Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34210-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34210-VII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. |
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
1 |
B. |
Begrotingstoelichting |
2 |
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
De beleidsartikelen |
2 |
3. |
Niet beleidsartikelen |
7 |
4. |
Het Baten-lastenagentschap Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) |
10 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
– de begrotingsstaat Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
– de begrotingsstaat inzake het agentschap.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en agentschappen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2015 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk bevat ook de apparaatsuitgaven van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII).
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 maart 2015.
1 Openbaar bestuur en democratie
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
30.383 |
5.588 |
35.971 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
|
Uitgaven: |
30.383 |
5.588 |
35.971 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
90% |
90% |
||||||
1.1 |
Bestuurlijke en financiele verhouding |
10.163 |
1.800 |
11.963 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
– 500 |
Subsidies |
3.583 |
232 |
3.815 |
32 |
38 |
55 |
55 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
28 |
200 |
228 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Diverse subsidies |
332 |
91 |
423 |
91 |
91 |
91 |
91 |
|
Oorlogsgravenstichting (OGS) |
3.223 |
– 59 |
3.164 |
– 59 |
– 53 |
– 36 |
– 36 |
|
Opdrachten |
6.263 |
1.885 |
8.148 |
– 215 |
– 221 |
– 238 |
– 238 |
|
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
6.263 |
1.885 |
8.148 |
– 215 |
– 221 |
– 238 |
– 238 |
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
317 |
– 317 |
0 |
– 317 |
– 317 |
– 317 |
– 317 |
|
Bijdragen internationaal |
317 |
– 317 |
0 |
– 317 |
– 317 |
– 317 |
– 317 |
|
1.2 |
Participatie |
20.220 |
3.788 |
24.008 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
17.534 |
400 |
17.934 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Politieke partijen |
17.534 |
400 |
17.934 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
2.686 |
2.938 |
5.624 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kiesraad |
336 |
1.538 |
1.874 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Verkiezingen |
2.350 |
1.400 |
3.750 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
450 |
450 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Experiment centrale stemopneming |
0 |
450 |
450 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
21.965 |
0 |
21.965 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
De decentralisaties in het sociale domein vergen inzet op diverse terreinen, onder andere de ondersteuning van gemeenten op het gebied van privacy, accountmanagement en communicatie 3D en het omschakelen naar de nieuwe manier van werken (transformatie) (circa € 1,5 mln.).
1.2 Participatie
Opdrachten
Kiesraad
Om de taken die de Kiesraad zal gaan uitvoeren voor de Wet raadgevend referendum (Wrr) doelmatig en zorgvuldig te kunnen uitvoeren is een ICT-investering benodigd (circa € 1,4 mln.).
Verkiezingen
In 2015 worden diverse uitgaven geraamd voor het vernieuwen van het verkiezingsproces.
Het betreft enerzijds de uitwerking van de specificaties voor de stemprinter en de stemmenteller (€ 0,6 mln.) en anderzijds de permanente registratie van kiezers in het buitenland (€ 0,5 mln.).
2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
212.743 |
– 467 |
212.276 |
13.556 |
26.000 |
26.000 |
31.000 |
|
Uitgaven: |
212.743 |
– 467 |
212.276 |
13.556 |
26.000 |
26.000 |
31.000 |
|
2.1 |
Apparaat |
203.644 |
– 467 |
203.177 |
13.556 |
26.000 |
26.000 |
31.000 |
2.2 |
Geheim |
9.099 |
0 |
9.099 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
12.714 |
0 |
12.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.1 Apparaat
De operationele capaciteit van de AIVD wordt structureel uitgebreid ter versterking van contraterrorisme en om radicalisering tegen te kunnen gaan. Zie ook kamerbrief van 27 februari 2015.
6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e supple- toire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
88.885 |
31.507 |
120.392 |
10.334 |
– 1.138 |
– 138 |
– 138 |
||
Uitgaven: |
88.885 |
31.507 |
120.392 |
10.334 |
– 1.138 |
– 138 |
– 138 |
||
Waarvan juridisch verplicht |
93% |
93% |
|||||||
6.1 |
Verminderen regeldruk |
2.439 |
– 939 |
1.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
2.279 |
– 879 |
1.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Vermindering regeldruk en administratieve lasten |
2.279 |
– 879 |
1.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
160 |
– 60 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Vermindering regeldruk en administratieve lasten |
160 |
– 60 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
6.2 |
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen |
18.351 |
19.922 |
38.273 |
– 138 |
– 138 |
– 138 |
– 138 |
|
Opdrachten |
17.001 |
16.347 |
33.348 |
– 1.088 |
– 838 |
– 838 |
– 838 |
||
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
14.251 |
9.276 |
23.527 |
– 700 |
– 700 |
– 700 |
– 700 |
||
Aanpak fraudebestrijding |
2.750 |
7.071 |
9.821 |
– 388 |
– 138 |
– 138 |
– 138 |
||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
1.350 |
3.575 |
4.925 |
950 |
700 |
700 |
700 |
||
Aanpak fraudebestrijding |
1.350 |
750 |
2.100 |
250 |
0 |
0 |
0 |
||
Baten-lastenagentschap Logius |
0 |
2.825 |
2.825 |
700 |
700 |
700 |
700 |
||
6.3 |
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen |
44.959 |
– 3.745 |
41.214 |
– 2.845 |
– 2.842 |
– 2.843 |
– 2.844 |
|
Opdrachten |
4.824 |
– 1.044 |
3.780 |
– 557 |
– 523 |
– 361 |
– 361 |
||
Beheer e-overheidsvoorzieningen |
2.606 |
– 606 |
2.000 |
– 119 |
– 85 |
77 |
77 |
||
Officiële publicaties en wettenbank |
2.218 |
– 438 |
1.780 |
– 438 |
– 438 |
– 438 |
– 438 |
||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
40.135 |
– 2.701 |
37.434 |
– 2.288 |
– 2.319 |
– 2.482 |
– 2.483 |
||
Baten-lastenagentschap RvIG |
5.446 |
– 2.845 |
2.601 |
– 2.845 |
– 2.842 |
– 2.843 |
– 2.844 |
||
Baten-lastenagentschap Logius |
30.420 |
– 815 |
29.605 |
557 |
523 |
361 |
361 |
||
Baten-lastenagentschap UBR |
4.269 |
959 |
5.228 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
6.4 |
Burgerschap |
5.036 |
439 |
5.475 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
4.286 |
150 |
4.436 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Comité 4/5 mei |
106 |
0 |
106 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
ProDemos |
4.180 |
150 |
4.330 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Opdrachten |
750 |
289 |
1.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Programma burgerschap |
750 |
289 |
1.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
6.5 |
Reisdocumenten en basisadministratie personen |
18.100 |
15.830 |
33.930 |
13.317 |
1.842 |
2.843 |
2.844 |
|
Opdrachten |
6.065 |
11.739 |
17.804 |
10.472 |
– 1.000 |
0 |
0 |
||
Beleid GBA en reisdocumenten |
2.128 |
6.411 |
8.539 |
5.564 |
– 1.908 |
– 1.908 |
– 1.908 |
||
Modernisering GBA |
3.937 |
5.328 |
9.265 |
4.908 |
908 |
1.908 |
1.908 |
||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
12.035 |
4.091 |
16.126 |
2.845 |
2.842 |
2.843 |
2.844 |
||
Baten-lastenagentschap RvIG |
12.035 |
4.091 |
16.126 |
2.845 |
2.842 |
2.843 |
2.844 |
||
Ontvangsten: |
0 |
5.886 |
5.886 |
624 |
574 |
513 |
423 |
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
De doorontwikkeling DigiD wordt uitgevoerd door Logius, budget wordt daarom overgeheveld naar bijdrage Batenlastenagentschappen (ca. € 3 mln.). Omdat de doorontwikkeling van het Register Niet-ingezetenen (RNI) doorloopt in 2015, schuift het budget uit 2014 door (€ 1,9 mln.). Daarnaast is voor de doorontwikkeling van diverse systemen (RNI, Registratie Eerste Verblijfadres (REVA) en wettenbank) extra budget benodigd (€ 2,1 mln.). Tot slot worden door Financiën middelen die BZK als opdrachtgever tekort komt voor voorzieningen die deel uitmaken van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), uitgekeerd. Het betreft hier de voorziening eID (€ 8,1 mln.).
Aanpak fraudebestrijding
In het kader van fraudebestrijding worden adresbezoeken afgelegd. De hiervoor benodigde middelen worden verkregen doordat de meerjarige opbrengsten door departementen worden overgeboekt en naar voren gehaald. De bijdrage van een deel van de collega departementen is reeds conform afspraak ontvangen.
Baten-Lastenagentschappen Logius
Logius ontvangt de bijdrage voor de doorontwikkeling van DigiD (ca. € 3 mln.). Tevens wordt gewerkt aan de versterking van DigiD.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap RvIG
De RNI maakt met ingang van 2015 onderdeel uit van de Basisregistratie Personen (BRP). Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
Bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens is budget nodig voor het voorkomen van uitval en het verrijken van de gegevenskwaliteit (circa € 1 mln.). Daarnaast treft RvIG voorbereidingen voor het in beheer nemen van de BRP (circa € 3 mln.). Tot slot worden een aantal bestaande systemen door RvIG aangepast. Het gaat hierbij onder andere om de terugmeldvoorziening PIVA en de bestandscontrole-module (circa € 2 mln.).
Modernisering GBA
Het voor de ontwikkeling van de Basisregistratiepersonen (BRP) gereserveerde budget wordt overgeheveld. Naar aanleiding van de onderzoeken van Gartner uit 2013 is destijds een nieuw scenario gekozen inclusief dekking. Deze middelen stonden nog niet op het juiste budget. Met deze mutatie worden de budgetten op de juiste plaats gezet.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten lastenagenstchap RvIG
Vanaf 2015 maakt de RNI onderdeel uit van de BRP. Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld (€ 2,8 mln.). Daarnaast is een aanvulling op budgetfinanciering benodigd voor toegenomen kosten van berichtenverkeer (€ 1,1 mln.).
Ontvangsten
Over het jaar 2014 heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) een positief resultaat laten zien van € 5,1 mln. op reisdocumenten. Dit is opgebouwd uit € 2,3 mln. door aanvragen van spoedleges en € 2,8 mln. door diverse kostenbesparingen.
7 Arbeidszaken overheid
Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
35.546 |
12 |
35.558 |
– 1.791 |
– 3.730 |
– 3.750 |
– 3.750 |
|
Uitgaven: |
35.546 |
12 |
35.558 |
– 1.791 |
– 3.730 |
– 3.750 |
– 3.750 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
94% |
94% |
||||||
7.1 |
Overheid als werkgever |
12.460 |
212 |
12.672 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
7.192 |
608 |
7.800 |
1.043 |
1.003 |
1.114 |
590 |
|
Diverse subsidies |
2.854 |
– 632 |
2.222 |
418 |
418 |
564 |
40 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
860 |
0 |
860 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies Overlegstelsel |
3.295 |
1.150 |
4.445 |
550 |
550 |
550 |
550 |
|
Subsidies internationaal |
183 |
90 |
273 |
75 |
35 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
5.268 |
– 396 |
4.872 |
– 1.043 |
– 1.003 |
– 1.114 |
– 590 |
|
Arbeidsmarktbeleid |
3.841 |
– 111 |
3.730 |
– 525 |
– 500 |
– 550 |
– 550 |
|
Programma Veilige Publieke Taak |
200 |
0 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zorg voor politieke ambtsdragers |
1.227 |
– 285 |
942 |
– 518 |
– 503 |
– 564 |
– 40 |
|
7.2 |
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen |
23.086 |
– 200 |
22.886 |
– 1.791 |
– 3.730 |
– 3.750 |
– 3.750 |
Inkomensoverdracht |
8.944 |
0 |
8.944 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers |
8.944 |
0 |
8.944 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
14.142 |
– 200 |
13.942 |
– 1.791 |
– 3.730 |
– 3.750 |
– 3.750 |
|
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) |
14.142 |
– 200 |
13.942 |
– 1.791 |
– 3.730 |
– 3.750 |
– 3.750 |
|
Ontvangsten: |
820 |
0 |
820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
7.1 Overheid als werkgever
Subsidies
Subsidies overlegstelsel
Het betreft de subsidie voor het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)
De ramingen voor de uitgaven aan de Stichting Indische Pensioenen (SAIP) worden structureel verlaagd.
11 Centraal Apparaat
Beleidsartikel 11 Centraal apparaat
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
253.792 |
85.366 |
339.158 |
8.526 |
7.955 |
7.144 |
7.320 |
|
Uitgaven: |
252.326 |
85.366 |
337.692 |
8.526 |
7.955 |
7.144 |
7.320 |
|
11.1 |
Apparaat (excl. AIVD) |
252.326 |
85.366 |
337.692 |
8.526 |
7.955 |
7.144 |
7.320 |
Externe inhuur |
5.633 |
1.920 |
7.553 |
801 |
845 |
797 |
797 |
|
Overig personeel |
2.890 |
1.339 |
4.229 |
1.249 |
1.277 |
1.284 |
1.284 |
|
Bijdrage SSO`s |
35.619 |
43.996 |
79.615 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
ICT |
0 |
3.199 |
3.199 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
6.054 |
80.286 |
86.340 |
– 99 |
– 99 |
– 99 |
– 99 |
Toelichting
11.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Deze mutatie is opgebouwd uit meerdere onderdelen. Doc-Direkt heeft inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 5,7 mln.). Tevens is er een uitsplitsing gedaan van de uitgaven die binnen het apparaat worden gemaakt ten behoeve van de dienstverlening aan baten en lastenagentschappen (circa € 4,7 mln.) en is er voor het tactisch beraad generieke ICT (TBGI) de jaarlijkse bijdrage opgehaald bij de departementen (circa € 2 mln.). Tot slot is het apparaat budget van de Rijksvertegenwoordigers met ingang van 2015 structureel overgeheveld naar H IV Koninkrijksrelaties (circa – € 1,5 mln.).
Externe inhuur
Doc-Direkt ontvangt inkomsten van departementen en derden voor de levering van diensten.
Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 1 mln.). Daarnaast zijn er mutaties binnen het apparaat gedaan voor de verdere herschikking van het apparaatsbudget (circa € 0,9 mln.).
Overig personeel
Er zijn mutaties binnen het apparaat gedaan voor de verdere herschikking van het apparaatsbudget (circa € 1,3 mln.).
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO P-Direkt
Betreft onder andere de bijdrage van SSC-ICT voor «Single Sign On» en DWR-licenties welke door middel van facturering in rekening zal worden gebracht door P-Direkt (circa € 0,7 mln.). Daarnaast is een technische overboeking gedaan voor de centrale bekostiging P-Direkt betreffende Maatwerk: Ondersteuning arbeidsvoorwaarden Rijk en het project «Juiste Ontsluiting Personele Informatie» (JOPI) (circa € 0,4 mln.).
Bijdrage SSO’s
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement en lopen via het artikel centraal apparaat (circa € 44 mln.).
ICT
Doc-Direkt ontvangt inkomsten van departementen en derden voor de levering van diensten.
Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 3,2 mln.).
Overig materieel
Doc-Direkt ontvangst inkomsten van departementen en derden voor de levering van producten (circa € 9 mln.). Daarnaast zijn de ICBR-middelen structureel overgekomen naar de begroting van BZK (circa € 3 mln.). Het kabinet heeft tevens besloten de aanbevelingen van de tijdelijke commissie ICT-projecten (Elias) over te nemen en de daarbij financiële gevolgen per departement (circa € 8 mln.).
Ontvangsten
Het betreft ontvangsten die voortvloeien uit de DVA (Dienstverleningsovereenkomsten 2015) en betreft de standaard dienstverlening van het kerndepartement aan de baten lastenagentschappen (circa € 59 mln.). Tevens heeft Doc-Direkt inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 19 mln.).
12 Algemeen
Beleidsartikel 12 Algemeen
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
1.482 |
– 2.844 |
– 1.362 |
– 2.830 |
– 2.816 |
– 2.816 |
– 2.816 |
|
Uitgaven: |
3.689 |
– 2.844 |
845 |
– 2.830 |
– 2.816 |
– 2.816 |
– 2.816 |
|
12.1 |
Algemeen |
1.510 |
– 344 |
1.166 |
– 330 |
– 316 |
– 316 |
– 316 |
Koninklijk Paleis Amsterdam |
173 |
0 |
173 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
1.137 |
– 344 |
793 |
– 330 |
– 316 |
– 316 |
– 316 |
|
12.2 |
Verzameluitkeringen |
2.179 |
– 2.500 |
– 321 |
– 2.500 |
– 2.500 |
– 2.500 |
– 2.500 |
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Toelichting
12.2 Verzameluitkeringen
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
IPSV en impulsbudget
De raming van de verzameluitkering Stedelijke Vernieuwing wordt structureel verlaagd
(circa – € 1,9 mln.). Daarnaast is vanuit de verzameluitkering een bijdrage gedaan (circa – € 0,6 mln.) voor het oplossen van de problematiek GDI.
13 Nominaal en onvoorzien
Beleidsartikel 13 Nominaal en onvoorzien
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
10.554 |
– 7.235 |
3.319 |
– 5.440 |
764 |
2.816 |
2.721 |
|
Uitgaven: |
10.554 |
– 7.235 |
3.319 |
– 5.440 |
764 |
2.816 |
2.721 |
|
13.1 |
Loonbijstelling |
0 |
1.884 |
1.884 |
1.833 |
1.772 |
1.741 |
1.741 |
13.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
1.435 |
1.435 |
1.256 |
1.181 |
1.538 |
1.533 |
13.3 |
Onvoorzien |
10.554 |
– 10.554 |
0 |
– 8.529 |
– 2.189 |
– 463 |
– 553 |
Toelichting
13.3 Onvoorzien
Algemeen
Voor het doorvoeren van aanpassingen op diverse systemen die het RvIG beheert en voor het investeren in de ICT infrastructuur worden voor 2015 en 2016 middelen uit nominaal en onvoorzien aangewend (circa € 4,9 mln.). Tevens wordt, conform afspraken uit 2013 naar aanleiding van de herijking operatie BRP, € 6,3 mln. bijgedragen voor operatie BRP. Tot slot heeft het kabinet besloten om de aanbevelingen van de tijdelijke commissie ICT-projecten (Elias) over te nemen. De belangrijkste maatregel ziet toe op de inrichting van een bureau ICT-toetsing (BIT). De kosten voor de genomen maatregelen worden verdeeld over de Ministeries. Het BZK-aandeel in de kosten bedraagt € 0,6 mln.
14 VUT-fonds
Beleidsartikel 14 Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting 2015 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
Mutaties 2019 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontvangsten: |
715.800 |
76.800 |
792.600 |
– 51.000 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Ontvangsten
De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning. Totaal wordt er, geheel in de trend vanaf de aanvang van de leenovereenkomst, ook in 2015 meer afgelost dan voorheen begroot.
4.1 Baten-lastenagentschap RvIG
Baten-lastenagentschap RvIG Suppletoire begroting 2015 (Eerste suppletoire begroting)
Exploitatieoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
17.731 |
8.489 |
26.220 |
Omzet overige departementen |
0 |
0 |
|
Omzet derden |
82.843 |
21.538 |
104.381 |
Rentebaten |
50 |
50 |
|
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|
Totaal baten |
100.624 |
30.027 |
130.651 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
97.448 |
8.489 |
105.937 |
– personele kosten |
12.493 |
12.493 |
|
– Waarvan eigen personeel |
9.273 |
9.273 |
|
– Waarvan externe inhuur |
3.220 |
3.220 |
|
– materiële kosten |
84.955 |
8.489 |
93.444 |
– Waarvan apparaat ICT |
150 |
150 |
|
– Waarvan bijdrage SSO's |
150 |
150 |
|
Rentelasten |
376 |
376 |
|
Afschrijvingskosten |
2.800 |
0 |
2.800 |
– materieel |
2.800 |
2.800 |
|
– Waarvan apparaat ICT |
0 |
0 |
|
– immaterieel |
0 |
0 |
|
Overige lasten |
0 |
21.538 |
21.538 |
– dotaties voorzieningen |
0 |
21.538 |
21.538 |
– bijzondere lasten |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
100.624 |
30.027 |
130.651 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
Omzet derden/Overige lasten
Egalisatierekening
Om de kostendekkendheid over 10 jaar te realiseren is er in de jaren met veel aanvragen een opslag op de kostprijs van de reisdocumenten nodig, die in de jaren met weinig aanvragen weer wordt ingezet om het tarief per document te drukken. Dit voorkomt een schommeling van de tarieven. Om deze egalisatie via de tarieven te faciliteren is er een egalisatierekening (€ 21,5 mln.).
Omzet moederdepartement/materiële kosten
IBN BRP (in beheer name BRP)
De wet Basisregistratie Personen (BRP) resulteert in een nieuw stelsel rondom persoonsgegevens van ingezetenen en niet-ingezetenen. Het programma Operatie BRP ontwikkelt de centrale voorziening die dit nieuwe stelsel ondersteunt (BRP) inclusief een nieuw data- en procesmodel (LO BRP). Deze modernisering heeft tot gevolg dat de huidige decentrale GBA voorziening, de landelijke GBA-V en het huidige data en procesmodel (LO3) op termijn vervangen gaan worden. Dit heeft mede consequenties voor het beheer, de dienstverlening en de inrichting van de beheerorganisatie.
Daarbij is nadrukkelijk ook de inbreng van expertise van RvIG gevraagd. Zo levert RvIG structureel expertise ten behoeve van de BRP en Migratiecomponenten en structureel expertise met betrekking tot de GBA bedrijfsprocessen en bestaande systemen. Het bedrag bestaat uit BBN BRP (€ 5,5 mln.) en VUVG (€ 3,0 mln.).
Suppletoire begroting 2015 (Eerste suppletoire begroting)
Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap RvIG
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2015 |
30.447 |
30.447 |
|
2. |
Totaal operationele kasstroom |
2.800 |
2.800 |
|
Totaal investeringen (-/-) |
– 3.000 |
– 3.000 |
||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
||
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 3.000 |
0 |
– 3.000 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
0 |
0 |
||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
0 |
||
Aflossingen op leningen (-/-) |
– 2.800 |
– 2.800 |
||
Beroep op leenfaciliteit (+) |
3.000 |
3.000 |
||
4. |
Totaal financieringskasstroom |
200 |
0 |
200 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2015 |
30.447 |
0 |
30.447 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34210-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.