Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 oktober 2016
Tijdens het Algemeen Overleg Venezuela op 5 oktober jl. heb ik toegezegd uw Kamer
voor de begrotingsbehandeling van Begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties nader
te informeren aangaande de contacten tussen de regering van Nederland en Aruba voorafgaand
aan en gedurende de verschillende onderhandelingen over de aankoop en heropening van
de raffinaderij. In deze brief reageer ik ook op het onderwerp herdimensionering Kustwacht,
zoals toegezegd tijdens datzelfde Algemeen Overleg.
Minister-President Eman en Minister De Meza van Aruba hebben gedurende een werkbezoek
aan Nederland in de week van 17 augustus 2015, de Minister-President, de Minister
van Buitenlandse Zaken en mijzelf geïnformeerd over het voornemen van de mogelijke
heropening van de raffinaderij. De heropening van de raffinaderij op Aruba is een
autonome aangelegenheid van het land Aruba. Desalniettemin kwam de afweging waarvoor
de regering van Aruba zich gesteld zag tussen enerzijds haar duurzame beleidsstreven
en anderzijds de economische voordelen van de heropening van de raffinaderij tijdens
het werkbezoek ter sprake. Hiervan heb ik kennisgenomen. Voorts heb ik vragen gesteld
over de financiële kant van het voornemen, onder verwijzing naar het College Aruba
financieel toezicht. In november 2015 heb ik op Aruba, in het kader van een werkbezoek
aan de landen, een presentatie en rondleiding gekregen op het raffinaderijterrein.
Deze presentatie stond in het teken van informatieoverdracht over de ontwikkelingen
in de olie-industrie in relatie tot eventuele heropening van de raffinaderij.
Naar aanleiding van de gesprekken in augustus 2015 heeft de Minister van Buitenlandse
Zaken, op verzoek van de regering van Aruba, de opdracht gegeven aan een externe consultant
om een quickscan uit te voeren. Dit ten behoeve van het Arubaanse besluitvormingsproces
rondom de ondertekening van een Memorandum of Understanding (MoU) met Venezuela aangaande
de heropening van de olieraffinaderij. De quickscan, die onder verantwoordelijkheid
van de betreffende consultant tot stand is gekomen, was gericht op de vraag of er
op financiële gronden dan wel energiegerelateerde geopolitieke aspecten, redenen zouden
kunnen zijn om de MoU niet te ondertekenen. De quickscan, die in september 2015 door
de Minister van Buitenlandse Zaken aan Minister-President Eman werd aangeboden, concludeerde
dat er geen aanleiding bestond om de MoU niet te ondertekenen.
Vervolgens heeft de regering van Aruba besloten de onderhandeling tot heropening van
de raffinaderij te starten die uiteindelijk resulteerden in de zogeheten «Citgo deal».
De ambassade heeft faciliterend opgetreden (logistiek) wanneer er Arubaanse missies
in Venezuela waren, zoals gebruikelijk met missies uit Koninkrijkslanden. Nederland
is niet inhoudelijk betrokken geweest bij de onderhandelingen.
De financiële gevolgen van de heropening van de raffinaderij dienen zowel in een begrotingswijziging
voor 2016 als in de (meerjaren)begroting van 2017 te worden verwerkt. Daar is zowel
de regering van Aruba als ook het College Aruba financieel toezicht door de Nederlandse
regering nadrukkelijk op gewezen. Het College Aruba financieel toezicht zal vanuit
zijn toegewezen taak de (meerjaren) begroting toetsen aan de Landsverordening Aruba
financieel toezicht (LAft) in het licht van structureel houdbare overheidsfinanciën
en hierover advies uitbrengen aan de regering van Aruba. Het College is op dit moment
in afwachting van een begrotingswijziging 2016, waarin de gevolgen van de deal zijn
verwerkt voor het huidige begrotingsjaar. Nadat de begroting 2017 (inclusief meerjarenbegroting)
door de Staten is behandeld brengt het College Aruba financieel toezicht daarover
advies uit. Het College verwacht beide stukken (begrotingswijziging 2016 en vastgestelde
begroting 2017) eind oktober te ontvangen voor advisering.
Ook heeft uw Kamer gevraagd naar de stand van zaken omtrent de herdimensionering van
de Kustwacht. De Minister van Defensie heeft, mede namens mij, uw Kamer op 3 oktober
jl. hierover geïnformeerd (Kamerstuk 34 550 X, nr. 6). In de Rijksbegroting IV (Koninkrijksrelaties), die op Prinsjesdag 2017 aan uw Kamer
is aangeboden, is een reserve opgenomen om de gevolgen van de wisselkoers op te vangen.
De inzet van de Kustwacht is als gevolg van deze reserve nu gewaarborgd.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk