34 578 Wijziging van Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verplichten van beschut werk en met betrekking tot het quotum van arbeidsbeperkten en het openstellen van de Praktijkroute

B BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 december 2016

Met deze brief verzoek ik u om het wetsvoorstel tot wijziging van Participatiewet en enkele andere wetten in verband met het verplichten van beschut werk en het openstellen van de Praktijkroute1 met spoed in behandeling te nemen. De redenen voor mijn verzoek zijn de volgende.

Met de partijen in de Werkkamer (de sociale partners, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen en de Landelijke Cliëntenraad heb ik regelmatig constructief overleg over de wijze waarop de Participatiewet en de Wet banenafspraak verbeterd kunnen worden. Bestuurlijk ben ik met deze partijen overeengekomen om het verplichtstellen van beschut werk, de invoering van de zogenaamde Praktijkroute2 en het afschaffen van de herbezettingvoorwaarde3 in samenhang te bespreken en tegelijkertijd in te voeren, om de werking van de Participatiewet en de Wet Banenafspraak te verbeteren, en zo bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Twee van deze onderwerpen maken onderdeel uit van het bovengenoemde wetsvoorstel. Het afschaffen van de herbezettingsvoorwaarde kan worden geregeld op het niveau van een ministeriële regeling.

Met betrekking tot de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel speelt ook het volgende. Werkgevers die iemand uit de doelgroep van de banenafspraak in dienst nemen, kunnen aanspraak maken op een aantal voordelen. Een van deze voordelen is de premiekorting arbeidsgehandicapten, die ook van toepassing is op werknemers uit de doelgroep banenafspraak. Dit betreft een fiscale maatregel die ervoor zorgt dat werkgevers aanspraak hebben op een premiekorting van maximaal 2.000 euro per jaar, als zij een werknemer uit de doelgroep van de banenafspraak in dienst nemen.

Met de invoering van de Praktijkroute ontstaat een nieuwe toegang tot de doelgroep van de banenafspraak, en dus ook tot het doelgroepregister banenafspraak. De Belastingdienst heeft aangegeven om uitvoeringstechnische redenen de aanpassing voor mensen die via de Praktijkroute in het doelgroepregister worden opgenomen, uitsluitend te kunnen invoeren per 1 januari van een jaar. Dat betekent dat als het wetsvoorstel niet per 1 januari 2017 in werking kan treden, werkgevers die iemand in dienst nemen die via de Praktijkroute in het doelgroepregister banenafspraak is opgenomen, in 2017 niet in aanmerking komen voor de premiekorting.

Het beleid is erop gericht om de instrumenten voor werkgevers ten behoeve voor de doelgroep banenafspraak zoveel mogelijk gelijk te schakelen. Als de wet niet vanaf 1 januari 2017 in werking kan treden, betekent dat dit voor de premiekorting niet meer het geval is. Werkgevers die iemand in 2017 via de al bestaande toegangsroutes4. voor het doelgroepregister van de banenafspraak in dienst nemen, hebben wel aanspraak op de premiekorting. Werkgevers die iemand in 2017 in dienst nemen, die via de Praktijkroute toegelaten is tot het doelgroepregister, hebben deze aanspraak op premiekorting niet. Mede om deze reden is belangrijk dat de Praktijkroute vanaf 1 januari 2017 kan worden ingevoerd.

De partijen in de Werkkamer en de Landelijke Cliëntenraad hebben aangedrongen op een snelle behandeling, vanwege het gegeven dat deze aanpassingen substantiële verbeteringen zijn voor de werking van de Participatiewet en de Wet banenafspraak (zie bijlagen). Ik heb de partijen van de Werkkamer toegezegd mijn uiterste best te doen om dit wetsvoorstel zo snel mogelijk in te voeren, bij voorkeur vanaf 1 januari 2017. Ik heb daarbij uiteraard ook aangegeven dat de beide Kamers zelf hun agenda bepalen. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel voortvarend behandeld en op 29 november jongstleden aangenomen.

Om bovenstaande redenen verzoek ik uw Kamer de behandeling van dit wetsvoorstel zo spoedig mogelijk op uw agenda te plaatsen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma


X Noot
1

Kamerstukken II, 2016–17, 34 578.

X Noot
2

De Praktijkroute houdt in dat mensen met een arbeidsbeperking uit de doelgroep van de Participatiewet van wie op de werkplek via een gevalideerde loonwaardemethodiek wordt vastgesteld dat zij een loonwaarde hebben onder het wettelijk minimumloon, zonder beoordeling door UWV worden opgenomen in het doelgroepregister banenafspraak.

X Noot
3

De herbezettingvoorwaarde houdt in dat vanaf 1 januari 2015 één extra persoon die werkt op een reguliere baan via een Wsw-detachering alleen meetelt als baan voor de banenafspraak indien er ook één persoon op een nieuwe beschut werkplek aan de slag is gegaan.

X Noot
4

Onder toegangsroutes wordt verstaan:mensen die UWV positief heeft beoordeeld voor de banenafspraak en de mensen die vanwege hun achtergrond tot de doelgroep van de banenafspraak behoren: mensen met een Wajong-status, Wiw/ID-status en mensen met een achtergrond voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs.

Naar boven