34 300 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2016

Nr. 59 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 februari 2016

Bijgaand ontvangt u de derde Publieksrapportage Rijkswegennet van 20151.

Deze rapportage bevat jaarcijfers 2015 over het gebruik, de filezwaarte, de file-top10 en reistijdverlies. De rapportage toont de ontwikkeling ten opzichte van 2014 en schenkt aandacht aan de laatste periode van 2015. Daarnaast krijgen openstellingen en werkzaamheden van Rijkswaterstaat gericht op het verbeteren van de doorstroming op het rijkswegennet en de hinder die dat veroorzaakt aandacht. Elke publieksrapportage bevat specifieke thema’s, deze keer Beter Benutten, incidentmanagement en 130 kilometer per uur. In de rapportage wordt aangegeven dat op ruim 49% van de snelwegen 130 km/u kan worden gereden (de hele dag of alleen ’s avonds en ’s nachts). Dit is de stand per eind 2015. Zoals u weet is dat intussen per 5 februari jl. uitgebreid naar 61%. Einddoel is om op 77% van de wegen 130 km/u te kunnen rijden.

Belangrijkste bevindingen in deze rapportage

Deze rapportage schetst met name de ontwikkeling van de doorstroming in 2015.

Ten opzichte van 2014 is:

  • het aantal afgelegde voertuigkilometers per jaar met 2,2 procent toegenomen tot 67,8 miljard voertuigkilometers. De groei in afgelegde kilometers manifesteert zich met name in de randen van de spitsen en overdag.

  • de jaarfilezwaarte met 26,8 procent gestegen naar 10,2 miljoen kilometerminuten. Files zijn meer over het wegennet verdeeld dan in het verleden. Belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles), gevolgd door ongevallen en incidenten.

  • de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein nummer 1 in de filetop-10 gebleven. De meeste filetop-locaties bevinden zich in de Randstad.

  • het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, gestegen met 22,3 procent. Hiermee komt het reistijdverlies in 2015 op 55,6 miljoen uur voertuigverliesuren op jaarbasis.

In 2015 zijn in totaal 16 nieuwe weggedeelten opengesteld, waarvan 7 in het laatste trimester. De A4 tussen Delft en Schiedam is geopend, op de A7/A8 zijn de spitsstroken opengesteld en op de A15 zijn de laatste delen van het project Maasvlakte – Vaanplein geopend. Meerdere openstellingen op de A15 hebben geleid tot behoorlijke verbeteringen in reistijden.

Rijkswaterstaat heeft in 2015 onder andere gewerkt aan de grote projecten A4 Delft–Schiedam, corridor Schiphol–Amsterdam–Almere en de A15 verbreding Maasvlakte–knooppunt Benelux. Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg in 2015 3,5 procent. Rijkswaterstaat blijft hiermee onder de norm van 10 procent, zoals met u afgesproken (in 2006).

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven