Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 34332-(R2062) nr. 9 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 34332-(R2062) nr. 9 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 september 2020
Hierbij bied ik u het verslag aan van de jaarvergadering van de Aziatische Infrastructuurinvesteringsbank (AIIB). De schriftelijke verklaring van Nederland is bijgevoegd2. Tevens informeer ik u zoals toegezegd in mijn brief van 6 september 20193 over de herziening van het AIIB safeguardsbeleid gericht op bescherming van de belangen van mens en milieu, bij projecten gefinancierd door de bank.
De jaarvergadering van de Raad van Gouverneurs (RvG) AIIB vond plaats op 28 juli jl. in afgeslankte vorm via videoconferentie. Op de agenda stond de (her)verkiezing van de president van de AIIB, een rondetafel sessie over de COVID-19 respons van AIIB en het strategisch meerjarenplan (Corporate Strategy). Daarnaast werden enkele resoluties ter stemming voorgelegd zoals het AIIB Jaarverslag 2019 en toetreding van Liberia als nieuw lid van de AIIB.
Respons AIIB op COVID-19
In het licht van de omvangrijke impact van de pandemie heeft de AIIB in april jl. een crisis respons pakket gepresenteerd (Crisis Recovery Facility) dat bestaat uit USD 10 mld. voor getroffen landen en niet-soevereine/private sector entiteiten. Tot op heden heeft de AIIB projecten voor in totaal USD 6,1 miljard goedgekeurd voor de aanpak en de gevolgen van COVID-19, waarvan het grootse deel medegefinancierd met de Wereldbank en de Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB). De financiële slagkracht van de AIIB als relatief nieuwe instelling met voldoende kapitaalbuffers wordt hiermee ingezet om de gezondheidscrisis aan te pakken, liquiditeitssteun aan bedrijven te verlenen en samen met de Wereldbank en ADB economische weerbaarheid in landen te versterken.
Nederland verwelkomde de anticyclische respons van AIIB en benadrukte het belang van samenwerking met andere multilaterale banken waarbij de comparatieve voordelen van de verschillende instellingen optimaal benut worden. Met betrekking tot middelenallocatie pleitte Nederland voor een gerichte benadering, waarbij middelen zoveel mogelijk worden ingezet voor de hardst getroffen landen in Azië, waarbij het van belang is dat frequente afstemming met het Internationaal Monetair Fonds plaatsvindt om (verdere) verslechtering van schuldenposities van landen te voorkomen. Tenslotte verzocht Nederland de AIIB om naast COVID-19 projecten te blijven investeren in duurzame infrastructuur in Azië.
Strategisch meerjarenplan (Corporate Strategy)
De start-up fase van de AIIB is na bijna vijf jaar van operaties voorbij. Nu de fundering qua beleid en governance is gelegd, maakt de AIIB zich klaar voor de groeifase. Voor deze groeifase worden strategische prioriteiten voor tien jaar verankerd in het strategisch meerjarenplan. Voor de strategische pillaren van de AIIB riep Nederland allereerst de AIIB op om dicht bij het mandaat te blijven en te blijven investeren in infrastructuurprojecten in Azië. Ook is het belangrijk dat de AIIB een hoge ambitie t.a.v. klimaatfinanciering verankert in het strategisch meerjarenplan en investeringen in lijn brengt met doelstellingen van het Parijsakkoord. Daarnaast zijn naast projecten in de publieke sector investeringen in de private sector en mobilisatie van privaat kapitaal nodig om het tekort aan financiering t.b.v. infrastructuur in Azië te adresseren. Voor de opschaling van activiteiten komende jaren benadrukte Nederland dat het cruciaal is dat de AIIB bij projecten de hoogste internationale standaarden blijft toepassen op het gebied van milieu en sociale normen, aanbestedingen en transparantie.
Verkiezing president en resoluties
Jin Liqun, de huidige president van AIIB, is als enige kandidaat unaniem herkozen voor een tweede termijn van vijf jaar. President Liqun noemde in zijn interview met de gouverneurs dat focus van AIIB gedurende zijn tweede termijn zal liggen op katalyseren van klimaatfinanciering, voortzetting van samenwerking met andere multilaterale banken en het bevorderen van regionale connectiviteit.
De RvG heeft unaniem ingestemd met toetreding van Liberia tot de AIIB. Het aandeelhouderschap van de AIIB is gegroeid van 57 oprichtende leden in 2015 naar inmiddels 103 leden uit verschillende continenten. Nieuwe leden worden geaccommodeerd binnen de nog niet-bestemde, nog beschikbare aandelen. Toetreding van Liberia heeft derhalve geen invloed op het aandeel en stemgewicht van bestaande leden in de AIIB. De gouverneurs hebben daarnaast het Jaarverslag 2019 van de AIIB aangenomen en de bestemming voor de jaarvergadering 2021 (Verenigd Arabisch Emiraten) goedgekeurd.
De AIIB zal in 2020 het safeguardsbeleid (Environmental and Social Framework, ESF) herzien. Het ESF is het overkoepelende raamwerk van de AIIB voor safeguards op onder meer klimaat, arbeidsvoorwaarden, gender en mensenrechten en vormt de basis voor het beschermen van mens en milieu bij projecten van de AIIB. Momenteel is de AIIB bezig met de herziening van het ESF. Het proces voor openbare raadpleging is begin dit jaar gestart en vindt in twee fases plaats. Belanghebbenden zijn in de eerste fase van openbare raadpleging gevraagd om hun visie te geven op het bestaande beleid. De AIIB heeft op basis van deze inbreng aanpassingen voorgesteld in het ESF en deze inmiddels openbaar gemaakt voor de tweede consultatieronde4 die tot 8 november loopt.
De Nederlandse inzet binnen de Eurozone kiesgroep in de Raad van Bewindvoerders (RvB) is erop gericht dat de herziening leidt tot aanscherping en verbetering van safueguards in het ESF. Allereerst is het van belang dat het proces van de herziening voldoende gelegenheid biedt voor interactie met belanghebbenden gelet op de ervaringen die zij hebben met implementatie van het ESF. Verder is het belangrijk dat er naast ex-ante toetsing op risico’s, ook gedurende de looptijd van projecten meer aandacht wordt geschonken aan monitoring en supervisie van de toepassing van de safeguards. De AIIB dient over voldoende capaciteiten te beschikken om klanten te ondersteunen in toepassing van safeguards.
Daarnaast is verhoogde transparantie t.a.v. impact op mens en milieu bij projecten gewenst. In het huidige beleid zijn er geen tijdgebonden regels voor vrijgeven van informatie over milieu en sociale impact bij projecten. Nederland vraagt de AIIB om duidelijke regels te introduceren voor vrijgeven van deze informatie. Dit is met name relevant bij projecten waarbij risico op negatieve impact op mens en milieu hoog is. Tevens is het van belang dat de safeguards in het ESF van toepassing zijn op de hele portefeuille van de AIIB, ook voor indirecte financiering via financiële intermediairs. Transparantie over de sub-projecten die financiële intermediairs financieren met AIIB middelen is daarbij cruciaal.
Nederland zal zich binnen de AIIB gedurende de herziening blijven inzetten voor verbeteringen in het ESF. Dit betreft naast de hierboven genoemde punten onder meer verdere verankering van de klimaatambitie van de AIIB in het ESF en duidelijkere safeguards m.b.t. onder andere gendergelijkheid, onvrijwillige verhuizing en inheemse volkeren. Ik zal u informeren over de uitkomst van de herziening van het ESF.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34332-9.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.