De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 31 Nationale politie worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 200.000 (x € 1.000).
II
In artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 50.000 (x € 1.000).
III
In artikel 37 Vreemdelingen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 250.000 (x € 1.000).
Toelichting
Bij de Voorjaarsnota wordt een bedrag van in totaal € 861 miljoen extra toegekend
aan de vreemdelingenketen (artikel 37). Bij dezelfde Voorjaarsnota wordt een bedrag
van € 188 miljoen extra toegekend aan de Nationale Politie (artikel 31).
In november 2015 heeft de Minister van Veiligheid en Justitie aan een onderzoeksbureau
opdracht gegeven om te onderzoeken of de Nationale Politie de reorganisatie en haar
werkzaamheden kan uitvoeren binnen haar begroting. In dat kader zijn de lasten in
de politiebegroting vergeleken met de lasten die het onderzoeksbureau op basis van
het onderzoek en berekeningen realistisch en onvermijdelijk acht. Uit het rapport
is gebleken dat er in 2016 een financieel gat van minimaal € 170 miljoen bestaat tussen
de begroting van de Nationale Politie en wat de Nationale Politie daadwerkelijk nodig
heeft bij de uitvoering van haar werkzaamheden. De extra taken die de Nationale Politie
erbij heeft gekregen vanwege de verhoogde asielinstroom en de terroristische dreiging,
zijn bij de berekening van bovengenoemd bedrag niet meegenomen.
In het bij de Voorjaarsnota aan de Nationale Politie toegekende bedrag ter hoogte
van € 188 miljoen is door de regering € 49 miljoen gereserveerd voor de kosten van
de verhoogde asielinstroom, € 10 miljoen voor de versterking van de opsporing en € 43
miljoen voor de kosten van de nieuwe cao. Dit betekent dat van het extra toegekende
bedrag een bedrag van € 86 miljoen resteert voor het dichten van het financiële gat
van € 170 miljoen.
Uit het Jaarverslag van het Openbaar Ministerie blijkt dat de kwaliteit en prestatievermogen
van het Openbaar Ministerie onverminderd onder zware druk staan. Ook hier zijn onderzoeksrapporten
voorhanden waaruit blijkt dat maatregelen en meerjarige investeringen nodig zijn om
met name de kwalitatieve fundering van de OM-organisatie te versterken en te verduurzamen.
Onderhavig amendement heeft als doel het financieel gat bij de Nationale Politie te
dichten en tevens om het Openbaar Ministerie financieel te helpen bij het blijven
uitvoeren van haar werkzaamheden met behoud van kwaliteit.
Het daarvoor benodigde bedrag dient in mindering worden gebracht op de extra middelen
die bij de Voorjaarsnota zijn vrijgemaakt voor de vreemdelingenketen en dan specifiek
op de middelen die zijn toegekend aan COA, IND en Nidos. Het COA krijgt bij de Voorjaarsnota
een bedrag van € 700 miljoen extra. Indiener vindt dit niet in verhouding staan tot
het bedrag dat naar de Nationale Politie gaat. Het Openbaar Ministerie krijgt er zelfs
helemaal niets bij in de Voorjaarsnota. Met het onderhavig amendement wordt dit hersteld.
Helder