34 300 IX Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2016

Nr. 5 NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 22 september 2015

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

Enig artikel

In het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van de Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2016 (Kamerstukken II, 2015/16, 34 300 IX, nr. 1) wordt de departementale begrotingsstaat (IXB) als volgt gewijzigd.

Wijziging van de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2016(Bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Stand ontwerpbegroting vóór nota van wijziging

Stand ontwerpbegroting na nota van wijziging

   

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

1

Belastingen

3.102.765

3.102.765

116.447.338

3.114.765

3.114.765

116.447.338

3

Financieringsactiviteiten publiekprivate sector

19.401

19.401

1.831.850

19.401

19.401

1.881.850

De totaaltellingen in de begrotingsstaat worden met deze wijziging in overeenstemming gebracht.

TOELICHTING

ALGEMEEN

Zoals gemeld in de Kamerbrief «Verzoek van Tweede Kamer omtrent twee huwelijksportretten» d.d. 21 september wordt een deel van de dekking gevonden binnen de begroting van het Ministerie van Financiën. Middels deze nota van wijziging wordt de mutatie op de dividenden van de staatsdeelnemingen in de begroting 2016 verwerkt. Tegelijkertijd vindt er een kasschuif plaats op het apparaatsbudget van de Belastingdienst (€ 12 mln.) naar 2016. Daarnaast wordt middels een kasschuif het gereserveerde budget voor de Investeringsagenda op de aanvullende post (€ 38 mln.) naar 2016 verplaatst. De investeringen in de eerste noodzakelijke randvoorwaarden voor de uitvoering van de investeringsagenda waren en zijn voorzien voor 2015 en 2016. Het merendeel van deze middelen zal in 2016 tot besteding komen. Dit houdt onder meer verband met de verplichting en wens te voldoen aan regels ten behoeve van aanbesteding. De verlaging van de uitgaven in 2015 wordt via een Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) in de begroting verwerkt.

Artikel 1 Belastingen

De tabel budgettaire gevolgen van beleid voor artikel 1 wijzigt voor het jaar 2016 als volgt (enkel de delen die wijzigen zijn opgenomen).

Tabel budgettaire gevolgen van beleid – Artikel 1 BelastingenBedragen x € 1.000
 

Stand 2016 voor NvW

Mutaties NvW

Stand 2016 na NvW

Verplichtingen

3.102.765

12.000

3.114.765

Uitgaven

3.102.765

12.000

3.114.765

       

Apparaatsuitgaven

2.864.461

12.000

2.876.461

       

Materiële uitgaven

773.656

12.000

785.656

waarvan: ICT

240.673

12.000

252.673

Apparaatsuitgaven

De mutatie betreft een kasschuif in verband met ICT-uitgaven die in 2016 in plaats van 2015 zullen worden gerealiseerd.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiekprivate sector

De tabel budgettaire gevolgen van beleid voor artikel 3 wijzigt voor het jaar 2016 als volgt (enkel de delen die wijzigen zijn opgenomen).

Tabel budgettaire gevolgen van beleid – Artikel 3 Financierings-activiteiten publiek private sectorBedragen x € 1.000
 

Stand 2016 voor NvW

Mutaties NvW

Stand 2016 na NvW

Ontvangsten

1.831.850

50.000

1.881.850

       

Vermogensonttrekking

1.810.000

50.000

1.860.000

waarvan dividend en afdrachten staatsdeelnemingen

1.145.000

50.000

1.195.000

Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen

De dividendontvangsten van de staatsdeelnemingen worden met € 50 mln. verhoogd. Deze verhoging is met name het gevolg van hogere verwachte dividendontvangsten van Gasunie en Schiphol in vergelijking met de eerder door het ministerie opgestelde ramingen. De ramingen zijn bijgesteld op basis van de positieve resultaten in het eerste halfjaar van 2015.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Naar boven