Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34475-XII nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34475-XII nr. 4 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
1. |
Leeswijzer |
2 |
|
2. |
Het beleid |
3 |
|
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
3 |
|
2.2 |
De beleidsartikelen |
4 |
|
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
15 |
Algemeen
De opzet en structuur van de onderliggende suppletoire begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd op de Rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.
• In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.
• Uitzonderingen hierop zijn mutaties die door middel van een kamerbrief eerder met de Staten-Generaal zijn gedeeld (Kamerstukken II, 2015/2016, 34 300, nr. 63).
• De begrotingsstanden vanaf de Ontwerpbegroting 2015 zijn hieronder in tabelvorm opgenomen. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.
• Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.
• Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/2012, 32 707, nr. 9, blz. 22) wordt de volgende normering gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties. Dit houdt in dat artikelonderdelen en projecten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht (tenzij beleidsmatig toch relevant). Vanaf het begrotingsjaar 2016 zal worden gewerkt met een rijksbrede uniforme normering (zie Kamerstukken II, 2014/2015, 31 865, nr. 69).
Begrotingsbedrag |
Verschil |
---|---|
< € 4,5 mln. |
> 50% |
€ 4,5 – € 22,5 mln. |
> € 2,5 mln. |
> € 22,5 mln. |
> 10% |
> € 50 mln. |
> € 5 mln. |
Opbouw
Dit wetsvoorstel is als volgt opgebouwd:
1. In de begroting(wet)staat zijn de wijzigingen op de begrotingsstaat van het jaar 2015 voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Derde suppletoire begroting.
2. In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen die leiden tot wijziging van de begroting. Deze worden in deze paragraaf financieel en inhoudelijk toegelicht. Hiermee wordt de begroting op hoofdlijnen beschreven van dit wetsvoorstel.
3. In de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3 niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de uitgavenmutaties toegelicht. Dit doe ik op artikelonderdeelniveau en rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld of zodra deze beleidsmatig relevant zijn.
Artikel |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting |
9.235,5 |
241,2 |
||
Stand vastgestelde begroting 2015 |
9.235,5 |
241,2 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2015 |
8.953,5 |
265,8 |
||
Stand 2e suppletoire begroting 2015 |
8.719,3 |
286,9 |
||
– Mutaties Slotwet 2015 |
||||
Kader relevante mutaties |
||||
1. |
Afwikkeling Saneringsregeling asbestwegen derde fase en vertraging veiligheidscoalities |
|||
22 |
-5,5 |
|||
2. |
Luchtvaart en GIS |
17 |
-1,9 |
-2,0 |
3. |
Topsector Logistiek |
18 |
-1,4 |
|
4. |
ETS-ontvangsten |
19 |
0,0 |
19,3 |
5. |
Lagere uitgaven apparaat |
98 |
-2,9 |
|
6. |
HGIS |
div. |
-2,2 |
|
7. |
Diversen |
div. |
-2,8 |
1,6 |
Realisatie 2015 |
8.702,6 |
305,7 |
Een reservering voor een nabetaling in het kader van de afwikkeling van de Saneringsregeling asbestwegen derde fase is niet in 2015 aangewend. Voorts is vertraging ontstaan bij het afsluiten van een aantal veiligheidscoalities, zogenoemde safety deals.
De lagere uitgaven op artikel 17 Luchtvaart hebben onder andere betrekking op vertraging bij de gevelisolatie van de luchthaven Rotterdam. Verder is er bij het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS) sprake van een lager aantal ingediende en afgehandelde claims bij het Schadeschap Schiphol en zijn een aantal beroepszaken niet meer in 2015 tot uitspraak gekomen. Tot slot zijn er minder ontvangsten binnengekomen, als gevolg van minder vliegbewegingen dan eerder geraamd waardoor er ook minder heffingsaanslagen zijn opgelegd.
Het jaar 2015 was een opstartjaar voor de Topsector Logistiek. In dit opstartjaar zijn minder kasuitgaven gerealiseerd dan begroot. In 2015 zijn governance afspraken gemaakt tussen het bedrijfsleven en de rijksoverheid die resulteren in een bijstelling van de geraamde uitgaven.
De emissie veilingopbrengsten in het kader van het Emission Trade System (ETS) zijn met € 19,3 miljoen hoger uitgevallen dan geraamd.
Het overschot op artikel 98 is voornamelijk het gevolg van lagere externe inhuur dan gepland voor Openbaar Vervoer en Spoor en het programma Beter Benutten. Verder is sprake geweest van vertraging bij een aantal verstrekte – en aan te gane inhuuropdrachten. Daarnaast waren de uitgaven voor postactieven lager dan verwacht.
Bij de 1e suppletoire begroting 2015 is vanuit de HGIS-middelen IenM voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak gecompenseerd. De kosten van de arbitragezaak zijn lager uitgevallen dan verwacht. Verder is sprake geweest van vertraging bij de bouw van het Galileo Reference Centre (ESTEC) en waren er lagere uitgaven op de HGIS apparaatbudgetten.
11 |
Waterkwantiteit |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
30.634 |
0 |
4.994 |
– 947 |
– 2.392 |
32.289 |
|
Uitgaven: |
37.847 |
0 |
– 1.300 |
– 1.204 |
– 491 |
34.852 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
83% |
||||||
11.01 |
Algemeen waterbeleid |
32.903 |
0 |
– 1.766 |
– 629 |
– 651 |
29.857 |
11.01.01 |
Opdrachten |
3.354 |
0 |
– 1.005 |
465 |
– 667 |
2.147 |
11.01.02 |
Subsidies |
9.506 |
0 |
– 878 |
125 |
– 31 |
8.722 |
– Partners voor Water (HGIS) |
9.506 |
0 |
– 878 |
0 |
– 31 |
8.597 |
|
– Overige subsidies |
0 |
0 |
0 |
125 |
0 |
125 |
|
11.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
18.005 |
0 |
120 |
44 |
0 |
18.169 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
17.605 |
0 |
0 |
38 |
0 |
17.643 |
|
– waarvan bijdrage aan KNMI |
400 |
0 |
120 |
6 |
0 |
526 |
|
11.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
2.038 |
0 |
– 3 |
– 1.263 |
47 |
819 |
11.02 |
Waterveiligheid |
2.516 |
0 |
386 |
6 |
– 120 |
2.788 |
11.02.01 |
Opdrachten |
2.516 |
0 |
386 |
6 |
– 120 |
2.788 |
11.03 |
Grote oppervlaktewateren |
2.428 |
0 |
80 |
– 581 |
280 |
2.207 |
11.03.01 |
Opdrachten |
2.107 |
0 |
1 |
– 181 |
280 |
2.207 |
11.03.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
321 |
0 |
79 |
– 400 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
23.800 |
0 |
0 |
0 |
557 |
24.357 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
12 |
Waterkwaliteit |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
4.564 |
0 |
– 88 |
117 |
– 400 |
4.193 |
|
Uitgaven: |
6.225 |
0 |
– 660 |
620 |
– 270 |
5.915 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
78% |
|
|
|
|
|
|
12.01 |
Waterkwaliteit |
6.225 |
0 |
– 660 |
620 |
– 270 |
5.915 |
12.01.01 |
Opdrachten |
4.012 |
0 |
199 |
123 |
– 258 |
4.076 |
12.01.02 |
Subsidies |
262 |
0 |
– 122 |
134 |
– 13 |
261 |
12.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
* Verbeterprogramma Waterkwaliteit rijkswateren |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
* Natuurcompensatie Perkpolder |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
* Natuurlijker Markermeer/IJ'meer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
* Verruiming vaargeul Westerschelde |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
12.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
404 |
0 |
0 |
167 |
– 111 |
460 |
12.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
1.547 |
0 |
– 737 |
196 |
112 |
1.118 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
13 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
172.802 |
– 500 |
– 79.739 |
4.158 |
– 27.559 |
69.162 |
|
Uitgaven: |
194.736 |
– 500 |
– 81.116 |
– 1.010 |
– 67 |
112.043 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
79% |
||||||
13.01 |
Ruimtelijk instrumentarium |
11.712 |
– 126 |
914 |
614 |
– 1.049 |
12.065 |
13.01.01 |
Opdrachten |
6.206 |
– 126 |
456 |
– 1.512 |
– 359 |
4.665 |
– Wabo |
2.998 |
– 126 |
– 497 |
– 2.073 |
– 300 |
2 |
|
– Architectonisch beleid |
1.522 |
0 |
40 |
50 |
132 |
1.744 |
|
– Overige opdrachten |
1.686 |
0 |
913 |
511 |
– 191 |
2.919 |
|
13.01.02 |
Subsidies |
3.506 |
0 |
246 |
640 |
80 |
4.472 |
13.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.200 |
0 |
0 |
1.236 |
0 |
2.436 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.200 |
0 |
0 |
1.236 |
0 |
2.436 |
|
13.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
800 |
0 |
212 |
250 |
– 770 |
492 |
13.02 |
Geo-informatie |
42.967 |
0 |
2.815 |
4.321 |
1.536 |
51.639 |
13.02.01 |
Opdrachten |
2.173 |
0 |
150 |
643 |
– 581 |
2.385 |
13.02.02 |
Subsidies |
12.532 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.532 |
– Basisregistraties |
12.532 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.532 |
|
13.02.06 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
28.262 |
0 |
2.665 |
3.678 |
2.117 |
36.722 |
– Kadaster |
28.262 |
0 |
2.665 |
3.678 |
2.117 |
36.722 |
|
13.03 |
Gebiedsontwikkeling |
3.828 |
0 |
– 768 |
272 |
90 |
3.422 |
13.03.01 |
Opdrachten |
1.219 |
0 |
– 195 |
– 136 |
44 |
932 |
13.03.02 |
Subsidies |
60 |
0 |
0 |
80 |
– 6 |
134 |
13.03.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13.03.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
2.549 |
0 |
– 573 |
328 |
52 |
2.356 |
– Projecten BIRK |
2.549 |
0 |
– 573 |
328 |
– 16 |
2.288 |
|
– Projecten Nota Ruimte |
0 |
0 |
0 |
0 |
68 |
68 |
|
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
13.04 |
Ruimtegebruik bodem |
128.967 |
– 374 |
– 83.888 |
– 12.134 |
– 204 |
32.367 |
13.04.01 |
Opdrachten |
3.505 |
0 |
– 693 |
– 873 |
– 155 |
1.784 |
13.04.02 |
Subsidies |
16.538 |
0 |
– 71 |
1.236 |
– 49 |
17.654 |
– Bedrijvenregeling |
10.000 |
0 |
– 521 |
1.316 |
– 49 |
10.746 |
|
– Bodemsanering NS |
4.538 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.538 |
|
– Overige subsidies |
2.000 |
0 |
450 |
– 80 |
0 |
2.370 |
|
13.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
6.750 |
0 |
0 |
1.959 |
0 |
8.709 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
6.750 |
0 |
0 |
1.959 |
0 |
8.709 |
|
13.04.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
99.854 |
– 374 |
– 83.124 |
– 14.456 |
0 |
1.900 |
– Meerjarenprogramma Bodem |
99.054 |
– 374 |
– 83.338 |
– 26.072 |
0 |
1.900 |
|
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium |
800 |
0 |
214 |
– 1.014 |
0 |
0 |
|
13.04.07 |
Bekostiging |
2.320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.320 |
– Uitvoering klimaatadaptie |
2.320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.320 |
|
13.05 |
Eenvoudig Beter |
7.262 |
0 |
– 189 |
5.917 |
– 440 |
12.550 |
13.05.01 |
Opdrachten |
6.949 |
0 |
– 189 |
– 2.162 |
– 440 |
4.158 |
– Eenvoudig beter |
3.949 |
0 |
– 60 |
– 2 |
132 |
4.019 |
|
– OLO 3 |
3.000 |
0 |
– 129 |
– 2.160 |
– 572 |
139 |
|
13.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
313 |
0 |
0 |
8.079 |
0 |
8.392 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
313 |
0 |
0 |
8.079 |
0 |
8.392 |
|
Ontvangsten |
934 |
0 |
2.890 |
1.105 |
1.442 |
6.371 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen op artikel 13 Ruimtelijk ontwikkeling worden grotendeels veroorzaakt doordat er geen beroep is gedaan op de garantieregeling bodemsaneringskredieten voor het MKB (€ 15,0 miljoen). Daarnaast is € 10,5 miljoen verplichtingenbudget vrijgevallen, als gevolg van de afwikkeling van de Nota Ruimteproject Zuidplaspolder.
14 |
Wegen en verkeersveiligheid |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
30.322 |
0 |
2.220 |
9.630 |
– 2.023 |
40.149 |
|
Uitgaven: |
32.043 |
0 |
1.095 |
6.928 |
– 2 |
40.064 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
68% |
||||||
14.01 |
Netwerk |
15.029 |
0 |
1.201 |
5.310 |
– 2 |
21.538 |
14.01.01 |
Opdrachten |
10.303 |
0 |
1.456 |
5.221 |
0 |
16.980 |
– Beter Benutten |
5.180 |
0 |
1.662 |
3.234 |
89 |
10.165 |
|
– Overige opdrachten |
5.123 |
0 |
– 206 |
1.987 |
– 89 |
6.815 |
|
14.01.02 |
Subsidies |
2.166 |
0 |
– 988 |
53 |
– 2 |
1.229 |
14.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.560 |
0 |
733 |
36 |
0 |
3.329 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.560 |
0 |
733 |
36 |
0 |
3.329 |
|
14.02 |
Veiligheid |
17.014 |
0 |
– 106 |
1.618 |
0 |
18.526 |
14.02.01 |
Opdrachten |
5.313 |
0 |
– 106 |
1.556 |
11 |
6.774 |
14.02.02 |
Subsidies |
11.313 |
0 |
0 |
27 |
– 11 |
11.329 |
– VVN |
3.651 |
0 |
0 |
– 21 |
– 11 |
3.619 |
|
– SWOV |
3.949 |
0 |
– 100 |
– 117 |
5 |
3.737 |
|
– Overige subsidies |
3.713 |
0 |
100 |
165 |
– 5 |
3.973 |
|
14.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
388 |
0 |
0 |
5 |
0 |
393 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
388 |
0 |
0 |
5 |
0 |
393 |
|
14.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
30 |
0 |
30 |
Ontvangsten |
6.782 |
0 |
– 398 |
478 |
– 4.358 |
2.504 |
Ontvangsten
De tegenvallende ontvangsten op artikel 14 wegen en verkeersveiligheid worden veroorzaakt doordat er € 2,2 miljoen minder aan bestuurlijke boetes zijn uitgeschreven door de politie. Ook zijn er uit de stichting buisleidingstraat € 2,1 miljoen minder opbrengsten ontvangen dan geraamd. Hieraan ten grondslag liggen bestuurlijke afspraken over het herinvesteren van de inkomsten door de stichting.
15 |
OV-keten |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
6.021 |
500 |
– 1.304 |
– 509 |
4 |
4.712 |
|
Uitgaven: |
6.021 |
500 |
– 41 |
– 866 |
59 |
5.673 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
70% |
||||||
15.01 |
OV-keten |
6.021 |
500 |
– 41 |
– 866 |
59 |
5.673 |
15.01.01 |
Opdrachten |
4.268 |
500 |
– 376 |
– 670 |
116 |
3.838 |
15.01.02 |
Subsidies |
758 |
0 |
335 |
0 |
– 57 |
1.036 |
15.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
995 |
0 |
0 |
– 196 |
0 |
799 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
995 |
0 |
0 |
– 196 |
0 |
799 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
122 |
– 122 |
0 |
0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
16 |
Spoor |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
19.709 |
0 |
18.401 |
13.790 |
– 2.512 |
49.388 |
|
Uitgaven: |
28.785 |
0 |
10.090 |
– 13.097 |
– 1.175 |
24.603 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
98% |
||||||
16.01 |
Spoor |
28.785 |
0 |
10.090 |
– 13.097 |
– 1.175 |
24.603 |
16.01.01 |
Opdrachten |
2.339 |
0 |
10.054 |
312 |
– 663 |
12.042 |
– ERTMS |
0 |
0 |
10.101 |
514 |
– 198 |
10.417 |
|
– Overige opdrachten |
2.339 |
0 |
– 47 |
– 202 |
– 465 |
1.625 |
|
16.01.02 |
Subsidies |
26.346 |
0 |
92 |
– 13.537 |
– 513 |
12.388 |
– GSM-R |
15.000 |
0 |
0 |
– 13.500 |
– 408 |
1.092 |
|
– Subsidie bodemsanering NS percelen |
9.076 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.076 |
|
– Overige subsidies |
2.270 |
0 |
92 |
– 37 |
– 105 |
2.220 |
|
16.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
0 |
0 |
44 |
0 |
0 |
44 |
– waarvan bijdrage aan KNMI |
0 |
0 |
44 |
0 |
0 |
44 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
16.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
100 |
0 |
– 100 |
128 |
1 |
129 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
135 |
– 135 |
152 |
152 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
17 |
Luchtvaart |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
20.617 |
0 |
– 698 |
1.176 |
– 1.875 |
19.220 |
|
Uitgaven: |
23.759 |
0 |
– 639 |
10 |
– 1.842 |
21.288 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
82% |
|
|
|
|
|
|
17.01 |
Luchtvaart |
23.759 |
0 |
– 639 |
10 |
– 1.842 |
21.288 |
17.01.01 |
Opdrachten |
10.229 |
0 |
– 864 |
– 2.057 |
– 1.657 |
5.651 |
– Opdrachten GIS |
5.001 |
0 |
0 |
– 3.455 |
– 145 |
1.401 |
|
– Leefbaarheidsfonds |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Overige opdrachten |
5.228 |
0 |
– 864 |
1.398 |
– 1.512 |
4.250 |
|
17.01.02 |
Subsidies |
452 |
0 |
215 |
1.907 |
– 151 |
2.423 |
17.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
11.898 |
0 |
10 |
160 |
0 |
12.068 |
– waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland) |
11.850 |
0 |
0 |
160 |
0 |
12.010 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
48 |
0 |
– 13 |
0 |
0 |
35 |
|
– waarvan bijdrage aan KNMI |
0 |
0 |
23 |
0 |
0 |
23 |
|
17.01.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
1.180 |
0 |
0 |
0 |
– 34 |
1.146 |
Ontvangsten |
33.109 |
0 |
240 |
182 |
– 2.177 |
31.354 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
18 |
Scheepvaart en Havens |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
4.707 |
0 |
29.386 |
– 855 |
– 2.730 |
30.508 |
|
Uitgaven: |
4.732 |
0 |
8.436 |
– 705 |
– 1.531 |
10.932 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
70% |
||||||
18.01 |
Scheepvaart en havens |
4.732 |
0 |
8.436 |
– 705 |
– 1.531 |
10.932 |
18.01.01 |
Opdrachten |
2.324 |
0 |
6.219 |
– 647 |
– 1.617 |
6.279 |
– Topsector Logistiek |
0 |
0 |
6.731 |
– 400 |
– 1.422 |
4.909 |
|
– Overige opdrachten |
2.324 |
0 |
– 512 |
– 247 |
– 195 |
1.370 |
|
18.01.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
2.275 |
– 75 |
0 |
2.200 |
– Topsector Logistiek |
0 |
0 |
1.750 |
0 |
0 |
1.750 |
|
– Overige subsidies |
0 |
0 |
525 |
– 75 |
0 |
450 |
|
18.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.404 |
0 |
– 138 |
17 |
0 |
1.283 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.404 |
0 |
– 138 |
17 |
0 |
1.283 |
|
18.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
1.004 |
0 |
80 |
0 |
86 |
1.170 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
141 |
– 141 |
0 |
0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
19 |
Klimaat |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
55.891 |
0 |
2.434 |
– 14.347 |
– 11.564 |
32.414 |
|
Uitgaven: |
59.915 |
0 |
10.990 |
13.693 |
– 3.198 |
81.400 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
80% |
||||||
19.01 |
Klimaat |
25.124 |
0 |
– 9.414 |
5.967 |
– 95 |
21.582 |
19.01.01 |
Opdrachten |
9.032 |
0 |
– 7.283 |
1.791 |
– 213 |
3.327 |
19.01.02 |
Subsidies |
5.300 |
0 |
– 2.590 |
1.939 |
48 |
4.697 |
19.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
10.792 |
0 |
459 |
2.237 |
70 |
13.558 |
– Waarvan bijdrage aan KNMI |
218 |
0 |
432 |
66 |
0 |
716 |
|
– Waarvan bijdrage aan RWS |
3.391 |
0 |
0 |
2.131 |
0 |
5.522 |
|
– Waarvan bijdrage aan Nea |
7.183 |
0 |
27 |
40 |
70 |
7.320 |
|
19.02 |
Internationaal beleid, coördinatie en |
||||||
samenwerking |
34.791 |
0 |
20.404 |
7.726 |
– 3.103 |
59.818 |
|
19.02.01 |
Opdrachten |
8.204 |
0 |
2.157 |
575 |
– 2.068 |
8.868 |
– Uitvoering CDM |
0 |
0 |
6.900 |
– 1.200 |
– 586 |
5.114 |
|
– RIVM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– RVO |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– Interreg |
2.783 |
0 |
– 455 |
– 367 |
– 290 |
1.671 |
|
– Overige opdrachten |
5.421 |
0 |
– 4.288 |
2.142 |
– 1.192 |
2.083 |
|
19.02.02 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
975 |
– 62 |
913 |
– Interreg |
0 |
0 |
0 |
975 |
– 62 |
913 |
|
19.02.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
23.913 |
0 |
17.127 |
5.676 |
– 494 |
46.222 |
– waarvan bijdrage aan RIVM |
23.509 |
0 |
7.709 |
4.031 |
– 153 |
35.096 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
402 |
0 |
0 |
– 83 |
85 |
404 |
|
– waarvan bijdrage aan RVO |
2 |
0 |
9.418 |
1.728 |
– 426 |
10.722 |
|
19.02.05 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
2.674 |
0 |
1.120 |
500 |
– 479 |
3.815 |
Ontvangsten |
168.000 |
0 |
0 |
0 |
20.286 |
188.286 |
Verplichtingen
De onderuitputting op het verplichtingenbudget is een gevolg van een verandering van het moment van vastlegging van verplichtingen met betrekking tot opdrachten aan agentschappen.
HGIS
Bij de 1e suppletoire begroting 2015 is IenM vanuit de HGIS-middelen voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak gecompenseerd. De kosten van de arbitragezaak zijn lager uitgevallen dan verwacht. Verder is er sprake geweest van vertraging bij de bouw van het Galileo Reference Centre (ESTEC).
Ontvangsten
Dit betreft de ontvangsten in het kader van de Emission Trade System (ETS) veilingopbrengsten. Uiteindelijk zijn de veilingopbrengsten in 2015 uitgekomen op € 187,7 miljoen, hetgeen € 19,7 miljoen meer is dan de vastgestelde raming.
20 |
Lucht en Geluid |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
25.638 |
0 |
9.783 |
– 6.106 |
1.912 |
31.227 |
|
Uitgaven: |
36.450 |
0 |
– 24 |
– 4.156 |
– 403 |
31.867 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
92% |
||||||
20.01 |
Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder |
36.450 |
0 |
– 24 |
– 4.156 |
– 403 |
31.867 |
20.01.01 |
Opdrachten |
7.328 |
0 |
– 1.333 |
378 |
58 |
6.431 |
– Verkeersemissies |
3.802 |
0 |
– 1.370 |
295 |
334 |
3.061 |
|
– Geluid- en luchtsanering |
3.526 |
0 |
37 |
83 |
– 276 |
3.370 |
|
20.01.02 |
Subsidies |
2.000 |
0 |
2.262 |
– 273 |
– 445 |
3.544 |
– Euro 6 en Euro-VI |
2.000 |
0 |
2.262 |
– 273 |
– 445 |
3.544 |
|
20.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
1.057 |
0 |
0 |
1.420 |
0 |
2.477 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
1.057 |
0 |
0 |
1.420 |
0 |
2.477 |
|
20.01.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
25.191 |
0 |
– 1.400 |
– 5.681 |
– 15 |
18.095 |
– NSL |
1.250 |
0 |
– 1.250 |
0 |
0 |
0 |
|
– Wegverkeerlawaai |
23.941 |
0 |
– 150 |
– 5.700 |
– 17 |
18.074 |
|
– Overige bijdrage medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
19 |
2 |
21 |
|
20.01.07 |
Bekostiging |
874 |
0 |
447 |
0 |
– 1 |
1.320 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
169 |
169 |
Verplichtingen
Naar aanleiding van een besluit van de Staatssecretaris van IenM is een additioneel project toegekend in het kader van de subsidieregeling sanering wegverkeerslawaai. Een aantal lopende projecten is goedkoper uitgevallen dan geraamd, waardoor ruimte is ontstaan voor een aanvullend project. Wel was hiertoe een ophoging van het verplichtingenbudget in 2015 noodzakelijk. Dit past binnen het totaal van de meerjarig gereserveerde middelen van het subsidieprogramma.
21 |
Duurzaamheid |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
19.262 |
1.000 |
724 |
– 1.118 |
– 2.212 |
17.656 |
|
Uitgaven: |
20.493 |
1.000 |
– 2.135 |
– 763 |
– 65 |
18.530 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
85% |
||||||
21.04 |
Duurzaamheidsinstrumentarium |
1.787 |
0 |
– 336 |
37 |
– 178 |
1.310 |
21.04.01 |
Opdrachten |
1.593 |
0 |
– 336 |
41 |
– 178 |
1.120 |
21.04.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
194 |
0 |
0 |
– 4 |
0 |
190 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
194 |
0 |
0 |
– 6 |
2 |
190 |
|
21.05 |
Duurzame Productketens |
15.399 |
1.000 |
– 1.054 |
– 975 |
– 839 |
13.531 |
21.05.01 |
Opdrachten |
12.279 |
1.000 |
– 1.702 |
– 6.027 |
– 732 |
4.818 |
21.05.02 |
Subsidies |
520 |
0 |
648 |
433 |
– 107 |
1.494 |
21.05.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.600 |
0 |
0 |
4.619 |
0 |
7.219 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.600 |
0 |
0 |
4.619 |
0 |
7.219 |
|
21.06 |
Natuurlijk kapitaal |
3.307 |
0 |
– 745 |
175 |
952 |
3.689 |
21.06.01 |
Opdrachten |
2.079 |
0 |
– 386 |
– 1.315 |
944 |
1.322 |
21.06.02 |
Subsidies |
359 |
0 |
– 359 |
130 |
8 |
138 |
21.06.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
869 |
0 |
0 |
1.360 |
0 |
2.229 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
869 |
0 |
0 |
1.338 |
22 |
2.229 |
|
21.06.04 |
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
6 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
22 |
Externe veiligheid en risico's |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
42.203 |
– 1.000 |
9.952 |
– 12.077 |
– 8.861 |
30.217 |
|
Uitgaven: |
43.846 |
– 1.000 |
5.023 |
– 17.426 |
– 5.218 |
25.225 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
94% |
||||||
22.01 |
Veiligheid chemische stoffen |
10.597 |
0 |
523 |
919 |
– 237 |
11.802 |
22.01.01 |
Opdrachten |
7.483 |
0 |
– 3.448 |
113 |
– 572 |
3.576 |
– Veiligheid en gezondheid |
2.182 |
0 |
– 1.547 |
1.592 |
– 71 |
2.156 |
|
– Overige opdrachten |
5.301 |
0 |
– 1.901 |
– 1.479 |
– 501 |
1.420 |
|
22.01.02 |
Subsidies |
2.469 |
0 |
3.971 |
– 1.129 |
335 |
5.646 |
– NANoREG |
2.369 |
3.796 |
3.796 |
– 1.129 |
230 |
5.266 |
|
– Overige subsidies |
100 |
175 |
175 |
0 |
105 |
380 |
|
22.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
645 |
0 |
0 |
1.935 |
0 |
2.580 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
645 |
0 |
0 |
1.935 |
0 |
2.580 |
|
22.01.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.02 |
Veiligheid GGO's |
2.910 |
0 |
– 231 |
– 1.000 |
– 163 |
1.516 |
22.02.01 |
Opdrachten |
2.910 |
0 |
– 231 |
– 1.000 |
– 163 |
1.516 |
22.02.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.03 |
Externe veiligheid inrichtingen en transport |
30.339 |
– 1.000 |
4.731 |
– 17.345 |
– 4.818 |
11.907 |
22.03.01 |
Opdrachten |
24.053 |
– 1.000 |
– 2.031 |
– 17.988 |
388 |
3.422 |
– Programma omgevingsveiligheid |
19.000 |
– 1.000 |
– 289 |
– 17.341 |
429 |
799 |
|
– Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnetten |
3.083 |
0 |
– 742 |
– 372 |
35 |
2.004 |
|
– Overige opdrachten |
1.970 |
0 |
– 1.000 |
– 275 |
– 76 |
619 |
|
22.03.02 |
Subsidies |
524 |
0 |
3.057 |
825 |
– 927 |
3.479 |
22.03.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.762 |
0 |
0 |
1.297 |
0 |
4.059 |
– waarvan bijdrage aan RWS |
2.762 |
0 |
0 |
1.297 |
0 |
4.059 |
|
22.03.04 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
6.177 |
– 1.485 |
– 4.617 |
75 |
– Bijdragen asbestsanering |
0 |
0 |
6.177 |
– 1.560 |
– 4.617 |
0 |
|
– Bijdragen programma Externe Veiligheid |
0 |
0 |
0 |
75 |
0 |
75 |
|
22.03.05 |
Bijdragen aan internationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22.03.09 |
Inkomensoverdracht |
3.000 |
0 |
– 2.472 |
6 |
338 |
872 |
Ontvangsten |
2.719 |
0 |
10.203 |
– 1.129 |
– 186 |
11.607 |
Verplichtingen
De onderuitputting van het verplichtingenbudget komt voornamelijk doordat een reservering voor een nabetaling in het kader van de afwikkeling van de Saneringsregeling asbestwegen derde fase niet in 2015 is aangewend. Voorts is er onderuitputting ontstaan door vertraging bij het afsluiten van een aantal veiligheidscoalities, zogenoemde safety deals.
De onderuitputting op het artikelonderdeel 22.03 komt voornamelijk doordat een reservering voor een nabetaling in het kader van de afwikkeling van de Saneringsregeling asbestwegen derde fase niet in 2015 is aangewend en doordat het afsluiten van een aantal veiligheidscoalities is vertraagd.
23 |
Meteorologie, seismologie en aardobservatie |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
40.781 |
0 |
165 |
954 |
300 |
42.200 |
|
Uitgaven: |
39.914 |
0 |
165 |
954 |
– 3 |
41.030 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
100% |
||||||
23.01 |
Meteorologie en seismologie |
22.913 |
0 |
165 |
5.749 |
– 3 |
28.824 |
23.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
22.046 |
0 |
0 |
5.749 |
0 |
27.795 |
– Meteorologie |
21.553 |
0 |
0 |
5.739 |
0 |
27.292 |
|
– Seismologie |
493 |
0 |
0 |
10 |
0 |
503 |
|
23.01.04 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
867 |
0 |
165 |
0 |
– 3 |
1.029 |
– Contributie WMO (HGIS) |
867 |
0 |
165 |
0 |
– 3 |
1.029 |
|
23.02 |
Aardobservatie |
17.001 |
0 |
0 |
– 4.795 |
0 |
12.206 |
23.02.03 |
Bijdrage aan het agentschap KNMI |
17.001 |
0 |
0 |
– 4.795 |
0 |
12.206 |
– Aardobservatie |
17.001 |
0 |
0 |
– 4.795 |
0 |
12.206 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
24 |
Handhaving en toezicht |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
110.047 |
0 |
– 2.933 |
11.937 |
0 |
119.051 |
|
Uitgaven: |
110.047 |
0 |
– 2.933 |
11.937 |
0 |
119.051 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
100% |
||||||
24.01 |
Handhaving en toezicht |
110.047 |
0 |
– 2.933 |
11.937 |
0 |
119.051 |
24.01.03 |
Bijdrage aan het agentschap ILT |
110.047 |
0 |
– 2.933 |
11.937 |
0 |
119.051 |
– Risicovolle bedrijven |
9.990 |
0 |
– 3.812 |
21.528 |
0 |
27.706 |
|
– Rail en wegvervoer |
24.286 |
0 |
343 |
62 |
0 |
24.691 |
|
– Scheepvaart |
14.892 |
0 |
– 36 |
8.207 |
0 |
23.063 |
|
– Luchtvaart |
12.957 |
0 |
– 34 |
6.243 |
0 |
19.166 |
|
– Risicovolle stoffen en producten |
33.131 |
0 |
129 |
– 33.260 |
0 |
0 |
|
– Water, bodem, bouwen |
14.791 |
0 |
477 |
9.157 |
0 |
24.425 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
25 |
Brede doeluitkering |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
1.807.451 |
0 |
0 |
6.185 |
– 929.098 |
884.538 |
|
Uitgaven: |
1.782.405 |
0 |
91.001 |
6.185 |
– 900 |
1.878.691 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
100% |
||||||
25.01 |
Brede doeluitkering |
1.782.405 |
0 |
91.001 |
6.185 |
– 900 |
1.878.691 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen
Volgens de BDU systematiek op Hoofdstuk XII worden de verplichtingen voorafgaand het jaar van betaling afgegeven. Bij het meerjarig overbrengen van de middelen voor de voormalige plusregio’s naar het Provinciefonds is bij de ontwerpbegroting 2016 abusievelijk geen rekening gehouden met het afboeken van de verplichtingen in 2015. Hierdoor is een administratief-technisch overschot op het verplichtingenbudget op Hoofdstuk XII ontstaan. Om het beschikbare verplichtingenbudget in overeenstemming met het beschikbare kasbudget te brengen, wordt bij de Slotwet de verplichtingen ruimte verlaagd met € 961 miljoen. Deze correctie is niet van invloed op de BDU-middelen die zijn overgeboekt naar het Provinciefonds.
26 |
Bijdrage investeringsfondsen |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
6.453.944 |
0 |
– 405.136 |
– 175.655 |
1.162 |
5.874.315 |
|
Uitgaven: |
6.453.944 |
0 |
– 405.136 |
– 175.655 |
1.162 |
5.874.315 |
|
26.01 |
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds |
5.329.360 |
0 |
– 330.527 |
– 178.836 |
1.162 |
4.821.159 |
26.02 |
Bijdrage aan het Deltafonds |
1.124.584 |
0 |
– 74.609 |
3.181 |
0 |
1.053.156 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
97 |
Algemeen departement |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
45.168 |
0 |
3.789 |
5.757 |
– 4.533 |
50.181 |
|
Uitgaven: |
45.445 |
0 |
1.359 |
3.832 |
265 |
50.901 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
|
|
|
|
|
|
|
97.01 |
IenM-brede programmamiddelen |
45.445 |
0 |
1.359 |
3.832 |
265 |
50.901 |
97.01.01 |
Opdrachten |
23.213 |
0 |
359 |
7.984 |
– 649 |
30.907 |
– Onderzoeken ANVS |
0 |
0 |
0 |
3.854 |
– 637 |
3.217 |
|
– Regeringsvliegtuig |
6.664 |
0 |
0 |
– 218 |
8.692 |
||
– Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing |
2.879 |
432 |
0 |
1.287 |
4.844 |
||
– Overige opdrachten |
13.670 |
0 |
– 73 |
1.638 |
– 1.081 |
14.154 |
|
97.01.02 |
Subsidies |
250 |
0 |
1.000 |
0 |
917 |
2.167 |
– ANVS |
0 |
0 |
0 |
1.167 |
1.167 |
||
– Overig |
250 |
1.000 |
0 |
– 250 |
1.000 |
||
97.01.03 |
Bijdrage aan agentschappen |
16.605 |
0 |
0 |
– 4.005 |
0 |
12.600 |
– waarvan bijdrage aan KNMI |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
– waarvan bijdrage aan ILT |
16.000 |
0 |
0 |
– 4.014 |
0 |
11.986 |
|
– waarvan bijdrage aan RWS |
605 |
0 |
0 |
9 |
0 |
614 |
|
97.01.06 |
Bijdrage aan ZBO en RWT |
5.377 |
0 |
0 |
– 147 |
– 3 |
5.227 |
– StAB |
5.377 |
0 |
0 |
– 147 |
– 3 |
5.227 |
|
Ontvangsten |
3.373 |
0 |
– 1.100 |
238 |
1.135 |
3.646 |
Ontvangsten
De hogere ontvangsten hebben met name betrekking op de bijdragen van ILT, ANVS en VWS aan het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) in het kader van adaptief onderhoud aan het ICAWEB (Integrale Crisis Advies Website).
98 |
Apparaat van het kerndepartement |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
296.110 |
0 |
25.177 |
7.770 |
– 4.050 |
325.007 |
|
Uitgaven: |
300.273 |
0 |
28.323 |
659 |
– 3.069 |
326.186 |
|
Waarvan juridisch verplicht: |
|||||||
98.01 |
Personele uitgaven |
207.452 |
0 |
19.865 |
– 5.111 |
– 3.393 |
218.813 |
– waarvan eigen personeel |
184.953 |
0 |
17.022 |
– 6.154 |
1.806 |
197.627 |
|
– waarvan externe inhuur |
11.317 |
0 |
2.786 |
1.704 |
– 3.736 |
12.071 |
|
– waarvan overige personele uitgaven |
11.182 |
0 |
57 |
– 661 |
– 1.463 |
9.115 |
|
98.02 |
Materiele uitgaven |
92.821 |
0 |
8.458 |
5.770 |
324 |
107.373 |
– waarvan ICT |
32.065 |
0 |
654 |
– 9.475 |
2.298 |
25.542 |
|
– waarvan bijdrage aan SSO's |
30.495 |
0 |
1.029 |
27.894 |
1.421 |
60.839 |
|
– waarvan overige materiële uitgaven |
30.261 |
0 |
6.775 |
– 12.649 |
– 3.395 |
20.992 |
|
Ontvangsten |
2.434 |
0 |
10.991 |
22.023 |
1.810 |
37.258 |
De toename van de kosten eigen personeel is overwegend het gevolg van enerzijds niet ontvangen gelden voor de verrekening van het Rijkstraineeprogramma met RWS en een aantal detacheringen. Anderzijds wordt de toename verklaard door begrootte inhuur die uiteindelijk door middel van ambtelijke inbesteding is gerealiseerd. Daarnaast was de inhuur voor OVS en Beter Benutten lager dan gepland, was er sprake van vertraging bij in een aantal aangegane- en aan te gane inhuuropdrachten en wordt er een bewuste afweging gemaakt bij inzet van externe inhuur.
Tot slot zijn de uitgaven postactieven uiteindelijk lager uitgevallen dan de prognoses van de Verzekeringsmaatschappijen. Deze uitgaven zijn moeilijk voorspelbaar.
Lagere uitgaven reguliere materiële kosten zijn voor een deel het gevolg van doorgeschoven facturen en vertragingen. Daarnaast is sprake van lagere kosten dan voorzien, o.a. met betrekking tot corporate drukwerk, facilitaire dienstverlening en overige materiële uitgaven. De toename betreft uitgaven, gedaan voor Baten-Lastendiensten van IenM waarvan de verrekening niet in 2015 heeft plaatsgevonden.
99 |
Nominaal en onvoorzien |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Mutaties 3e suppletoire begroting |
Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(6)=(4)+(5) |
||||
Verplichtingen |
8.593 |
0 |
55.493 |
– 64.086 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: |
8.593 |
0 |
55.493 |
– 64.086 |
0 |
0 |
|
|
Nominaal en onvoorzien |
8.593 |
0 |
55.493 |
– 64.086 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
1.388 |
– 1.388 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34475-XII-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.