34 527 Wijziging van de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen in verband met de automatische uitwisseling van inlichtingen over grensoverschrijdende rulings en verrekenprijsafspraken (Wet uitwisseling inlichtingen over rulings)

B MEMORIE VAN ANTWOORD

Ontvangen 2 december 2016

Het kabinet heeft met belangstelling kennisgenomen van de vragen van de leden van de fracties van de VVD en de PvdA.

Hierna wordt bij de beantwoording van de vragen zo veel mogelijk de volgorde van het verslag aangehouden, met dien verstande dat gelijkluidende of in elkaars verlengde liggende vragen tezamen zijn beantwoord.

De leden van de fractie van de VVD vragen hoe de reciprociteit bij de uitwisseling van inlichtingen over rulings door de Nederlandse bevoegde autoriteit tot fiscale inlichtingenuitwisseling wordt gecontroleerd en beoordeeld. De in het wetsvoorstel Wet uitwisseling inlichtingen over rulings voorziene automatische uitwisseling van inlichtingen over rulings vindt plaats in het kader van Richtlijn 2011/16/EU.1 Deze richtlijn bevat voorschriften om de administratieve samenwerking op belastinggebied tussen de lidstaten te regelen. Alle lidstaten van de Europese Unie zijn verplicht om deze voorschriften na te komen. De Europese Commissie ziet toe op de naleving van de verplichtingen, dus ook op de wederkerigheid van de uitwisseling. De Nederlandse bevoegde autoriteit heeft daarbij geen specifieke taak.

De leden van de fractie van de PvdA vragen of de termijn bij de uitvraag van de samenvatting van de rulinginformatie door de belastingplichtige voldoende ruim is. Deze leden vragen tevens hoe afstemming plaatsvindt met de belastingplichtige indien de Belastingdienst wenst af te wijken van het voorstel tot samenvatting.

Een belastingplichtige wordt in het rulingproces betrokken bij het invullen van het standaardformulier. Dit zal ook worden opgenomen in het Besluit Fiscaal Bestuursrecht. Daarin zal worden vastgelegd dat bij de aanvraag van een ruling het standaardformulier ingevuld aangeleverd dient te worden. Hier is geen termijn aan verbonden. Een belastingplichtige bepaalt immers zelf hoeveel tijd hij neemt voor het aanleveren van de informatie voor de aanvraag van een ruling. Voor bestaande rulings is in een aantal gevallen ook de belastingplichtige benaderd om het standaardformulier in te vullen. Afhankelijk van de omstandigheden is de belastingplichtige een termijn gegeven om het standaardformulier in te vullen: deze termijn is niet in alle gevallen hetzelfde. Voor de volledigheid merk ik op dat het voor bestaande rulings geen verplichting is voor belastingplichtige om het standaardformulier in te vullen. De Belastingdienst blijft in alle gevallen eindverantwoordelijk voor de informatie die het standaardformulier bevat. Waar een belastinginspecteur het nodig vindt om informatie uit het standaardformulier aan te passen, wordt de belastingplichtige hierover geïnformeerd.

De leden van de fractie van de PvdA vragen welke instrumenten een belastingplichtige heeft om bezwaar te maken tegen het verstrekken van informatie die een commercieel, industrieel of beroepsgeheim bevat. Onderdeel van de informatie die op grond van Richtlijn (EU) 2015/23762 automatisch moet worden uitgewisseld is een samenvatting van de voorafgaande grensoverschrijdende ruling of de voorafgaande verrekenprijsafspraak. De genoemde richtlijn bepaalt voorts dat die samenvatting geen commercieel, industrieel of beroepsgeheim mag prijsgeven. De Belastingdienst is verantwoordelijk voor de informatie die wordt uitgewisseld. Tegen de automatische uitwisseling van het standaardformulier met de daarin opgenomen informatie staat, gelet op het voorgaande, geen bezwaar open. Ik zal mogelijk maken dat belastingplichtigen op verzoek inzage kunnen krijgen in het standaardformulier dat is uitgewisseld.

De leden van de fractie van de PvdA vragen welke rechtsbeschermingsmogelijkheden er voor een belastingplichtige bestaan en hoe het kabinet de rechtsbescherming in dit kader apprecieert. Tegen informatie-uitwisseling met het buitenland staan geen rechtsmiddelen open. Voor de automatische uitwisseling van inlichtingen, waar ook de uitwisseling van informatie over rulings onder valt, is dit nooit het geval geweest. Dit past ook niet bij de aard van deze vorm van inlichtingenuitwisseling. Belastingplichtigen kunnen rechtsmiddelen aanwenden tegen een belastingaanslag die door een ander land is opgelegd waarin informatie die uit Nederland afkomstig is, is betrokken. Ook kunnen belastingplichtigen, indien zij met zo’n aanslag worden geconfronteerd, zich tot hun belastinginspecteur wenden en vragen welke informatie door Nederland over hen is uitgewisseld.

Het kabinet is groot voorstander van transparantie als middel om belastingontduiking en belastingontwijking aan te pakken. Automatische uitwisseling van inlichtingen is hierbij een belangrijk instrument. Bij automatische uitwisseling van inlichtingen geldt dat kenbaar is welke informatie in welke situatie wordt uitgewisseld. Bij de uitwisseling van informatie over rulings geldt bijvoorbeeld dat als een ruling wordt afgesloten die aan de definitie van voorafgaande grensoverschrijdende ruling uit het wetsvoorstel voldoet, de in het wetsvoorstel genoemde inlichtingen worden uitgewisseld. Met andere woorden, een belastingplichtige die internationaal actief is en een ruling aanvraagt, weet of kan weten dat mogelijk informatie over hem wordt uitgewisseld. Tot slot wijs ik erop dat bij transparantie ook waarborgen horen. Vandaar dat in internationaal verband duidelijke afspraken bestaan over doelbinding en geheimhouding van informatie die wordt uitgewisseld.

De Staatssecretaris van Financiën, E.D. Wiebes


X Noot
1

Richtlijn 2011/16/EU van de Raad van 15 februari 2011 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen en tot intrekking van Richtlijn 77/799/EEG (PbEU 2011, L64).

X Noot
2

Richtlijn (EU) 2015/2376 van de Raad van 8 december 2015 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied (PbEU 2015, L 332).

Naar boven