34 300 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2016

Nr. 47 AMENDEMENT VAN HET LID HOOGLAND TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 201

Ontvangen 30 november 2015

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 12 Hoofdwegennet worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 18.500. (x € 1.000).

II

In artikel 12 Hoofdwegennet worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 18.500. (x € 1.000).

Toelichting

Fietsen levert een steeds grotere bijdrage aan de mobiliteit in Nederland, ook waar het gaat om woon-werkverkeer. Niet alleen het gebruik van de fiets is toegenomen, de afgelegde afstanden zijn dat ook. Met name snelfietsroutes leveren een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid in de stedelijke gebieden, waar de auto-bereikbaarheid vaak onder grote druk staat. Door betere fietsvoorzieningen wordt het hoofdwegennet ontlast en worden files op die wegen dus bestreden. Bovendien is fietsen goed voor de gezondheid, de economie en de ruimtelijke kwaliteit van Nederland.

De Fietsersbond heeft recent een ambitieuze agenda op dit terrein gepresenteerd, genaamd Fietsfilevrij, Bereikbaarheid door snelle fietsroutes. Door de uitvoering van deze plannen worden met fietssnelpaden knooppunten verbonden en ontstaan netwerken van regionale snelfietsroutes. De indiener heeft eerder een motie ingediend (34 300 XII-31) waarin de regering wordt verzocht een impuls te geven aan deze agenda.

Dit amendement maakt 18,5 miljoen euro vrij voor de aanleg van een aantal van deze fietspaden die qua tijdshorizon verder gaan dan het programma Beter Benutten waarbinnen nu al snelfietsroutes worden ondersteund. Wat de indiener betreft worden deze middelen door cofinanciering van provincies en gemeenten minimaal verdubbeld. Dit geld is alleen bestemd voor fietsroutes binnen de Beter Benutten regio’s. Als beoordelingscriterium geldt dat de projecten moeten bijdragen aan de ontlasting van het hoofdwegennet, aangezien forenzen eerder voor de fiets in plaats van voor de auto zullen kiezen. Daarnaast moeten de projecten voldoen aan de criteria van Beter Benutten, zoals kosteneffectiviteit en uitvoerbaarheid. De indiener ziet bijvoorbeeld kansen voor een fietssnelweg tussen Houten en Vianen (langs de te verbreden A27), tussen Rotterdam en Gouda, tussen Amsterdam, Hoofddorp en Haarlem en rondom Eindhoven. Dekking voor de middelen wordt gevonden in artikel 12.03.02 (verkenningen en planuitwerkingen) van het Infrastructuurfonds. Dit budget wordt gereserveerd in artikel 12.03.01 (realisatie), en op basis van ingediende plannen, beschikbaar gesteld.

Hoogland


X Noot
1

Vervangen in verband met een wijziging in de toelichting.

Naar boven