34 620 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

 
     

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

2

     

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

3

     

1.

Leeswijzer

3

     

2.

Het beleid Koninkrijksrelaties

3

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

3

     

2.2

De beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

4

Artikel 1. Waarborgfunctie

4

Artikel 2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners (vervallen)

5

Artikel 4. Bevorderen sociaal-economische structuur

5

Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

6

     

2.3

De niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

7

Artikel 3. Nominaal en onvoorzien (vervallen)

7

Artikel 6. Apparaat

7

Artikel 7. Nominaal en onvoorzien

7

     

3.

Het beleid BES-fonds

8

3.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

8

3.2

Het beleidsartikel BES fonds

8

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2016. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2016 opgebouwd.

Het begrotingshoofdstuk Koninkrijksrelaties valt onder het regime voor «kleine begrotingen». De apparaatsuitgaven zijn opgenomen onder artikel 6.

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële documenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).

De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 21 oktober 2016.

2. Het beleid Koninkrijksrelaties

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Opbouw uitgaven (x € 1.000)
 

Art.nr.

2016

Stand ontwerpbegroting 2016

 

257.466

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

5.029

     

Nieuwe mutaties:

 

41.485

Mutaties OW 2017

 

11.500

Wisselkoersreserve

1,4,5

5.948

Lopende inschrijving

5

29.702

Wisselkoersproblematiek BES fonds

7

– 8.043

RCN

6

2.636

     

Overige mutaties

 

– 258

Stand 2e suppletoire 2016

 

303.980

Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
 

Art.nr.

2016

Stand ontwerpbegroting 2016

 

36.475

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

6.300

     

Nieuwe mutaties:

 

7.712

Rente inkomsten verstrekte leningen

5

1.800

Meerontvangsten wisselkoers

1,4,5

5.948

     

Overige mutaties

 

– 36

Stand 2e suppletoire 2016

 

50.487

Toelichting

Uitgaven

Wisselkoersreserve

Er is sprake van een tekort op het BES-fonds als gevolg van de wisselkoers. Dit tekort wordt vanuit de wisselkoersreserve gecompenseerd. De wisselkoersreserve wordt aangevuld vanuit de Waarborgfunctie (artikel 1), Bevorderen sociaaleconomische structuur (artikel 4) en Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (artikel 5), waar sprake is van meerontvangsten door de huidige wisselkoers op renteontvangsten van verstrekte leningen en bijdragen vanuit de Caribische landen.

Lopende inschrijving

Curaçao is op 6 juni 2016 een lening aangegaan middels de lopende inschrijving bij Nederland. De lening is ten behoeve van de financiering van onder andere wegeninfrastructuur en de nieuwbouw en renovatie van schoolgebouwen.

RCN

Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) wordt betaald vanuit hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties). Alle departementen hebben hiervoor in 2015 structureel geld overgeheveld. De Belastingdienst boekt jaarlijks de bijdrage van € 2,6 mln. over naar de begroting van Koninkrijksrelaties.

Ontvangsten

Rente inkomsten

Dit betreffen hogere rente ontvangsten (€ 1,8 mln.) als gevolg van leningen die de landen via lopende inschrijving hebben afgesloten.

Meerontvangsten

Op de rente-inkomsten op uitstaande leningen (in dollars) aan de landen in het Koninkrijk zijn wisselkoersmeevallers. Deze worden gebruikt om de wisselkoerstegenvallers op het BES-fonds op te vangen.

2.2 De beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

Artikel 1 Waarborgfunctie

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde

begroting

2016

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties

Miljoenennota

Mutaties 2e

suppletoire

begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

70.252

71.752

900

0

72.652

             
 

Uitgaven:

70.252

71.752

900

0

72.652

 

Waarvan juridisch verplicht

         
 

(percentage)

       

99%

             

1.1

Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur

70.252

71.752

900

0

72.652

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

0

28

28

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

70.252

71.752

900

– 28

72.624

 

Duradero

769

769

0

– 128

641

 

Grensbewaking (Defensie)

6.100

6.100

0

0

6.100

 

Kustwacht Defensie)

39.502

37.802

0

0

37.802

 

Recherchecapaciteit (Nationale Politie)

20.568

23.768

900

100

24.768

 

Rechterlijke macht (V&J)

3.313

3.313

0

0

3.313

             
 

Ontvangsten:

4.857

5.357

0

703

6.060

Artikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners (vervallen)

Dit artikel is niet meer van toepassing. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur in 2016 is dit artikel vervangen door artikel 4 (Bevorderen sociaaleconomische structuur), artikel 5 (Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen) en artikel 6 (Apparaat).

Artikel 4 Bevorderen sociaal-economische structuur

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde

begroting

2016

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties

Miljoenennota

Mutaties 2e

suppletoire

begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

14.559

16.966

2.161

1.042

20.169

             
 

Uitgaven:

14.559

16.966

2.161

1.042

20.169

 

Waarvan juridisch verplicht

         
 

(percentage)

         
             

4.1

Curacao, Sint Maarten en Aruba

9.460

9.367

– 3.101

970

7.236

 

Opdrachten

1.496

1.496

– 339

0

1.157

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

1.496

1.496

– 339

0

1.157

 

Inkomensoverdracht

5.009

5.009

0

0

5.009

 

Toeslagen op pensioenen NA

5.009

5.009

0

0

5.009

 

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

2.955

2.862

– 2.762

970

1.070

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

2.955

2.862

– 2.762

0

100

 

Samenwerkingsprogramma`s

0

0

0

970

970

             

4.2

Caribisch Nederland

5.099

7.599

5.262

72

12.933

 

Subsidies

60

60

0

546

606

 

Subsidies Caribisch Nederland

60

60

0

96

156

 

Kinderrechten

0

0

0

450

450

 

Opdrachten

1.693

1.693

2.406

– 3.346

753

 

Kinderrechten

0

0

1.000

– 1.000

0

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

1.693

1.693

1.406

– 2.346

753

 

Inkomensoverdracht

0

0

1.100

2.610

3.710

 

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

0

0

1.100

400

1.500

 

PCN

     

2.210

2.210

 

Bijdragen aan medeoverheden

3.346

5.846

1.756

262

7.864

 

Bijzondere uitkering sociaal-economische initiatieven

1.846

4.346

2.356

0

5.914

 

Kinderrechten

0

0

0

550

550

 

Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.

1.500

1.500

– 600

500

1.400

             
 

Ontvangsten:

3.213

9.013

0

815

9.828

Toelichting

Caribisch Nederland Subsidies

Subsidies

De Fundashion Cas Bonairiano krijgt € 0,1 mln. voor het opknappen van enkele buurtcentra. Deze zijn geschikte plekken voor allerhande wijkactiviteiten, zoals cursussen en bijeenkomsten van sociale wijkteams.

Kinderrechten

Bij de behandeling van hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) van de Rijksbegroting voor 2015 is een amendement van de leden Van Laar en Segers aangenomen dat beoogt voor de periode van 2015–2017 € 3 mln. vrij te maken voor de verbetering van de positie van kinderen in Caribisch Nederland door de bestrijding van (de oorzaken en gevolgen van) armoede en geweld en het verbeteren van de participatie van jongeren. Jaarlijks is € 1 mln. beschikbaar gesteld en beheer en besteding van de middelen vindt in afstemming met UNICEF plaats.

In 2016 zal € 0,55 mln. worden toegekend aan de openbare lichamen van Saba en Sint Eustatius en € 0,45 mln. aan UNICEF. UNICEF zal met name ondersteuning bieden op het gebied van kinderrechteneducatie, bewustwording en participatie.

Inkomensoverdracht

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

Bij de overdracht van de pensioenadministratie van APNA aan PCN is gebleken dat een deel van de werknemers die was toebedeeld aan PCN, niet (goed) in de pensioenadministratie van APNA was opgenomen. Daarop hebben APNA en PCN een oproep gedaan aan (voormalig) werknemers om zich te melden. Momenteel zijn alle deelnemers die zich gemeld hebben per werkgever in kaart gebracht. BZK/RCN zal als werkgever voor haar werknemers die het betreft alsnog de verplichte pensioenpremies (inclusief wettelijke rente) compenseren.

Artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde

begroting

2016

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties

Miljoenennota

Mutaties 2e

suppletoire

begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

0

0

0

29.702

29.702

             
 

Uitgaven:

149.929

149.929

0

29.702

179.631

 

Waarvan juridisch verplicht

       

100

 

(percentage)

         
             

5.1

Schuldsanering landen Curacao en Sint Maarten

149.929

149.929

0

0

149.929

 

Leningen

149.929

149.929

0

0

149.929

 

Schuldsanering

149.929

149.929

0

0

149.929

             

5.2

Leningen en/of garanties landen Curacao, Sint Maarten en Aruba

0

0

0

29.702

29.702

 

Leningen

0

0

0

29.702

29.702

 

Lopende inschrijving Curacao en St Maarten

0

0

0

29.702

29.702

             
 

Ontvangsten:

28.405

28.405

0

6.194

34.599

Toelichting

Ontvangsten

Dit betreft extra rente inkomsten van circa € 6,2 mln. Hiervan is € 1,8 mln. extra rente inkomsten als gevolg van het verstrekken van leningen in 2015 en 2016. € 4,4 mln. zijn meerontvangsten als gevolg van de huidige Euro/dollar-koers. Deze ontvangsten worden overgeheveld naar de wisselkoersreserve op artikel 7 (nominaal en onvoorzien).

2.3 De niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

Artikel 3 Nominaal en onvoorzien (vervallen)

Dit artikel is niet meer van toepassing. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur in 2016 is dit artikel vervangen door artikel 7 (Nominaal en onvoorzien).

Artikel 6 Apparaat

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde

begroting

2016

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties

Miljoenennota

Mutaties 2e

suppletoire

begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

21.466

19.882

– 3.561

2.124

18.445

             
 

Uitgaven:

21.466

19.882

– 3.561

2.124

18.445

             

6.1

Apparaat

21.466

19.882

– 3.561

2.124

18.445

 

Personele uitgaven

19.131

13.875

– 3.536

2.124

12.463

 

Eigen personeel

18.635

13.246

– 3.111

2.124

12.259

 

Externe inhuur

171

304

– 100

0

204

 

Overig personeel

325

325

– 325

0

0

 

Materiële uitgaven

2.335

6.007

– 25

0

5.982

 

Overig materieel

2.335

6.007

– 25

0

5.982

Toelichting

Personele uitgaven

Eigen personeel

Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) wordt betaald vanuit hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties). Alle departementen hebben hiervoor in 2015 structureel geld overgeheveld. De Belastingdienst boekt jaarlijks de bijdrage van € 2,6 mln. over naar hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties).

Artikel 7 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde

begroting

2016

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties

Miljoenennota

Mutaties 2e

suppletoire

begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

1.260

3.966

12.000

– 2.883

13.083

             
 

Uitgaven:

1.260

3.966

12.000

– 2.883

13.083

             

7.1

Loonbijstelling

0

1.013

– 1.013

0

0

             

7.2

Prijsbijstelling

0

515

– 515

0

0

             

7.3

Onvoorzien

1.260

2.438

13.528

– 2.883

13.083

Toelichting

Onvoorzien

Voor het meerjarig opvangen van valutaschommelingen kent hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) en het BES-fonds een wisselkoersreserve. Wisselkoerstegenvallers worden vanuit deze reservering gedekt, wisselkoersmeevallers komen ten gunste van deze reservering.

De wisselkoersreserve wordt aangevuld vanuit artikel 1, 4 en 5 als gevolg van meerontvangsten door de huidige wisselkoers op leningen aan en bijdragen vanuit de Caribisch landen.

Vanwege wisselkoerstegenvallers is er een tekort op het BES-fonds. Dit tekort wordt vanuit de wisselkoersreserve gecompenseerd.

Bij slotwet vindt de definitieve verrekening met de wisselkoersreserve plaats over 2016 voor de wisselkoersverschillen op de gehele begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.

3. Het beleid BES-fonds

3.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Opbouw uitgaven (x € 1.000)
 

Art.nr.

2016

Stand ontwerpbegroting 2016

 

33.409

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

0

     

Nieuwe mutaties:

 

8.043

Wisselkoersproblematiek

 

8.043

     

Overige mutaties

 

0

Stand 2e suppletoire 2016

 

41.452

Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
 

Art.nr.

2016

Stand ontwerpbegroting 2016

 

33.409

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

0

     

Nieuwe mutaties:

 

8.043

Wisselkoersproblematiek

 

8.043

     

Overige mutaties

 

0

Stand 2e suppletoire 2016

 

41.452

Toelichting

Bijdragen aan medeoverheden

Omdat de uitgaven voor het BES-fonds in euro’s worden geraamd maar de daadwerkelijke uitgaven in dollars plaatsvinden is sprake van een wisselkoerstegenvaller van € 8 mln.

Deze wordt gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.

3.2 Het beleidsartikel

Artikel 1. BES-fonds

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde

begroting

2016

Stand 1e

suppletoire

begroting

Mutaties

Miljoenennota

Mutaties 2e

suppletoire

begroting

Stand 2e

suppletoire

begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

33.409

33.409

0

8.043

41.452

             
 

Uitgaven:

33.409

33.409

0

8.043

41.452

             
 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

       

100

             

1.1

BES-fonds

33.409

33.409

0

8.043

41.452

 

Opdrachten

100

100

0

0

100

 

Onderzoek

100

100

0

0

100

 

Bijdragen aan medeoverheden

33.309

33.309

0

8.043

41.352

 

Overige uitkering

60

60

0

0

60

 

Vrije uitkering

33.249

33.249

0

8.043

41.292

             
 

Ontvangsten:

33.409

33.409

0

8.043

41452

Toelichting

Bijdragen aan medeoverheden

Omdat de uitgaven voor het BES-fonds in euro’s worden geraamd maar de daadwerkelijke uitgaven in dollars plaatsvinden is sprake van een wisselkoerstegenvaller van € 8 mln.

Deze wordt gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.

Naar boven