Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 33977 nr. 14 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 33977 nr. 14 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 februari 2016
Op 13 november 2014 heb ik met de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer een algemeen overleg gevoerd over de stand van zaken in de accountancysector (Kamerstuk 33 977, nr. 5). In deze brief informeer ik u over de stand van zaken ten aanzien van de verschillende wetgevingstrajecten.
De benodigde wijzigingen in verband met de implementatie van Europese wetgeving1worden opgenomen in het wetsvoorstel Implementatiewet wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen.
In mijn brief van 25 september 20142 heb ik een aantal aanvullende maatregelen aangekondigd. Deze maatregelen worden opgenomen in een wetsvoorstel Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties. Deze maatregelen worden in een apart wetsvoorstel opgenomen, omdat in een implementatieregeling geen andere regels mogen worden opgenomen dan voor de implementatie noodzakelijk zijn.3
Gelet op de toezegging aan uw Kamer is het steeds de bedoeling geweest beide wetsvoorstellen op hetzelfde moment in te dienen. De wetsvoorstellen konden dan gelijktijdig door uw Kamer worden behandeld. Het wetsvoorstel Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties vergt echter meer tijd. Het is nu niet langer mogelijk de wetsvoorstellen gelijktijdig te behandelen, zonder dat de implementatietermijn van de richtlijn en de verordening overschreden wordt. Daarom worden de twee wetsvoorstellen nu los van elkaar ingediend.
De richtlijn en de verordening dienen per 17 juni 2016 geïmplementeerd te zijn in nationale wet- en regelgeving. Ik streef er naar het wetsvoorstel Implementatiewet wijzigingsrichtlijn en verordening wettelijke controles jaarrekeningen binnen enkele weken bij uw Kamer in te dienen, zodat de behandeling van dit wetsvoorstel het voorjaar plaats kan vinden.
Het wetsvoorstel Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties is geconsulteerd in de periode van 7 juli 2015 tot 10 augustus 2015 via www.internetconsultatie.nl. Op deze consultatie hebben in totaal vijftien partijen gereageerd. De reacties gaven aanleiding tot nader overleg en bestudering. De verwerking van de reacties heeft daardoor enige tijd in beslag genomen.
Op de website www.internetconsultatie.nl wordt op korte termijn een feedback statement geplaatst, zodat voor belanghebbenden duidelijk is op welke wijze in het wetsvoorstel rekening is gehouden met de consultatiereacties.
Na de wetgevingstoets en de verdere benodigde interdepartementale afstemming zal ik het wetsvoorstel in het voorjaar voor advies voorleggen aan de Raad van State. Het advies kan dan worden verwacht in de zomer van 2016. Ik streef er naar het wetsvoorstel direct na het zomerreces in te dienen bij uw Kamer. Indien de behandeling van het wetsvoorstel verder volgens planning verloopt, dan kan het vervolgens in het voorjaar van 2017 behandeld worden in de Eerste Kamer. Op dit moment is de beoogde inwerkingtredingsdatum van de Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties dan 1 juli 2017.
In het wetsvoorstel Wet aanvullende maatregelen accountantsorganisaties is ook een geschiktheidstoets opgenomen. De verwachting is dat de AFM straks in totaal ongeveer 115 personen dient te toetsen op geschiktheid. Het gaat om een intensieve toets die zorgvuldig moet worden uitgevoerd. Dat kost tijd. Er is bovendien pas een wettelijke basis voor de toets na inwerkintreding van het wetsvoorstel. Daarom is het noodzakelijk om een overgangsrecht in het wetsvoorstel op te nemen.
In het wetsvoorstel wordt vastgelegd dat zittende dagelijks beleidsbepalers en bestuurders (van het in Nederland gevestigde onderdeel van het netwerk waar het beleid overwegend wordt bepaald) tot zes maanden na de inwerkingtreding van het wetsvoorstel geacht worden geschikt te zijn, behoudens tussentijdse herbenoeming. Voor personen die belast zijn met het interne toezicht geldt een overgangstermijn van twaalf maanden.
Dit neemt niet weg dat accountantsorganisaties die vaart willen maken met de implementatie van verbetermaatregelen al voor de inwerkingtreding van de wet verzoeken voor geschiktheidstoetsing in kunnen dienen bij de AFM. Overigens kan ook voor het verlopen van de overgangsperiode een onderzoek naar de geschiktheid worden ingesteld door de AFM. Daarvoor is van belang dat feiten of omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Ik hoop uw Kamer voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem
Richtlijn 2014/56/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen (PbEU 2014, L 158) en Verordening (EU) nr. 537/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende specifieke eisen voor de wettelijke controles van financiële overzichten van organisaties van openbaar belang (PbEU 2014, L 158).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33977-14.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.