Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 oktober 2016
Bijgaand ontvangt u de 2e Publieksrapportage Rijkswegennet van 20161.
Deze rapportage bevat jaarcijfers per eind augustus 2016 over het gebruik, de filezwaarte,
de filetop-10 en het reistijdverlies. Het toont de ontwikkeling ten opzichte van eind
april 2016. Daarnaast krijgen openstellingen en werkzaamheden van Rijkswaterstaat
gericht op het verbeteren van de doorstroming op het rijkswegennet en de hinder die
dat veroorzaakt aandacht. Elke publieksrapportage bevat specifieke thema’s. Deze keer
krijgen de renovatie van de Velsertunnel en de verjongingscrème voor asfalt speciale
aandacht. Daarnaast wordt ingegaan op Smart Mobility en Truck platooning; innovatieve
programma’s om Nederland ook in de toekomst bereikbaar, veilig en leefbaar te houden.
Belangrijkste bevindingen in deze rapportage
Deze rapportage schetst met name de ontwikkeling van de doorstroming per eind augustus
2016. Ten opzichte van eind april 2016 is:
-
• het aantal afgelegde kilometers per jaar met 1,5 procent toegenomen tot 69,6 miljard
voertuigkilometers. De meerjarige trend blijft hiermee licht stijgend. De groei vindt
zowel plaats in de Randstad als daarbuiten.
-
• de jaarfilezwaarte met 4,5 procent gestegen naar 11,0 miljoen kilometerminuten. De
belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles), gevolgd
door ongevallen en incidenten.
-
• de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein nog steeds nummer 1 in
de filetop-10. De meeste filetop-locaties bevinden zich in de Randstad.
-
• het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder
andere doordat ze in de file stonden, gestegen met 4,7 procent. Hiermee komt het reistijdverlies
op 60,3 miljoen uur op jaarbasis.
In het tweede trimester van 2016 zijn, om de doorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid
te vergroten, een aantal nieuwe wegdelen opengesteld:
-
• op de A12 is in beide richtingen tussen Ede en knooppunt Grijsoord een derde rijstrook
beschikbaar
-
• op de A1 is een gedeelte van het nieuwe stuk van wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere
in gebruik genomen
-
• op de A9 is een deel van de verplaatste A9 beschikbaar
-
• de N50 is verbreed tussen Ens en Emmeloord
-
• op de A44 is een afrit speciaal voor de Flora Holland open.
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen vier maanden verder gewerkt aan een aantal grote
projecten, zoals de corridor Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA), de Velsertunnel
en de Passage Maastricht. Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg 2,8 procent
en is daarmee iets lager dan in de voorgaande periode. Rijkswaterstaat blijft hiermee
onder de met de Tweede Kamer afgesproken norm van 10 procent (in 2006).
In het laatste trimester van 2016 staan de openstelling gepland van de Passage Maastricht
(A2), de verbrede brug over het Drongelens kanaal (A59), een gedeelte van de A9 bij
Badhoevedorp en een gedeelte SAA A1 Muiderberg – Diemen.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus