Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34485-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34485-VII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. |
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL |
1 |
B. |
BEGROTINGSTOELICHTING |
2 |
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
a. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
2 |
|
b. De beleidsartikelen |
3 |
|
c. De niet-beleidsartikelen |
8 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in:
– de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
– de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2016. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2016 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk bevat ook de apparaatsuitgaven van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII).
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële instrumenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 29 april 2016.
Artikelnummer |
Uitgaven 2016 |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2016 |
683.228 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
1) Raadgevend referendum |
1 |
31.500 |
2) Bijdrage Gemeentefonds raadgevend referendum |
1 |
– 30.000 |
3) Bijdrage SSO FMHaaglanden |
11 |
47.586 |
4) DVA ontvangsten |
11 |
65.000 |
5) Overige mutaties |
62.653 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
859.967 |
Artikelnummer |
Ontvangsten 2016 |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2016 |
42.048 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
1) DVA ontvangsten |
11 |
65.000 |
2) Overige mutaties |
30.747 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2016 |
137.795 |
Toelichting belangrijkste uitgavenmutaties
1) Raadgevend referendum
De totale kosten voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne bedragen € 35 mln. Aan de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wordt hiervoor een bedrag van € 31,5 mln. toegevoegd.
2) Bijdrage gemeentefonds raadgevend referendum
Dit betreft een bijdrage aan het Gemeentefonds (GF) voor de organisatie van het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne van 6 april.
3) Bijdrage SSO FMHaaglanden
In het kader van het programma Herinrichting Governance Bedrijfsvoering worden voorstellen uitgewerkt voor een effectieve aansturing van de SSO’s. Na P-Direkt vorig jaar is FMHaaglanden de tweede SSO waar het centraal opdrachtgeverschap wordt belegd bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Om centraal opdrachtgeverschap mogelijk te maken worden ook de middelen van verschillende begrotingen centraal bij BZK belegd. Het bedrag betreft de bijdragen vanuit de andere departementen.
4) DVA ontvangsten
De ontvangsten en uitgaven die voortvloeien uit de Dienstverleningsovereenkomsten 2016 (DVA) betreffen de dienstverlening van het kerndepartement aan de baten-lastenagentschappen.
Toelichting belangrijkste ontvangstenmutaties
5) DVA ontvangsten
De ontvangsten en uitgaven die voortvloeien uit de Dienstverleningsovereenkomsten 2016 (DVA) betreffen de dienstverlening van het kerndepartement aan de baten-lastenagentschappen.
Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
29.154 |
8.671 |
37.825 |
1.389 |
– 1.211 |
– 1.211 |
– 1.211 |
|
Uitgaven: |
29.154 |
8.671 |
37.825 |
1.389 |
– 1.211 |
– 1.211 |
– 1.211 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
73% |
73% |
||||||
1.1 |
Bestuurlijke en financiele verhouding |
9.524 |
1.081 |
10.605 |
989 |
– 1.611 |
– 1.611 |
– 1.611 |
Subsidies |
3.755 |
– 27 |
3.728 |
– 28 |
– 28 |
– 28 |
– 28 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
28 |
– 28 |
0 |
– 28 |
– 28 |
– 28 |
– 28 |
|
Diverse subsidies |
553 |
0 |
553 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Oorlogsgravenstichting (OGS) |
3.174 |
1 |
3.175 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
5.769 |
1.043 |
6.812 |
952 |
– 1.648 |
– 1.648 |
– 1.648 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
5.769 |
1.043 |
6.812 |
952 |
– 1.648 |
– 1.648 |
– 1.648 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
65 |
65 |
65 |
65 |
65 |
65 |
|
Bijdragen internationaal |
0 |
65 |
65 |
65 |
65 |
65 |
65 |
|
1.2 |
Participatie |
19.630 |
7.590 |
27.220 |
400 |
400 |
400 |
400 |
Subsidies |
17.060 |
2.000 |
19.060 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Politieke partijen |
17.060 |
0 |
17.060 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Raadgevend referendum |
0 |
2.000 |
2.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
2.570 |
5.142 |
7.712 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|
Kiesraad |
220 |
542 |
762 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|
Raadgevend referendum |
0 |
2.800 |
2.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Verkiezingen |
2.350 |
1.800 |
4.150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
448 |
448 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kiesraad |
0 |
448 |
448 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
21.965 |
3.700 |
25.665 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ondersteunt gemeenten bij vraagstukken over vluchtelingen en asielgerechtigden. Ondersteuning richt zich onder andere op hoe voldoende draagvlak te creëren en op een adequate manier de bevolking te betrekken, hoe incidenten te voorkomen of in geval van crisis een proces van de-escalatie te regelen. Hiervoor is in 2016 en 2017 jaarlijks € 1,5 mln. beschikbaar.
De monitor Sociaal Domein wordt uitgevoerd door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). In de jaren 2016 en 2017 draagt BZK de kosten (€ 1,1 mln.). De structurele financiering wordt daarna onderdeel van de reguliere financiering van het SCP.
Het beschikbare onderzoeksbudget voor de beleidsonderwerpen op de artikelen 1, 6 en 7 was gecentraliseerd op artikel 1. Hiervan is nu € 1,6 mln. herschikt naar de beleidsartikelen 6 en 7.
1.2 Participatie
Subsidies/opdrachten
Raadgevend referendum
De totale kosten voor het raadgevend referendum inzake de goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne bedragen € 35 mln. Van de € 35 mln. wordt € 30 mln. aan het gemeentefonds toegevoegd. Daarnaast is € 2 mln. beschikbaar gesteld voor subsidies en € 2,8 mln. voor overige uitvoeringskosten. Een bedrag van € 0,2 mln. is nodig voor werkzaamheden bij de Kiesraad.
Opdrachten
Verkiezingen
Voor experimenten op basis van de Tijdelijke Experimentenwet, het testen met internetstemmen voor kiezers in het buitenland, het elektronisch stemmen en tellen in het stemlokaal, en de permanente registratie van kiezers in het buitenland is € 1,8 mln. toegevoegd aan het bestaande budget voor verkiezingen.
Opdrachten/Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Kiesraad
Naast de specifieke kosten per referendum (€ 0,2 mln.) is voor de uitvoering van de Wet Raadgevend Referendum (WRR) in 2016 € 1,0 mln. en structureel € 0,4 mln. voor beheer en exploitatie van het ICT-systeem beschikbaar gesteld. De kosten bestaan uit extra tijdelijke medewerkers, het scannen van de referendumverzoeken en het beheer van de referendumsoftware.
Ontvangsten
De hogere WOZ-ontvangsten (€ 3,7 mln.) van de waterschappen worden ingezet voor de bijdrage van BZK aan het generale beeld vanaf 2017.
Artikel 2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
213.713 |
– 360 |
213.353 |
– 360 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: |
213.713 |
– 360 |
213.353 |
– 360 |
0 |
0 |
0 |
|
2.1 |
Apparaat |
204.613 |
– 1.610 |
203.003 |
– 1.610 |
– 1.250 |
– 1.250 |
– 1.250 |
2.2 |
Geheim |
9.100 |
1.250 |
10.350 |
1.250 |
1.250 |
1.250 |
1.250 |
Ontvangsten: |
12.714 |
0 |
12.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
151.477 |
17.388 |
168.865 |
5.498 |
798 |
798 |
798 |
|
Uitgaven: |
151.477 |
17.433 |
168.910 |
5.498 |
798 |
798 |
798 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
91% |
91% |
||||||
6.2 |
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen |
28.333 |
– 5.591 |
22.742 |
– 2.102 |
98 |
98 |
98 |
Subsidies |
0 |
19 |
19 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
0 |
19 |
19 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
24.902 |
– 9.960 |
14.942 |
– 1.779 |
398 |
– 602 |
– 602 |
|
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
23.502 |
– 10.160 |
13.342 |
– 1.379 |
798 |
798 |
798 |
|
Aanpak fraudebestrijding |
1.400 |
200 |
1.600 |
– 400 |
– 400 |
– 1.400 |
– 1.400 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
3.431 |
4.350 |
7.781 |
– 323 |
– 300 |
700 |
700 |
|
Aanpak fraudebestrijding |
2.700 |
– 200 |
2.500 |
400 |
400 |
1.400 |
1.400 |
|
Baten-lastenagentschap Logius |
731 |
4.200 |
4.931 |
– 723 |
– 700 |
– 700 |
– 700 |
|
Baten-lastenagentschap RvIG |
0 |
350 |
350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.3 |
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen |
87.358 |
– 1.272 |
86.131 |
– 1.300 |
– 1.300 |
– 1.300 |
– 1.300 |
Opdrachten |
3.404 |
– 1.006 |
2.398 |
– 137 |
– 134 |
– 134 |
– 134 |
|
Beheer e-overheidvoorzieningen |
1.624 |
– 1.024 |
600 |
– 137 |
– 134 |
– 134 |
– 134 |
|
Officiële publicaties en wettenbank |
1.780 |
18 |
1.798 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
83.954 |
– 266 |
83.733 |
– 1.163 |
– 1.166 |
– 1.166 |
– 1.166 |
|
Baten-lastenagentschap Logius |
75.254 |
951 |
76.250 |
837 |
834 |
834 |
834 |
|
Baten-lastenagentschap RvIG |
4.601 |
– 2.000 |
2.601 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
– 2.000 |
|
Baten-lastenagentschap UBR |
4.099 |
783 |
4.882 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.4 |
Burgerschap |
4.794 |
1.200 |
5.994 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
4.294 |
0 |
4.294 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Comité 4/5 mei |
106 |
0 |
106 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
ProDemos |
4.188 |
0 |
4.188 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
500 |
1.200 |
1.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Democratie |
0 |
1.200 |
1.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma burgerschap |
500 |
0 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.5 |
Reisdocumenten en basisadministratie personen |
30.992 |
23.051 |
54.043 |
8.900 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
Opdrachten |
10.133 |
14.240 |
24.373 |
6.900 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleid BRP en reisdocumenten |
2.613 |
12.940 |
15.553 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Operatie BRP |
7.520 |
1.300 |
8.820 |
6.900 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
20.859 |
7.716 |
28.575 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
|
Baten-lastenagentschap RvIG |
20.859 |
7.716 |
28.575 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
1.095 |
1.095 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan gemeenten |
0 |
1.095 |
1.095 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
624 |
4.300 |
4.924 |
4.800 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Opdrachten
(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Voor de ontwikkeling van eID is € 0,8 mln. voor 2016 en € 2,2 mln. voor 2017 overgeboekt naar de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste artikelonderdeel en/of instrument te zetten. Het gaat onder andere om € 4,2 mln. voor Logius binnen het artikelonderdeel, € 1,2 mln. voor Democratie op artikelonderdeel 6.4 en € 2,0 mln. voor Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) op artikelonderdeel 6.5.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
De middelen voor doorontwikkeling e-overheidvoorziening zijn voor 2016 toegevoegd aan de juiste artikelen en instrumenten, waaronder € 4 mln. voor bijdrage Logius voor eID.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten
In 2016 stelt het Rijk € 10 mln. beschikbaar voor het mogelijk maken van de BRP-straten voor de inschrijving van instromende vluchtelingen in de BRP en uitbreiding van het BRP-team dat achterstanden wegwerkt. Deze middelen worden op een later moment overgeheveld naar de begroting van Veiligheid en Justitie en het Gemeentefonds. Vanaf 2017 nemen gemeenten de financiering hiervan over. Aanvullend wordt gestart met de inrichting van de permanente monitoring van de BRP (ter voorkoming van fraude met dubbele inschrijvingen).
Operatie BRP
Uit de herijking van de planning en het budget van Operatie BRP blijkt dat het project een langere doorlooptijd zal hebben. Deze herijking was ondermeer noodzakelijk vanwege de introductie van het vastleggen van het buitenlands persoonsnummer ter voorkoming van fraude door dubbele inschrijvingen en het niet meer registreren van de vreemde nationaliteit naast de Nederlandse. Hiervoor zijn in 2016 (€ 1,3 mln.) en 2017 (€ 6,9 mln.) extra middelen vrijgemaakt binnen de begroting van BZK.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
Er wordt een bedrag van € 1,0 mln. vrijgemaakt binnen de begroting van BZK in verband met vergoedingen aan gemeenten voor het aanpassen van systemen voor de Basisregistratie Personen. Aanpassingen zijn nodig in verband met aangepaste regelgeving, onder andere ter voorkoming van dubbele inschrijvingen (registratie van het buitenlands persoonsnummer). Tevens worden in 2016 werkzaamheden verricht om voor te bereiden op de komst van de nieuwe technische voorzieningen voor de BRP.
Tot slot heeft een technische herschikking plaatsgevonden van de budgetten voor RvIG vanaf artikelonderdeel 6.3.
Ontvangsten
Dit betreft onder andere de ontvangsten vanuit de afrekening ICTU en het resultaat reisdocumenten, die worden ingezet voor dekking van Operatie BRP.
Artikel 7 Arbeidszaken overheid
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
32.911 |
563 |
33.474 |
2.913 |
2.113 |
1.013 |
213 |
|
Uitgaven: |
32.911 |
563 |
33.474 |
2.913 |
2.113 |
1.013 |
213 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
94% |
94% |
||||||
7.1 |
Overheid als werkgever |
10.517 |
963 |
11.480 |
2.313 |
2.313 |
2.313 |
2.313 |
Subsidies |
6.802 |
– 1.481 |
5.321 |
– 1.324 |
– 1.494 |
– 1.344 |
– 1.494 |
|
Diverse subsidies |
3.169 |
– 1.081 |
2.088 |
– 924 |
– 1.094 |
– 944 |
– 1.094 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
80 |
0 |
80 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies Overlegstelsel |
3.295 |
– 400 |
2.895 |
– 400 |
– 400 |
– 400 |
– 400 |
|
Subsidies internationaal |
258 |
0 |
258 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
3.715 |
2.444 |
6.159 |
3.637 |
3.807 |
3.657 |
3.807 |
|
Arbeidsmarktbeleid |
2.898 |
789 |
3.687 |
637 |
807 |
657 |
807 |
|
Huis voor klokkenluiders |
0 |
1.500 |
1.500 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
80 |
155 |
235 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zorg voor politieke ambtsdragers |
737 |
0 |
737 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7.2 |
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen |
22.394 |
– 400 |
21.994 |
600 |
– 200 |
– 1.300 |
– 2.100 |
Inkomensoverdracht |
8.744 |
0 |
8.744 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers |
8.744 |
0 |
8.744 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
13.650 |
– 400 |
13.250 |
600 |
– 200 |
– 1.300 |
– 2.100 |
|
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) |
13.650 |
– 400 |
13.250 |
600 |
– 200 |
– 1.300 |
– 2.100 |
|
Ontvangsten: |
820 |
0 |
820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
7.1 Overheid als werkgever
Subsidies
Diverse subsidies
Het budget van Onderzoeksraad Integriteit Overheid (OIO) en Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS) wordt ingezet ter dekking van het Huis voor klokkenluiders.
Opdrachten
Huis voor klokkenluiders
Het initiatiefwetsvoorstel Huis voor klokkenluiders is door beide Kamers aangenomen. Hiervoor is vanaf 2017 € 3,0 mln. ter beschikking. Dekking hiervoor is gevonden door binnen de begroting van BZK te herschikken.
Artikel 11 Centraal Apparaat
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
254.767 |
133.692 |
388.459 |
44.076 |
42.309 |
42.038 |
42.171 |
|
Uitgaven: |
254.767 |
133.692 |
388.459 |
44.076 |
42.309 |
42.038 |
42.171 |
|
11.1 |
Apparaat (excl. AIVD) |
254.767 |
133.692 |
388.459 |
44.076 |
42.309 |
42.038 |
42.171 |
Personele uitgaven |
133.345 |
14.463 |
147.808 |
8.201 |
7.381 |
7.343 |
4.843 |
|
Eigen personeel |
123.257 |
12.520 |
135.777 |
8.190 |
6.822 |
6.961 |
5.911 |
|
Externe inhuur |
6.197 |
1.859 |
8.056 |
– 68 |
482 |
305 |
– 1.145 |
|
Overig personeel |
3.891 |
84 |
3.975 |
79 |
77 |
77 |
77 |
|
Materiële uitgaven |
121.422 |
118.909 |
240.331 |
35.555 |
34.608 |
34.375 |
37.008 |
|
Bijdrage SSO FM-Haaglanden |
0 |
56.008 |
56.008 |
53.535 |
52.213 |
51.757 |
51.679 |
|
Bijdrage SSO P-direkt |
64.147 |
– 34 |
64.113 |
– 34 |
– 32 |
– 32 |
– 32 |
|
Bijdrage SSO`s |
32.282 |
– 6.379 |
25.903 |
– 6.446 |
– 6.250 |
– 6.234 |
– 6.223 |
|
ICT |
0 |
3.630 |
3.630 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig materieel |
24.993 |
65.684 |
90.677 |
– 11.500 |
– 11.323 |
– 11.116 |
– 8.416 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
0 |
320 |
320 |
320 |
320 |
320 |
320 |
|
Baten-lastenagentschap ILT |
0 |
320 |
320 |
320 |
320 |
320 |
320 |
|
Ontvangsten: |
5.925 |
87.747 |
93.672 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
11.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele uitgaven (€ 4,7 mln.).
Voor het Tactisch Beraad Generieke ICT wordt jaarlijks budget ontvangen van de departementen en de Hoge Colleges van Staat. De bijdragen voor 2016 zijn vastgesteld (€ 1,6 mln.).
Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste instrument te zetten.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO FMHaaglanden
Het centraal opdrachtgeverschap FMHaaglanden is belegd bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De budgetten hiervoor zijn overgeheveld vanuit de andere departementen.
Bijdrage SSO’s
Dit betreft de bijdrage vanuit BZK voor de centrale bekostiging van FMHaaglanden.
ICT
Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de materiële uitgaven (€ 3,6 mln.).
Overig materieel
Dit betreft ontvangsten van de Dienstverleningsovereenkomsten (DVA) 2016 van de standaard dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen (€ 65,0 mln.).
Voor de dekking van de materiële uitgaven van Doc-Direkt worden de inkomsten van overige departementen en derden gebruikt van Doc-Direkt (€ 11,8 mln.).
Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste instrument te zetten.
Ontvangsten
Dit betreft ontvangsten van de Dienstverleningsovereenkomsten (DVA) 2016 voor de standaard dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen (€ 65,0 mln.).
Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (€ 21,2 mln.).
Voor het Tactisch Beraad Generieke ICT wordt jaarlijks geld ontvangen van de departementen en de Hoge Colleges van Staat. De bijdragen voor 2016 zijn vastgesteld (€ 1,6 mln.).
Artikel 12 Algemeen
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
1.206 |
– 35 |
1.171 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
|
Uitgaven: |
1.206 |
– 35 |
1.171 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
|
12.1 |
Algemeen |
1.171 |
0 |
1.171 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
373 |
60 |
433 |
60 |
0 |
0 |
0 |
|
Diverse subsidies |
200 |
60 |
260 |
60 |
0 |
0 |
0 |
|
Koninklijk Paleis Amsterdam |
173 |
0 |
173 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
798 |
– 60 |
738 |
– 60 |
0 |
0 |
0 |
|
Internationale Samenwerking |
360 |
– 55 |
305 |
– 41 |
19 |
19 |
19 |
|
Opdrachten |
438 |
– 5 |
433 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
|
12.2 |
Verzameluitkeringen |
35 |
– 35 |
0 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
35 |
– 35 |
0 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
|
IPSV en impulsbudget |
35 |
– 35 |
0 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
– 35 |
Artikel 13 Nominaal en onvoorzien
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
0 |
16.775 |
16.775 |
14.359 |
15.895 |
15.971 |
14.249 |
|
Uitgaven: |
0 |
16.775 |
16.775 |
14.359 |
15.895 |
15.971 |
14.249 |
|
13.1 |
Loonbijstelling |
0 |
13.570 |
13.570 |
11.576 |
11.450 |
11.498 |
11.450 |
13.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
3.205 |
3.205 |
2.783 |
4.445 |
4.473 |
2.799 |
13.3 |
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
13.1 Loonbijstelling
Dit betreft de loonbijstelling en de doorwerking van de CAO voor de begrotingshoofdstukken Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties(VII) en Wonen en Rijksdienst (XVIII).
13.2 Prijsbijstelling
Dit betreft de prijsbestelling voor de begrotingshoofdstukken Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties(VII) en Wonen en Rijksdienst (XVIII).
Artikel 14 VUT-fonds
Stand vastgestelde begroting 2016 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
Mutaties 2020 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
14.1 |
VUT-fonds |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34485-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.