34 000 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2015

Nr. 40 AMENDEMENT VAN HET LID DIK-FABER C.S.

Ontvangen 26 november 2014

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 13 Spoorwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 7.500 (x € 1.000).

II

In artikel 13 Spoorwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 7.500 (x € 1.000).

Toelichting

Met dit amendement wordt een bijdrage geleverd aan een korte termijn oplossing voor het tekort aan capaciteit op de Valleilijn (Amersfoort-Barneveld-Ede-Wageningen). Door de sterke groei van het aantal passagiers in de afgelopen jaren moeten steeds vaker reizigers op het perron achterblijven, met name tijdens de spitsuren. Deze groei zet ook de komende jaren naar verwachting onverminderd door.

De Valleilijn is niet alleen van belang voor de regio Food Valley, maar heeft ook een belangrijke functie voor het hoofdrailnet als omleidingsroute bij verstoringen op Utrecht Centraal. De lijn is op de eindpunten een belangrijke feeder voor het hoofdrailnet.

Omdat er nog onvoldoende financiering is voor de door de regio gewenste infrastructurele uitbreidingen die nodig zijn voor het verhogen van de frequentie naar een kwartierdienst wordt momenteel met de vervoerder en de regio gesproken over het verlengen van de treinen in de spits om zo de verdere groei van het aantal reizigers op de korte termijn op te vangen en de drukke corridor Amersfoort-Utrecht te ontlasten. Hiervoor zullen drie extra treinstellen aangeschaft moeten worden (met een aanschafprijs van rond € 6 miljoen) en zal de energievoorziening moeten worden uitgebreid (kosten € 4 miljoen).

Concreet wordt met dit amendement € 7,5 miljoen beschikbaar gesteld voor een korte termijn oplossing voor de Valleilijn. Dekking voor dit amendement wordt gevonden binnen het resterende budget van het programma Beter Benutten. Binnen dit programma is 90 miljoen euro gereserveerd voor regionaal spoor (onderdeel 13.03.04).

Het Rijk kan met dit budget een derde van de kosten voor haar rekening nemen van de inzet van langere treinen. De exploitatiekosten zullen in dat geval door de regio worden gedragen. Indien hierover binnen enkele maanden overeenstemming wordt bereikt kunnen de verlengde treinen binnen twee jaar de gewenste extra capaciteit opleveren.

Dik-Faber De Boer Hoogland

Naar boven