34 485 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

1

     

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

2

     

1.

Leeswijzer

2

     

2.

Het beleid

2

 

a. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

2

 

b. De beleidsartikelen

3

 

c. De niet-beleidsartikelen

8

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in:

  • de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2016. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2016 opgebouwd.

Dit begrotingshoofdstuk bevat ook de apparaatsuitgaven van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII).

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële instrumenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).

De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 29 april 2016.

2. Het beleid

a. Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2016 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Uitgaven 2016

Vastgestelde begroting 2016

 

683.228

Belangrijkste suppletoire mutaties

   

1) Raadgevend referendum

1

31.500

2) Bijdrage Gemeentefonds raadgevend referendum

1

– 30.000

3) Bijdrage SSO FMHaaglanden

11

47.586

4) DVA ontvangsten

11

65.000

5) Overige mutaties

 

62.653

Stand 1e suppletoire begroting 2016

 

859.967

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2016 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2016

Vastgestelde begroting 2016

 

42.048

Belangrijkste suppletoire mutaties

   

1) DVA ontvangsten

11

65.000

2) Overige mutaties

 

30.747

Stand 1e suppletoire begroting 2016

 

137.795

Toelichting belangrijkste uitgavenmutaties

  • 1) Raadgevend referendum

    De totale kosten voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne bedragen € 35 mln. Aan de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wordt hiervoor een bedrag van € 31,5 mln. toegevoegd.

  • 2) Bijdrage gemeentefonds raadgevend referendum

    Dit betreft een bijdrage aan het Gemeentefonds (GF) voor de organisatie van het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne van 6 april.

  • 3) Bijdrage SSO FMHaaglanden

    In het kader van het programma Herinrichting Governance Bedrijfsvoering worden voorstellen uitgewerkt voor een effectieve aansturing van de SSO’s. Na P-Direkt vorig jaar is FMHaaglanden de tweede SSO waar het centraal opdrachtgeverschap wordt belegd bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Om centraal opdrachtgeverschap mogelijk te maken worden ook de middelen van verschillende begrotingen centraal bij BZK belegd. Het bedrag betreft de bijdragen vanuit de andere departementen.

  • 4) DVA ontvangsten

    De ontvangsten en uitgaven die voortvloeien uit de Dienstverleningsovereenkomsten 2016 (DVA) betreffen de dienstverlening van het kerndepartement aan de baten-lastenagentschappen.

Toelichting belangrijkste ontvangstenmutaties

  • 5) DVA ontvangsten

    De ontvangsten en uitgaven die voortvloeien uit de Dienstverleningsovereenkomsten 2016 (DVA) betreffen de dienstverlening van het kerndepartement aan de baten-lastenagentschappen.

b. De beleidsartikelen

Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

29.154

8.671

37.825

1.389

– 1.211

– 1.211

– 1.211

                 

Uitgaven:

29.154

8.671

37.825

1.389

– 1.211

– 1.211

– 1.211

 

Waarvan juridisch verplicht

73%

 

73%

       
                 

1.1

Bestuurlijke en financiele verhouding

9.524

1.081

10.605

989

– 1.611

– 1.611

– 1.611

 

Subsidies

3.755

– 27

3.728

– 28

– 28

– 28

– 28

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

28

– 28

0

– 28

– 28

– 28

– 28

 

Diverse subsidies

553

0

553

0

0

0

0

 

Oorlogsgravenstichting (OGS)

3.174

1

3.175

0

0

0

0

 

Opdrachten

5.769

1.043

6.812

952

– 1.648

– 1.648

– 1.648

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

5.769

1.043

6.812

952

– 1.648

– 1.648

– 1.648

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

0

65

65

65

65

65

65

 

Bijdragen internationaal

0

65

65

65

65

65

65

                 

1.2

Participatie

19.630

7.590

27.220

400

400

400

400

 

Subsidies

17.060

2.000

19.060

0

0

0

0

 

Politieke partijen

17.060

0

17.060

0

0

0

0

 

Raadgevend referendum

0

2.000

2.000

0

0

0

0

 

Opdrachten

2.570

5.142

7.712

400

400

400

400

 

Kiesraad

220

542

762

400

400

400

400

 

Raadgevend referendum

0

2.800

2.800

0

0

0

0

 

Verkiezingen

2.350

1.800

4.150

0

0

0

0

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

0

448

448

0

0

0

0

 

Kiesraad

0

448

448

0

0

0

0

                 

Ontvangsten:

21.965

3.700

25.665

0

0

0

0

Toelichting

1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen

Opdrachten

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ondersteunt gemeenten bij vraagstukken over vluchtelingen en asielgerechtigden. Ondersteuning richt zich onder andere op hoe voldoende draagvlak te creëren en op een adequate manier de bevolking te betrekken, hoe incidenten te voorkomen of in geval van crisis een proces van de-escalatie te regelen. Hiervoor is in 2016 en 2017 jaarlijks € 1,5 mln. beschikbaar.

De monitor Sociaal Domein wordt uitgevoerd door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). In de jaren 2016 en 2017 draagt BZK de kosten (€ 1,1 mln.). De structurele financiering wordt daarna onderdeel van de reguliere financiering van het SCP.

Het beschikbare onderzoeksbudget voor de beleidsonderwerpen op de artikelen 1, 6 en 7 was gecentraliseerd op artikel 1. Hiervan is nu € 1,6 mln. herschikt naar de beleidsartikelen 6 en 7.

1.2 Participatie

Subsidies/opdrachten

Raadgevend referendum

De totale kosten voor het raadgevend referendum inzake de goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne bedragen € 35 mln. Van de € 35 mln. wordt € 30 mln. aan het gemeentefonds toegevoegd. Daarnaast is € 2 mln. beschikbaar gesteld voor subsidies en € 2,8 mln. voor overige uitvoeringskosten. Een bedrag van € 0,2 mln. is nodig voor werkzaamheden bij de Kiesraad.

Opdrachten

Verkiezingen

Voor experimenten op basis van de Tijdelijke Experimentenwet, het testen met internetstemmen voor kiezers in het buitenland, het elektronisch stemmen en tellen in het stemlokaal, en de permanente registratie van kiezers in het buitenland is € 1,8 mln. toegevoegd aan het bestaande budget voor verkiezingen.

Opdrachten/Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

Kiesraad

Naast de specifieke kosten per referendum (€ 0,2 mln.) is voor de uitvoering van de Wet Raadgevend Referendum (WRR) in 2016 € 1,0 mln. en structureel € 0,4 mln. voor beheer en exploitatie van het ICT-systeem beschikbaar gesteld. De kosten bestaan uit extra tijdelijke medewerkers, het scannen van de referendumverzoeken en het beheer van de referendumsoftware.

Ontvangsten

De hogere WOZ-ontvangsten (€ 3,7 mln.) van de waterschappen worden ingezet voor de bijdrage van BZK aan het generale beeld vanaf 2017.

Artikel 2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

213.713

– 360

213.353

– 360

0

0

0

                 

Uitgaven:

213.713

– 360

213.353

– 360

0

0

0

                 

2.1

Apparaat

204.613

– 1.610

203.003

– 1.610

– 1.250

– 1.250

– 1.250

                 

2.2

Geheim

9.100

1.250

10.350

1.250

1.250

1.250

1.250

 

Ontvangsten:

12.714

0

12.714

0

0

0

0

Artikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

151.477

17.388

168.865

5.498

798

798

798

                 

Uitgaven:

151.477

17.433

168.910

5.498

798

798

798

 

Waarvan juridisch verplicht

91%

 

91%

       
                 

6.2

Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

28.333

– 5.591

22.742

– 2.102

98

98

98

 

Subsidies

0

19

19

0

0

0

0

 

(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

0

19

19

0

0

0

0

 

Opdrachten

24.902

– 9.960

14.942

– 1.779

398

– 602

– 602

 

(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

23.502

– 10.160

13.342

– 1.379

798

798

798

 

Aanpak fraudebestrijding

1.400

200

1.600

– 400

– 400

– 1.400

– 1.400

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

3.431

4.350

7.781

– 323

– 300

700

700

 

Aanpak fraudebestrijding

2.700

– 200

2.500

400

400

1.400

1.400

 

Baten-lastenagentschap Logius

731

4.200

4.931

– 723

– 700

– 700

– 700

 

Baten-lastenagentschap RvIG

0

350

350

0

0

0

0

                 

6.3

Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

87.358

– 1.272

86.131

– 1.300

– 1.300

– 1.300

– 1.300

 

Opdrachten

3.404

– 1.006

2.398

– 137

– 134

– 134

– 134

 

Beheer e-overheidvoorzieningen

1.624

– 1.024

600

– 137

– 134

– 134

– 134

 

Officiële publicaties en wettenbank

1.780

18

1.798

0

0

0

0

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

83.954

– 266

83.733

– 1.163

– 1.166

– 1.166

– 1.166

 

Baten-lastenagentschap Logius

75.254

951

76.250

837

834

834

834

 

Baten-lastenagentschap RvIG

4.601

– 2.000

2.601

– 2.000

– 2.000

– 2.000

– 2.000

 

Baten-lastenagentschap UBR

4.099

783

4.882

0

0

0

0

                 

6.4

Burgerschap

4.794

1.200

5.994

0

0

0

0

 

Subsidies

4.294

0

4.294

0

0

0

0

 

Comité 4/5 mei

106

0

106

0

0

0

0

 

ProDemos

4.188

0

4.188

0

0

0

0

 

Opdrachten

500

1.200

1.700

0

0

0

0

 

Democratie

0

1.200

1.200

0

0

0

0

 

Programma burgerschap

500

0

500

0

0

0

0

                 

6.5

Reisdocumenten en basisadministratie personen

30.992

23.051

54.043

8.900

2.000

2.000

2.000

 

Opdrachten

10.133

14.240

24.373

6.900

0

0

0

 

Beleid BRP en reisdocumenten

2.613

12.940

15.553

0

0

0

0

 

Operatie BRP

7.520

1.300

8.820

6.900

0

0

0

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

20.859

7.716

28.575

2.000

2.000

2.000

2.000

 

Baten-lastenagentschap RvIG

20.859

7.716

28.575

2.000

2.000

2.000

2.000

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

1.095

1.095

0

0

0

0

 

Bijdrage aan gemeenten

0

1.095

1.095

0

0

0

0

                 

Ontvangsten:

624

4.300

4.924

4.800

0

0

0

Toelichting

6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Opdrachten

(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Voor de ontwikkeling van eID is € 0,8 mln. voor 2016 en € 2,2 mln. voor 2017 overgeboekt naar de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste artikelonderdeel en/of instrument te zetten. Het gaat onder andere om € 4,2 mln. voor Logius binnen het artikelonderdeel, € 1,2 mln. voor Democratie op artikelonderdeel 6.4 en € 2,0 mln. voor Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) op artikelonderdeel 6.5.

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

Baten-lastenagentschap Logius

De middelen voor doorontwikkeling e-overheidvoorziening zijn voor 2016 toegevoegd aan de juiste artikelen en instrumenten, waaronder € 4 mln. voor bijdrage Logius voor eID.

6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen

Opdrachten

Beleid Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten

In 2016 stelt het Rijk € 10 mln. beschikbaar voor het mogelijk maken van de BRP-straten voor de inschrijving van instromende vluchtelingen in de BRP en uitbreiding van het BRP-team dat achterstanden wegwerkt. Deze middelen worden op een later moment overgeheveld naar de begroting van Veiligheid en Justitie en het Gemeentefonds. Vanaf 2017 nemen gemeenten de financiering hiervan over. Aanvullend wordt gestart met de inrichting van de permanente monitoring van de BRP (ter voorkoming van fraude met dubbele inschrijvingen).

Operatie BRP

Uit de herijking van de planning en het budget van Operatie BRP blijkt dat het project een langere doorlooptijd zal hebben. Deze herijking was ondermeer noodzakelijk vanwege de introductie van het vastleggen van het buitenlands persoonsnummer ter voorkoming van fraude door dubbele inschrijvingen en het niet meer registreren van de vreemde nationaliteit naast de Nederlandse. Hiervoor zijn in 2016 (€ 1,3 mln.) en 2017 (€ 6,9 mln.) extra middelen vrijgemaakt binnen de begroting van BZK.

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

Baten-lastenagentschap Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)

Er wordt een bedrag van € 1,0 mln. vrijgemaakt binnen de begroting van BZK in verband met vergoedingen aan gemeenten voor het aanpassen van systemen voor de Basisregistratie Personen. Aanpassingen zijn nodig in verband met aangepaste regelgeving, onder andere ter voorkoming van dubbele inschrijvingen (registratie van het buitenlands persoonsnummer). Tevens worden in 2016 werkzaamheden verricht om voor te bereiden op de komst van de nieuwe technische voorzieningen voor de BRP.

Tot slot heeft een technische herschikking plaatsgevonden van de budgetten voor RvIG vanaf artikelonderdeel 6.3.

Ontvangsten

Dit betreft onder andere de ontvangsten vanuit de afrekening ICTU en het resultaat reisdocumenten, die worden ingezet voor dekking van Operatie BRP.

Artikel 7 Arbeidszaken overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

32.911

563

33.474

2.913

2.113

1.013

213

                 

Uitgaven:

32.911

563

33.474

2.913

2.113

1.013

213

 

Waarvan juridisch verplicht

94%

 

94%

       
                 

7.1

Overheid als werkgever

10.517

963

11.480

2.313

2.313

2.313

2.313

 

Subsidies

6.802

– 1.481

5.321

– 1.324

– 1.494

– 1.344

– 1.494

 

Diverse subsidies

3.169

– 1.081

2.088

– 924

– 1.094

– 944

– 1.094

 

Programma Veilige Publieke Taak

80

0

80

0

0

0

0

 

Subsidies Overlegstelsel

3.295

– 400

2.895

– 400

– 400

– 400

– 400

 

Subsidies internationaal

258

0

258

0

0

0

0

 

Opdrachten

3.715

2.444

6.159

3.637

3.807

3.657

3.807

 

Arbeidsmarktbeleid

2.898

789

3.687

637

807

657

807

 

Huis voor klokkenluiders

0

1.500

1.500

3.000

3.000

3.000

3.000

 

Programma Veilige Publieke Taak

80

155

235

0

0

0

0

 

Zorg voor politieke ambtsdragers

737

0

737

0

0

0

0

                 

7.2

Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

22.394

– 400

21.994

600

– 200

– 1.300

– 2.100

 

Inkomensoverdracht

8.744

0

8.744

0

0

0

0

 

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

8.744

0

8.744

0

0

0

0

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

13.650

– 400

13.250

600

– 200

– 1.300

– 2.100

 

Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)

13.650

– 400

13.250

600

– 200

– 1.300

– 2.100

                 

Ontvangsten:

820

0

820

0

0

0

0

Toelichting

7.1 Overheid als werkgever

Subsidies

Diverse subsidies

Het budget van Onderzoeksraad Integriteit Overheid (OIO) en Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS) wordt ingezet ter dekking van het Huis voor klokkenluiders.

Opdrachten

Huis voor klokkenluiders

Het initiatiefwetsvoorstel Huis voor klokkenluiders is door beide Kamers aangenomen. Hiervoor is vanaf 2017 € 3,0 mln. ter beschikking. Dekking hiervoor is gevonden door binnen de begroting van BZK te herschikken.

c. De niet-beleidsartikelen

Artikel 11 Centraal Apparaat

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

254.767

133.692

388.459

44.076

42.309

42.038

42.171

                 

Uitgaven:

254.767

133.692

388.459

44.076

42.309

42.038

42.171

                 

11.1

Apparaat (excl. AIVD)

254.767

133.692

388.459

44.076

42.309

42.038

42.171

 

Personele uitgaven

133.345

14.463

147.808

8.201

7.381

7.343

4.843

 

Eigen personeel

123.257

12.520

135.777

8.190

6.822

6.961

5.911

 

Externe inhuur

6.197

1.859

8.056

– 68

482

305

– 1.145

 

Overig personeel

3.891

84

3.975

79

77

77

77

 

Materiële uitgaven

121.422

118.909

240.331

35.555

34.608

34.375

37.008

 

Bijdrage SSO FM-Haaglanden

0

56.008

56.008

53.535

52.213

51.757

51.679

 

Bijdrage SSO P-direkt

64.147

– 34

64.113

– 34

– 32

– 32

– 32

 

Bijdrage SSO`s

32.282

– 6.379

25.903

– 6.446

– 6.250

– 6.234

– 6.223

 

ICT

0

3.630

3.630

0

0

0

0

 

Overig materieel

24.993

65.684

90.677

– 11.500

– 11.323

– 11.116

– 8.416

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

0

320

320

320

320

320

320

 

Baten-lastenagentschap ILT

0

320

320

320

320

320

320

                 

Ontvangsten:

5.925

87.747

93.672

0

0

0

0

Toelichting

11.1 Apparaat

Personele uitgaven

Eigen personeel

Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele uitgaven (€ 4,7 mln.).

Voor het Tactisch Beraad Generieke ICT wordt jaarlijks budget ontvangen van de departementen en de Hoge Colleges van Staat. De bijdragen voor 2016 zijn vastgesteld (€ 1,6 mln.).

Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste instrument te zetten.

Materiële uitgaven

Bijdrage SSO FMHaaglanden

Het centraal opdrachtgeverschap FMHaaglanden is belegd bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De budgetten hiervoor zijn overgeheveld vanuit de andere departementen.

Bijdrage SSO’s

Dit betreft de bijdrage vanuit BZK voor de centrale bekostiging van FMHaaglanden.

ICT

Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de materiële uitgaven (€ 3,6 mln.).

Overig materieel

Dit betreft ontvangsten van de Dienstverleningsovereenkomsten (DVA) 2016 van de standaard dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen (€ 65,0 mln.).

Voor de dekking van de materiële uitgaven van Doc-Direkt worden de inkomsten van overige departementen en derden gebruikt van Doc-Direkt (€ 11,8 mln.).

Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste instrument te zetten.

Ontvangsten

Dit betreft ontvangsten van de Dienstverleningsovereenkomsten (DVA) 2016 voor de standaard dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen (€ 65,0 mln.).

Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (€ 21,2 mln.).

Voor het Tactisch Beraad Generieke ICT wordt jaarlijks geld ontvangen van de departementen en de Hoge Colleges van Staat. De bijdragen voor 2016 zijn vastgesteld (€ 1,6 mln.).

Artikel 12 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

1.206

– 35

1.171

– 35

– 35

– 35

– 35

                 

Uitgaven:

1.206

– 35

1.171

– 35

– 35

– 35

– 35

                 

12.1

Algemeen

1.171

0

1.171

0

0

0

0

 

Subsidies

373

60

433

60

0

0

0

 

Diverse subsidies

200

60

260

60

0

0

0

 

Koninklijk Paleis Amsterdam

173

0

173

0

0

0

0

 

Opdrachten

798

– 60

738

– 60

0

0

0

 

Internationale Samenwerking

360

– 55

305

– 41

19

19

19

 

Opdrachten

438

– 5

433

– 19

– 19

– 19

– 19

                 

12.2

Verzameluitkeringen

35

– 35

0

– 35

– 35

– 35

– 35

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

35

– 35

0

– 35

– 35

– 35

– 35

 

IPSV en impulsbudget

35

– 35

0

– 35

– 35

– 35

– 35

Artikel 13 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

0

16.775

16.775

14.359

15.895

15.971

14.249

                 

Uitgaven:

0

16.775

16.775

14.359

15.895

15.971

14.249

                 

13.1

Loonbijstelling

0

13.570

13.570

11.576

11.450

11.498

11.450

                 

13.2

Prijsbijstelling

0

3.205

3.205

2.783

4.445

4.473

2.799

                 

13.3

Onvoorzien

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

13.1 Loonbijstelling

Dit betreft de loonbijstelling en de doorwerking van de CAO voor de begrotingshoofdstukken Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties(VII) en Wonen en Rijksdienst (XVIII).

13.2 Prijsbijstelling

Dit betreft de prijsbestelling voor de begrotingshoofdstukken Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties(VII) en Wonen en Rijksdienst (XVIII).

Artikel 14 VUT-fonds

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2016

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Mutaties 2020

Verplichtingen:

0

0

0

0

0

0

0

                 

Uitgaven:

0

0

0

0

0

0

0

                 

14.1

VUT-fonds

0

0

0

0

0

0

0

                 

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

Naar boven