De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 11 Goed functionerende economie en markten worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 300 (x € 1.000).
II
In artikel 13 Een excellent ondernemersklimaat worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 300 (x € 1.000).
Toelichting
Via dit amendement wordt het voor TenderNed (artikel 11) begrote bedrag verlaagd met
€ 300 duizend ter dekking van een bedrag voor het Nederlands Bureau voor Toerisme
en Congressen (artikel 13).
Toerisme is een groeimarkt en een van de weinige sectoren die groei laat zien tijdens
de crisis, dat laten cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) dit jaar
zien. Met een additionele investering kunnen we in 2025 de 16 miljoen bezoekers naar
Nederland halen en daarmee zorgen voor een stijging van ruim 30% van de werkgelegenheid
in de sector en ruim 60% meer bestedingen. Zonder additionele publieke middelen kan
het potentieel niet volledig worden verzilverd en loopt ons land jaarlijks zo’n 750.000
gasten, € 600 miljoen aan bestedingen en bijna 4.000 banen mis.
Om Nederland als land op de kaart te zetten en te houden is gezamenlijke inspanning
nodig. Een individuele museumdirecteur of een hoteleigenaar kan dat niet alleen. Toeristen
kiezen vaak eerst voor het land en dan pas voor de bezienswaardigheden. Het promoten
van het land Nederland doet het NBTC.
De strategie van het NBTC, Holland Branding & Marketing Strategie (HBMS), beoogt duurzame
en intelligente groei door naast de populaire plekken ook minder bekende regio’s en
bezienswaardigheden nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van de toerist. Op
die manier worden huidige hotspots (zoals Amsterdam) ontlast en houden we ons land
leefbaar voor bewoners, geliefd bij bezoekers en winstgevend voor ondernemers door
betere capaciteitsbenutting door het land heen.
De beschikbare 300 duizend euro zal worden aangewend in het kader van HBMS. Daarmee
wordt een eerste, belangrijk signaal afgegeven m.b.t. de rijksbijdrage 2016 t/m 2019.
Een aantal concrete activiteiten zijn:
-
– Kunst- en cultuur: met additioneel budget kunnen we in 2015 de campagne KunstHolland
uitbreiden naar andere landen. Onlangs is dit project in Duitsland gestart. In vervolg
hierop wil de NBTC deze campagne graag uitbreiden naar andere landen zoals Frankrijk
en UK. Daarnaast het NBTC in Duitsland specifiek inzetten op het regionale culturele
aanbod. Zo kunnen we zorgen voor enerzijds hogere bestedingen en anderzijds meer bezoekers
in de regio.
-
– Culinair: ons land heeft te kampen met een zwak imago op culinair gebied. Onterecht,
aangezien ons land voldoende in huis heeft om een onderscheidende culinaire beleving
te kunnen bieden aan toeristen. Om de beter bestedende bezoeker aan te kunnen trekken
investeert het NBTC in het culinaire imago van Nederland. Met additioneel budget kunnen
de regio’s samen met het NBTC met hun eigen culinaire specialiteit en streekproducten
extra bezoekers aantrekken.
-
– Tot slot biedt een additionele investering in het NBTC de mogelijkheid de potentie
van nieuwe markten te onderzoeken waaronder Mexico, Turkije en Zuid-Korea. Landen
met een aanhoudende economische vooruitgang, waar consumenten steeds meer te besteden
hebben en het uitgaande toerisme een enorme procentuele groei doormaakt.
De dekking wordt gevonden door het bedrag voor TenderNed te verlagen. Het bedrag van
€ 6,857 mln voor PIANOo/TenderNed is buitengewoon hoog aangezien slechts een wettelijke
verplichting tot het publiceren van alle aanbestedingen en het bijhouden van statistieken
bestaat. Marktpartijen geven aan die taak voor € 500.000 te kunnen realiseren. TenderNed
investeert ook in niet-wettelijke taken zoals onder andere het bouwen en ontwikkelen
van systemen voor inschrijfmodules en onderhands aanbesteden, waarmee TenderNed met
algemene middelen een ongelijk speelveld creëert.
Gesthuizen