34 775 VII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2018

A BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 december 2017

Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister voor Rechtsbescherming en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de tweede overall rapportage sociaal domein1 van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) aan.

Op 1 januari 2015 zijn de Jeugdwet, de Wmo 2015 en de Participatiewet gedecentraliseerd. De aard en omvang van de decentralisaties in het sociaal domein is aanleiding geweest voor het opzetten van de overall rapportage. Rijk en gemeenten hebben gezamenlijk het belang onderkend van een goede monitoring. De overall rapportage sociaal domein levert een bijdrage aan het verkrijgen van een landelijk beeld van de stand van zaken van het sociaal domein. Gevoegd bij de talrijke andere signalen over het sociaal domein ontstaat het beeld dat de transitie is afgerond, maar dat er ook nog veel tijd en aandacht nodig is voor de verdere ontwikkeling. Het kabinet gaat hier mee aan het werk om te komen tot een situatie waarin de mens daadwerkelijk centraal komt te staan. De monitoring zal hierop meebewegen en meer gericht worden op zicht krijgen op deze gewenste outcome.

Het gaat het kabinet en de gemeenten er om dat de praktijk voor mensen merkbaar beter wordt. Het Regeerakkoord bevat daartoe tal van afspraken die in de komende kabinetsperiode worden uitgewerkt. Een essentieel element van de voorgestane aanpak is de integraliteit hiervan. Dit is noodzakelijk om te komen tot betere zorg en ondersteuning voor burgers.

Met de keuze voor het decentraliseren van verantwoordelijkheden in het sociaal domein naar gemeenten is er voor gekozen gemeenten de ruimte te geven om op basis van hun eigen, lokale situatie maatwerk te leveren. Bij knelpunten of belemmeringen die worden waargenomen zien Rijk en gemeenten het als een gezamenlijke opgave om knelpunten aan te pakken en daar waar nodig wet- en regelgeving aan te passen.

De knelpuntenbenadering is een belangrijk element van het reeds ingestelde Programma sociaal domein. Daarin werken gemeenten, Rijk en maatschappelijke partners zoals onderwijs, bedrijfsleven en zorgverleners samen vanuit de lokale situatie aan de verbetering voor mensen. Het gaat daarbij om het komen tot gezamenlijke en ontkokerde oplossingen voor vraagstukken op terreinen als werk en inkomen, gezondheid, zorg, problematische schulden, veiligheid, huisvesting en onderwijs.

De stand van zaken van het sociaal domein bevestigt daarnaast het belang dat het Rijk en gemeenten gezamenlijk blijven optrekken op de voor het sociaal domein belangrijke thema’s, bijvoorbeeld in de door het vorige kabinet ingestelde brede regietafel sociaal domein met de decentrale overheden.

Ten slotte

Het sociaal domein heeft een enorme verandering ondergaan, de transitie is afgerond, maar de verdere ontwikkeling zal tijd en aandacht vergen. De gezamenlijke overheden en maatschappelijke partners zullen zich de komende jaren hier blijvend voor inspannen. De aanpak langs de lijnen van het bovengenoemde Programma sociaal domein biedt daarvoor een goede basis. De aanpak in dit Programma sluit aan bij de bredere werkwijze van interbestuurlijke samenwerking en partnerschap die het kabinet voor ogen heeft voor de aanpak van grote maatschappelijke opgaven door een gezamenlijke inzet van de verschillende overheden, als gelijkwaardige partners.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren


X Noot
1

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke ondersteuning onder griffie nr. 162145u.

Naar boven