34 031 Wijziging van de Wet op het primair onderwijs en de Wet op de expertisecentra in verband met het regelen van de mogelijkheid een deel van het onderwijs te geven in de Engelse, Duitse of Franse taal

P BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 november 2024

Met deze brief stel ik u op de hoogte van de voortgang van de wijziging van het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal. Op 18 december 20231 heb ik u geïnformeerd over het besluit van mijn ambtsvoorganger om het wettelijk toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal te wijzigen van 15 procent naar maximaal 50 procent.2 Conform de toezegging in 2015 aan de leden Van Bijsterveld (CDA) en Kops (PVV)3, bent u hiervan op de hoogte gesteld en heeft u de resultaten van de pilot tweetalig primair onderwijs ontvangen.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat onderwijs in het Engels, Frans of Duits (tot maximaal 50 procent van de onderwijstijd) een positief effect heeft op de taalvaardigheid, inclusief de Nederlandse taalvaardigheid en de rekenvaardigheid. De evaluatie van de pilot tweetalig primair onderwijs bevestigde dit.4 Daarom is besloten om de wettelijk toegestane onderwijstijd in een vreemde taal (Engels, Frans of Duits) te verruimen middels een wijziging van artikel 4.2 van het Inrichtingsbesluit WPO.

Bij dezen deel ik u mede dat de internetconsultatie voor de wijziging van het Inrichtingsbesluit WPO is gestart.

Ervan uitgaande dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd, wordt het proces om het toegestane percentage onderwijstijd in een vreemde taal te wijzigen voortgezet conform het reguliere proces van wijziging van het Inrichtingsbesluit WPO

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul


X Noot
1

Kamerstukken I 2023/24, 34 031, O.

X Noot
2

Kamerstukken II 2022/23, 31 293, nr. 691.

X Noot
3

T02151.

X Noot
4

Jenniskens, T. et al., (2022) Flankerend Onderzoek Pilot Tweetalig Primair Onderwijs, p. 77.

Naar boven