34 775 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2018

Nr. 5 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 20 september 2017

De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Defensie over de brief van 17 mei 2017 inzake het Jaarverslag 2016 Kustwacht voor het Koninkrijk der Nederlanden in het Caribisch Gebied (Kamerstuk 34 550 X, nr. 87).

De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 15 september 2017. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De fungerend voorzitter van de commissie, Ten Broeke

De griffier van de commissie, De Lange

1.

Wat is de geraamde investeringsruimte voor de Kustwacht in de komende vier jaar? Kunnen noodzakelijke investeringen in vervanging, instandhouding en modernisering naar behoren plaatsvinden, of is sprake van doorschuiven en een boeggolfeffect?

2.

Hoe verhoudt de geraamde investeringsruimte bij de Kustwacht zich de komende vier jaar (vanaf 2018) tot de exploitatiekosten, in reële termen en procentueel?

3.

Hoeveel bedroeg de investeringsquote van de Kustwacht in 2016? Welke investeringsquote zou optimaal zijn voor de instandhouding van een moderne, op alle taken toegeruste Kustwacht?

Van de begroting voor de Kustwacht is 99 procent bestemd voor de exploitatie van materieel en personeel en voor één procent voor kleine bedrijfsmatige investeringen en eenvoudige aanpassingen aan infrastructuur. Er is geen structurele dekking voor vervangingsinvesteringen beschikbaar in de begroting.

Buiten de standaard 1 procent investeringsruimte, zijn in 2016 investeringen in vervanging van apparatuur van het VHF-communicatienetwerk uit de exploitatie bekostigd. Verder is in 2017 en 2018 investeringsruimte voorzien voor de Interceptor «Metal Shark», die de SuperRHIBs vervangt.

Het realiseren van een investeringsquote is geen doel op zich. Een eventuele wijziging van het investeringsbudget van de kustwacht is aan het volgende kabinet.

4.

Is in plaats van «herdimensionering» van de Kustwacht uitbreiding van de Kustwacht wenselijk, in het licht van de toegenomen instabiliteit in het Caribisch gebied, de criminaliteit en de migratiestromen? Bent u bereid hiertoe beleidsopties te inventariseren?

In het justitieel vierpartijenoverleg (JVO) van 11 juli jl. hebben de ministers van (Veiligheid en) Justitie van de vier landen besloten om nog dit jaar een justitieel beleidsplan 2018–2021 met beleidsaccenten voor de Kustwacht op te stellen en aan het volgende JVO voor te leggen.

5.

In hoeverre is er sprake van roulatie van lokale krachten op kritische functies?

Daar waar mogelijk wordt het roulatieprincipe toegepast. Dit blijft echter lastig vanwege de specialistische aard van de kritische functies. Voor lokale medewerkers is doorgaans geen tijdsduur verbonden aan een functie. Alleen voor enkele functies op de Cutter bestaan aparte ontwikkeltrajecten voor lokale medewerkers, zoals voor de twee gezagvoerders en voor werktuigkundigen. Het personeel wordt binnen de formatie daarvoor opgeleid.

6.

Hoe zijn de ontwikkelingen in Venezuela van invloed geweest op de prioriteit van de bestrijding van illegale immigratie?

De ontwikkelingen in Venezuela hebben er toe geleid dat de Kustwacht sinds 2016 haar patrouilles op dit gebied heeft geïntensiveerd. De Kustwacht is in staat om haar taken in van het tegengaan van illegale migratie uit te voeren.

7.

Wat is de reden van het gedeeltelijk leveren van capaciteit door de Cougar helikopter op Hato? Hoe wordt deze helikopter normaal ingezet?

In 2015 en begin 2016 konden, vanwege het niet-beschikbaar zijn van de NH-90 helikopter, de stationsschepen van de Koninklijke Marine niet worden uitgerust met een geschikte maritieme helikopter voor de periode dat ze voor de Kustwacht hebben gevaren. Om dit op te vangen is de Cougar helikopter gestationeerd op het vliegveld Hato te Curaçao. Vanaf juli 2016 kon Defensie de stationsschepen weer uitrusten met een NH-90 boordhelikopter en werd de stationering van de Cougar helikopter beëindigd. De Cougars worden normaal gesproken gebruikt voor inzet en joint training van de Landmacht, Marine en Marechaussee, nationale taken en (beperkt) maritiem optreden.

8.

Wat is het concrete doel van de te organiseren themadag in 2017?

De themadag staat dit najaar in het teken van het Intelligence Gestuurde Politiewerk binnen de justitiële keten. Het doel van themadagen is intensivering en verbetering van de samenwerking tussen de justitiële ketenpartners en informatie-uitwisseling in brede zin. Zo ging de themadag in 2016 over het samengaan van verschillende toezichts- en opsporingsbevoegdheden bij het optreden in multidisciplinaire teams.

9.

Is Nederland betrokken bij de keuze om de plannen voor een walradarsysteem op het Franse deel van Sint Maarten op te schorten?

Nee. De keuze om wel of geen walradar op het Franse deel van Sint Maarten te plaatsen is aan Frankrijk. Nederland is hierover wel geïnformeerd.

10.

In hoeverre is te verwachten dat de SAR oefening volgend jaar wel doorgaat? Hoe wordt deze oefening dit jaar vervangen?

11.

In hoeverre is te verwachten dat de Tradewinds oefening volgend jaar wel doorgaat? Hoe wordt deze oefening dit jaar vervangen?

Met Venezuela bestaat sinds 1997 een bilaterale samenwerkingsovereenkomst op het gebied van SAR. In het kader van deze overeenkomst wordt jaarlijks een SAR-oefening gehouden. Deze jaarlijkse oefening «Open Eyes» is vanwege budgettaire problemen in Venezuela in 2016 niet gehouden. Thans wordt getracht contact te leggen met de Venezolaanse autoriteiten om deze oefening «Open Eyes» voor 2017 te plannen.

In het kader van de bilaterale samenwerkingsovereenkomst met de Dominicaanse Republiek op het gebied van SAR, is oorspronkelijk afgesproken dat de Kustwacht jaarlijks de SAR-oefening «Vigilant Eyes» organiseert. In 2017 is, evenals in een aantal eerdere instanties, in samenspraak met de Dominicaanse autoriteiten gekozen voor deelname aan de door de VS georganiseerd internationale oefening «Tradewinds». De Kustwacht heeft aan deze oefening in juni 2017 deelgenomen met de cutter Jaguar.

12.

Wat zijn de kosten van deelname aan oefening Tradewinds?

De kosten van deelname aan de oefening Tradewinds zijn reguliere kosten van inzet van een Cutter met bemanning (zoals brandstof, kosten van havenbezoek en toelagen). Totaal is dit ongeveer € 2.000 per dag. De oefening duurt in 2017 twaalf dagen.

13.

Wat is de herkomst van de 122 illegalen die zijn aangehouden?

15.

Wat is de herkomst van de illegalen die zich ook inlaten met andere criminele activiteiten? Over welke aantallen illegalen en welke activiteiten gaat het?

De meerderheid van de 122 mensen die zijn staande gehouden door de Kustwacht CARIB heeft de Venezolaanse nationaliteit. De kustwacht beschikt niet over de exacte gegevens, omdat deze personen na het oppakken worden overgedragen aan de Landen. Deze zijn verantwoordelijk voor verdere afhandeling en registratie.

14.

Wat is de grens voor het verontrustend noemen van het aantal illegalen dat wordt aangehouden?

Er is geen hard cijfer bepaald waarboven het aantal illegalen wordt bestempeld als «verontrustend».

16.

Waardoor was het klimmen in de radarmast niet veilig genoeg?

Het klimmen in de radarmast was niet veilig genoeg, omdat de keuring van de val-klimbeveiliging was verlopen. Herkeuring kon niet op korte termijn plaatsvinden. Inmiddels is voor langere periode een contract afgesloten voor het uitvoeren van herkeuringen.

17.

Wat is het meerjarige effect van de bezuinigingsmaatregelen op de training van personeel? Hoeveel achterstanden zijn er ontstaan en binnen welke termijn worden deze ingelopen?

21.

Wat is het meerjarige effect van de bezuinigingsmaatregelen in 2016? Welke en hoeveel achterstanden zijn er ontstaan en binnen welke termijn worden deze ingelopen?

22.

Bent u bereid uitgebreid in te gaan op het effect van alle afzonderlijke bezuinigingsmaatregelen, te weten:

  • het schrappen van havenbezoekers (3x2) van de cutters [€ 0,05 miljoen];

  • het schrappen van niet voor de Kustwacht Vakopleiding en niet voor de vaarbevoegdheid benodigde opleidingen [€ 0,2 miljoen];

  • het schrappen van niet (direct gerelateerde) operationele dienstreizen [€ 0,2 miljoen];

  • het toepassen van het single engine-concept voor cutters, waardoor kan worden bespaard op brandstof en onderhoud [€ 0,2 miljoen]?

23.

In hoeverre heeft het met één motor varen van de cutters de operationele inzet beperkt? In hoeverre leidt dit op langere termijn tot meer slijtage?

In 2016 werden alleen de meest essentiële trainingen en opleidingen geboden. Dit betreft vooral opleidingen voor het verkrijgen en onderhouden van de vaarbevoegdheid op de Cutters en de initiële opleiding van aspiranten. Het beperken heeft geen effect gehad op de taakuitvoering van de Kustwacht. Het inlopen van opleidingsachterstanden kan tot maximaal 3 jaar duren. Dit is gebaseerd op de maximale opleidingsduur van op dit moment niet gegeven opleidingen.

Het incidenteel schrappen van havenbezoeken en dienstreizen heeft gevolgen gehad voor de uitvoering van het beleid voor het intensiveren van de samenwerking tussen de ketenpartners en het verbeteren van de informatie-uitwisseling (zowel nationaal als internationaal) en de bredere internationale contacten. Door beperkingen in het reisbudget konden minder regionale en internationale bijeenkomsten worden bijgewoond.

De operationele inzet van de Cutters is niet beperkt, anders dan dat ze ter plaatse iets minder snel kunnen manoeuvreren. Op momenten dat operationeel twee motoren nodig zijn, kan altijd direct een tweede motor gestart worden. De boten die met de Cutters moesten worden aangehouden, heeft de Kustwacht kunnen aanhouden. Op lange termijn leidt dit niet tot meer slijtage, maar juist tot minder draaiuren en daarmee besparing op draaiuren-gerelateerd onderhoud.

18.

Waardoor is de levering van nieuwe Interceptors vertraagd?

De interceptors worden verworven via een Foreign Military Sales (FMS) traject, waarbij de US Coast Guard namens de Amerikaanse overheid de aanschaf doet. Het contract tussen de Amerikaanse overheid en de leverancier Metal Shark is in december 2016 ondertekend, hetgeen ongeveer twee maanden later was dan verwacht. Daarnaast is ook in 2017 de levering met ongeveer vier maanden vertraagd door het uitblijven van formele toestemming van de US Coast Guard voor de leverancier Metal Shark om bepaalde zaken voor de bouw te bestellen. Alle Metal Shark vaartuigen zullen in 2018 worden geleverd.

19.

In hoeverre is er werk gemaakt van een wervingstraject voor een nieuwe projectleider VHF-netwerk?

Na een interim- periode tot 8 maart 2017 is vanaf medio april 2017 een vaste projectleider aangetreden.

20.

Welke oplossingen zijn er om de regelmatige uitval van systeemonderdelen van het walradarsysteem te ondervangen? Wat zijn de kosten hiervan?

Op dit moment valt de uitval nog onder de verantwoordelijkheid van de leverancier. Het contract loopt tot eind 2017. Om de systeembeschikbaarheid ook in 2018 en latere jaren te kunnen garanderen is groot onderhoud nodig.

Naar boven