34 463 Politieke Dialoog met de Europese Commissie

Nr. 1 HERDRUK1 VERSLAG VAN EEN POLITIEKE DIALOOG

Vastgesteld 21 april 2016

De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu heeft in het kader van een politieke dialoog een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd aan de Europese Commissie over de levering van EU-informatiediensten voor multimodaal reizen onder Richtlijn 2010/40/EU inzake intelligente vervoerssystemen.

De Europese Commissie heeft de vragen bij brief van 11 april 2016 beantwoord. De vaste commissie voor Europese Zaken brengt verslag uit door openbaarmaking van de gewisselde stukken2.

De voorzitter van de commissie, Azmani

Adjunct-griffier van de commissie, Koerselman

Aan de Europees Commissaris voor Vervoer

Den Haag, 23 november 2015

Geachte mevrouw Bulc,

De vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer heeft naar aanleiding van de consultatie voor EU-informatiediensten voor multimodaal reizen onder richtlijn nr. 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen (PbEU L 207) besloten u een brief te sturen in het kader van de politieke dialoog met de Europese Commissie. Onderstaand treft u de opmerkingen en vragen van een aantal fracties in de Tweede Kamer.

Vragen en opmerkingen van de fracties van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Inleiding

De leden van de VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, liberal party, 40 out of 150 seats) hebben met interesse kennisgenomen van de informatie omtrent de nadere uitwerking van richtlijn nr. 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen (PbEU L 207; hierna de richtlijn). Zij onderschrijven dat Intelligent Transport Systems (ITS) kunnen leiden tot efficiëntere vervoerssystemen en ondersteunen de inzet om deze richtlijn nader uit te werken (specificeren) ten behoeve van een snellere ingebruikname van ITS in de EU. Zij hebben nog enkele vragen.

De leden van de PvdA ((Partij voor de Arbeid, Labour Party, 38 out of 150 seats) hebben kennisgenomen van de consultatie voor EU-informatiediensten voor multimodaal reizen. Zij hebben hierover een aantal vragen.

De leden van de D66 (Democraten66, social-liberal party, 12 out of 150 seats) hebben met interesse kennisgenomen van de consultatie en zien uit naar de resultaten. Zij menen dat het goed is dat de meningen van belanghebbende en geïnteresseerde partijen worden gehoord. Zij hebben naar aanleiding van deze consultatie nog een aantal vragen die zij graag aan u willen voorleggen.

ITS

De leden van de VVD-fractie constateren dat de verbetering van ITS uiteenvalt in een aantal componenten zoals interoperabiliteit, het «one crossborder»-ticket, beschikbaarheid van reisinformatie van openbaar vervoer, reizigersstromen en reisgedrag. Hoe gaat de Europese Commissie deze verschillende onderdelen oppakken en invoeren?

De leden van de VVD-fractie willen graag weten of een inschatting gegeven kan worden van de huidige economische, juridische, technische en organisatorische belemmeringen ten aanzien van de invoering van ITS in de EU.

De leden van de VVD-fractie vragen wie toezicht moet houden op het uiteindelijke EU-brede ITS.

De leden van de D66-fractie zijn benieuwd naar de vorderingen van de aangenomen ITS-richtlijn. Kunt u uiteenzetten hoever de verschillende lidstaten zijn met het implementeren van deze ITS-richtlijn?

Noodzaak EU-wide multi modal information services

De leden van de VVD-fractie vragen of het noodzakelijk is om tot gezamenlijke EU-normering te komen. In hoeverre worden reeds bestaande/operationele nationale ITS meegenomen in nadere regelgeving?

De leden van de PvdA-fractie vragen naar het belang van Europese regelgeving over multimodale reisinformatie. Deze leden vragen of Europese regelgeving een geëigend instrument is om te bewerkstelligen dat reisdata interoperabel zijn. Hoe zou Europese regelgeving hieraan een wezenlijke bijdrage kunnen leveren? Deze leden wijzen in dat kader ook op het gevaar dat regelgeving juist een belemmering zou kunnen vormen voor multimodale interoperabele reisinformatie. De ontwikkelingen op dit veld, die met name vanuit de markt komen, gaan immers snel. Partijen slagen er naar het oordeel van deze leden over het algemeen goed in om reisinformatie voor consumenten inzichtelijk te maken. Dat lukt inmiddels ook steeds beter tussen de verschillende modaliteiten, en tussen de landen van de Unie. Dit alles gebeurt succesvol zonder dat er sprake is van Europese regelgeving.

Indien de Europese Commissie toch over wil gaan tot regelgeving, zal deze wat de leden van de PvdA-fractie betreft in ieder geval overtuigend moeten aantonen dat deze regelgeving leidt tot betere en meer betrouwbare reisinformatie. Bovendien mag mogelijke regelgeving de partijen, die er steeds beter in slagen reisinformatie voor burgers inzichtelijk te maken, niet belemmeren in deze initiatieven.

EU-wide multimodal travel information services

De leden van de VVD-fractie constateren dat de consultatie moet leiden tot input voor de uitwerking onder de ITS richtlijn van nadere specificaties voor EU-wide multimodal travel information services. Wat gaan die specificaties concreet inhouden? Wordt daarbij aan nadere regelgeving gedacht, en zo ja, wat voor soort nadere regelgeving? En op welke termijn wordt verwacht dat de uitwerking klaar is? Oftewel, wat is het tijdpad?

De leden van de VVD-fractie vinden het belangrijk dat bij de specificaties van de richtlijn rekening wordt gehouden met privacy van EU-burgers. Ook moet bij de uitwerking rekening worden gehouden met aspecten van cybersecurity. Op welke wijze wordt bij de uitwerking van nadere regelgeving rekening gehouden met privacy en cybersecurity? Wordt gebruikgemaakt van open data van vervoersgegevens van mensen? Wordt gebruik van open data geborgd in de regelgeving? Hoe wordt omgegaan met het eigenaarschap en gebruik van data?

De leden van de D66-fractie vragen verder hoe de informatievoorziening van multimodaal reizen eruit komt te zien. Kunt u dit toelichten? Kunt u daarnaast toelichten hoe de passagiersrechten gewaarborgd worden in het multimodale reizen? De leden van de D66-fractie vragen hoe en tot op welke hoogte de privacy van reizigers zal worden gewaarborgd bij geïntegreerde multimodale services. Kunt u dit toelichten?

Geïntegreerde multimodale ticketing

De leden van de D66-fractie lezen dat geïntegreerde multimodale ticketing niet valt onder de ITS-richtlijn. Deze leden constateren dat er onlangs een resolutie over totstandbrenging van multimodale geïntegreerde ticketing in Europa is aangenomen in het Europees Parlement (EP). Deze leden juichen deze ontwikkeling van harte toe. Hoe vorderen de Europese lidstaten omtrent geïntegreerde multimodale ticketing?

De leden van de D66-fractie hebben ook nog een paar vragen over de prijzen van de tickets. Kunt u toelichten of en hoe erop wordt toegezien dat bij de reserverings- en betaalsystemen de prijs voor een bepaalde reis altijd duidelijk is? Kunt u daarnaast vertellen hoe erop wordt toegezien dat verschillende prijsmodellen worden gewaarborgd, zodat alle verschillende groepen in de samenleving kunnen profiteren van multimodale ticketing?

De commissie voor Infrastructuur en Milieu ziet met belangstelling uw reactie tegemoet en stelt het op prijs uw antwoord zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen drie maanden na dagtekening van deze brief te ontvangen.

De voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu, Van Dekken


X Noot
1

I.v.m. correctie in de tekst

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven