. Holland extra
bemanning en brandbestrijdingsmaterieel aan boord met het oog op de veiligheid van
de bemanning. Na de terugkeer uit de West, in de zomer van 2018, ondergaat dit schip
zijn geplande onderhoud, waarbij het probleem met de watermistinstallatie alsnog definitief
wordt opgelost.
Dit type watermistinstallatie wordt ook gebruikt op Zr.Ms. Karel Doorman. Bij testen
aan boord hebben zich geen storingen voorgedaan. Nu het Joint Support Ship afgelopen
vrijdag terugkeerde in Den Helder, wordt ook de ophanging van het systeem geïnspecteerd.
De Staatssecretaris van Defensie,
B. Visser