Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-VI nr. 83 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 34775-VI nr. 83 |
Ontvangen 14 december 2017
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
De begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het jaar 2018 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
---|---|---|---|---|
Totaal |
12.208.287 |
12.218.217 |
1.596.196 |
|
Justitie en Veiligheid |
||||
31 |
Politie |
5.689.356 |
5.698.729 |
500 |
33 |
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
729.834 |
729.834 |
1.122.957 |
36 |
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
285.267 |
285.267 |
0 |
37 |
Migratie |
1.181.800 |
1.181.800 |
156.600 |
91 |
Apparaat Kerndepartement |
431.565 |
432.122 |
26.581 |
92 |
Nominaal en onvoorzien |
22.254 |
22.254 |
0 |
93 |
Geheim |
3.067 |
3.067 |
0 |
Rechtsbescherming |
||||
32 |
Rechtspleging en rechtsbijstand |
1.458.644 |
1.458.644 |
206.078 |
34 |
Straffen en Beschermen |
2.406.500 |
2.406.500 |
83.480 |
Aanpassing departementale begrotingsstaat
In deze aanvullende nota van wijziging wordt verdere budgettaire uitwerking gegeven aan de maatregelen uit het regeerakkoord op het gebied van contraterrorisme, de werving en opleiding van politievrijwilligers, het terugdringen van recidive en de digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen.
De mutaties leiden niet tot een negatieve bijstelling op reeds aangegane verplichtingen.
Toelichting op de uitgaven- en verplichtingenmutaties
Artikel 31 Politie
Werven en opleiding brandweer- en politievrijwilligers
Maatregel L110 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 0,5 miljoen euro.
Gezamenlijk met de politie, politievakorganisaties en de Landelijke Organisatie Politievrijwilligers wordt gewerkt aan een landelijk beleid voor vrijwilligers met betrekking tot hun rechtspositie, werkzaamheden, werving en opleiding. Dit vertaalt zich naar een meerjarenprogramma met betrekking tot het opleiden en behouden van huidige vrijwilligers in 2018 en 2019. In de jaren 2020 en 2021 worden jaarlijks 200 politievrijwilligers geworven en opgeleid. Om de inzetbaarheid te vergroten worden relevante doorstroomopleidingen voor executieve politievrijwilligers gefaciliteerd.
Het bestedingsplan voor de overige 0,5 miljoen euro van deze maatregel uit het regeerakkoord voor de brandweervrijwilligers volgt in een later stadium.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Digitalisering werkprocessen strafrechtketen
Maatregel B6 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 15 miljoen euro.
In de strafrechtketen is een gestroomlijnde logistiek en een accurate informatieuitwisseling noodzakelijk. De digitalisering van de werkprocessen en processtukken in de strafrechtketen levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de logistiek en de informatie-uitwisseling. Daarnaast is het een randvoorwaarde voor het verhogen van de kwaliteit en de transparantie en voor het terugdringen van doorlooptijden, dubbel werk en administratieve lasten. In 2018 zal de strafrechtketen verder worden gedigitaliseerd. Naast de verdere digitalisering van eenvoudige strafzaken zal in 2018 onder meer worden gewerkt aan de digitalisering van meervoudige (ingewikkelde en zwaardere) strafzaken.
In totaal is voor de digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen een bedrag van 295 miljoen euro opgenomen in het regeerakkoord. Het bestedingsplan voor de overige middelen volgt in een later stadium.
Artikel 34 Straffen en beschermen
Terugdringen recidive
Maatregel B13 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 9 miljoen euro.
Het kabinet versterkt de aanpak van recidive met preventieve en repressieve middelen. Met het extra geld worden gerichte (meerjarige) experimenten uitgevoerd die tot doel hebben de recidive verder omlaag te brengen, zonder afbreuk te doen aan vergelding en genoegdoening. Daarnaast wordt gekeken hoe de sanctie-uitvoering flexibeler ingericht kan worden.
Artikel 36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Contraterrorisme
Maatregel B9 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 6,6 miljoen euro.
De extra middelen worden ingezet voor de intensivering van een aantal speerpunten, die deel uitmaken van de Integrale aanpak terrorisme. Deze gelden wil het kabinet vooral gebruiken om, naast de continuering van reeds bestaande maatregelen, het voorveld én de achterkant van de aanpak verder te versterken langs een vijftal lijnen:
• Vroegtijdige onderkenning van dreiging door intensivering van inlichtingenonderzoek naar radicalisering en salafisme in het kader van CT;
• Borging aanpak van financiering van extremisme en terrorisme;
• Versterking van digitale weerbaarheid en aanpak extremisme online;
• Investeren in deradicalisering, re-integratie en strafrechtelijke aanpak;
• Versterking internationale inzet.
De middelen worden na overheveling op de begroting van JenV bij Voorjaarsnota 2018 doorverdeeld naar de begrotingen van de partners binnen JenV en de betrokken departementen (voor BZK (AIVD)) 3 miljoen euro structureel vanaf 2018, voor Defensie (KMar) 0,25 miljoen euro structureel vanaf 2018 en voor BZ 1,5 miljoen euro structureel vanaf 2019).
Artikel 91 Apparaat Kerndepartement
Terugdringen recidive
Maatregel B13 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 1 miljoen euro.
De uitgaven voor de medewerkers van het projectteam met betrekking tot het programma terugdringen recidive worden verantwoord op artikel 91. Voor de beleidsgelden van dit programma wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 34.
Contraterrorisme
Maatregel B13 uit het regeerakkoord leidt tot een verhoging van de verplichtingen en uitgaven in 2018 met 1,4 miljoen euro.
De uitgaven voor de huisvesting en bemensing van het Financieel Expertise Centrum (FEC) worden verantwoord op artikel 91. Doel van het samenwerkingsverband binnen het FEC is te voorkomen dat de financiële sector wordt misbruikt ten behoeve van (de voorbereiding van) terroristisch handelen. Daarnaast wordt op artikel 91 budget gereserveerd voor een snelle en flexibele inzet, om in te kunnen spelen op de actualiteit en de steeds veranderende en/of nieuwe dreigingen. Voor de beleidsgelden van dit programma wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 36.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen worden per gewijzigd artikel de standen ontwerpbegroting 2018 vóór deze nota van wijziging, de mutaties, en de standen ontwerpbegroting 2018 ná de nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Art. |
Omschrijving |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
31 |
Politie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
5.688.856 |
5.800.417 |
5.744.863 |
5.636.637 |
5.548.218 |
|
L 110 Werven en opleiden politievrijwilligers |
500 |
500 |
500 |
500 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
5.689.356 |
5.800.917 |
5.745.363 |
5.637.137 |
5.548.218 |
|
33 |
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
|||||
|
Stand vóór nota van wijziging |
714.834 |
691.089 |
684.895 |
679.270 |
679.488 |
B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
729.834 |
691.089 |
684.895 |
679.270 |
679.488 |
|
34 |
Straffen en Beschermen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
2.397.500 |
2.520.438 |
2.529.838 |
2.489.931 |
2.470.040 |
|
B13 terugdringen recidive |
9.000 |
14.000 |
19.000 |
19.000 |
19.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
2.406.500 |
2.534.438 |
2.548.838 |
2.508.931 |
2.489.040 |
|
36 |
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
278.667 |
282.745 |
287.955 |
287.955 |
287.955 |
|
B9 contraterrorisme |
6.600 |
10.600 |
10.600 |
10.600 |
10.600 |
|
Stand na de nota van wijziging |
285.267 |
293.345 |
298.555 |
298.555 |
298.555 |
|
91 |
Apparaat Kerndepartement |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
429.165 |
416.111 |
419.480 |
412.367 |
413.812 |
|
B13 terugdringen recidive |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
B9 contraterrorisme |
1.400 |
2.400 |
2.400 |
2.400 |
2.400 |
|
Stand na de nota van wijziging |
431.565 |
419.511 |
422.880 |
415.767 |
417.212 |
|
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
12.174.787 |
12.127.360 |
12.005.580 |
11.830.816 |
11.442.666 |
|
L 110 Werven en opleiden politievrijwilligers |
500 |
500 |
500 |
500 |
0 |
|
B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
B13 terugdringen recidive |
10.000 |
15.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
|
B9 contraterrorisme |
8.000 |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
12.208.287 |
12.155.860 |
12.039.080 |
11.864.316 |
11.475.666 |
Art. |
Omschrijving |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
31 |
Politie |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
5.698.229 |
5.809.070 |
5.745.710 |
5.636.637 |
5.548.218 |
|
L 110 Werven en opleiden politievrijwilligers |
500 |
500 |
500 |
500 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
5.698.729 |
5.809.570 |
5.746.210 |
5.637.137 |
5.548.218 |
|
33 |
Veiligheid en criminaliteitsbestrijding |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
714.834 |
691.089 |
684.895 |
679.270 |
679.488 |
|
B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na de nota van wijziging |
729.834 |
691.089 |
684.895 |
679.270 |
679.488 |
|
34 |
Straffen en Beschermen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
2.397.500 |
2.520.438 |
2.529.838 |
2.489.931 |
2.470.040 |
|
B13 terugdringen recidive |
9.000 |
14.000 |
19.000 |
19.000 |
19.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
2.406.500 |
2.534.438 |
2.548.838 |
2.508.931 |
2.489.040 |
|
36 |
Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
278.667 |
282.745 |
287.955 |
287.955 |
287.955 |
|
B9 contraterrorisme |
6.600 |
10.600 |
10.600 |
10.600 |
10.600 |
|
Stand na de nota van wijziging |
285.267 |
293.345 |
298.555 |
298.555 |
298.555 |
|
91 |
Apparaat Kerndepartement |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
429.722 |
416.111 |
419.480 |
412.367 |
413.812 |
|
B13 terugdringen recidive |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
1000 |
|
B9 contraterrorisme |
1400 |
2400 |
2400 |
2400 |
2400 |
|
Stand na de nota van wijziging |
432.122 |
419.511 |
422.880 |
415.767 |
417.212 |
|
Totaal Ministerie van Justitie en Veiligheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
12.184.717 |
12.136.013 |
12.006.427 |
11.830.816 |
11.442.666 |
|
L 110 Werven en opleiden politievrijwilligers |
500 |
500 |
500 |
500 |
0 |
|
B6 Digitalisering werkprocessen strafrechtketen |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
B13 terugdringen recidive |
10.000 |
15.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
|
B9 contraterrorisme |
8.000 |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
|
Stand na de nota van wijziging |
12.218.217 |
12.164.513 |
12.039.927 |
11.864.316 |
11.475.666 |
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34775-VI-83.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.