34 300 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2016

Nr. 73 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2016

Vooruitlopend op de vaststelling van de Ontwerpbegroting 2017 stel ik u hierbij op de hoogte van mijn voornemen om de artikelen 15 (OV-keten) en 16 (Spoor) van Hoofdstuk XII samen te voegen tot het artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.

Aanleiding voor deze samenvoeging is het volgende. In het voorjaar van 2014 heeft de Staatssecretaris het tweede deel van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA-2) naar de Tweede Kamer gestuurd (Kamerstuk 29 984, nr.474). De kern van de ambitie zoals in de LTSA-2 opgenomen is een optimale reis van deur tot deur binnen de Openbaar Vervoer en Spoorketen waarbij de reiziger centraal staat. De huidige begrotingsindeling sluit hier niet op aan, omdat nu nog sprake is van twee aparte artikelen.

Daarbij staat een groot deel van de geplande opdrachten en subsidies nu in het teken van diezelfde reiziger en hebben betrekking op zowel het OV als het Spoor. De verantwoording van deze kosten, en dan met name de kosten van opdrachten, vindt nu nogal eens kunstmatig plaats, omdat een splitsing naar OV en Spoor in de praktijk niet te maken is. Kosten voor de Autoriteit Consument & Markt zijn nu op beide artikelen terug te vinden, zonder de zekerheid dat dit naar rato is verdeeld. De huidige onderverdeling geeft in die zin dan ook geen zuiver beeld.

Samenvoeging leidt tot een betere, meer logische aansluiting van middelen en doelstellingen van de overheid.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven