34 475 VIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2015

Nr. 13 MOTIE VAN HET LID YPMA

Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg van 22 juni 2016

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de ongelijkheid in het onderwijs moet worden bestreden en alle kinderen, ongeacht hun afkomst of achtergrond, de kans moeten krijgen zich te ontwikkelen;

overwegende dat het schooladvies gebaseerd is op de brede ontwikkeling van leerlingen gedurende de gehele basisschool en de eindtoets basisonderwijs geldt als onafhankelijk tweede gegeven;

overwegende dat basisscholen verplicht zijn het schooladvies te heroverwegen als de score van leerlingen op de eindtoets correspondeert met een hoger onderwijsniveau;

constaterende dat aan het einde van het schooljaar 2014–2015 23% van de leerlingen in aanmerking kwam voor een heroverweging van het schooladvies en dat voor slechts één op de zes leerlingen het schooladvies daadwerkelijk is bijgesteld;

verzoekt de regering, de wet op zo'n manier te wijzigen dat:

  • het schooladvies automatisch naar boven wordt bijgesteld als de score op de eindtoets correspondeert met een hoger onderwijsniveau dan het originele schooladvies en leerlingen het recht krijgen om op het hogere onderwijsniveau in te stromen in het voortgezet onderwijs;

  • wanneer de school van mening blijft dat het (lagere) oorspronkelijke schooladvies beter bij het kind past dit gemotiveerd dient te worden meegegeven aan ouders en leerling, zodat dit een rol kan spelen bij de keuze van een school en/of onderwijsniveau;

  • de leerling hierdoor optimale kansen krijgt en op deze manier samen met de ouders de afweging kan maken wat het beste is in hun geval,

en gaat over tot de orde van de dag.

Ypma

Naar boven