34 300 IV Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016

Nr. 29 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 november 2015

Bij gelegenheid van de begrotingsbehandeling van Koninkrijksrelaties (Handelingen II 2015/16, nr. 11, item 6 en Handelingen II 2015/16, nr. 12, item 7) is het bevallings- en zwangerschapsverlof in Caribisch Nederland aan de orde gekomen. Met de motie Van Laar (Kamerstuk 34 300 IV, nr. 10) wordt de regering verzocht om op korte termijn te verkennen of de gelijkstelling van het bevallings- en vaderschapsverlof uiterlijk per 1 januari 2017 geregeld kan worden, zodat dit zowel in Europees als in Caribisch Nederland zestien weken is.

Met deze brief kom ik tegemoet aan het in de motie verwoorde verzoek om uw Kamer hierover een brief te zenden voorafgaand aan de begrotingsbehandeling van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof

Inhoudelijk spreek ik graag mijn sympathie uit voor het uitbreiden van het zwangerschaps- en bevallingsverlof in Caribisch Nederland. Ik beschouw het als vanzelfsprekend dat de overheid op dit punt borg staat voor een adequaat beschermingsniveau voor de zwangere en pas bevallen werknemer. Verschillen in regelgeving en voorzieningenniveau tussen Caribisch Nederland enerzijds en het Europees deel van Nederland kunnen legitiem zijn – op verschillende terreinen is dat het geval –, maar in de onderhavige situatie acht ik het argument voor het uitbreiden van het in Caribisch Nederland geldende zwangerschaps- en bevallingsverlof van twaalf naar zestien weken zwaarwegend. Het gaat hier immers om het belang van de bescherming van de gezondheid van de moeder en het jonge kind.

De kosten voor het verlengen van het zwangerschaps- en bevallingsverlof voor werknemers worden geraamd op € 130.000 structureel (in verband met een langer beroep op het wettelijk ziekengeld zoals dit is geregeld in de Wet ziekteverzekering BES). Van de totale kosten komt 80% via de Wet ziekteverzekering BES voor rekening van de overheid, 20% is voor rekening van de werkgevers. In verband met het ontbreken van financiële dekking kan ik op dit moment geen harde toezegging over de uitbreiding van het zwangerschaps- en bevallingsverlof in Caribisch Nederland doen. Ik zeg wel toe me te zullen inspannen om aankomend voorjaar bij de begrotingsvoorbereiding voor de begroting 2017 in de benodigde financiële middelen te voorzien.

In het geval van positieve besluitvorming aankomend voorjaar is het streven naar invoering per 1 januari 2017. De haalbaarheid hiervan is vanzelfsprekend mede afhankelijk van het tijdig kunnen doorlopen van het daartoe strekkende wetgevingstraject, maar dit zou in beginsel mogelijk moeten zijn.

Vaderschapsverlof

In de motie wordt ook het vaderschapsverlof aan de orde gesteld. Het Europees deel van Nederland kent op dit moment twee dagen recht op vaderschapsverlof. Caribisch Nederland is onbekend met het fenomeen vaderschapsverlof. Introductie van vaderschapsverlof impliceert extra financiële lasten voor de werkgever, derhalve acht ik voorafgaande (bestuurlijke) consultatie geboden.

Ik wil de betrokken partijen in Caribisch Nederland eerst om een visie op het verlofstelsel Caribisch Nederland in den brede vragen, alvorens op dit onderdeel te besluiten. Dan ontstaat een scherper beeld waar maatregelen nodig zijn en wat er aansluit bij de ervaringen op de eilanden. Ik zal deze consultatie zo spoedig mogelijk in gang te zetten.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher

Naar boven