Artikel I van het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
In onderdeel C wordt artikel 5 als volgt gewijzigd:
1. Het zesde lid wordt vernummerd tot het zevende lid.
2. Na het vijfde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
6. De vergunning is niet overdraagbaar.
3. In het zevende lid (nieuw) wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van
onderdeel e door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
f. de verplichtingen van de vergunninghouder.
B
In onderdeel P komt artikel 31a, tweede lid, te luiden:
2. De vergunning tot het organiseren van kansspelen op afstand wordt voor bepaalde
tijd verleend en is niet overdraagbaar.
C
In onderdeel P wordt in artikel 31m, onder vernummering van het vijfde tot het zesde
lid, een lid ingevoegd, luidende:
5. De vergunninghouder stelt gegevens en analyses als bedoeld in het eerste lid geanonimiseerd
beschikbaar voor onderzoek naar kansspelverslaving.
Toelichting
A en B (artikelen 5, zesde en zevende lid, en 31a, tweede lid)
Deze wijzigingen strekken er toe dat in de wet uitdrukkelijk wordt opgenomen dat de
vergunning niet overdraagbaar is. Het was aanvankelijk de bedoeling de niet-overdraagbaarheid
van de vergunning tot het organiseren van kansspelen op afstand, waarop in de memorie
van toelichting reeds nader is ingegaan, in het Besluit kansspelen op afstand te regelen.
Bij nader inzien verdient het de voorkeur dit op wetsniveau te regelen. In genoemd
besluit worden nadere regels gesteld over de overgang van de vergunning, anders dan
door overdracht. Ook voor de vergunning tot het organiseren van een goede doelen loterij
geldt dat zij niet overdraagbaar is. De niet-overdraagbaarheid van de vergunning tot
het organiseren van een speelcasino zal in het voorstel tot wijziging van de Wet op
de kansspelen in verband met de modernisering van het speelcasinoregime, ook op wetsniveau
worden geregeld.
De voorschriften die aan de vergunningen tot het organiseren van goede doelen loterijen
(artikel 3 Wok) zijn verbonden, bevatten onder meer verplichtingen voor de vergunninghouder.
De aanvulling van artikel 5, zevende lid, strekt er toe buiten twijfel te stellen
dat ook in de algemene maatregel van bestuur met een regeling voor de verlening, schorsing
en intrekking van vergunningen voor goede doelen loterijen verplichtingen voor de
vergunninghouder worden opgenomen.
C (artikel 31m, vijfde lid)
De wetenschap op het gebied van kansspelverslaving is volop in ontwikkeling. Houders
van een vergunning tot het organiseren van kansspelen op afstand worden op grond van
artikel 4a van de Wet op de kansspelen in het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie
kansspelen verplicht een verslavingspreventiebeleid te ontwikkelen, te implementeren
en te onderhouden dat aan een aantal minimumeisen moet voldoen. Zij moeten hun verslavingspreventiebeleid
implementeren en onderhouden in samenwerking met deskundigen op het gebied van de
verslavingszorg, zodat blijvend gewaarborgd is dat recente wetenschappelijke inzichten
op dit gebied snel in de praktijk worden gebracht. De wetenschap op het gebied van
kansspelverslaving is echter nog volop in ontwikkeling. In de virtuele omgeving waarin
kansspelen op afstand worden georganiseerd worden veel elektronische data vergaard
over onder meer de persoonskenmerken (zoals leeftijden) van de spelers, hun speelpatronen
en hun reacties op interventies door de vergunninghouders. Dergelijke data zijn van
belang voor wetenschappelijk onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe wetenschappelijke
inzichten in problematisch speelgedrag, de ontwikkeling van op de speler toegespitste
interventiemethoden om de ontwikkeling van het recreatieve naar een problematisch
speelgedrag zo veel mogelijk te voorkomen. Het voorgestelde vijfde lid van artikel 31m
verplicht de vergunninghouders de spelersgegevens en hun analyses daarvan geanonimiseerd
beschikbaar te stellen voor onderzoek naar kansspelverslaving.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff