34 352 Uitvoering en evaluatie Participatiewet

Nr. 198 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 november 2020

In 2018 is mijn voorgangster samen met vele partners het project Simpel Switchen in de Participatieketen gestart. Simpel Switchen gaat over mensen die vanuit een uitkeringssituatie een stap zetten richting werk, of die weer een beroep doen op de uitkering als het tegenzit. Dat zijn spannende – en soms confronterende – stappen. Wat gaat er gebeuren? Wat betekent dat voor mijn inkomen en mijn (financiële) zekerheden? We willen met simpel switchen bereiken dat het voor mensen makkelijker wordt vanuit de uitkering aan het werk te gaan. Ook een eventuele noodzakelijke stap terug moet mogelijk zijn zonder dat mensen daarbij financiële onzekerheden kennen of rechten verliezen.

Met Divosa, VNG, UWV, Cedris, Stimulansz, Nibud, Movisie, SAM (voorheen Beroepsvereniging voor Klantmanagers), Inlichtingenbureau, Programmaraad regionale arbeidsmarkt, VGN, LCR, Ieder(in), Landelijk Federatie Belangenverenigingen Onderling Sterk (LFB) en een groot aantal gemeenten hebben we knelpunten geïnventariseerd en werken we aan oplossingen. Dit vraagt op onderdelen om een aanpak over domeinen heen. Ik trek hier dan ook samen met de Minister van VWS in op.

Zo creëren we betrokkenheid en draagvlak voor veranderingen om overgangen soepeler te laten verlopen en de arbeidsmarkt inclusiever te maken. Dat doen we langs vier sporen:

  • Spoor 1: Mensen moeten makkelijker vanuit de uitkering kunnen gaan werken en weer terug kunnen vallen als het werken toch (even) niet lukt.

  • Spoor 2: Beter inzicht in financiële gevolgen van aan het werk gaan.

  • Spoor 3: Meedoen op de best passende plek.

  • Spoor 4: Continuïteit in begeleiding en meer integrale ondersteuning.

In deze tijd, waarin het coronavirus ons werk sterk beïnvloedt, ben ik op zoek gegaan naar manieren om digitaal in verbinding te blijven. Enerzijds hebben sommige onderdelen vertraging opgelopen. Het testen van de rekentool en het organiseren van fysieke bijeenkomsten bleek lastig. Anderzijds was er juist een versnelling van enkele activiteiten, omdat de coronacrisis des te meer het belang aantoont dat het voor mensen makkelijker moet worden om stappen te zetten in hun participatie op de arbeidsmarkt. In navolging van eerdere brieven1 licht ik hierbij graag de voortgang van de ingezette acties toe.

Spoor 1 en 2: Makkelijker switchen tussen een uitkering en werk en inzicht in inkomen

Divosa en SZW trekken samen op in de sporen 1 en 2. Dat blijven we doen. De vraagstukken die door Simpel Switchen worden gesignaleerd zijn door de huidige Coronacrisis nog urgenter geworden. De arbeidsmarkt is kwetsbaar en steeds meer mensen krijgen te maken met de overgangen tussen werk en uitkering, het verrekenen van inkomsten en de financiële gevolgen daarvan. Van mensen wordt veel verwacht in wendbaarheid en veerkracht. We willen mensen zo goed mogelijk ondersteunen om onzekerheden die daardoor kunnen ontstaan, weg te nemen.

Sporen 1 en 2 een terugblik, wat hebben we bereikt

Herleving recht op Wajong bij uitval uit werk

Eén van de knelpunten die uit het project Simpel Switchen naar voren kwam is dat mensen met een Wajonguitkering aangeven de stap naar werk niet durven te zetten, uit vrees Wajongrechten te verliezen mocht het in een baan toch niet lukken. Dat is ongewenst. Om hen meer zekerheid te bieden wordt de termijn waarbinnen het recht op Wajong kan herleven uitgebreid van «binnen vijf jaar» naar «tot de AOW-gerechtigde leeftijd». Het wetsvoorstel is eind mei aangenomen door de Eerste Kamer. Dit onderdeel zal per 1 januari 2021 in werking treden.

Afschaffen vier weken zoektermijn voor jongeren met een beperking

In het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) «Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt» wordt geconstateerd dat het voor jongeren met een (risico op) afstand tot de arbeidsmarkt lastiger is om aan het werk te komen dan voor de gemiddelde jongere. Mede naar aanleiding van de constatering uit het IBO bevat het wetsvoorstel Breed Offensief het voorstel om de vier weken zoektermijn te schrappen voor een specifieke groep jongeren met evidente arbeidsbeperkingen. Het wetsvoorstel is thans in behandeling bij de Tweede Kamer. Daarbij merk ik op dat gemeenten tot 1 juli 2021 in verband met de coronacrisis in de tijdelijke wet Covid-19, die thans bij de Tweede Kamer in behandeling is, de mogelijkheid wordt geboden om tot 1 juli 2021 in individuele gevallen middels maatwerk af te wijken van de regels inzake de vier weken zoekperiode. Ook wordt de zoektermijn van vier weken voor specifieke groepen kwetsbare jongeren (risico van dakloosheid) buiten werking gesteld tot 1 juli 2021.

Inspiratielabs On Tour (IOT’s)

Mensen hebben behoefte hebben aan duidelijkheid, overzicht en financiële stabiliteit als zij te maken krijgen met overgangen tussen werk en uitkering. In 16 Inspiratielabs On Tour 2 zijn concrete voorbeelden gedeeld en versterkt van overheden die stappen hebben gezet om dat mogelijk te maken. Tientallen gemeenten hebben zich laten inspireren en meerdere gemeenten zijn zelf aan de slag gegaan. Zo gaan de gemeenten Arnhem en Enschede inkomstengesprekken voeren en begint de gemeente Delft met het gebruiken van een tussenrekening (Surplus) om het verrekenen van inkomsten voor de klant makkelijker te maken. De Sociale Dienst Drechtsteden en Werksaam Westfriesland hervormen hun aanvraagproces. In totaal zijn circa 750 professionals van circa 200 organisaties (zoals cliëntenorganisaties, gemeenten, UWV en andere uitvoeringsorganisaties) betrokken bij deze beweging.

De Inspiratielabs laten zien dat gemeenten veel (kunnen) doen om overgangen voor burgers te versoepelen. Die inzichten zijn gebundeld in verschillende Simpel Switchen-producten. Zo zijn er twee toolkits ontwikkeld: De toolkit Snelle Aanvraag, Snel Besluit en de toolkit Parttime Werk. Beiden licht ik hieronder toe.

Toolkit Snelle Aanvraag, Snel Besluit1

Van

Naar

«Je blijft hier maar wachten. Dan zeggen ze: nee, we weten het nog niet, je krijgt later bericht. En dan beginnen de zorgen, dan beginnen de zorgen: word ik uitbetaald? Ik moet betalen aan het einde van de maand. Ik heb huur te betalen, elektriciteit, gas, weet je wel.» Klik hier voor het geluidsfragment

«In onze gemeente heeft het grootste deel van de mensen snel duidelijkheid over het recht op uitkering. Dat is belangrijk. 86% van de mensen is tevreden over de aanvraag.»2

Van de mensen die uitstromen uit de uitkering valt 20% binnen een jaar weer terug op de bijstand. Na drie jaar is dit opgelopen tot 31%.3 Zo’n terugvalmoment voelt vaak heel instabiel, mensen spreken over een gevoel van falen, onzekerheid en stress over het inkomen. Hoe sneller er duidelijkheid is over het inkomen, hoe meer ruimte mensen hebben om zich te richten op het zoeken naar werk.

Uit de Inspiratielabs On Tour blijkt dat het mogelijk is om het aanvraagproces van een bijstandsuitkering soepeler en sneller te laten verlopen. De Toolkit Snelle Aanvraag, Snel Besluit helpt gemeenten om het proces van bijstandsverlening zo in te richten dat burgers die bijstand aanvragen snel én rechtmatig inkomenszekerheid krijgen. Een burger heeft daarmee soms al binnen twee dagen duidelijkheid over zijn uitkering. Meerdere gemeenten zoals Apeldoorn en ’s-Hertogenbosch werken met een snelle aanvraagprocedure. Andere gemeenten gaan er naar aanleiding van de toolkit mee aan de slag.

Door de Coronacrisis stijgt het aantal bijstandsaanvragen, waardoor de uitvoering bij gemeenten extra onder druk staat. Daarom is deze toolkit versneld ontwikkeld en in het voorjaar van 2020 gepubliceerd. De toolkit bevat onder andere praktische voorbeeldformulieren, gespreksleidraden en checklists en is ook geschikt voor het voeren van gesprekken op afstand.

Toolkit Parttime werk

Van

Naar

«Ik was supertrots dat ik weer een baan had. Uiteindelijk heeft het me niets dan financiële onzekerheid opgeleverd. Dat niemand me verteld had dat het zo zou gaan, dat vind ik het ergste. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent, je kan je er niet op voorbereiden, dat is het ergste.»

«Verrekening is voor ons maatwerk. Als een klant begint met parttime werk, bellen we de klant op en bespreken we hoe de verrekening werkt en welke vorm van verrekening het best bij hem past.» (quote van IJsselgemeenten)

De overgang vanuit de uitkering naar parttime werk leidt voor veel klanten tot financiële onrust, vooral als klanten niet weten wat ze kunnen verwachten. In de meeste gevallen blijven mensen afhankelijk van de uitkering en hebben dus twee inkomstenbronnen wanneer ze vanuit de uitkering parttime gaan werken. Uit de scans parttime werk van Divosa4 blijkt dat meer dan de helft van de klanten die parttime werken de aanvullende uitkering niet op tijd uitbetaald krijgt. Andere klanten krijgen te maken met terugvorderingen en herberekeningen omdat niet het juiste bedrag is uitbetaald. Weer een ander deel krijgt de uitkering achteraf betaald, maar moet wisselingen in het inkomen daarmee zelf financieel overbruggen.

In de Inspiratielabs On Tour hebben we gezien dat goede informatievoorziening en voorbereiding van klanten veel van deze knelpunten weg kunnen nemen. Ook zijn maatwerkoplossingen verkend voor de inkomstenverrekening, en zagen we hoe de administratieve last rond het aanleveren van looninformatie kan worden teruggebracht. Meerdere gemeenten, zoals Den Haag, Almelo, Renkum en Hardenberg, hebben in het afgelopen jaar hun werkprocessen rond deeltijdwerk en inkomstenverrekening doorgelicht en werken aan optimalisering. De inzichten zijn samengebracht in de Toolkit Parttime Werk5. Met de toolkit kunnen gemeenten de processen rond parttime werk zo inrichten dat de inkomensstabiliteit van burgers die de stap naar parttime werk zetten zoveel mogelijk gewaarborgd is. Met de toolkit bevorderen we ook de uitvoerbaarheid van de inkomstenverrekening.

Klantbeleving en gedeelde urgentie

Van

Naar

«Ik moet toegeven dat wij wel behoorlijk procesgericht werken. Daar hebben klanten soms best wel eens last van.»

«Ik zie in onze organisatie langzaam een verschuiving optreden. Mensen zijn zich er steeds meer van bewust: «hoe is dit voor de klant?»»

Als professionals hun eigen werkproces bezien vanuit het perspectief van de klant ervaren zij zelf hoe zij simpel switchen beter mogelijk kunnen maken. Om een gedeeld besef van urgentie te ondersteunen zijn twee producten ontwikkeld:

  • Een belevingsmodule, waarin men door het verhaal te lezen wordt uitgedaagd zich te verplaatsen in het klantperspectief, door stap voor stap te volgen wat iemand meemaakt als hij in de uitkering terechtkomt.6 In de module volgt de lezer «Nick», een persona gebaseerd op 15 interviews met burgers.

  • Een stap verder gaat de «Experience game» die in ontwikkeling is. Hiermee kunnen politiek, management en uitvoering bij gemeenten in de huid kruipen van een koppel dat te maken krijgt met de overgang van werk naar uitkering en weer terug. De game laat spelers ervaren hoe het is om de overgangen te maken en daagt hen uit om vanuit dat perspectief de eigen werkprocessen kritisch te beschouwen. Ook het UWV is betrokken.7

Informatievoorziening voor de burger

Van

Naar

«De stap naar werk voelt als een stap in het duister. Wat gebeurt er met mijn toeslagen, met mijn uitkering? Ik heb geen spaargeld om het op te vangen als dat mis gaat. Ik moet dat van tevoren weten»

«Wij voeren met al onze klanten een inkomstengesprek als ze gaan werken. We nemen met ze door wat ze gaan verdienen, wanneer ze hun loon krijgen, wat dat voor gevolgen heeft voor de uitkering. En dus ook: wat moeten ze dan zelf overbruggen? En lukt dat ook? Wat wij zien: dat overbruggen lukt vaak, áls mensen maar weten wat er gaat gebeuren.» (Quote gemeente Amersfoort)

Voorspelbaarheid is één van de meest genoemde behoeften van klanten die voor een overgang in de participatieketen staan. Om deze voorspelbaarheid te bevorderen is hier vanuit Simpel Switchen specifiek op ingezet:

  • Uitkering naar werk-berekenaar: Deze online rekentool is ontwikkeld door het Nibud in samenwerking met de gemeente Amsterdam, de Sociaal Raadslieden uit Haarlem en SZW. De berekening geeft inzicht in de toekomstige inkomenspositie en houdt rekening met de diverse toeslagen en gemeentelijke regelingen (van gemeenten, die aangesloten zijn bij het Nibud). De tool die vanaf 30 juni online is, is inmiddels meer dan 7.300 keer geraadpleegd.

  • Goed Geregeld Gesprek8: Uit verschillende Inspiratielabs On Tour blijkt het belang van goede voorlichting vooraf bij de stap naar parttime werk. Om gemeenten hierbij te helpen, is een digitaal werkblad ontwikkeld waarmee professionals en klanten de uitkomsten van online rekentools kunnen vertalen naar de maandelijkse begroting voor de burger. Het werkblad Goed Geregeld Gesprek is een onlinegesprekshandleiding voor professionals die klanten direct inzicht biedt in hun maandbudget en hoe de inkomstenverrekening voor hen verloopt.

Spoor 1 en 2 de toekomst, wat gaan we nog doen

Met de ontwikkelde producten hebben gemeenten diverse tools in handen om mensen te ondersteunen bij hun overgang van uitkering naar (parttime) werk. Het komende jaar zet ik samen met Divosa in op:

  • Beweging en actie om het gebruik ervan zoveel mogelijk te stimuleren.

  • Stimuleren van innovaties.

Beweging en actie

Met het Inspiratielab On Tour zijn we gestart met het mobiliseren en enthousiasmeren van professionals om overgangen in de participatieketen te versoepelen. Dit gaan we verder doorvoeren en verbreden, zowel op bestuurlijk, management, beleid en uitvoerend niveau. Dat gebeurt dit najaar onder andere door de leergang Simpel Switchen, ontwikkeld in samenwerking met SAM, de beroepsvereniging voor uitvoeringsprofessionals, waarin 8 gemeenten concreet aan de slag gaan met het maken van een plan voor de uitvoering van Simpel Switchen in hun eigen organisatie. Daarnaast organiseer ik in 2021 samen met Divosa en de Programmaraad regionale arbeidsmarkt (online) bijeenkomsten met wethouders en bestuurders en de verschillende uitvoeringspartners.

Stimuleren innovaties

In de inspiratielabs hebben we een aantal veelbelovende innovaties verkend. Een mooi voorbeeld is de pilot van het Inlichtingenbureau waarin wordt onderzocht of de polisadministratie kan worden ingezet voor een geautomatiseerde verrekening. Door de polisadministratie als basis te gebruiken voor verrekening hoeft de burger geen loonstroken meer in te leveren. Ik verken samen met gemeenten wat er, in navolging op deze pilot, nodig is om dit gebruik breed te implementeren.

Ook andere beloftevolle initiatieven gericht op de (voorspelbaarheid van de) financiële consequenties blijven we volgen9. Ik blijf open staan voor signalen waar regelgeving vanuit de Participatiewet het doel belemmert om mensen vanuit de uitkering aan het werk te krijgen en te houden.

Spoor 3. Meedoen op de best passende plek

Een terugblik, wat hebben we bereikt

Ik vind het belangrijk dat mensen zich gestimuleerd voelen om zich naar vermogen te ontwikkelen en mee te doen op de voor hem of haar best passende plek. Dit belang wordt onderstreept door de motie van de leden Hermans en Bergkamp10, bij de begrotingsbehandeling 2019 van VWS.

Simpel switchen van dagbesteding naar werk

Uit de gesprekken met ervaringsdeskundigen en het veld komen knelpunten naar voren die belemmeren dat mensen zich vanuit de dagbesteding ontwikkelen richting werk. Dat is onwenselijk. Deze knelpunten, die zich mogelijk in uitvoering, wet- en regelgeving en financiering voordoen, worden in opdracht van de Minister van VWS en mij nader onderzocht door Movisie en Stimulansz. Dit onderzoek leidt naar verwachting tot concrete aanbevelingen en beschrijvingen van succesfactoren van goede praktijken. Deze resultaten vormen voor de Minister van VWS en mij de leidraad voor verdere invulling van dit spoor. Het onderzoek en de acties die ik daaraan verbind zal ik begin 2021 naar uw Kamer sturen.

De Programmaraad regionale arbeidsmarkt heeft klantreizen gemaakt waarmee we in beeld brengen hoe mensen vanuit de dagbesteding begeleid zijn naar (beschut) werk. Niet alleen de kandidaten zelf zijn bevraagd op hun ervaringen, maar ook consulenten bij gemeenten, zorginstellingen en UWV. De rapportage wordt in november 2020 afgerond. De klantreizen kunnen andere gemeenten en instellingen inspireren om aan de slag te gaan met de goede voorbeelden.

Creëren passende functies en praktijkopleidingen voor het switchen van dagbesteding naar werk.

In aanvulling op de brancheopleiding Woonhulp ontwikkelen de VGN en Actiz een praktijkopleiding voor 500 mensen met een lichtverstandelijke beperking in de groenvoorziening, logistiek en facilitaire dienstverlening.11 Daarnaast zijn er pilots «praktijkleren met de praktijkverklaring in het mbo». Het optekenen met VGN/Actiz van de tussenstand met betrekking tot de deelpilot met de dagbesteding is vertraagd vanwege de coronacrisis en de impact daarvan op de dagbesteding.

Vervolg quickscan beschut werk meetellen voor banenafspraak

In de brief aan de Kamer van 4 juli 2019 heb ik aangegeven dat uit de quickscan bleek dat de meeste van de benaderde gemeenten en werkgevers aangeven dat het feit dat een beschut werkplek niet meetelt voor de Banenafspraak geen doorslaggevende rol speelt om geen beschutte werkplekken bij reguliere werkgevers te realiseren (Kamerstuk 34 352, nr. 167). Wel geven enkele gemeenten aan concrete situaties te kennen waarin werkgevers zich hebben teruggetrokken, omdat de beschut werkplekken niet mee tellen voor de banenafspraak.

Het merendeel van de gemeenten en werkgevers hebben wel de wens om beschut werk in de toekomst mee te laten tellen voor de Banenafspraak. Afgelopen jaar is hiernaar gekeken, maar dit stuitte op uitvoeringstechnische problematiek bij de registratie door UWV, waarvoor geen oplossing voorhanden was.

Spoor 3 de toekomst, wat gaan we nog doen

In aansluiting op de hiervoor geschetste initiatieven ga ik samen met de Minister van VWS in gesprek met gemeenten, ervaringsdeskundigen en aanbieders van dagbesteding en beschut werk over de resultaten en aanbevelingen uit de verkenning en de klantreizen. Daartoe organiseer ik samen met de Programmaraad regionale arbeidsmarkt in 2021 (digitale) bijeenkomsten voor gemeentelijke Werk en Inkomen- en Wmo-medewerkers en aanbieders van dagbesteding. Op 10 december worden in een webinar de resultaten van het onderzoek van Movisie en Stimulansz met geïnteresseerde gemeenten en aanbieders gedeeld.

Ten aanzien van het meetellen van beschut werkplekken voor de banenafspraak is het kabinet, onder meer vanwege de voorgenomen vereenvoudiging van de Wet Banenafspraak, voortdurend in gesprek met de uitvoering om te bezien waar er nog meer mogelijkheden zijn om het systeem te verbeteren en te vereenvoudigen. Dit vraagstuk wordt samen met alle andere uitvoeringsvraagstukken daarin meegenomen.

Spoor 4. Continuïteit in begeleiding en meer integrale ondersteuning.

Een terugblik, wat hebben we bereikt

Kennis vergroten van Sociaal Domein bij klantmanagers

Afgelopen jaar zijn op drie plaatsen in het land bijeenkomsten georganiseerd door de Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BVK), Divosa en Stimulansz om klantmanagers met elkaar meer kennis op te laten doen van het integrale Sociale Domein. Uit de opbrengsten is een interactieve visual ontwikkeld, waarop de klantmanagers kunnen zien welke stappen ze kunnen zetten met hun klanten om maatwerk op weg naar participatie te bereiken. Zo kan de juiste en best passende plek om te participeren worden gevonden. Bovendien is een visual ontwikkeld waarin de «ideale» uitvoerder wordt geschetst.

Door de verbreding van professionals vanuit onder andere schuldhulpverlening en WMO- en jeugdconsulenten is de BVK opgegaan in SAM. Het project Simpel Switchen staat mede aan de basis voor de strategie van de beroepsvereniging SAM. Zij omarmen het integraal werken en SAM is er zodoende voor alle consulenten in het sociaal domein.

Zoals eerder genoemd hebben SAM en Divosa samen een leergang opgezet. Daarin leren deelnemers samen hoe ze tot een gedeeld perspectief op Simpel Switchen komen: wat het vraagt van rollen en functies van zowel uitvoerders, beleidsmakers als managers en welke acties genomen moeten worden.

Waakvlam functie in ondersteuning

In vervolg op het IBO Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) is het Ministerie van VWS een onderzoek gestart naar de inzet van zogenaamde waakvlamondersteuning bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Dat is «lichte» ondersteuning, (in de gaten houden) om te voorkomen dat «opgeloste» problematiek weer oplaait en intensievere ondersteuning nodig is. De verwachting is dat het onderzoek eind 2020 zal zijn afgerond.

Ondersteuning op maat, wetsvoorstel breed offensief

Ik vind het van groot belang dat mensen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben, zodat zij in staat worden gesteld om te werken en ook makkelijk kunnen switchen van werk naar werk. Uit onderzoek, onder meer van de Inspectie SZW, bleek dat een deel van de gemeenten nog terughoudend is met de inzet van een jobcoach. Daardoor worden nog kansen gemist voor duurzame plaatsingen van mensen met een beperking. Om die reden voorziet het wetsvoorstel tot wijziging van de Participatiewet uitvoeren Breed Offensief erin dat werkzoekenden bij de gemeenten een aanvraag kunnen indienen voor ondersteuning op maat, die past bij de mogelijkheden en beperkingen (Kamerstuk 35 394). Het wetsvoorstel is thans bij uw Kamer in behandeling.

Spoor 4 de toekomst, wat gaan we nog doen

Ik zal samen met Divosa en SAM de hiervoor genoemde leergang Simpel Switchen evalueren en bezien of en hoe deze verder benut kan worden. Daarnaast gaat, zoals aangekondigd in het IBO Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt12 en de eerdere brief over Simpel switchen, het onderzoek van start naar bestaande goede praktijken en werkzame elementen van integrale ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo kan een scherper beeld worden verkregen wat er, in aansluiting op de bevindingen van het onderzoek naar waakvlamondersteuning, nodig is om integrale ondersteuning zo doeltreffend en doelmatig mogelijk te organiseren.

Tot slot

Gezien het grote enthousiasme dat ik in de uitvoering ontmoet over het project Simpel Switchen in de Participatieketen, ben ik ervan overtuigd dat de uitvoering zich geholpen voelt om mensen makkelijker te kunnen laten switchen tussen uitkering en werk. Veel mensen uit de dagelijkse uitvoeringspraktijk bij gemeenten en UWV en ervaringsdeskundigen zijn zeer bereid hieraan mee te werken. Ik wil hiervoor ook mijn dank uitspreken en verwacht dat we met elkaar de inclusieve arbeidsmarkt een stap dichterbij brengen.

Ik informeer uw Kamer aan het eind van 2021 opnieuw over de voortgang van dit omvangrijke project.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, B. van 't Wout


X Noot
1

Kamerstuk 34 352, nrs. 142 en 188

X Noot
2

Zie voor verslagen van de bijeenkomsten: https://www.divosa.nl/agenda/inspiratielab-on-tour

X Noot
3

Benchmark 2013–2017, Herinstroom en parttime werk vanuit de Bijstand, Divosa, BMC en Stimulansz

X Noot
7

De basis van deze game is ontwikkeld vanuit een UWV subsidie naar de effecten van inkomstenverrekening op mensen met een arbeidsbeperking. Doordat de game nu alleen speelbaar is onder begeleiding van een spelleider, is het voor slechts een beperkt aantal gemeenten mogelijk deze ervaring op te doen en toe te passen. Simpel Switchen laat daarom deze game doorontwikkelen. De basisversie is recent gespeeld in een programma van de Landelijke Cliëntenraad: https://dezwijger.nl/programma/solidariteit-in-de-praktijk

X Noot
9

Enkele voorbeelden zijn «Overheid Me» van Wigo4it, een digitaal (experimenteel) prototype waar burgers de eigen (inkomens)gegevens kunnen beheren en makkelijk met de overheid kunnen delen en de doorontwikkeling van het Huishoudboekje dat al in Utrecht wordt ingezet.

X Noot
10

Kamerstuk 35 000 XVI, nr. 25

X Noot
11

Zie het programma «Volwaardig Leven – voor de gehandicaptenzorg en complexe zorg» van de Minister van VWS, Bijlage bij Kamerstuk 24 170, nr. 234

X Noot
12

Kamerstuk 29 544, nr. 952

Naar boven