Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2014
Op 29 september jl. heeft de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken mijn reactie gevraagd
op het dodelijke ongeluk dat zich heeft voorgedaan tijdens het motor-evenement in
Haaksbergen op zondag 28 september. Verzocht is om, met in achtneming van de lopende
onderzoeken en de verantwoordelijkheid van de lokale overheid, desgewenst in overleg
met de Minister van Veiligheid en Justitie, u te informeren over de regels en richtlijnen
waarbinnen evenementen met voertuigen zoals in Haaksbergen zijn ingezet, mogen worden
georganiseerd. Op 10 november 2014 (Kamerstuk 34 000 VII, nr. 29) heb ik uw commissie bericht dat het niet mogelijk was om binnen de daarvoor gestelde
termijn een reactie te geven, aangezien ik de gemeente Haaksbergen – alvorens u van
een antwoord te voorzien – om ambtsbericht heb gevraagd. Inmiddels heeft de gemeente
mij op 20 november jl. een ambtsbericht doen toekomen. Mede op basis hiervan informeer
ik u als volgt.
De verlening van evenementenvergunningen is een gemeentelijke aangelegenheid. Er is
een breed scala van wet- en regelgeving dat een rol kan spelen bij de advisering en
besluitvorming over evenementen. De belangrijkste bepalingen zijn doorgaans opgenomen
in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente. De APV is een verordening
op grond van de Gemeentewet. De vergunning voor een evenement moet worden aangevraagd
op grond van de APV. Naast de specifieke evenementenartikelen zijn er vaak ook andere
artikelen uit de APV van belang, bijvoorbeeld wanneer sprake is van een feest met
muziek of het houden van een wedstrijd op de openbare weg. Het grootste deel van de
bepalingen in de APV is gebaseerd op de autonome gemeentelijke verordenende bevoegdheid.
Dit betekent dat in de APV genoemde bepalingen met betrekking tot het houden van evenementen
per gemeente kunnen verschillen. De gemeente kan zelf bepalen voor welke activiteiten
een vergunning moet worden aangevraagd. Hiernaast kan zij aan een vergunning of ontheffing
op grond van de APV voorschriften verbinden. Ook andere regelgeving kan van toepassing
zijn bij de vergunningverlening van evenementen. Hierbij valt te denken aan de Algemene
wet bestuursrecht, de Gemeentewet, de Warenwet, de Wet geluidhinder, de Drank- en
Horecawet en de Wet op de Ruimtelijke ordening. Tot slot kan de gemeente een bepaald
beleid hanteren ten aanzien van de verlening van evenementenvergunningen.
Voor het organiseren van evenementen met voertuigen zoals die in Haaksbergen zijn
ingezet, gelden in beginsel geen andere bepalingen en geldt voor de vergunningverlening
hetzelfde als hierboven over de verlening van evenementenvergunningen in zijn algemeenheid
is opgemerkt.
Daarnaast zijn er brancheregels opgesteld door de internationale organisatie «Monster
Truck Racing Association» (hierna: MTRA).1 Aangezien de MTRA een private organisatie is, zijn de door deze organisatie gestelde
regels en normen niet bindend. De door de MTRA opgestelde voorschriften hebben onder
andere betrekking op het terrein waar het evenement plaatsvindt, de plaats van de
toeschouwers in relatie tot de rijrichting van een monstertruck en de eisen die gesteld
worden aan de chauffeur van een dergelijk voertuig.
Voor de volledigheid vermeld ik tenslotte dat naar de toedracht van het tragische
ongeval in de gemeente Haaksbergen op dit moment verschillende onderzoeken lopen,
onder andere van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en het Openbaar Ministerie.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk