34 300 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2016

Nr. 7 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 oktober 2015

Bijgaand ontvangt u de tweede Publieksrapportage Rijkswegennet van 20151.

Deze rapportage geeft de ontwikkeling van de doorstroming op het rijkswegennet per augustus 2015 weer aan de hand van jaarcijfers over het gebruik, de filezwaarte, de filetop-10 en reistijdverlies. Daarnaast krijgen openstellingen en werkzaamheden van Rijkswaterstaat gericht op het verbeteren van de doorstroming op het rijkswegennet en de hinder die dat veroorzaakt aandacht. Elke publieksrapportage bevat specifieke thema’s, deze keer komen verkeersmanagement en vrachtverkeer aan bod. Ook blikken we terug op de inzet van RWS bij de Tour de France.

Belangrijkste bevindingen in deze rapportage

Na jaren van daling stijgen sinds eind 2014 de jaarfilezwaarte en het reistijdverlies weer. Uit deze publieksrapportage blijkt dat ten opzichte van vier maanden geleden de jaarcijfers voor het gebruik van het rijkswegennet, de jaarfilezwaarte en het reistijdverlies per augustus 2015 als volgt toenemen:

  • het aantal afgelegde kilometers steeg met 0,9 procent naar 67 miljard voertuigkilometers. Zowel in de Randstad als daarbuiten is sprake van groei.

  • de jaarfilezwaarte steeg met 3,1 procent naar 9,3 miljoen kilometerminuten. De filezwaarte is gelijk aan de gemiddelde filelengte maal de duur van de file. De jaarfilezwaarte is de som van de filezwaarte in een jaar. Files zijn meer over het wegennet verdeeld dan in het verleden. Er is een grotere groep gelijkwaardige filelocaties en er zijn minder specifieke zware locaties. Belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles). Het aandeel files door incidenten en ongevallen neemt licht toe. Door de toegenomen drukte op de weg stijgt ook het aantal incidenten en ongevallen en de daarbij behorende files.

    Alle dodelijke ongevallen worden geëvalueerd waarbij ook bekeken wordt wat de rol van de infrastructuur daarbij is geweest en of aanpassing nodig is. Ongevallen met gewonden of blikschade worden bijgehouden en komen in de rapportage «Veilig over rijkswegen» terecht. Als op een wegvak veel ongevallen gebeuren kan dat ook aanleiding zijn om de rol van de infrastructuur te onderzoeken en eventueel aanpassingen te doen.

  • het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, steeg met 3,8 procent naar 51,2 miljoen uur op jaarbasis.

Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg 4,1 procent en is daarmee iets lager dan in de voorgaande periode. Rijkswaterstaat blijft hiermee onder de norm van 10 procent, zoals afgesproken met de Tweede Kamer (in 2006).

Om de doorstroming te bevorderen zijn de afgelopen vier maanden vier nieuwe weggedeelten opengesteld: een spitstrook op de A15, de opening van de nieuwe Botlekbrug in oostelijke richting, de verlengde aansluiting A67 tussen Eindhoven en Venlo en de combiplantunnel Nijverdal (A35).

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven