Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34085-XVII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34085-XVII nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII);
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven van de begroting 2014 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) met EUR 50,3 miljoen te verhogen.
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2014 van hoofdstuk XVII van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking toegelicht. Ten slotte volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is aanzienlijk. Om de leesbaarheid te waarborgen worden daarom alleen de financiële instrumenten die meer dan 3 procent van het artikelonderdeel uitmaken opgenomen in de financiële tabel. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de stand van de Eerste Suppletoire Begroting 2014 op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden.
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):
Het voorstel is om de uitgaven voor 2014 te verhogen met EUR 50,3 miljoen. De belangrijkste reden voor deze verhoging zijn de extra middelen die het kabinet heeft vrijgemaakt voor noodhulp (EUR 100 mln in 2014). Tegenover deze verhoging staan diverse verlagingen, met name op de sub-artikelen voor het Budget Internationale Veiligheid (BIV) en het Dutch Good Growth Fund (DGGF).
Onder invloed van de sterk gestegen instroom van asielzoekers heeft het kabinet in 2014 eenmalig EUR 375 mln beschikbaar gesteld ter dekking van de kosten van de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen die aan het ODA-budget worden toegerekend. Deze ODA-middelen staan op de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en leiden derhalve niet tot een mutatie op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Een eventueel surplus als gevolg van onderuitputting wordt naar 2015 meegenomen via de asielreserve op de begroting van Veiligheid & Justitie.
De verwachte ODA-prestatie komt in 2014 uit op 0,63% (exclusief het Dutch Good Growth Fund).
Hieronder volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2014 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):
Artikel 1
Het budget voor het Dutch Good Growth Fund (DGGF) wordt met EUR 20 mln verlaagd wegens een lagere liquiditeitsbehoefte. Dit bedrag zal in latere jaren weer worden toegevoegd aan het fonds (via de eindejaarsmarge voor het DGGF). Daarnaast is sprake van een onderuitputting op de ODA- en non-ODA programma’s voor internationaal ondernemen.
Artikel 2
De uitgaven voor milieu en klimaat worden met EUR 10 mln verlaagd, met name vanwege vertragingen in een project in de Grote Meren-regio.
Artikel 4
Het reguliere budget voor noodhulp (sub-artikel 4.1) wordt verhoogd met EUR 13,3 mln. Voor de missie van het Nederlandse Joint Support Ship Karel Doorman bij de bestrijding van ebola in West-Afrika is in 2014 EUR 6,8 mln vrijgemaakt. Daarnaast wordt EUR 1,5 mln beschikbaar gesteld voor anti-ebola initiatieven door ambassades in de regio en door de recent benoemde speciale gezant ebola. Tenslotte wordt vanuit sub-artikel 4.3 EUR 5 mln overgeheveld ten behoeve van noodhulp in Zuid-Soedan.
Vanuit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) wordt EUR 22,8 mln overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Defensie ter dekking van de kosten van de missie in Irak (sub-artikel 4.2).
Met het oog op de vele internationale crises besloot het kabinet afgelopen zomer EUR 570 mln extra beschikbaar te stellen voor een noodhulpfonds. Dit fonds is flexibel inzetbaar gedurende de kabinetsperiode (t/m 2017). In 2014 zal EUR 100 mln worden uitgegeven op het nieuwe sub-artikel 4.4.
Artikel 5
De verhoging van dit artikel betreft grotendeels een technische bijstelling. De mutatie wordt verklaard doordat de BNP-korting (die een gevolg is van de koppeling van het ODA-budget aan de geraamde ontwikkeling van het BNP) bij Najaarsnota voor EUR 60 miljoen is ingevuld. De nog te verdelen BNP-korting, die in de BHOS-begroting als een negatief bedrag wordt opgenomen op artikel 5.2, daalt daardoor van EUR 169 miljoen (Voorjaarsnota) naar EUR 109 miljoen (Najaarsnota), hetgeen leidt tot een verhoging van artikel 5.2.
Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Duurzame handel en investeringen Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Stand 2e suppletoire begroting 2014 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
|||
Verplichtingen |
947.055 |
995.053 |
819.374 |
1.814.427 |
||
Uitgaven: |
||||||
Programma-uitgaven totaal |
418.256 |
462.883 |
– 63.192 |
399.691 |
||
1.1 |
Versterkt internationaal handelssysteem, met aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen |
13.436 |
13.646 |
– 2.029 |
11.617 |
|
Bijdrage (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan WTO en OESO |
4.870 |
5.670 |
0 |
5.670 |
||
waarvan maatschappelijk verantwoord ondernemen |
5.970 |
4.870 |
– 2.276 |
2.594 |
||
Opdrachten |
||||||
waarvan beleidsondersteuning, evaluaties en onderzoek |
2.590 |
3.100 |
253 |
3.353 |
||
1.2 |
Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie en economische naamsbekendheid |
81.725 |
81.142 |
– 18.501 |
62.641 |
|
Subsidies |
||||||
waarvan Starters International Business (SIB)/ Programma Strategische Beurzen |
4.940 |
4.940 |
0 |
4.940 |
||
waarvan Partners for International Business (PIB) |
6.300 |
6.300 |
0 |
6.300 |
||
waarvan Transitiefaciliteit (TF)/ Demonstratiepojecten, Haalbaarheidsstudies en Kennisverwerving (DHK) |
15.000 |
15.000 |
– 4.000 |
11.000 |
||
waarvan Package4growth non-ODA |
3.000 |
3.000 |
0 |
3.000 |
||
waarvan Package4growth ODA |
5.140 |
5.140 |
– 3.140 |
2.000 |
||
waarvan Overig Programmatische Aanpak |
3.340 |
3.340 |
0 |
3.340 |
||
waarvan oude programma's (PSO/2g@there) |
2.710 |
1.500 |
0 |
1.500 |
||
Leningen |
||||||
waarvan Finance for International Business (FIB) |
5.870 |
5.870 |
– 5.870 |
0 |
||
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
||||||
waarvan Agenstchap NL |
27.560 |
27.560 |
0 |
27.560 |
||
waarvan NBSO's (via Agentschap NL) |
6.580 |
6.580 |
– 5.491 |
1.089 |
||
1.3 |
Versterkte private sector en een verbeterd investeringsklimaat in ontwikkelingslanden |
273.095 |
268.095 |
– 22.662 |
245.433 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan landenprogramma's ondernemingsklimaat |
22.500 |
22.500 |
– 10.941 |
11.559 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan transitiefaciliteit |
9.000 |
9.000 |
– 6.450 |
2.550 |
||
waarvan ORIO |
59.380 |
59.380 |
– 10.737 |
48.643 |
||
waarvan bedrijfsleveninstrumentarium |
71.540 |
71.540 |
– 12.972 |
58.568 |
||
waarvan PUM |
11.820 |
11.820 |
– 8.000 |
3.820 |
||
waarvan FMO |
||||||
waarvan Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid |
9.500 |
500 |
0 |
9.500 |
||
waarvan Initiatief Duurzame Handel en Solidaridad |
0 |
0 |
25.000 |
25.000 |
||
waarvan technische assistentie t.b.v. DGGF |
0 |
0 |
10.000 |
10.000 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan Wereldbank/WTO/Asian Development Bank |
23.500 |
23.500 |
– 4.846 |
18.654 |
||
waarvan International Finance Corporation |
6.630 |
6.630 |
– 3.539 |
3.091 |
||
waarvan Infrastructuur/PIDG |
11.600 |
11.600 |
0 |
11.600 |
||
waarvan International Labour Organization/partnerprogramma |
10.040 |
10.040 |
0 |
10.040 |
||
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
||||||
waarvan CBI |
25.000 |
25.000 |
0 |
25.000 |
||
waarvan Agentschap NL |
7.400 |
7.400 |
0 |
7.400 |
||
1.4 |
Dutch good growth fund: intensivering van ontwikkelingsrelevante investeringen in en handel met ontwikkelingslanden door het Nederlandse en het lokale bedrijfsleven, met de focus op het MKB |
50.000 |
100.000 |
– 20.000 |
80.000 |
|
programma's Dutch Good Growth Fund |
100.000 |
100.000 |
– 20.000 |
80.000 |
||
Ontvangsten |
9.315 |
9.315 |
– 5.870 |
3.445 |
||
1.10 |
Versterkt internationaal handelssysteem met aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen |
9.315 |
9.315 |
– 5.870 |
3.445 |
Verplichtingen
De stijging is grotendeels toe te rekenen aan het Dutch Good Growth Fund (DGGF) waarvoor de verplichting grotendeels in 2014 wordt aangegaan. Hetzelfde geldt voor de technische assistentie ten behoeve van het DGGF. Verder worden de programma’s van IDG en Solidaridad overgeheveld vanuit artikel 2 (voedselzekerheid) omdat zij inhoudelijk (verduurzaming handelsketens) beter onder private sector ontwikkeling passen.
Uitgaven
Artikel 1.1
De verlaging op dit sub-artikel betreft het budget voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Allereerst is sprake van een lagere behoefte bij de posten aan technische ondersteuning op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast wordt de technische assistentie op het terrein van Fair Trade in het vervolg gefinancierd vanuit het budget voor het CBI.
Artikel 1.2
De verlaging bestaat uit meerdere mutaties. Het budget voor de Netherlands Business Support Offices wordt neerwaarts bijgesteld met EUR 5,6 mln. Dit programma is reeds in 2013 bevoorschot. Tevens is sprake van een lagere liquiditeitsbehoefte (EUR 3,1 mln) voor ODA-programma’s voor internationaal ondernemen via onder meer de IBD en de OESO. De uitgaven voor het (non-ODA) instrument Finance for International Business zijn EUR 5,8 mln lager dan geraamd. Tenslotte wordt EUR 4 mln overgeheveld naar sub-artikel 1.3 voor technische assistentie ten behoeve van het DGGF.
Artikel 1.4
Het budget voor het Dutch Good Growth Fund (DGGF) wordt met EUR 20 mln verlaagd wegens een lagere liquiditeitsbehoefte. Het bedrag zal in latere jaren weer worden toegevoegd door middel van de eindejaarsmarge van het fonds; de totale omvang van het DGGF (EUR 700 mln) verandert dus niet.
Ontvangsten
Het betreft hier een begrotingsreserve die is gekoppeld aan het bedrijfsleveninstrument Finance for International Business (FIB). In 2014 zijn de uitgaven lager dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor wordt een lager bedrag aan de reserve onttrokken.
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Stand 2e suppletoire begroting 2014 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
|||
Verplichtingen |
709.650 |
586.199 |
– 7.711 |
578.488 |
||
Uitgaven: |
||||||
Programma-uitgaven totaal |
586.953 |
576.280 |
– 29.942 |
546.338 |
||
2.1 |
Toename van voedselzekerheid |
311.612 |
314.112 |
– 15.000 |
299.112 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan landenprogramma's voedselzekerheid |
162.000 |
162.000 |
– 13.651 |
148.349 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan internationaal onderwijsprogramma |
35.000 |
35.000 |
– 2.300 |
32.700 |
||
waarvan Agriterra |
12.000 |
12.000 |
0 |
12.000 |
||
waarvan Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid |
18.600 |
18.600 |
– 5.000 |
13.600 |
||
waarvan Producentenorganisaties |
0 |
0 |
12.900 |
12.900 |
||
waarvan International Fertilizer Development Center |
0 |
0 |
7.000 |
7.000 |
||
waarvan Global Agricultural Food Security Programme |
0 |
0 |
3.400 |
3.400 |
||
waarvan Global Land Tool Network |
0 |
0 |
2.700 |
2.700 |
||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
||||||
waarvan financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden |
||||||
waarvan Consultative Group on International Agricultural Research |
23.000 |
23.000 |
2.000 |
25.000 |
||
waarvan Initiatief Duurzame Handel en Solidaridad |
25.000 |
25.000 |
– 25.000 |
0 |
||
waarvan International Fund for Agricultural Development |
20.000 |
20.000 |
0 |
20.000 |
||
waarvan Partnerschapsprogramma FAO |
0 |
0 |
2.500 |
2.500 |
||
2.2 |
Verbeterd waterbeheer, drinkwater en sanitatie |
167.161 |
167.161 |
– 5.003 |
162.158 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
Landenprogramma's waterbeheer |
65.000 |
55.150 |
– 18.151 |
36.999 |
||
Landenprogramma's drinkwater en sanitatie |
45.300 |
55.150 |
4.546 |
59.696 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan Fonds Duurzaam Water |
11.700 |
11.700 |
0 |
11.700 |
||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
||||||
waarvan stroomgebiedbeheer via Wereldbank |
6.000 |
6.000 |
0 |
6.000 |
||
waarvan UNICEF WASH |
13.510 |
13.510 |
0 |
13.510 |
||
waarvan Water Supply and Sanitation Collaborative Council/UNOPS |
0 |
0 |
7.125 |
7.125 |
||
2.3 |
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen, tegengaan van klimaatverandering en vergrote weerbaarheid van bevolking tegen onafwendbare klimaatverandering |
108.180 |
95.007 |
– 9.939 |
85.068 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan Landenprogramma's klimaat- en milieubeleid |
30.720 |
25.720 |
– 10.428 |
15.292 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden |
14.400 |
14.400 |
– 10.400 |
4.000 |
||
waarvan HIVOS |
0 |
4.600 |
– 1.000 |
3.600 |
||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
||||||
waarvan Wereldbank |
20.000 |
23.000 |
0 |
23.000 |
||
waarvan DFID/Climate Development and Knowledge Network |
4.500 |
4.500 |
0 |
4.500 |
||
waarvan UNEP |
7.100 |
7.100 |
0 |
7.100 |
||
waarvan Least Developed Country Fund |
20.000 |
0 |
0 |
0 |
||
waarvan Global Environment Fund |
0 |
0 |
10.000 |
10.000 |
||
waarvan GIZ en DGOS |
0 |
4.227 |
1.800 |
6.027 |
Uitgaven
Artikel 2.3
De uitgaven voor milieu en klimaat worden met EUR 10 mln verlaagd, met name vanwege vertragingen in een project in de Grote Meren-regio. Voorts heeft het Acces to Energy Fund (AEF) van de FMO in 2014 een lagere liquiditeitsbehoefte van EUR 10 mln. Als gevolg van deze teruggave kan de bijdrage aan de zesde middelenaanvulling van het Global Environment Fund (GEF) deels reeds in 2014 worden voldaan.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Sociale vooruitgang Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Stand 2e suppletoire begroting 2014 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
|||
Verplichtingen |
486.048 |
649.161 |
– 16.835 |
632.326 |
||
Uitgaven: |
||||||
Programma-uitgaven totaal |
1.018.987 |
1.018.608 |
– 2.607 |
1.016.001 |
||
3.1 |
Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten voor iedereen en een halt aan de verspreiding van HIV/aids |
415.756 |
415.756 |
118 |
415.874 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan landenprogramma's SRGR |
82.540 |
82.540 |
– 127 |
82.413 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan SRGR-fonds |
42.000 |
42.000 |
0 |
42.000 |
||
waarvan Product Development Partnerships |
12.000 |
12.000 |
2.800 |
14.800 |
||
waarvan KPF Aids Fonds |
0 |
0 |
7.800 |
7.800 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan Unicef (SRGR) |
15.000 |
15.000 |
0 |
15.000 |
||
waarvan UNAIDS |
20.000 |
20.000 |
0 |
20.000 |
||
waarvan Global Fund to Fight Aids, Malaria and Tuberculosis |
75.000 |
75.000 |
0 |
75.000 |
||
waarvan UNFPA |
35.000 |
35.000 |
0 |
35.000 |
||
waarvan Global Programme to Enhance Reproductive Health Commodity Security via UNFPA |
48.000 |
48.000 |
– 15.000 |
33.000 |
||
waarvan Global Alliance for Vaccines and Immunisations |
43.000 |
43.000 |
0 |
43.000 |
||
waarvan WHO Partnership programma/WHO-PAHO |
16.220 |
16.220 |
0 |
16.220 |
||
waarvan Health Insurance Fund |
15.500 |
11.300 |
4.200 |
15.500 |
||
3.2 |
Gelijke rechten en kansen voor vrouwen |
44.985 |
44.832 |
– 252 |
44.580 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan landenprogramma's gelijke rechten en kansen voor vrouwen |
6.000 |
6.000 |
– 596 |
5.404 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan Funding Leadership and Opportunities for Women |
28.900 |
28.900 |
0 |
28.900 |
||
waarvan Nationaal Actie Plan 1325 |
4.000 |
4.000 |
0 |
4.000 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan UNWOMEN |
6.000 |
6.000 |
0 |
6.000 |
||
3.3 |
Versterkt maatschappelijk middenveld |
451.250 |
451.024 |
– 100 |
450.924 |
|
Subsidies |
||||||
waarvan Vakbondsmedefinancierings programma |
12.000 |
12.000 |
1.000 |
13.000 |
||
waarvan SNV programma |
55.000 |
55.000 |
– 2.000 |
53.000 |
||
waarvan Medefinancieringsstelsel |
382.000 |
382.000 |
1.000 |
383.000 |
||
3.4 |
Toename van het aantal goed opgeleide professionals, versterking van hoger- en beroepsonderwijsinstellingen en het bevorderen van beleidsrelevant onderzoek |
106.996 |
106.996 |
– 2.373 |
104.623 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan landenprogramma's hoger onderwijs |
4.000 |
4.000 |
1.000 |
5.000 |
||
waarvan landenprogramma's onderwijs algemeen |
22.300 |
22.300 |
– 5.879 |
16.421 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan internationale onderzoekprogramma's |
9.000 |
9.000 |
2.216 |
11.216 |
||
waarvan internationale hoger onderwijsprogramma's Niche en NFP |
36.500 |
36.500 |
0 |
36.500 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan Global Partnership for Education |
30.000 |
30.000 |
0 |
30.000 |
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Vrede en veiligheid voor ontwikkeling Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Stand 2e suppletoire begroting 2014 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
|||
Verplichtingen |
799.569 |
632.200 |
45.459 |
677.659 |
||
Uitgaven: |
||||||
Programma-uitgaven totaal |
692.469 |
494.667 |
80.502 |
575.169 |
||
4.1 |
Humanitaire hulp |
212.767 |
212.767 |
13.300 |
226.067 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan UNHCR |
33.000 |
40.000 |
0 |
40.000 |
||
waarvan UN-OCHA/CERF |
45.000 |
45.000 |
0 |
45.000 |
||
waarvan International Committee of the Red Cross |
25.000 |
33.000 |
0 |
33.000 |
||
waarvan Wereldvoedselprogramma |
36.000 |
36.000 |
0 |
36.000 |
||
waarvan UNRWA |
13.000 |
13.000 |
0 |
13.000 |
||
waarvan voor chronische en acute crises |
50.000 |
35.000 |
13.300 |
48.300 |
||
4.2 |
Budget Internationale Veiligheid; voorkomen en terugdringen van conflictsituaties |
250.000 |
22.798 |
– 22.798 |
0 |
|
waarvan crisisbeheersingsoperaties, incl. BSB, internationale criminaliteitsbestrijding, enablers, overigen |
171.000 |
21.198 |
– 21.198 |
0 |
||
waarvan opbouw regionale vredeshandhavingscapaciteit |
36.000 |
0 |
0 |
0 |
||
waarvan veiligheidssectorhervormingen en vredesopbouw |
43.000 |
1.600 |
– 1.600 |
0 |
||
4.3 |
Rechtstaatontwikkeling, wederopbouw, vredesopbouw, versterkte legitimiteit van democratische structuren en tegengaan van corruptie |
229.702 |
259.102 |
– 10.000 |
249.102 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan landenprogramma's wederopbouw |
136.070 |
136.070 |
– 10.000 |
126.070 |
||
waarvan centraal wederopbouw |
0 |
29.400 |
0 |
29.400 |
||
waarvan Midden-Amerika programma |
14.570 |
14.570 |
0 |
14.570 |
||
waarvan onderwijs in fragiele staten |
35.000 |
35.000 |
0 |
35.000 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan UNDP (BCPR) |
8.000 |
8.000 |
0 |
8.000 |
||
Subsidies |
||||||
waarvan politieke partijen-programma/gemeenteinitiatieven |
12.400 |
12.400 |
0 |
12.400 |
||
4.4 |
Noodhulpfonds |
0 |
0 |
100.000 |
100.000 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
4.20 |
Ontvangsten Budget Internationale Veiligheid |
0 |
0 |
Uitgaven
Artikel 4.2
Ter dekking van de kosten van de missie in Irak wordt EUR 22,8 mln overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Defensie.
Artikel 4.4
Met het oog op de vele internationale crises besloot het kabinet afgelopen zomer EUR 570 mln extra beschikbaar te stellen voor een noodhulpfonds. Dit fonds is flexibel inzetbaar gedurende de kabinetsperiode (t/m 2017). Voor 2014 leidt dit tot een verhoging van EUR 100 mln op dit nieuwe sub-artikel.
Beleidsartikel 5
Beleidsartikel 5 Versterkte kaders voor ontwikkeling Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting 2014 |
Stand 1e suppletoire begroting 2014 |
Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 |
Stand 2e suppletoire begroting 2014 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
|||
Verplichtingen |
425.637 |
217.552 |
200.633 |
418.185 |
||
Uitgaven: |
||||||
Programma-uitgaven totaal |
79.011 |
120.507 |
65.550 |
186.057 |
||
5.1 |
Versterkte multilaterale betrokkenheid |
189.317 |
191.117 |
5.459 |
196.576 |
|
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan UNDP |
27.500 |
27.500 |
0 |
27.500 |
||
waarvan UNICEF |
19.000 |
19.000 |
0 |
19.000 |
||
waarvan multilaterale banken en fondsen |
124.500 |
124.500 |
2.472 |
126.972 |
||
waarvan assistent-deskundigen programma |
9.000 |
9.000 |
0 |
9.000 |
||
5.2 |
Overig armoedebeleid |
– 119.306 |
– 79.610 |
60.091 |
– 19.519 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||
waarvan kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling |
7.000 |
7.000 |
0 |
7.000 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan schuldverlichting |
46.200 |
48.200 |
0 |
48.200 |
||
nog te verdelen i.v.m. wijzigingen BNP en/of toerekeningen |
– 206.400 |
– 168.704 |
60.000 |
– 108.704 |
||
5.3 |
Bijdrage aan migratie en ontwikkeling |
9.000 |
9.000 |
0 |
9.000 |
|
Subsidies |
||||||
diversen |
3.100 |
3.100 |
0 |
3.100 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||
waarvan UNHCR en IOM |
2.800 |
2.800 |
0 |
2.800 |
||
Bijdragen ZBO |
||||||
waarvan Dienst terugkeer en vertrek |
2.500 |
2.500 |
0 |
2.500 |
||
Ontvangsten |
86.715 |
86.715 |
20.000 |
106.715 |
||
5.20 |
Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen |
55.539 |
55.539 |
0 |
55.539 |
|
5.21 |
Ontvangsten OS |
31.176 |
31.176 |
20.000 |
51.176 |
|
5.22 |
Koersverschillen OS |
pm |
pm |
pm |
Verplichtingen
De mutatie betreft de Nederlandse bijdrage aan de 13e middelenaanvulling van het African Development Fund van de AfDB.
Uitgaven
Artikel 5.2
De mutatie betreft een technische bijstelling en wordt verklaard doordat de BNP-korting bij Najaarsnota voor EUR 60 miljoen is ingevuld. De nog te verdelen BNP-korting, die in de BHOS-begroting als een negatief bedrag wordt opgenomen op artikel 5.2, daalt daardoor van EUR 169 miljoen (Voorjaarsnota) naar EUR 109 miljoen (Najaarsnota), waardoor het saldo op het artikel stijgt.
Ontvangsten
De mutatie betreft ontvangsten uit restfondsen vanuit trustfunds van de Wereldbank.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34085-XVII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.