34 015 Wijziging van de Algemene Ouderdomswet, de Wet financiering sociale verzekeringen, de Participatiewet en de Wet op de huurtoeslag in verband met het toekennen van een inkomensondersteuning aan personen die een uitkering ontvangen op grond van de Algemene Ouderdomswet en intrekking van de Wet mogelijkheid koopkrachttegemoetkoming oudere belastingplichtigen

Nr. 8 AMENDEMENT VAN HET LID KROL

Ontvangen 4 december 2014

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel I wordt als volgt gewijzigd:

1. Na het opschrift van artikel I wordt ingevoegd:

De Algemene Ouderdomswet wordt als volgt gewijzigd:

A

2. In de aanhef (oud) vervalt: van de Algemene Ouderdomswet.

3. Na onderdeel A wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

B

Na artikel 64c wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 64d

Artikel 33a, tweede lid, is niet van toepassing op personen die op de dag voorafgaand aan de datum van inwerkingtreding van de wet van ... tot wijziging van de Algemene Ouderdomswet, de Wet financiering sociale verzekeringen, de Participatiewet en de Wet op de huurtoeslag in verband met het toekennen van een inkomensondersteuning aan personen die een uitkering ontvangen op grond van de Algemene Ouderdomswet en intrekking van de Wet mogelijkheid koopkrachttegemoetkoming oudere belastingplichtigen, Stb ..., recht hadden op een tegemoetkoming op grond van de Wet mogelijkheid koopkrachttegemoetkoming oudere belastingplichtigen of de Regeling koopkrachttegemoetkoming niet-KOB-gerechtigden met een AOW-pensioen.

Toelichting

De door de regering voorgestelde inkomensondersteuning aan personen die een uitkering ontvangen op grond van de AOW treft AOW-gerechtigden met een onvolledige AOW-opbouw. Het gaat om ongeveer 600.000 personen, die voor ongeveer de helft in Nederland wonen, en voor de andere helft in het buitenland.

Uit de systematiek van het wetsvoorstel volgt dat hoe lager de AOW-opbouw is, hoe groter de inkomenseffecten zijn. Ouderen voor wie de MKOB naar verhouding een groter deel van hun (totale) inkomen uitmaakt, worden het hardst getroffen. De inkomensachteruitgang als gevolg van de voorgestelde regeling bedraagt maximaal € 301,91 per jaar, en minima voelen dat het meest.

Indiener deelt niet de mening van de regering dat met de voorgestelde regeling sprake is van een proportionele maatregel, in het licht van de brede structurele houdbaarheidsproblematiek van de overheidsfinanciën.

Indiener is van mening dat met de relatief aanzienlijke inkomenseffecten, júist voor kleine AOW uitkeringen, sprake is van disproportionele aantasting van het basisrecht op de sociale verzekeringsuitkering. Het gaat hier om een eigendomsrecht op grond van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM).

Indiener is van mening dat het slechts in acht nemen van een overgangsperiode voor het ingaan van de nieuwe regeling het eigendomsrecht méér beperkt dan uit oogpunt van het algemeen belang noodzakelijk is.

Het amendement regelt dat de inkomensondersteuning AOW naar rato van de AOW-opbouw alléén gaat gelden voor nieuwe gevallen. Degenen die nu al in aanmerking komen voor de MKOB moeten straks ook in aanmerking komen voor inkomensondersteuning AOW die niet gerelateerd is aan de AOW-opbouw.

Krol

Naar boven