Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2017
Bijgaand ontvangt u de 1e Publieksrapportage Rijkswegennet van 20171.
Deze rapportage bevat jaarcijfers per eind april 2017 over het gebruik van het rijkswegennet,
de filezwaarte, de filetop-10 en het reistijdverlies. Het toont de ontwikkeling ten
opzichte van eind 2016. Daarnaast krijgen openstellingen en werkzaamheden van Rijkswaterstaat
gericht op het verbeteren van de doorstroming op het rijkswegennet en de hinder die
dat veroorzaakt aandacht. Elke publieksrapportage bevat specifieke thema’s. Deze keer
zijn dat de winterperiode, verkeersveiligheid en smart mobility.
Belangrijkste bevindingen in deze rapportage
Wat betreft de doorstroming is ten opzichte van vier maanden geleden:
-
• het aantal afgelegde kilometers per jaar met 0,5 procent toegenomen tot 70,3 miljard
voertuigkilometers. De meerjarige trend blijft hiermee licht stijgend;
-
• de jaarfilezwaarte met 0,4 procent licht gedaald naar 11,5 miljoen kilometerminuten,
een stabilisatie in de eerste vier maanden van 2017. De belangrijkste file-oorzaak
blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles), gevolgd door ongevallen en incidenten.
-
• de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein nummer 1 in de filetop-10.
De meeste filetop-locaties bevinden zich in de Randstad.
-
• Er zijn twee belangrijke tracébesluiten vastgesteld, de A9 Schiphol Amsterdam Almere
(verbreding A9 Amstelveen) en de A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15).
-
• het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder
andere doordat ze in de file stonden, is licht gestegen met 0,3 procent. Hiermee komt
het reistijdverlies op 61,6 miljoen uur op jaarbasis.
De afgelopen maanden zijn, om de doorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid
te vergroten, diverse nieuwe wegdelen opengesteld. De verplaatste A9 bij Badhoevedorp
is in gebruik genomen en een gedeelte van de gerenoveerde Waalbrug in de A50. Ook
ging de Velsertunnel na renovatie weer open.
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen vier maanden verder gewerkt aan een aantal grote
projecten, zoals de corridor Schiphol–Amsterdam–Almere en A2 Maastricht (bovengrondse
inrichting). Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg 3,2 procent en is daarmee
iets hoger dan in de voorgaande periode. Rijkswaterstaat blijft hiermee onder de met
de Tweede Kamer afgesproken norm (in 2006) van 10 procent.
In de eerste periode van 2017 staan een aantal nieuwe (deel)openstellingen gepland
in het project Schiphol–Amsterdam–Almere, alsmede de volledige openstelling A50 Ewijk–Valbrug.
Daarnaast wordt op diverse locaties gewerkt aan projecten die bijdragen aan een verbetering
van de bereikbaarheid.
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus