34 475 XII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Infrastructuur en Milieu 2015

Nr. 4 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu;

  • 2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.

Leeswijzer

2

       

2.

Het beleid

3

 

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

3

 

2.2

De beleidsartikelen

4

 

2.3

De niet-beleidsartikelen

15

1. Leeswijzer

Algemeen

De opzet en structuur van de onderliggende suppletoire begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd op de Rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.

  • In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.

  • Uitzonderingen hierop zijn mutaties die door middel van een kamerbrief eerder met de Staten-Generaal zijn gedeeld (Kamerstukken II, 2015/2016, 34 300, nr. 63).

  • De begrotingsstanden vanaf de Ontwerpbegroting 2015 zijn hieronder in tabelvorm opgenomen. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.

  • Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.

  • Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/2012, 32 707, nr. 9, blz. 22) wordt de volgende normering gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties. Dit houdt in dat artikelonderdelen en projecten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht (tenzij beleidsmatig toch relevant). Vanaf het begrotingsjaar 2016 zal worden gewerkt met een rijksbrede uniforme normering (zie Kamerstukken II, 2014/2015, 31 865, nr. 69).

Begrotingsbedrag

Verschil

< € 4,5 mln.

> 50%

€ 4,5 – € 22,5 mln.

> € 2,5 mln.

> € 22,5 mln.

> 10%

> € 50 mln.

> € 5 mln.

Opbouw

Dit wetsvoorstel is als volgt opgebouwd:

  • 1. In de begroting(wet)staat zijn de wijzigingen op de begrotingsstaat van het jaar 2015 voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Derde suppletoire begroting.

  • 2. In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen die leiden tot wijziging van de begroting. Deze worden in deze paragraaf financieel en inhoudelijk toegelicht. Hiermee wordt de begroting op hoofdlijnen beschreven van dit wetsvoorstel.

  • 3. In de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3 niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de uitgavenmutaties toegelicht. Dit doe ik op artikelonderdeelniveau en rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld of zodra deze beleidsmatig relevant zijn.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Suppletoire mutaties 2015 (3e suppleotire begroting) (in € mln.)
   

Artikel

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting

 

9.235,5

241,2

Stand vastgestelde begroting 2015

 

9.235,5

241,2

Stand 1e suppletoire begroting 2015

 

8.953,5

265,8

Stand 2e suppletoire begroting 2015

 

8.719,3

286,9

         

– Mutaties Slotwet 2015

     

Kader relevante mutaties

     

1.

Afwikkeling Saneringsregeling asbestwegen derde fase en vertraging veiligheidscoalities

     
 

22

-5,5

 

2.

Luchtvaart en GIS

17

-1,9

-2,0

3.

Topsector Logistiek

18

-1,4

 

4.

ETS-ontvangsten

19

0,0

19,3

5.

Lagere uitgaven apparaat

98

-2,9

 

6.

HGIS

div.

-2,2

 

7.

Diversen

div.

-2,8

1,6

Realisatie 2015

 

8.702,6

305,7

Toelichting
1. Afwikkeling Saneringsregeling asbestwegen derde fase en vertraging veiligheidscoalities

Een reservering voor een nabetaling in het kader van de afwikkeling van de Saneringsregeling asbestwegen derde fase is niet in 2015 aangewend. Voorts is vertraging ontstaan bij het afsluiten van een aantal veiligheidscoalities, zogenoemde safety deals.

2. Luchtvaart en GIS

De lagere uitgaven op artikel 17 Luchtvaart hebben onder andere betrekking op vertraging bij de gevelisolatie van de luchthaven Rotterdam. Verder is er bij het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS) sprake van een lager aantal ingediende en afgehandelde claims bij het Schadeschap Schiphol en zijn een aantal beroepszaken niet meer in 2015 tot uitspraak gekomen. Tot slot zijn er minder ontvangsten binnengekomen, als gevolg van minder vliegbewegingen dan eerder geraamd waardoor er ook minder heffingsaanslagen zijn opgelegd.

3. Topsector Logistiek

Het jaar 2015 was een opstartjaar voor de Topsector Logistiek. In dit opstartjaar zijn minder kasuitgaven gerealiseerd dan begroot. In 2015 zijn governance afspraken gemaakt tussen het bedrijfsleven en de rijksoverheid die resulteren in een bijstelling van de geraamde uitgaven.

4. ETS-ontvangsten

De emissie veilingopbrengsten in het kader van het Emission Trade System (ETS) zijn met € 19,3 miljoen hoger uitgevallen dan geraamd.

5. Lagere uitgaven apparaat

Het overschot op artikel 98 is voornamelijk het gevolg van lagere externe inhuur dan gepland voor Openbaar Vervoer en Spoor en het programma Beter Benutten. Verder is sprake geweest van vertraging bij een aantal verstrekte – en aan te gane inhuuropdrachten. Daarnaast waren de uitgaven voor postactieven lager dan verwacht.

6. Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)

Bij de 1e suppletoire begroting 2015 is vanuit de HGIS-middelen IenM voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak gecompenseerd. De kosten van de arbitragezaak zijn lager uitgevallen dan verwacht. Verder is sprake geweest van vertraging bij de bouw van het Galileo Reference Centre (ESTEC) en waren er lagere uitgaven op de HGIS apparaatbudgetten.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 11 Waterkwantiteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

11

Waterkwantiteit

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

30.634

0

4.994

– 947

– 2.392

32.289

Uitgaven:

37.847

0

– 1.300

– 1.204

– 491

34.852

Waarvan juridisch verplicht:

83%

         

11.01

Algemeen waterbeleid

32.903

0

– 1.766

– 629

– 651

29.857

11.01.01

Opdrachten

3.354

0

– 1.005

465

– 667

2.147

11.01.02

Subsidies

9.506

0

– 878

125

– 31

8.722

 

– Partners voor Water (HGIS)

9.506

0

– 878

0

– 31

8.597

 

– Overige subsidies

0

0

0

125

0

125

11.01.03

Bijdrage aan agentschappen

18.005

0

120

44

0

18.169

 

– waarvan bijdrage aan RWS

17.605

0

0

38

0

17.643

 

– waarvan bijdrage aan KNMI

400

0

120

6

0

526

11.01.04

Bijdrage aan medeoverheden

2.038

0

– 3

– 1.263

47

819

11.02

Waterveiligheid

2.516

0

386

6

– 120

2.788

11.02.01

Opdrachten

2.516

0

386

6

– 120

2.788

11.03

Grote oppervlaktewateren

2.428

0

80

– 581

280

2.207

11.03.01

Opdrachten

2.107

0

1

– 181

280

2.207

11.03.05

Bijdrage aan internationale organisaties

321

0

79

– 400

0

0

 

Ontvangsten

23.800

0

0

0

557

24.357

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 12 Waterkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

12

Waterkwaliteit

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

4.564

0

– 88

117

– 400

4.193

Uitgaven:

6.225

0

– 660

620

– 270

5.915

Waarvan juridisch verplicht:

78%

12.01

Waterkwaliteit

6.225

0

– 660

620

– 270

5.915

12.01.01

Opdrachten

4.012

0

199

123

– 258

4.076

12.01.02

Subsidies

262

0

– 122

134

– 13

261

12.01.03

Bijdrage aan agentschappen

0

0

0

0

0

0

 

– waarvan bijdrage aan RWS

0

0

0

0

0

0

 

* Verbeterprogramma Waterkwaliteit rijkswateren

0

0

0

0

0

0

 

* Natuurcompensatie Perkpolder

0

0

0

0

0

0

 

* Natuurlijker Markermeer/IJ'meer

0

0

0

0

0

0

 

* Verruiming vaargeul Westerschelde

0

0

0

0

0

0

12.01.04

Bijdrage aan medeoverheden

404

0

0

167

– 111

460

12.01.05

Bijdrage aan internationale organisaties

1.547

0

– 737

196

112

1.118

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

13

Ruimtelijke ontwikkeling

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

172.802

– 500

– 79.739

4.158

– 27.559

69.162

Uitgaven:

194.736

– 500

– 81.116

– 1.010

– 67

112.043

Waarvan juridisch verplicht:

79%

         

13.01

Ruimtelijk instrumentarium

11.712

– 126

914

614

– 1.049

12.065

13.01.01

Opdrachten

6.206

– 126

456

– 1.512

– 359

4.665

 

– Wabo

2.998

– 126

– 497

– 2.073

– 300

2

 

– Architectonisch beleid

1.522

0

40

50

132

1.744

 

– Overige opdrachten

1.686

0

913

511

– 191

2.919

13.01.02

Subsidies

3.506

0

246

640

80

4.472

13.01.03

Bijdrage aan agentschappen

1.200

0

0

1.236

0

2.436

 

– waarvan bijdrage aan RWS

1.200

0

0

1.236

0

2.436

13.01.04

Bijdrage aan medeoverheden

800

0

212

250

– 770

492

13.02

Geo-informatie

42.967

0

2.815

4.321

1.536

51.639

13.02.01

Opdrachten

2.173

0

150

643

– 581

2.385

13.02.02

Subsidies

12.532

0

0

0

0

12.532

 

– Basisregistraties

12.532

0

0

0

0

12.532

13.02.06

Bijdrage aan ZBO en RWT

28.262

0

2.665

3.678

2.117

36.722

 

– Kadaster

28.262

0

2.665

3.678

2.117

36.722

13.03

Gebiedsontwikkeling

3.828

0

– 768

272

90

3.422

13.03.01

Opdrachten

1.219

0

– 195

– 136

44

932

13.03.02

Subsidies

60

0

0

80

– 6

134

13.03.03

Bijdrage aan agentschappen

0

0

0

0

0

0

 

– waarvan bijdrage aan RWS

0

0

0

0

0

0

13.03.04

Bijdrage aan medeoverheden

2.549

0

– 573

328

52

2.356

 

– Projecten BIRK

2.549

0

– 573

328

– 16

2.288

 

– Projecten Nota Ruimte

0

0

0

0

68

68

 

– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied

0

0

0

0

0

0

13.04

Ruimtegebruik bodem

128.967

– 374

– 83.888

– 12.134

– 204

32.367

13.04.01

Opdrachten

3.505

0

– 693

– 873

– 155

1.784

13.04.02

Subsidies

16.538

0

– 71

1.236

– 49

17.654

 

– Bedrijvenregeling

10.000

0

– 521

1.316

– 49

10.746

 

– Bodemsanering NS

4.538

0

0

0

0

4.538

 

– Overige subsidies

2.000

0

450

– 80

0

2.370

13.04.03

Bijdrage aan agentschappen

6.750

0

0

1.959

0

8.709

 

– waarvan bijdrage aan RWS

6.750

0

0

1.959

0

8.709

13.04.04

Bijdrage aan medeoverheden

99.854

– 374

– 83.124

– 14.456

0

1.900

 

– Meerjarenprogramma Bodem

99.054

– 374

– 83.338

– 26.072

0

1.900

 

– Programma Gebiedsgericht instrumentarium

800

0

214

– 1.014

0

0

13.04.07

Bekostiging

2.320

0

0

0

0

2.320

 

– Uitvoering klimaatadaptie

2.320

0

0

0

0

2.320

13.05

Eenvoudig Beter

7.262

0

– 189

5.917

– 440

12.550

13.05.01

Opdrachten

6.949

0

– 189

– 2.162

– 440

4.158

 

– Eenvoudig beter

3.949

0

– 60

– 2

132

4.019

 

– OLO 3

3.000

0

– 129

– 2.160

– 572

139

13.05.03

Bijdrage aan agentschappen

313

0

0

8.079

0

8.392

 

– waarvan bijdrage aan RWS

313

0

0

8.079

0

8.392

 

Ontvangsten

934

0

2.890

1.105

1.442

6.371

Verplichtingen

De lagere verplichtingen op artikel 13 Ruimtelijk ontwikkeling worden grotendeels veroorzaakt doordat er geen beroep is gedaan op de garantieregeling bodemsaneringskredieten voor het MKB (€ 15,0 miljoen). Daarnaast is € 10,5 miljoen verplichtingenbudget vrijgevallen, als gevolg van de afwikkeling van de Nota Ruimteproject Zuidplaspolder.

Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

14

Wegen en verkeersveiligheid

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

30.322

0

2.220

9.630

– 2.023

40.149

Uitgaven:

32.043

0

1.095

6.928

– 2

40.064

Waarvan juridisch verplicht:

68%

         

14.01

Netwerk

15.029

0

1.201

5.310

– 2

21.538

14.01.01

Opdrachten

10.303

0

1.456

5.221

0

16.980

 

– Beter Benutten

5.180

0

1.662

3.234

89

10.165

 

– Overige opdrachten

5.123

0

– 206

1.987

– 89

6.815

14.01.02

Subsidies

2.166

0

– 988

53

– 2

1.229

14.01.03

Bijdrage aan agentschappen

2.560

0

733

36

0

3.329

 

– waarvan bijdrage aan RWS

2.560

0

733

36

0

3.329

14.02

Veiligheid

17.014

0

– 106

1.618

0

18.526

14.02.01

Opdrachten

5.313

0

– 106

1.556

11

6.774

14.02.02

Subsidies

11.313

0

0

27

– 11

11.329

 

– VVN

3.651

0

0

– 21

– 11

3.619

 

– SWOV

3.949

0

– 100

– 117

5

3.737

 

– Overige subsidies

3.713

0

100

165

– 5

3.973

14.02.03

Bijdrage aan agentschappen

388

0

0

5

0

393

 

– waarvan bijdrage aan RWS

388

0

0

5

0

393

14.02.05

Bijdragen aan internationale organisaties

0

0

0

30

0

30

 

Ontvangsten

6.782

0

– 398

478

– 4.358

2.504

Ontvangsten

De tegenvallende ontvangsten op artikel 14 wegen en verkeersveiligheid worden veroorzaakt doordat er € 2,2 miljoen minder aan bestuurlijke boetes zijn uitgeschreven door de politie. Ook zijn er uit de stichting buisleidingstraat € 2,1 miljoen minder opbrengsten ontvangen dan geraamd. Hieraan ten grondslag liggen bestuurlijke afspraken over het herinvesteren van de inkomsten door de stichting.

Artikel 15 OV-keten

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

15

OV-keten

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

6.021

500

– 1.304

– 509

4

4.712

Uitgaven:

6.021

500

– 41

– 866

59

5.673

Waarvan juridisch verplicht:

70%

         

15.01

OV-keten

6.021

500

– 41

– 866

59

5.673

15.01.01

Opdrachten

4.268

500

– 376

– 670

116

3.838

15.01.02

Subsidies

758

0

335

0

– 57

1.036

15.01.03

Bijdrage aan agentschappen

995

0

0

– 196

0

799

 

– waarvan bijdrage aan RWS

995

0

0

– 196

0

799

 

Ontvangsten

0

0

122

– 122

0

0

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 16 Spoor

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

16

Spoor

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

19.709

0

18.401

13.790

– 2.512

49.388

Uitgaven:

28.785

0

10.090

– 13.097

– 1.175

24.603

Waarvan juridisch verplicht:

98%

         

16.01

Spoor

28.785

0

10.090

– 13.097

– 1.175

24.603

16.01.01

Opdrachten

2.339

0

10.054

312

– 663

12.042

 

– ERTMS

0

0

10.101

514

– 198

10.417

 

– Overige opdrachten

2.339

0

– 47

– 202

– 465

1.625

16.01.02

Subsidies

26.346

0

92

– 13.537

– 513

12.388

 

– GSM-R

15.000

0

0

– 13.500

– 408

1.092

 

– Subsidie bodemsanering NS percelen

9.076

0

0

0

0

9.076

 

– Overige subsidies

2.270

0

92

– 37

– 105

2.220

16.01.03

Bijdrage aan agentschappen

0

0

44

0

0

44

 

– waarvan bijdrage aan KNMI

0

0

44

0

0

44

 

– waarvan bijdrage aan RWS

0

0

0

0

0

0

16.01.05

Bijdragen aan internationale organisaties

100

0

– 100

128

1

129

 

Ontvangsten

0

0

135

– 135

152

152

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 17 Luchtvaart

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

17

Luchtvaart

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

20.617

0

– 698

1.176

– 1.875

19.220

Uitgaven:

23.759

0

– 639

10

– 1.842

21.288

Waarvan juridisch verplicht:

82%

17.01

Luchtvaart

23.759

0

– 639

10

– 1.842

21.288

17.01.01

Opdrachten

10.229

0

– 864

– 2.057

– 1.657

5.651

 

– Opdrachten GIS

5.001

0

0

– 3.455

– 145

1.401

 

– Leefbaarheidsfonds

0

0

0

0

0

0

 

– Overige opdrachten

5.228

0

– 864

1.398

– 1.512

4.250

17.01.02

Subsidies

452

0

215

1.907

– 151

2.423

17.01.03

Bijdrage aan agentschappen

11.898

0

10

160

0

12.068

 

– waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland)

11.850

0

0

160

0

12.010

 

– waarvan bijdrage aan RWS

48

0

– 13

0

0

35

 

– waarvan bijdrage aan KNMI

0

0

23

0

0

23

17.01.05

Bijdrage aan internationale organisaties

1.180

0

0

0

– 34

1.146

 

Ontvangsten

33.109

0

240

182

– 2.177

31.354

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 18 Scheepvaart en Havens

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

18

Scheepvaart en Havens

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

4.707

0

29.386

– 855

– 2.730

30.508

Uitgaven:

4.732

0

8.436

– 705

– 1.531

10.932

Waarvan juridisch verplicht:

70%

         

18.01

Scheepvaart en havens

4.732

0

8.436

– 705

– 1.531

10.932

18.01.01

Opdrachten

2.324

0

6.219

– 647

– 1.617

6.279

 

– Topsector Logistiek

0

0

6.731

– 400

– 1.422

4.909

 

– Overige opdrachten

2.324

0

– 512

– 247

– 195

1.370

18.01.02

Subsidies

0

0

2.275

– 75

0

2.200

 

– Topsector Logistiek

0

0

1.750

0

0

1.750

 

– Overige subsidies

0

0

525

– 75

0

450

18.01.03

Bijdrage aan agentschappen

1.404

0

– 138

17

0

1.283

 

– waarvan bijdrage aan RWS

1.404

0

– 138

17

0

1.283

18.01.05

Bijdragen aan internationale organisaties

1.004

0

80

0

86

1.170

 

Ontvangsten

0

0

141

– 141

0

0

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 19 Klimaat

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

19

Klimaat

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

55.891

0

2.434

– 14.347

– 11.564

32.414

Uitgaven:

59.915

0

10.990

13.693

– 3.198

81.400

Waarvan juridisch verplicht:

80%

         

19.01

Klimaat

25.124

0

– 9.414

5.967

– 95

21.582

19.01.01

Opdrachten

9.032

0

– 7.283

1.791

– 213

3.327

19.01.02

Subsidies

5.300

0

– 2.590

1.939

48

4.697

19.01.03

Bijdrage aan agentschappen

10.792

0

459

2.237

70

13.558

 

– Waarvan bijdrage aan KNMI

218

0

432

66

0

716

 

– Waarvan bijdrage aan RWS

3.391

0

0

2.131

0

5.522

 

– Waarvan bijdrage aan Nea

7.183

0

27

40

70

7.320

19.02

Internationaal beleid, coördinatie en

           
 

samenwerking

34.791

0

20.404

7.726

– 3.103

59.818

19.02.01

Opdrachten

8.204

0

2.157

575

– 2.068

8.868

 

– Uitvoering CDM

0

0

6.900

– 1.200

– 586

5.114

 

– RIVM

0

0

0

0

0

0

 

– RVO

0

0

0

0

0

0

 

– Interreg

2.783

0

– 455

– 367

– 290

1.671

 

– Overige opdrachten

5.421

0

– 4.288

2.142

– 1.192

2.083

19.02.02

Subsidies

0

0

0

975

– 62

913

 

– Interreg

0

0

0

975

– 62

913

19.02.03

Bijdrage aan agentschappen

23.913

0

17.127

5.676

– 494

46.222

 

– waarvan bijdrage aan RIVM

23.509

0

7.709

4.031

– 153

35.096

 

– waarvan bijdrage aan RWS

402

0

0

– 83

85

404

 

– waarvan bijdrage aan RVO

2

0

9.418

1.728

– 426

10.722

19.02.05

Bijdrage aan internationale organisaties

2.674

0

1.120

500

– 479

3.815

 

Ontvangsten

168.000

0

0

0

20.286

188.286

Verplichtingen

De onderuitputting op het verplichtingenbudget is een gevolg van een verandering van het moment van vastlegging van verplichtingen met betrekking tot opdrachten aan agentschappen.

19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking

HGIS

Bij de 1e suppletoire begroting 2015 is IenM vanuit de HGIS-middelen voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak gecompenseerd. De kosten van de arbitragezaak zijn lager uitgevallen dan verwacht. Verder is er sprake geweest van vertraging bij de bouw van het Galileo Reference Centre (ESTEC).

Ontvangsten

Dit betreft de ontvangsten in het kader van de Emission Trade System (ETS) veilingopbrengsten. Uiteindelijk zijn de veilingopbrengsten in 2015 uitgekomen op € 187,7 miljoen, hetgeen € 19,7 miljoen meer is dan de vastgestelde raming.

Artikel 20 Lucht en geluid

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

20

Lucht en Geluid

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

25.638

0

9.783

– 6.106

1.912

31.227

Uitgaven:

36.450

0

– 24

– 4.156

– 403

31.867

Waarvan juridisch verplicht:

92%

         

20.01

Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder

36.450

0

– 24

– 4.156

– 403

31.867

20.01.01

Opdrachten

7.328

0

– 1.333

378

58

6.431

 

– Verkeersemissies

3.802

0

– 1.370

295

334

3.061

 

– Geluid- en luchtsanering

3.526

0

37

83

– 276

3.370

20.01.02

Subsidies

2.000

0

2.262

– 273

– 445

3.544

 

– Euro 6 en Euro-VI

2.000

0

2.262

– 273

– 445

3.544

20.01.03

Bijdrage aan agentschappen

1.057

0

0

1.420

0

2.477

 

– waarvan bijdrage aan RWS

1.057

0

0

1.420

0

2.477

20.01.04

Bijdrage aan medeoverheden

25.191

0

– 1.400

– 5.681

– 15

18.095

 

– NSL

1.250

0

– 1.250

0

0

0

 

– Wegverkeerlawaai

23.941

0

– 150

– 5.700

– 17

18.074

 

– Overige bijdrage medeoverheden

0

0

0

19

2

21

20.01.07

Bekostiging

874

0

447

0

– 1

1.320

 

Ontvangsten

0

0

0

0

169

169

Verplichtingen

Naar aanleiding van een besluit van de Staatssecretaris van IenM is een additioneel project toegekend in het kader van de subsidieregeling sanering wegverkeerslawaai. Een aantal lopende projecten is goedkoper uitgevallen dan geraamd, waardoor ruimte is ontstaan voor een aanvullend project. Wel was hiertoe een ophoging van het verplichtingenbudget in 2015 noodzakelijk. Dit past binnen het totaal van de meerjarig gereserveerde middelen van het subsidieprogramma.

Artikel 21 Duurzaamheid

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

21

Duurzaamheid

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

19.262

1.000

724

– 1.118

– 2.212

17.656

Uitgaven:

20.493

1.000

– 2.135

– 763

– 65

18.530

Waarvan juridisch verplicht:

85%

         

21.04

Duurzaamheidsinstrumentarium

1.787

0

– 336

37

– 178

1.310

21.04.01

Opdrachten

1.593

0

– 336

41

– 178

1.120

21.04.03

Bijdrage aan agentschappen

194

0

0

– 4

0

190

 

– waarvan bijdrage aan RWS

194

0

0

– 6

2

190

21.05

Duurzame Productketens

15.399

1.000

– 1.054

– 975

– 839

13.531

21.05.01

Opdrachten

12.279

1.000

– 1.702

– 6.027

– 732

4.818

21.05.02

Subsidies

520

0

648

433

– 107

1.494

21.05.03

Bijdrage aan agentschappen

2.600

0

0

4.619

0

7.219

 

– waarvan bijdrage aan RWS

2.600

0

0

4.619

0

7.219

21.06

Natuurlijk kapitaal

3.307

0

– 745

175

952

3.689

21.06.01

Opdrachten

2.079

0

– 386

– 1.315

944

1.322

21.06.02

Subsidies

359

0

– 359

130

8

138

21.06.03

Bijdrage aan agentschappen

869

0

0

1.360

0

2.229

 

– waarvan bijdrage aan RWS

869

0

0

1.338

22

2.229

21.06.04

Bijdrage aan medeoverheden

0

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten

0

0

0

0

6

6

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 22 Externe veiligheid en risico’s

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

22

Externe veiligheid en risico's

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

42.203

– 1.000

9.952

– 12.077

– 8.861

30.217

Uitgaven:

43.846

– 1.000

5.023

– 17.426

– 5.218

25.225

Waarvan juridisch verplicht:

94%

         

22.01

Veiligheid chemische stoffen

10.597

0

523

919

– 237

11.802

22.01.01

Opdrachten

7.483

0

– 3.448

113

– 572

3.576

 

– Veiligheid en gezondheid

2.182

0

– 1.547

1.592

– 71

2.156

 

– Overige opdrachten

5.301

0

– 1.901

– 1.479

– 501

1.420

22.01.02

Subsidies

2.469

0

3.971

– 1.129

335

5.646

 

– NANoREG

2.369

3.796

3.796

– 1.129

230

5.266

 

– Overige subsidies

100

175

175

0

105

380

22.01.03

Bijdrage aan agentschappen

645

0

0

1.935

0

2.580

 

– waarvan bijdrage aan RWS

645

0

0

1.935

0

2.580

22.01.05

Bijdragen aan internationale organisaties

0

0

0

0

0

0

22.02

Veiligheid GGO's

2.910

0

– 231

– 1.000

– 163

1.516

22.02.01

Opdrachten

2.910

0

– 231

– 1.000

– 163

1.516

22.02.05

Bijdragen aan internationale organisaties

0

0

0

0

0

0

22.03

Externe veiligheid inrichtingen en transport

30.339

– 1.000

4.731

– 17.345

– 4.818

11.907

22.03.01

Opdrachten

24.053

– 1.000

– 2.031

– 17.988

388

3.422

 

– Programma omgevingsveiligheid

19.000

– 1.000

– 289

– 17.341

429

799

 

– Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnetten

3.083

0

– 742

– 372

35

2.004

 

– Overige opdrachten

1.970

0

– 1.000

– 275

– 76

619

22.03.02

Subsidies

524

0

3.057

825

– 927

3.479

22.03.03

Bijdrage aan agentschappen

2.762

0

0

1.297

0

4.059

 

– waarvan bijdrage aan RWS

2.762

0

0

1.297

0

4.059

22.03.04

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

6.177

– 1.485

– 4.617

75

 

– Bijdragen asbestsanering

0

0

6.177

– 1.560

– 4.617

0

 

– Bijdragen programma Externe Veiligheid

0

0

0

75

0

75

22.03.05

Bijdragen aan internationale organisaties

0

0

0

0

0

0

22.03.09

Inkomensoverdracht

3.000

0

– 2.472

6

338

872

 

Ontvangsten

2.719

0

10.203

– 1.129

– 186

11.607

Verplichtingen

De onderuitputting van het verplichtingenbudget komt voornamelijk doordat een reservering voor een nabetaling in het kader van de afwikkeling van de Saneringsregeling asbestwegen derde fase niet in 2015 is aangewend. Voorts is er onderuitputting ontstaan door vertraging bij het afsluiten van een aantal veiligheidscoalities, zogenoemde safety deals.

22.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport

De onderuitputting op het artikelonderdeel 22.03 komt voornamelijk doordat een reservering voor een nabetaling in het kader van de afwikkeling van de Saneringsregeling asbestwegen derde fase niet in 2015 is aangewend en doordat het afsluiten van een aantal veiligheidscoalities is vertraagd.

Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

23

Meteorologie, seismologie en aardobservatie

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

40.781

0

165

954

300

42.200

Uitgaven:

39.914

0

165

954

– 3

41.030

Waarvan juridisch verplicht:

100%

         

23.01

Meteorologie en seismologie

22.913

0

165

5.749

– 3

28.824

23.01.03

Bijdrage aan het agentschap KNMI

22.046

0

0

5.749

0

27.795

 

– Meteorologie

21.553

0

0

5.739

0

27.292

 

– Seismologie

493

0

0

10

0

503

23.01.04

Bijdrage aan internationale organisaties

867

0

165

0

– 3

1.029

 

– Contributie WMO (HGIS)

867

0

165

0

– 3

1.029

23.02

Aardobservatie

17.001

0

0

– 4.795

0

12.206

23.02.03

Bijdrage aan het agentschap KNMI

17.001

0

0

– 4.795

0

12.206

 

– Aardobservatie

17.001

0

0

– 4.795

0

12.206

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 24 Handhaving en toezicht

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

24

Handhaving en toezicht

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

110.047

0

– 2.933

11.937

0

119.051

Uitgaven:

110.047

0

– 2.933

11.937

0

119.051

Waarvan juridisch verplicht:

100%

         

24.01

Handhaving en toezicht

110.047

0

– 2.933

11.937

0

119.051

24.01.03

Bijdrage aan het agentschap ILT

110.047

0

– 2.933

11.937

0

119.051

 

– Risicovolle bedrijven

9.990

0

– 3.812

21.528

0

27.706

 

– Rail en wegvervoer

24.286

0

343

62

0

24.691

 

– Scheepvaart

14.892

0

– 36

8.207

0

23.063

 

– Luchtvaart

12.957

0

– 34

6.243

0

19.166

 

– Risicovolle stoffen en producten

33.131

0

129

– 33.260

0

0

 

– Water, bodem, bouwen

14.791

0

477

9.157

0

24.425

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 25 Brede doeluitkering

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

25

Brede doeluitkering

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

1.807.451

0

0

6.185

– 929.098

884.538

Uitgaven:

1.782.405

0

91.001

6.185

– 900

1.878.691

Waarvan juridisch verplicht:

100%

         

25.01

Brede doeluitkering

1.782.405

0

91.001

6.185

– 900

1.878.691

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

Verplichtingen

Volgens de BDU systematiek op Hoofdstuk XII worden de verplichtingen voorafgaand het jaar van betaling afgegeven. Bij het meerjarig overbrengen van de middelen voor de voormalige plusregio’s naar het Provinciefonds is bij de ontwerpbegroting 2016 abusievelijk geen rekening gehouden met het afboeken van de verplichtingen in 2015. Hierdoor is een administratief-technisch overschot op het verplichtingenbudget op Hoofdstuk XII ontstaan. Om het beschikbare verplichtingenbudget in overeenstemming met het beschikbare kasbudget te brengen, wordt bij de Slotwet de verplichtingen ruimte verlaagd met € 961 miljoen. Deze correctie is niet van invloed op de BDU-middelen die zijn overgeboekt naar het Provinciefonds.

Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

26

Bijdrage investeringsfondsen

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

6.453.944

0

– 405.136

– 175.655

1.162

5.874.315

Uitgaven:

6.453.944

0

– 405.136

– 175.655

1.162

5.874.315

26.01

Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

5.329.360

0

– 330.527

– 178.836

1.162

4.821.159

26.02

Bijdrage aan het Deltafonds

1.124.584

0

– 74.609

3.181

0

1.053.156

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

2.3 De niet-beleidsartikelen

Artikel 97 Algemeen departement

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

97

Algemeen departement

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

45.168

0

3.789

5.757

– 4.533

50.181

Uitgaven:

45.445

0

1.359

3.832

265

50.901

Waarvan juridisch verplicht:

97.01

IenM-brede programmamiddelen

45.445

0

1.359

3.832

265

50.901

97.01.01

Opdrachten

23.213

0

359

7.984

– 649

30.907

 

– Onderzoeken ANVS

0

0

0

3.854

– 637

3.217

 

– Regeringsvliegtuig

6.664

 

0

0

– 218

8.692

 

– Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing

2.879

 

432

0

1.287

4.844

 

– Overige opdrachten

13.670

0

– 73

1.638

– 1.081

14.154

97.01.02

Subsidies

250

0

1.000

0

917

2.167

 

– ANVS

0

 

0

0

1.167

1.167

 

– Overig

250

 

1.000

0

– 250

1.000

97.01.03

Bijdrage aan agentschappen

16.605

0

0

– 4.005

0

12.600

 

– waarvan bijdrage aan KNMI

0

0

0

0

0

0

 

– waarvan bijdrage aan ILT

16.000

0

0

– 4.014

0

11.986

 

– waarvan bijdrage aan RWS

605

0

0

9

0

614

97.01.06

Bijdrage aan ZBO en RWT

5.377

0

0

– 147

– 3

5.227

 

– StAB

5.377

0

0

– 147

– 3

5.227

 

Ontvangsten

3.373

0

– 1.100

238

1.135

3.646

Ontvangsten

De hogere ontvangsten hebben met name betrekking op de bijdragen van ILT, ANVS en VWS aan het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) in het kader van adaptief onderhoud aan het ICAWEB (Integrale Crisis Advies Website).

Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

98

Apparaat van het kerndepartement

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

296.110

0

25.177

7.770

– 4.050

325.007

Uitgaven:

300.273

0

28.323

659

– 3.069

326.186

Waarvan juridisch verplicht:

           

98.01

Personele uitgaven

207.452

0

19.865

– 5.111

– 3.393

218.813

 

– waarvan eigen personeel

184.953

0

17.022

– 6.154

1.806

197.627

 

– waarvan externe inhuur

11.317

0

2.786

1.704

– 3.736

12.071

 

– waarvan overige personele uitgaven

11.182

0

57

– 661

– 1.463

9.115

98.02

Materiele uitgaven

92.821

0

8.458

5.770

324

107.373

 

– waarvan ICT

32.065

0

654

– 9.475

2.298

25.542

 

– waarvan bijdrage aan SSO's

30.495

0

1.029

27.894

1.421

60.839

 

– waarvan overige materiële uitgaven

30.261

0

6.775

– 12.649

– 3.395

20.992

 

Ontvangsten

2.434

0

10.991

22.023

1.810

37.258

98.01 Personele uitgaven

De toename van de kosten eigen personeel is overwegend het gevolg van enerzijds niet ontvangen gelden voor de verrekening van het Rijkstraineeprogramma met RWS en een aantal detacheringen. Anderzijds wordt de toename verklaard door begrootte inhuur die uiteindelijk door middel van ambtelijke inbesteding is gerealiseerd. Daarnaast was de inhuur voor OVS en Beter Benutten lager dan gepland, was er sprake van vertraging bij in een aantal aangegane- en aan te gane inhuuropdrachten en wordt er een bewuste afweging gemaakt bij inzet van externe inhuur.

Tot slot zijn de uitgaven postactieven uiteindelijk lager uitgevallen dan de prognoses van de Verzekeringsmaatschappijen. Deze uitgaven zijn moeilijk voorspelbaar.

98.02 Materiële uitgaven

Lagere uitgaven reguliere materiële kosten zijn voor een deel het gevolg van doorgeschoven facturen en vertragingen. Daarnaast is sprake van lagere kosten dan voorzien, o.a. met betrekking tot corporate drukwerk, facilitaire dienstverlening en overige materiële uitgaven. De toename betreft uitgaven, gedaan voor Baten-Lastendiensten van IenM waarvan de verrekening niet in 2015 heeft plaatsgevonden.

Artikel 99 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2015 (Bedragen x € 1.000)

99

Nominaal en onvoorzien

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Mutaties 3e suppletoire begroting

Stand 3e suppletoire begroting

   

(1)

(2)

(3)

(6)=(4)+(5)

   

Verplichtingen

8.593

0

55.493

– 64.086

0

0

Uitgaven:

8.593

0

55.493

– 64.086

0

0

Nominaal en onvoorzien

8.593

0

55.493

– 64.086

0

0

 

Ontvangsten

0

0

1.388

– 1.388

   

De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Naar boven