34 300 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2016

Nr. 19 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 27 oktober 2015

De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Defensie over de brief van 23 september 2015 inzake stopzetten van de uitbesteding van cateringdiensten bij Defensie (Kamerstuk 34 300 X, nr. 5).

De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 27 oktober 2015. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, Ten Broeke

De griffier van de commissie, Van Leiden

1

Wanneer worden gesprekken met vakbonden en medezeggenschap gevoerd? Wat is de planning voor dit traject?

2

Zijn er budgettaire gevolgen als gevolg van deze maatregel die Paresto betreffen (en dus niet de outsourcing)? Zo ja welke?

3

Wat zijn de personele gevolgen van deze maatregel voor 2016 en 2017?

7

Wat bedoelt u precies met de uitspraak dat u cateringsdiensten op termijn meer in samenwerking met de markt wil laten uitvoeren in het licht van uw besluit om te stoppen met dit uitbestedingstraject? Aan welke constructies moet dan gedacht worden?

19

Welke maatregelen denkt Defensie verder te nemen om de doelmatigheid te verbeteren?

20

Kunt u de maatregelen die u wilt nemen en die moeten leiden tot meer doelmatigheid toelichten?

21

Welke maatregelen gaat u nemen om Paresto doelmatiger te laten werken? Welke harde/meetbare eisen zullen hieraan ten grondslag liggen?

25

Op welke wijze wilt u de beoogde besparing nu gaan realiseren?

De voornemens waarover ik u heb bericht, worden op dit moment nader uitgewerkt. De medezeggenschap en de centrales van overheidspersoneel worden hierbij betrokken. Ik wil op de uitwerking nu niet vooruit lopen. In het tweede kwartaal van 2016 verwacht ik u nader te kunnen informeren.

4

Waren de hoge kosten voor compensatie van arbeidsvoorwaarden bij begin van het traject (om te komen tot uitbesteding) niet bekend?

Deels wel, deels is dat gedurende het traject pas duidelijk geworden, onder meer na de totstandkoming van het Sociaal Statuut Uitbesteding en de gesprekken over de uiteindelijke compensatie.

5

Wordt in de nieuwe situatie ook aandacht geschonken aan initiatieven die er vanuit de Paresto-organisatie (medezeggenschapsraad) zijn?

Bij de doorontwikkeling van Paresto zal de inbreng van het Dienstencentrum zelf vanzelfsprekend meewegen. De medezeggenschap zal daarbij worden betrokken.

6

Kunt u toelichten waarom uitbesteding niet langer zinvol is als de terugverdientijd op ongeveer twintig jaar uitkomt? Is deze terugverdientijd te lang of spelen andere overwegingen een rol in uw besluit?

De terugverdientijd zou hiermee dermate lang worden dat ik van mening ben dat de kosten niet tegen de baten opwegen. Dit wordt vooral veroorzaakt door de hoge eenmalige (transitie)kosten die gemoeid zijn met een uitbesteding van alle cateringdienstverlening ineens.

7

Wat bedoelt u precies met de uitspraak dat u cateringsdiensten op termijn meer in samenwerking met de markt wil laten uitvoeren in het licht van uw besluit om te stoppen met dit uitbestedingstraject? Aan welke constructies moet dan gedacht worden?

Zie het antwoord bij vraag 1.

8

Hoeveel heeft het uitbestedingstraject van cateringsdiensten bij Defensie in totaal gekost? Kunt u de gemaakte kosten nader toelichten?

15

Kunt u een overzicht geven van de kosten die de afgelopen jaren zijn gemaakt, nu het oorspronkelijke besluit uit 2011 eerst jaren is uitgesteld en nu is teruggedraaid?

De externe kosten bedragen € 427.000 en de interne kosten bedragen € 3 miljoen. De externe kosten bestaan uit de inhuur voor het opstellen van de Public Sector Comparator en de business case en voor strategisch advies op het gebied van catering en communicatie. De interne kosten zijn de kosten van het personeel dat aan het UCD-project heeft gewerkt.

9

Waarom heeft dit uitbestedingstraject zo lang moeten duren, alvorens er een definitief besluit is genomen?

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de doorlooptijd van complexe sourcingtrajecten. Een analyse van deze factoren, de mate waarin ze hebben bijgedragen aan de lange doorlooptijd en de manier waarop die zou kunnen worden verminderd, zal worden betrokken bij de evaluatie (zie het antwoord op vraag 11).

10

Wat betekent uw besluit om het uitbestedingstraject te beëindigen voor andere (mogelijke) uitbestedingstrajecten binnen Defensie? Is het volgens u zinvol om hier nog langer naar te kijken?

11

Welke lessen trekt u uit dit traject en hoe worden die vertaald binnen het bredere Defensiebeleid?

Defensie zal een evaluatie uitvoeren van dit sourcingtraject. Als de uitkomsten daartoe aanleiding geven, zal de sourcingstrategie worden aangepast. Over de uitkomsten van de evaluatie zal ik u informeren.

12

Kunt u een overzicht geven van de verwachte kosten en besparingen uit de laatste toetsing, op basis waarvan u tot het besluit bent gekomen dat uitbesteding niet langer zinvol is?

13

Bent u bereid de recente toets, op basis waarvan u uw besluit heeft genomen, naar de Kamer te sturen? Zo nee, waarom niet?

Ja. Omdat dit informatie betreft die in de toekomst – bij alternatieve vormen van marktsamenwerking – commercieel gevoelig kan zijn, bied ik u de uitkomsten van de toets vertrouwelijk aan1.

14

Hoe hoog zijn de kosten voor u, nu u hebt besloten de cateringdiensten niet uit te besteden? Zijn deze kosten reeds binnen de Begroting 2016 verwerkt?

De kosten voor cateringdiensten zijn in 2016 € 27,2 miljoen. Deze kosten zijn in de begroting opgenomen. Het besluit de uitbesteding te stoppen, heeft geen direct effect op de kosten voor 2016.

15

Kunt u een overzicht geven van de kosten die de afgelopen jaren zijn gemaakt, nu het oorspronkelijke besluit uit 2011 eerst jaren is uitgesteld en nu is teruggedraaid?

Zie het antwoord bij vraag 8.

16

Klopt het dat eerder door het kabinet is gezegd dat de catering bij Defensie zo complex is dat het moet worden overgelaten aan gespecialiseerde marktpartijen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u in het licht van deze uitspraak uw besluit om de cateringdiensten toch niet uit te besteden nader toelichten?

Paresto is goed toegerust om de dienstverlening bij Defensie uit te voeren. Het kabinet stelt zich op het standpunt dat grootschalige inbesteding van catering voor de gehele rijksoverheid moeilijk te realiseren is, omdat sprake is van hoogwaardige dienstverlening die om specialistische kennis vraagt. Bovendien zou een volledige inbesteding voor de gehele rijksoverheid naar verwachting leiden tot een toename van kosten.

17

Hoe hoog is de jaarlijkse omzet van de cateringdienst van Defensie?

De omzet van Paresto is € 68,1 miljoen (zie de ontwerpbegroting 2016 van het Ministerie van Defensie, hoofdstuk 10, paragraaf 3.2).

18

Hoe heeft de doelmatigheid van de dienst zich de laatste jaren ontwikkeld?

De totale cateringkosten bij Defensie zijn de afgelopen jaren fors gereduceerd. Dit is veroorzaakt door vraagdemping en vraagregulering in de cateringdienstverlening en door verkleining van de defensieorganisatie.

19

Welke maatregelen denkt Defensie verder te nemen om de doelmatigheid te verbeteren?

20

Kunt u de maatregelen die u wilt nemen en die moeten leiden tot meer doelmatigheid toelichten?

21

Welke maatregelen gaat u nemen om Paresto doelmatiger te laten werken? Welke harde/meetbare eisen zullen hieraan ten grondslag liggen?

Zie het antwoord bij vraag 1.

22

Hebt u bij uw besluit in overweging genomen wat de consequenties hiervan zijn voor commerciële cateraars zoals Sodexo en Albron?

23

Hebt u ten behoeve van uw besluit overleg gevoerd met commerciële cateraars zoals Sodexo en Albron? Zo nee, waarom niet?

Nee, de afweging is gemaakt op basis van de business case.

24

Hoe hoog was de verwachte besparing van de uitbesteding van de cateringdiensten?

De verwachte besparing bedroeg ten minste € 1 miljoen per jaar. Het is de verwachting dit ook met doelmatigheidsmaatregelen kan worden bereikt en door alternatieve vormen van marktsamenwerking.

25

Op welke wijze wilt u de beoogde besparing nu gaan realiseren?

Zie het antwoord bij vraag 1.

26

Kunt u de oorspronkelijke business case, op basis waarvan het besluit in 2011 is genomen om de cateringdiensten uit te besteden, aan de Kamer doen toekomen?

De oorspronkelijke business case is in 2009 opgesteld op basis van de gegevens van 2008 en heeft in de loop der jaren aan geldigheid verloren. Bij de huidige besluitvorming heeft deze achterhaalde business case geen rol gespeeld.


X Noot
1

Ter vertrouwelijke inzage gelegd, alleen voor de leden, bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven