Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel I, onderdelen A, C, D en E, vervalt.
B
Na artikel I wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL Ia
1. Artikel 36, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is, onverminderd artikel 37
van die wet, tot 20 mei 2018 niet van toepassing op voor de datum van inwerkingtreding
van deze wet in het verkeer gebrachte:
a. landbouw- of bosbouwtrekkers;
b. motorrijtuigen met beperkte snelheid, en
c. aanhangwagens die worden voortbewogen door landbouw- of bosbouwtrekkers, motorrijtuigen
met beperkte snelheid of mobiele machines.
2. Artikel 48, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is tot 20 mei 2018 niet van
toepassing op voor de datum van inwerkingtreding van deze wet in het verkeer gebrachte:
a. landbouw- of bosbouwtrekkers;
b. motorrijtuigen met beperkte snelheid;
b. aanhangwagens die uitsluitend bestemd zijn om te worden voortbewogen door landbouw-
of bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines.
3. Artikel 50 van de Wegenverkeerswet 1994 is tot 20 mei 2018 niet van toepassing
op de eerste inschrijving en tenaamstelling van voor de datum van inwerkingtreding
van deze wet in het verkeer gebrachte:
a. landbouw- of bosbouwtrekkers;
b. motorrijtuigen met beperkte snelheid, en
c. aanhangwagens die uitsluitend bestemd zijn om te worden voortbewogen door landbouw-
of bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines.
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld over de wijze
van aanvragen van de eerste inschrijving en tenaamstelling van de voertuigen, bedoeld
in het derde lid.
5. Artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994 is tot 20 mei 2018 niet van toepassing
op:
a. landbouw- of bosbouwtrekkers;
b. motorrijtuigen met beperkte snelheid;
c. mobiele machines, en
d. aanhangwagens die uitsluitend bestemd zijn om te worden voortbewogen door landbouw-
of bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines.
6. Dit artikel vervalt met ingang van 20 mei 2018.
C
In artikel III wordt «voor 1 januari 2017» vervangen door: voor de datum van inwerkingtreding
van deze wet.
D
In artikel IV wordt «voor 1 januari 2017 in het verkeer zijn gebracht, als bedoeld
in artikel 36a, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994» vervangen door: voor de
datum van inwerkingtreding van deze wet, als bedoeld in artikel Ia, eerste lid.
Toelichting
Deze nota van wijziging behelst slechts de overheveling van het overgangsrecht met
betrekking tot de invoering van de kentekenplicht van de Wegenverkeerswet 1994 naar
het wetsvoorstel.
Bij het formuleren van een drietal wetsartikelen ten behoeve van de conversie (de
voorgestelde artikelen 36a, 48a en 50a van de Wegenverkeerswet 1994) was uitgegaan
van inwerkingtreding van de kentekenplicht per 1 januari 2017.
Door het verloop van de tijd valt niet langer uit te sluiten dat 1 januari 2017 als
inwerkingtredingsdatum niet gehaald kan worden.
Het is wenselijk om de peildatum voor de conversie en de inwerkingtredingsdatum van
de kentekenplicht gelijk te laten zijn. Op die manier is voor de voertuigeigenaren
het meest inzichtelijk of een voertuig wel of niet onder de conversie valt.
In de in wetsvoorstel gekozen opzet zou dat betekenen dat in de voorgestelde artikelen
36a, 48a, en 50a van de Wegenverkeerswet 1994 telkens zou moeten worden verwezen naar
de datum waarop dit wetsvoorstel, na tot wet te zijn verheven, in werking zou treden.
Daarom is gekozen voor het alsnog opnemen van het overgangsrecht in artikel Ia van
het wetsvoorstel (en dus niet in de Wegenverkeerswet 1994).
De overgangsbepaling met betrekking tot de APK-plicht (het voorgestelde artikel 72a
van de Wegenverkeerswet 1994) bevat geen peildatum, maar omwille van eenduidigheid
van vindplaats van het overgangsrecht dat samenhangt met de invoering van de kentekenplicht
is deze bepaling ook opgenomen in artikel Ia.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus