De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 1 Volksgezondheid worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 250 (x € 1.000).
II
In artikel 1 Volksgezondheid worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 250 (x € 1.000).
Toelichting
Door voeding met «sluipsuikers» zijn er steeds meer jongeren, soms zelfs kinderen
jonger dan 10 jaar, die diabetes type 2 (ouderdomsdiabetes) krijgen of een voorstadium
van diabetes hebben (prediabetes). Goede multidisicplinaire richtlijnen voor adequate
zorg en preventie voor deze groep ontbreken. Voor het ontwikkelen van effectief beleid
gebaseerd op het principe van zorg op maat, juist ook voor kinderen, is registratie
van diabetes in de tweede lijn een eerste vereiste. Onder regie van de Nederlandse
Diabetes Federatie (NDF) is nu voor één jaar financiering gevonden (voor de periode
september 2016-september 2017). Het is echter van belang dat de registratie structureel
kan worden voortgezet. Voor de opstartperiode van drie jaar worden de kosten geschat
op € 400.000 per jaar. Voor 2017 zou dit neerkomen op een projectsubsidie ter grootte
van € 150.000. Met een relatief klein bedrag kan op deze wijze een veel beter zicht
worden verkregen op volksziekte nummer één. Dit vormt de basis voor goede zorg en
een goed beleid ten aanzien van diabetes bij kinderen en jongeren.
In het verlengde van deze registratie moet een multidisciplinaire standaard/richtlijn
worden ontwikkeld voor kinderen met diabetes type 2, en kinderen met een hoog risico
op diabetes type 2 (kinderen met overgewicht en verhoogde bloedglucosewaarden, maar
nog net geen diabetes (prediabetes). Enerzijds dus een standaard voor de ontwikkeling
van goede zorg op maat voor de kinderen die al diabetes type 2 hebben, anderzijds
een standaard gericht op preventie van diabetes bij de kinderen met prediabetes. Partijen
die hierbij betrokken worden zijn: kinderartsen, huisartsen, diëtisten, fysiotherapeuten,
psychologen, GGD-en, consultatiebureaus, gemeenten (i.v.m. gemeentelijk beleid), zorgverzekeraars
(i.v.m. financiering). Daarmee wordt toegewerkt naar een aanpak die in de gehele keten
geborgd is, en waarbij ketenbreed afspraken worden gemaakt over wat de beste aanpak
is voor deze groep kinderen. De kosten voor het ontwikkelen van de standaard worden
geraamd op € 100.000.
Middels dit amendement wordt voor het begrotingsjaar 2017 voor de registratie en de
ontwikkeling van een standaard een bedrag van € 250.000 beschikbaar gesteld aan de
NDF. Het is de bedoeling van de indiener hiervoor ook in 2018 en 2019 budget beschikbaar
te stellen; in lijn met de begrotingssystematiek ziet dit amendement echter enkel
op het begrotingsjaar 2017.
Dit amendement wordt gedekt vanuit de niet-juridisch verplichte middelen voor gezonde
leefstijl en gewicht, meer in het bijzonder Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), in
beleidsartikel 1. Hiervoor is in 2017 in totaal € 12,3 miljoen beschikbaar, waarvan
dus € 250.000 wordt gebruikt voor dekking van dit amendement.
Dik-Faber