34 550 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2017

Nr. 19 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 november 2016

In antwoord op de vragen van het lid Visser in het ordedebat van 27 oktober 2016 (Handelingen II 2016/17, nr. 15, Regeling van Werkzaamheden), deel ik u het volgende mede.

Vraag 1

Volgende week behandelen we de begroting van Infrastructuur en Milieu. Gisteren stond het bericht in De Telegraaf dat Nederland verdient aan de Belgische kilometerheffing. Een van de onderwerpen volgende week zal zijn hoe we omgaan met onze transportsector en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we ons geld kunnen blijven verdienen. Vandaar mijn vraag of we op dit bericht een reactie van het kabinet kunnen krijgen.

Antwoord 1

Onder verwijzing naar het artikel «Nederland verdient aan Belgische tol» in de Telegraaf van 26 oktober (http://www.telegraaf.nl/e/26895150), bericht ik u als volgt.

In dit artikel wordt aangegeven dat de verwachte lastenverzwaring voor de sector als gevolg van de invoering van de Belgische kilometerheffing voor vrachtvervoer een bedrag van € 60 miljoen zal bedragen. Daarnaast schat TLN in dat de Nederlandse overheid door de uittreding van België uit het Eurovignet op jaarbasis € 13 miljoen extra zal ontvangen.

Van belang is dat de door TLN becijferde lastenverzwaring voortvloeit uit maatregelen van de bevoegde autoriteiten in een ander land. De kilometerheffing geldt voor alle gebruikers van het Belgische wegennet. Dergelijke kosten behoren tot de bedrijfskosten van vrachtvervoerders die gebruik maken van het Belgische weggennet, ongeacht de herkomst van het voertuig.

De Belgische uittreding uit de groep landen die actief het Eurovignet heffen kan de opbrengst van het Eurovignet voor de overige actieve lidstaten inderdaad verhogen. Deze meeropbrengst zal nagenoeg geheel door buitenlandse vrachtwagens betaald worden, waaronder Belgische vrachtwagens.

Een betrouwbare raming van deze opbrengsten kan pas worden gemaakt zodra realisatiecijfers van de opbrengsten van het Eurovignet na Belgische uittreding bekend zijn. Deze cijfers worden in de loop van 2017 verwacht. Mocht de opbrengst uit het Eurovignet inderdaad stijgen, dan is het conform de geldende begrotingsregels van dit kabinet zo dat de meeropbrengsten ten goede komen aan het EMU-saldo.

Voor wat betreft de lasten voorvloeiend uit het Eurovignet hecht ik er aan te benadrukken dat de tarieven van het Eurovignet sedert 1999 niet meer zijn gewijzigd en ook niet zijn geïndexeerd. Afgezet tegen de ontwikkeling van de prijsindexcijfers sinds 1999 zijn de tarieven van het Eurovignet daardoor in de afgelopen periode feitelijk circa 30% gedaald. Verder is bij invoering van het Eurovignet in de jaren 90 de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor vrachtwagens met ongeveer 50% verlaagd, daar waar de MRB wel jaarlijks geïndexeerd wordt. Overeenkomstig het regeerakkoord zet Nederland binnen Eurovignetverband in op een verdere differentiatie van de tarieven naar milieuprestaties, waarbij de huidige laagste tarieven behouden blijven voor Euro VI.

Vraag 2

Vanochtend stond in De Telegraaf een bericht over de noodkreet van de verkeersofficier over de verkeershandhaving. Verkeersveiligheid gaat ons ook allen aan en zal volgende week ook nadrukkelijk een onderwerp zijn bij de begrotingsbehandeling. Vandaar mijn verzoek om een brief. Ik zeg het uit mijn hoofd, maar volgens mij staat op nummer 39 van de debatlijst al een verzoek om hierover een debat te houden. Ik verwacht niet dat we dat debat heel snel zullen gaan doen en daarom lijkt het mij goed om dit onderwerp te betrekken bij de begrotingsbehandeling volgende week. Vandaar mijn verzoek om een brief hierover.

Antwoord 2

Lid Visser vraagt ook naar verkeersveiligheid. Ze geeft aan dit een belangrijk onderwerp te vinden en dat geldt natuurlijk ook voor mij. Er staat een debat over verkeersveiligheid gepland op 15 december. Voor die tijd wordt de Tweede Kamer nog geïnformeerd over onder andere het aantal ernstig verkeersgewonden in 2015, veranderingen op het gebied van medische rijgeschiktheid, de aanpak van appen op de fiets en door mijn collega van Veiligheid en Justitie zult u nog over de verkeershandhaving worden geïnformeerd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven