34 293 Renovatie Binnenhof

Nr. 119 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 april 2021

In het AO van 14 januari jl. heeft de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken inzage gevraagd in de deels vertrouwelijke documenten omtrent de brandveiligheid van het Binnenhof (Kamerstuk 34 293, nr. 116). Ik voldoe graag aan dit verzoek door de betreffende documenten, genoemd in de bijlage bij deze brief, tot en met 23 april 2021 vertrouwelijk ter inzage te leggen in de Tweede Kamer1. De documenten worden door mij niet openbaar aan de Tweede Kamer aangeboden omdat deze documenten geheel of gedeeltelijk informatie bevatten waarvan openbaarmaking de veiligheid van de Staat kan schaden.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

Bijlage: overzicht documenten brandveiligheid

Nr.

Naam document

Betreft

1

Aanvullende opnames 2011 – 2015

In dit document bevinden zich de opnames uit de periode 2011 – 2015 van de verschillende bouwkundige gebreken in de brandscheidingen in de verschillende bouwdelen op het Binnenhof.

Nota bene: de meerderheid van deze gebreken zijn (vooralsnog) niet hersteld. In de rapportages «veilig vluchten» (nummer 8) is een aantal bouwkundige gebreken te vinden die wel zijn verholpen.

2

Inspecties BMI OAI 2015–2017

In dit document bevinden zich de inspectierapporten 2015 – 2017 van de inspectie-instelling. Inspectie-instellingen hebben de taak om als onafhankelijk deskundige op te treden en te waarborgen dat de installaties hun doelstellingen behalen (tijdig detecteren van brand en tijdig ontruimen).

3

Inspectiecertificaten BMI OAI 2017 (peildatum 2015)

In dit document bevinden zich de inspectiecertificaten van de verschillende bouwdelen van de Tweede Kamer die na het verhelpen van de gebreken ten aanzien van persoonlijke veiligheid/vluchtveiligheid zoals deze bij de eerdere inspecties (nummer 2) zijn geconstateerd waren verholpen. De geldigheid van deze inspectiecertificaten is 3 jaar vanaf het moment dat men begint te inspecteren (dus niet vanaf het moment dat de inspectiecertificaten werkelijk afgegeven zijn).

4

Inspecties BMI OAI 2018

Aangezien de inspectie-instelling in 2015 is begonnen met certificeren (nummer 2 en 3) en 3 jaar later weer moet worden gecertificeerd is de inspectie-instelling in 2018 wederom de installaties gaan inspecteren.

5

Inspectiecertificaten BMI OAI 2018

In dit document bevinden zich de inspectiecertificaten van de verschillende bouwdelen van de Tweede Kamer die na het verhelpen van de gebreken t.a.v. persoonlijke veiligheid / vluchtveiligheid zoals deze bij de eerdere inspecties (nummer 4) zijn geconstateerd waren verholpen. In mei 2021 staat een vervolginspectie op de agenda.

6

Integrale beproevingen 2016

Het uitvoeren van een integrale beproeving wordt ingezet als kwaliteitsborgingsinstrument. Hiermee wordt in de praktijk bekeken of alle sturingen van de installaties en de daaraan gekoppelde vervolgacties (bijvoorbeeld het sluiten van een deur in een brandscheiding) goed werken. Deze sturingen worden zowel getest in een situatie met netspanning als in de situatie waarin de netspanning is uitgevallen.

7

Programma’s van Eisen BMI 2007 – 2015

Dit zijn de uitgangspunten van de brandmeldinstallatie die van toepassing zijn in de verschillende bouwdelen, deze zijn nogmaals tegen het licht gehouden.

8

Veilig vluchten – rapportages

In dit document is een studie gedaan naar (uitsluitend) de vluchtveiligheid en de noodzakelijke aanpassingen om tot een acceptabel niveau te komen.

8a

Integrale beoordeling veilig vluchten Algemene Zaken

In dit document is een studie gedaan naar de vluchtveiligheid en de noodzakelijke aanpassingen om tot een acceptabel niveau te komen voor gebouwdeel AZ.

9

Beveiligde zones Tweede Kamer 2016

Er zijn op verzoek van de gebruiker aanpassingen gedaan aan de beveiligingszones in de Tweede Kamer. Aangezien deze hun weerslag hebben op de ontvluchting zijn er ook aanpassingen gedaan aan de vluchtroutes. Op deze tekeningen zijn de primaire en secundaire vluchtroutes te zien zoals deze vanaf dan gelden.

10

UPD Sprinkler Tweede Kamer 2016

De sprinkler is dusdanig aangepast/hersteld dat deze functioneel is. Dat wil zeggen dat er bij brand weliswaar water uit een sprinklerkop zal komen, maar dat er in de Tweede Kamer meerdere (genormeerde) scenario’s mogelijk zijn waarbij de sprinkler zal falen met een onbeheersbare brand tot gevolg.

11

Noodzaak onderhoud brandwerende scheidingen 2017

Om te voorkomen dat de brandscheidingen zoals deze op tekeningen staan weergegeven verder verslechteren zijn er afspraken gemaakt over het onderhoud ervan op het moment dat er nieuwe doorvoeringen worden gerealiseerd. Deze zijn afgestemd met alle belanghebbenden.

12

Aanpassingen ontruimingsconcept 2017

Dit is de tekstuele toelichting die het gevolg is op de wijzigingen in het beveiligingsregime. Hierin is toegelicht hoe het ontruimingsconcept in het vervolg werkt.

13

Borging brandveiligheidsniveau Binnenhof definitief 2017

In dit document wordt toegelicht hoe voorkomen wordt dat de behaalde veiligheid in de toekomst niet achteruit gaat.

14

Brandmeldpaneel projectnr. 1601564 2017

Dit betreft de aanpassingen die zijn gedaan aan het brandmeldpaneel die nodig waren in verband met de wijzigingen in het beveiligingsregime.

15

Aanpassingen MM8000 systeemschema Firelan V3 2017

Dit is een schema van de aanpassingen die zijn gedaan aan het fire management systeem.

16

VRH brief situatie brandveiligheid n.a.v. gebruiksmelding 2018

Brief uit 2018 waarin de brandweer aangeeft de situatie tijdelijk te accepteren voor de omschreven periode.

17

Advies ontvluchting i.r.t. RWA Statenpassage Schepelhal 2019

Omdat er twijfel was ontstaan over de veiligheid van de gebruikers bij een brand in de Statenpassage dan wel Schepelhal is er een onderzoek verricht naar de omstandigheden waarin gevlucht moet worden. Op basis van dit onderzoek is een advies uitgebracht door het Rijksvastgoedbedrijf om te borgen dat de ontvluchting in deze tijdelijke situatie voldoende geborgd is. Dit advies is eerder reeds gedeeld en afgestemd met de facilitaire dienst van de Tweede Kamer. Een belangrijk onderdeel van het advies is het borgen van de organisatorische maatregelen in de vorm van de BHV, deze moet goed voorbereid zijn en weten hoe te handelen.

18

Quickscan Wet- en Regelgeving Tweede Kamer 2020

Er is naast de eerdere onderzoeken een onderzoek naar onder andere de brandveiligheid van de Tweede Kamer uitgevoerd. Naar aanleiding van dit onderzoek zijn nog een paar aanpassingen doorgevoerd.

19

EK / RvS / AZ rapport inspectie BMI OAI 2020

Er is voor zowel de Eerste Kamer, alsook de Raad van State een integrale inspectie gedaan naar de brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie en de sturingen om te bezien of deze nog steeds voldoende functioneren dan wel er sprake is van nog onopgeloste problemen.

19a

AZ rapport inspectie BMI-OAI TOTAAL

Betreft een integrale inspectie van het Ministerie van AZ naar de brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie en de sturingen om te bezien of deze nog steeds voldoende functioneren dan wel er sprake is van nog onopgeloste problemen.

20

Verlenging brandveilig gebruik Binnenhof-complex 2020

Dit betreft de verlenging van de gebruiksmelding tot eind 2021. De gemeente heeft te kennen gegeven dat tot uiterlijk dat moment het complex in gebruik mag blijven. Dit document is eerder aan de Tweede Kamer verstrekt (Kamerstuk 34 293, nr. 106)


X Noot
1

Ter vertrouwelijke inzage gelegd, alleen voor de leden, bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer onder Kamerstuk 34 293, nr. 118. Op 26 april 2021 is de aanbiedingsbrief openbaar gemaakt.

Naar boven