34 300 XVI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2016

Nr. 170 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 juli 2016

In uw brief van 15 april jl. stelt u een aantal aanvullende vragen over de inventarisatie van de in verschillende zorgsectoren opererende praktijk- en aanjaagteams c.a. U vraagt onder meer naar de wijze waarop deze teams/gremia worden bereikt (zie de commissiebrief van 5 februari jl.) en of ik per praktijk- en aanjaagteam de telefoonnummers en email-adressen beschikbaar wil stellen aan de Kamer. Ook zou u meer inzicht willen hebben in de taakomschrijving en personele samenstelling van de praktijk- en aanjaagteams en vraagt u zich af of alles wat er is wel in de lijst staat en/of de aangeleverde lijst compleet is. Zo vraagt u zich af of bijvoorbeeld de aanjager verkleining lokale sociaal economische gezondheidsverschillen ontbreekt.

Het doel van de veranderingen in de zorg is om deze beter en persoonsgerichter te maken. Om dit te bereiken zijn de laatste jaren veel veranderingen in de wetgeving doorgevoerd. Nu gaat het er om dat deze stelsels werken zoals beoogd. Zoals wij meermalen hebben aangegeven willen wij daar samen met alle verantwoordelijken aan werken. In het algemeen door samen regelmatig de voortgang te bespreken en bij te sturen waar dit nodig is. Maar ook door daar waar in de praktijk dingen mis lopen direct mensen te kunnen helpen naar de goede zorg en praktische problemen op te lossen. Dat doen we vanuit het ministerie via de praktijk- en aanjaagteams: hierin zitten mensen met verstand van zaken die in staat zijn om daar waar mensen tussen wal en schip komen of daar waar regels tot belemmeringen leiden direct oplossingen te bieden.

De samenstelling van de teams is afgestemd op hun specifieke doel en werkterrein. Daardoor verschilt deze samenstelling van team tot team. Soms bevatten de teams alleen ambtenaren van VWS, soms is er sprake van samenwerking met brancheorganisaties en/of experts van buiten het ministerie, soms is het ministerie alleen opdrachtgever van zo’n team. Deze flexibele en probleemgerichte manier van werken leidt er toe dat er de teams op verschillende manieren toegankelijk zijn, ook afhankelijk van opdracht en samenstelling.

Bereikbaarheid

Mensen die vragen hebben over of problemen hebben met hun zorg kunnen hier via reguliere kanalen over aan de bel trekken. In veruit de meeste gevallen kunnen deze zaken via bijvoorbeeld een gemeentelijk loket, overleg met een zorgverzekeraar of eventueel met behulp van cliëntenorganisaties worden opgelost. Wij vinden het van groot belang dat deze reguliere wijze van het oplossen van problemen laagdrempelig is en voor iedereen bereikbaar. Daartoe is het uiteraard van belang dat de bereikbaarheid, zowel telefonisch als via internet, goed en bekend is.1 Uitgangspunt is dat zorgmedewerkers informatie vinden via de website van VWS. Medewerkers van VWS zullen vervolgens beoordelen of de aangemelde casus simpel kan worden opgelost via de reguliere kanalen of dat extra aandacht en hulp van een praktijkteam is gewenst.

De praktijkteams zijn vooral bedoeld om problemen op te lossen die niet via de reguliere kanalen naar boven komen zoals problemen met onderlinge samenwerking, in veranderende situaties elkaar niet weten te vinden, maar ook onzekerheid over regelgeving of onbekendheid met (nieuwe) financieringsmogelijkheden. De praktijkteams zijn op verschillende manieren toegankelijk. Deze staan hieronder toegelicht. Mochten burgers of professionals bij het praktijkteam toch niet op het juiste plek zijn, zorgen deze teams ervoor dat de vragenstellers worden doorgeleid naar de juiste plek waar ze wel kunnen worden geholpen.

Domein Zorgverzekeringswet

1. Meldpunt Verspilling in de zorg

Op dit meldpunt zijn de afgelopen drie jaar ruim 22.500 meldingen binnen gekomen van burgers en werknemers in de zorg. Achter deze website zijn 3 teams gevormd: Geneesmiddelen onder leiding van Chiel Bos; Curatieve zorg onder leiding van Carina Hilders en de Care onder der leiding van Edith Snoei. Zij zoeken voor de meldingen in overleg met de sector oplossingen. Inmiddels is het meldpunt gesloten voor nieuwe meldingen. Meer informatie is te vinden op de website https://verspillingindezorg.nl. De acties die vanuit het programma Aanpak verspilling in de zorg zijn opgepakt worden geborgd in het reguliere beleid van VWS.

2. Praktijkteam Zorg op de juiste plek

Het praktijkteam «Zorg op de juiste plek» ondersteunt dat zorgprofessionals in de regio als er knelpunten zijn in de overdracht van patiënten tussen het ziekenhuis, kortdurende verblijfszorg en thuis. Het praktijkteam is op werkdagen telefonisch te bereiken op 06–15529336 (van 8.30 tot 17.30 uur). Het e-mailadres is juistezorgplek@minvws.nl. Meer informatie is te vinden op www.denieuwepraktijk.nl

3. Aanjaagteam verwarde personen

Het aanjaagteam bestaat uit bestuurders met praktijkervaring uit het Openbaar Ministerie, politie, gemeente, GGZ, verzekeraars, cliënten/familie en staat onder leiding van Liesbeth Spies. Het team wordt ondersteund door beleidsexperts van het Rijk, gemeenten, politie en GGZ-sector. Het Aanjaagteam functioneert als katalysator en aanjager en biedt handvatten voor verbetering en ondersteuning van de praktijk. Voor de knelpunten die naar boven komen worden zo mogelijk oplossingen gezocht. Het team is telefonisch te bereiken op 070–3738393. Het emailadres is aanjaagteam@vng.nl. Meer informatie is te vinden op www.aanjaagteam.nl.

4. Vws komt naar je toe in 2016

Dit team van VWS ambtenaren dat vragen van burgers over Zvw (en ook Wmo, Wlz, en Jeugdwet) beantwoordde op verschillende locaties in het land is per 1 mei 2016 gestopt.

5. Innovatieplaats cure/administratieve lasten

De innovatieplaats heeft tot doel om regeldruk aan te pakken door in 15 experimenten knelpunten in wet-en regelgeving (ook van IGZ/NZA) weg te nemen. Het gaat om Zvw-gefinancierde of domeinoverstijgende zorg. Zorginstellingen en koepels kunnen experimenten aanmelden waarin tijdelijk regelgeving buiten werking wordt gesteld. De innovatieplaats is bereikbaar via emailadres aanpakregeldruk@minvws.nl.

6. Huisartsenoverleg n.a.v. Het Roer Moet Om en de eerste lijnsoverleggen

Deze overleggen zijn gericht op minder bureaucratie, kwaliteit en mogelijkheid van samenwerking. Het gaat om mensen uit de praktijk die met elkaar de formulieren, eisen en belemmeringen doorlopen. Contact is mogelijk via betrokken organisaties. Signalen over regeldruk die specifiek voor VWS zijn kunnen worden doorgegeven via het emailadres aanpakregeldruk@minvws.nl

Domein Jeugdwet

7. Interventieteam onderwijs-zorg

Doel van het team is het, als ultimum remedium, duurzaam oplossen van hardnekkige thuiszitters- en complexe zorgcasuïstiek. Het team gaat in gesprek met partijen om te zorgen dat zij zich inzetten voor een oplossing. Het team bestaat uit beleidsmedewerkers VWS/OCW, managers VWS/OCW en aantal externe leden voor casusadoptie. Het interventieteam is bereikbaar voor burgers en professionals en organisaties via het emailadres: interventieteam onderwijs-zorg@minvws.nl

8. Transitie-autoriteit jeugd

De TAJ bemiddelt op verzoek van zorgaanbieders tussen zorgaanbieders en gemeenten en adviseert over financiële steun van VWS conform Beleidsregels. Ook signaleert de TAJ knelpunten naar beleid. De TAJ is een externe commissie onder leiding van Marianne Sint, met VWS-ondersteuning en is telefonisch te bereiken op 070–3406888 (kantooruren). Het emailadres is info@transitieautoriteitjeugd.nl. Meer informatie is te vinden op www.transitieautoriteitjeugd.nl

Domein Wet Langdurige Zorg

9. Casuïstiek vanuit het meldpunt juiste loket (ook WMO en Jeugd)

Vanuit het meldpunt het juiste loket kan casuïstiek worden «opgeschaald» naar VWS. VWS-experts adviseren in deze casussen over geldende wet- en regelgeving en verantwoordelijkheden van partijen en nemen daarvoor contact op met burgers en instanties. Het meldpunt is telefonisch bereikbaar op 030–7897878 (ma t/m vrij 10:00–17:00 uur). Het emailadres is meldpunt@juisteloket.nl. Meer informatie is te vinden op www.juisteloket.nl

10. Helpdesk Zorgaanbieders

Deze helpdesk, die ondersteund wordt door VWS, beantwoordt vragen van zorgaanbieders (vooral GGZ/VVT/GHZ) over de hervorming langdurige zorg. De helpdesk is telefonisch bereikbaar op 030–2739900 (ma t/m vrij 09:00–17:00 uur). Het emailadres is helpdesk@hervorminglangdurigezorg.nl

11. Waardigheid en Trots

In totaal trekken 150 zorgaanbieders in groepen op om op diverse thema’s met regelruimte een best practice te worden zoals mantelzorgers, meten en verantwoorden kwaliteit, langer thuiswonen (indicatiestelling) en persoonsvolgende bekostiging. Deze groepen worden met teams ondersteund. Deelnemers met vragen over hun verbetertraject kunnen terecht bij hun themacoördinator of communicatie-contactpersoon. Voor informatie is waardigheid en trots telefonisch te bereiken op 030–7892510. Het emailadres is info@waardigheidentrots.nl. Meer informatie is te vinden op www.waardigheidentrots.nl.

12. Mondzorgalliantie

De negen deelnemende zorgaanbieders brengen de mondzorg binnen één jaar op orde in hun verpleeghuizen en delen leerervaringen met andere zorgaanbieders, beroepsorganisaties en IGZ. Om sectorbreed te leren/verbeteren wordt samengewerkt met met Actiz, Verenso, V&VN en VW. Zorgaanbieders benaderen andere aanbieders om ook binnen één jaar de mondzorg op orde te brengen. De mondzorgalliantie is te bereiken via het emailadres info@waardigheidentrots.nl

13. Praktijkteam palliatieve zorg

Dit praktijkteam bestaat uit experts van VWS, ZN, CIZ, Fibula (de koepel van netwerken palliatieve zorg) en enkele zorgprofessionals. Het team beantwoordt vragen van zorgprofessionals over het regelen van palliatieve zorg en pakt in samenspraak met de regionale vertegenwoordigers van netwerken, verzekeraars en zorgkantoren knelpunten op. De helpdesk helpdesk@hervorminglangdurigezorg.nl beantwoordt vragen en zet complexe vragen door naar een praktijkteam. De helpdesk is telefonisch bereikbaar op 030–2739900.

Het e-mail adres van het praktijkteam is palliatievezorg@minvws.nl.

Domein WMO

14. Aanjaagteam Langer zelfstandig wonen

Dit team dat overleg stimuleerde in WMO-regio’s met gemeenten en stakeholders over vraag en aanbod wonen en zorg is gestopt per 24 maart 2016.

Domein Arbeidsmarkt

15. Zorgpact: stimuleren van regionale samenwerking onderwijs en werkgevers

Dit team, onder leiding van Doekle Terpstra, organiseert bijeenkomsten om regionale samenwerking tussen zorgaanbieders, onderwijsinstellingen en lokale overheden een impuls te geven. Het team is bereikbaar via emailadres info@zorgpact.nl

Domein PGB

16. Rapid response team PGB

Meldingen over betalingsproblemen PGB die bij Per saldo, Helpdesk zorgaanbieders of VWS binnen komen worden opgepakt door het Rapid Response team (RRT) van de SVB. Dit team neemt contact op en verwerkt de betaling, herstelt en koppelt per melding terug. Meldingen kunnen via verschillende kanalen worden gedaan en terecht komen bij het RRT. Via Per Saldo op telefoonnummer 030–7897830 en het mailadres: trekhetrecht@persaldo.nl; via het programmabureauHLZ@minvws.nl van het Ministerie van VWS; via de Helpdesk trekkingsrecht voor zorgaanbieders, telefonisch bereikbaar op 088–1020991 en emailadres helpdesktrekkingsrecht@cqtgroep.nl.

Domein Geweld in afhankelijkheidsrelaties

17. Aanpak verbetering Veilig thuis en aanscherping Meldcode

In opdracht van de VNG ondersteunt dhr. Sprokkereef, voormalig vicevoorzitter Jeugdzorg Nederland, lokale bestuurders en Veilig thuisorganisaties om een duurzaam en kwalitatief goed netwerk van Veilig thuisorganisaties te realiseren. Daarnaast zal dhr. Sprokkereef samen met beroepsorganisaties, veilig thuis-organisaties en gemeenten werken aan mogelijkheden om de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling aan te scherpen, zodat de meldcode minder vrijblijvend wordt en meer signalen van mishandeling in beeld kunnen komen. Contact is mogelijk via het emailadres Patricia.van.meerveld@VNG.nl

18. Brede Alliantie Veilig Financieel Ouder Worden

Deze Alliantie is ingesteld in het kader van het vervolg van het Actieplan «Ouderen in veilige handen». Doel van deze alliantie is te komen tot een integrale aanpak van financiële uitbuiting van ouderen (voorkomen, signaleren en melden, stoppen) waarin alle organisaties samenwerken op lokaal, regionaal en landelijke niveau. Er nemen 20 organisaties aan deze alliantie deel (waaronder de seniorenorganisaties, de Koninklijke Notariële Beroepsorganisaties, Veilig Thuis, de VNG en de Nederlandse Vereniging van Banken). Contact is mogelijk via de betrokken organisaties.

U wijst tot slot op de aanjager van het verkleinen van lokale sociale economische gezondheidsverschillen. Dit initiatief is onderdeel van het stimuleringsprogramma «Gezond In.» en zet in op een lokale en integrale aanpak van gezondheidsachterstanden. Stichting Pharos (expertisecentrum gezondheidsverschillen) en Platform31 (kennis- en netwerkorganisatie voor stedelijke en regionale ontwikkeling) zijn met de uitvoering van dit programma belast, en ondersteunen gemeenten door het opsporen en verspreiden van goede voorbeelden, daar waar nodig het ontwikkelen en verspreiden van effectieve interventies, en het ontsluiten van benodigde kennis.

Voor het antwoord op uw vraag over de aanjager gemeentelijke zorg verwijzen wij naar de antwoorden op de vragen van het lid Leijten hierover (Aanhangsel Handelingen II 2015/16, nr. 2687).

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

Bijvoorbeeld het Landelijk Meldpunt Zorg (bereikbaar via www.landelijkmeldpuntzorg.nl of 088–120 50 20) of het meldpunt het juiste loket (www.juisteloket.nl) of https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport)

Naar boven