Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-XVIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-XVIII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. |
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
1 |
B. |
Begrotingstoelichting |
2 |
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
De beleidsartikelen |
2 |
3. |
Baten-lastenagentschappen |
8 |
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:
• de begrotingsstaat van Wonen en Rijksdienst;
• de begrotingsstaat inzake de agentschappen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en agentschappen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2014. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2014 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk is een programma-begroting en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen bij de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 maart 2014.
Beleidsartikel 1 Woningmarkt
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
3.101.815 |
110.078 |
3.211.893 |
61.017 |
33.460 |
– 6.940 |
– 18.940 |
|
Uitgaven: |
3.031.676 |
110.078 |
3.141.754 |
61.017 |
33.460 |
– 6.940 |
– 18.940 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
7% |
||||||
1.1 |
Betaalbaarheid |
3.024.498 |
109.078 |
3.133.576 |
60.377 |
31.460 |
– 8.940 |
– 20.940 |
Subsidies |
29.958 |
– 7.080 |
22.878 |
– 4.008 |
– 5.243 |
– 5.874 |
– 6.144 |
|
Beleidsprogramma betaalbaarheid |
29 |
– 20 |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bevordering eigen woningbezit |
27.323 |
– 5.675 |
21.648 |
– 2.840 |
– 4.025 |
– 4.556 |
– 4.826 |
|
Eigen woningenregelingen |
1.365 |
– 1.365 |
0 |
– 1.068 |
– 1.068 |
– 1.068 |
– 1.068 |
|
Woonconsumentenorganisaties |
1.241 |
– 20 |
1.221 |
– 100 |
– 150 |
– 250 |
– 250 |
|
Opdrachten |
1.076 |
180 |
1.256 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
Beleidsprogramma betaalbaarheid |
1.076 |
180 |
1.256 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
|
Inkomensoverdracht |
2.980.244 |
116.400 |
3.096.644 |
61.960 |
34.160 |
– 5.440 |
– 17.440 |
|
Huurtoeslag |
2.980.244 |
116.400 |
3.096.644 |
61.960 |
34.160 |
– 5.440 |
– 17.440 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
1.797 |
– 1.797 |
0 |
1.050 |
1.168 |
999 |
1.269 |
|
Beleidsprogramma betaalbaarheid (Agentschap NL) |
1.797 |
– 1.797 |
0 |
1.050 |
1.168 |
999 |
1.269 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
10.440 |
375 |
10.815 |
375 |
375 |
375 |
375 |
|
Huurcommissie |
10.125 |
375 |
10.500 |
375 |
375 |
375 |
375 |
|
Overige uitvoeringsinstanties |
315 |
0 |
315 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
983 |
1.000 |
1.983 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige uitvoeringsinstanties |
983 |
1.000 |
1.983 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1.2 |
Onderzoek en kennisoverdracht |
7.178 |
1.000 |
8.178 |
640 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
Subsidies |
1.811 |
0 |
1.811 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Samenwerkende kennisinstellingen e.a. |
1.811 |
0 |
1.811 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
5.367 |
1.000 |
6.367 |
640 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
|
Onderzoek en kennisoverdracht |
5.367 |
1.000 |
6.367 |
640 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
|
Ontvangsten: |
471.230 |
19.100 |
490.330 |
25.000 |
29.800 |
31.300 |
31.300 |
Subsidies
Bevordering eigen woningbezit (BEW)
Uit de vijfjaarlijkse inkomenstoets blijkt dat de BEW regeling een hoger percentage intrekkingen kent dan eerder werd verondersteld. Dit leidt tot een herziening van de BEW raming en de raming van de uitvoeringskosten.
Eigen woningregelingen
Het budget voorde uitvoering van de regeling Bevorderen Eigen Woningbezit en de Eigen Woningregeling door RVO (voormalig Agentschap NL) wordt overgeheveld naar het centrale instrument «bijdrage baten-lastendiensten» op artikel 2.
Inkomensoverdracht
Huurtoeslag
Bij de huurtoeslag is voor de jaren 2014 – 2016 sprake van tekorten die vanaf 2017 omslaan in meevallers. De tekorten worden vooral veroorzaakt door de effecten van het in het begrotingsakkoord 2014 opgenomen terugdraaien van de afschaffing van de fiscale aftrek voor specifieke zorgkosten (vanwege de doorwerking hiervan op het belastbare inkomen) en de doorwerking van de economische ontwikkeling. Belangrijkste oorzaak van de meevallers in latere jaren zijn de huurprijzen die minder snel zullen stijgen, door een bijgestelde inflatie, dan eerder werd verwacht. Per saldo is er over de beschouwde periode echter nog sprake van een tekort van gemiddeld € 11 mln. per jaar. Daarnaast is sprake van een overschrijding van € 96,9 mln. op de huurtoeslag in 2013.
De dekking van de tekorten wordt binnen de huurtoeslag gezocht. Dit resulteert vanaf 2015 in een aanpassing van de huurtoeslag van 31,0 mln. per jaar.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Beleidsprogramma betaalbaarheid (Agentschap NL)
Zie de toelichting bij Eigen Woningregelingen
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Overige uitvoeringsinstanties
In navolging van het advies van de Ombudsman om huurders te informeren over het gebruik van inkomensgegevens door de Belastingdienst voor de uitvoering van de inkomensafhankelijke huurverhoging zijn er extra uitvoeringskosten bij de Belastingdienst.
Opdrachten
Onderzoek en kennisoverdracht
Actuele gegevens over de ontwikkelingen op de woningmarkt zijn noodzakelijk ter ondersteuning en doorrekening van het beleid. Daarbij is de periodiciteit van de WoON (WoonOnderzoek Nederland) teruggebracht naar drie jaar om de door de Kamer gevraagde jaarrapportages te kunnen leveren.
Beleidsartikel 2 Woonomgeving en bouw
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
176.364 |
7.266 |
183.630 |
1.568 |
985 |
1.700 |
0 |
|
Uitgaven: |
176.384 |
7.266 |
183.650 |
51.568 |
985 |
1.700 |
0 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
45% |
54% |
||||||
2.1 |
Energie en bouwkwaliteit |
162.975 |
– 566 |
162.409 |
50.021 |
– 54 |
400 |
– 1.300 |
Subsidies |
136.500 |
3.625 |
140.125 |
51.260 |
560 |
400 |
– 1.300 |
|
Beleidsprogramma bouwregelgeving |
0 |
600 |
600 |
200 |
200 |
200 |
200 |
|
Energiebesparing verhuurders |
0 |
600 |
600 |
400 |
300 |
200 |
– 1.500 |
|
Innovatieregelingen gebouwde omgeving |
1.000 |
2.785 |
3.785 |
360 |
0 |
0 |
0 |
|
Revolverend fonds EGO |
135.000 |
0 |
135.000 |
50.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Tijdelijke regeling blok voor blok |
500 |
– 360 |
140 |
300 |
60 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
26.475 |
– 4.191 |
22.284 |
– 1.239 |
– 614 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma Energiebesparing |
24.339 |
– 4.154 |
20.185 |
– 1.201 |
– 577 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma bouwregelgeving |
2.136 |
– 37 |
2.099 |
– 38 |
– 37 |
0 |
0 |
|
2.2 |
Woningbouwproductie |
9.635 |
7.668 |
17.303 |
1.453 |
577 |
0 |
0 |
Subsidies |
25 |
0 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma woningbouwproductie |
25 |
0 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
863 |
0 |
863 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma woningbouwproductie |
863 |
0 |
863 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
8.747 |
7.668 |
16.415 |
1.453 |
577 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma woningbouwproductie (Agentschap NL) |
8.747 |
7.668 |
16.415 |
1.453 |
577 |
0 |
0 |
|
2.3 |
Kwaliteit woonomgeving |
3.774 |
164 |
3.938 |
94 |
462 |
1.300 |
1.300 |
Subsidies |
20 |
415 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beleidsprogramma woonomgeving e.a. |
20 |
415 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
3.754 |
– 251 |
3.503 |
94 |
462 |
1.300 |
1.300 |
|
Beleidsprogramma woonomgeving e.a. |
3.754 |
– 251 |
3.503 |
94 |
462 |
1.300 |
1.300 |
|
Ontvangsten: |
91 |
0 |
91 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies
Innovatieregelingen gebouwde omgeving
Budgetneutrale herschikking om uitfinanciering van in 2013 aangegane verplichtingen binnen het innovatieprogramma gebouwde omgeving (FES IAGO) op het juiste instrument en in de juiste fasering te doen plaatsvinden.
Revolverend Fonds EGO
De start van het Nationaal Energiebesparingfonds is in 2013 vertraagd. De eerste betaling aan het fonds heeft begin 2014 plaatsgevonden. De in 2013 gereserveerde € 50 mln. schuift door naar 2015.
Opdrachten
Beleidsprogramma Energiebesparing
Binnen het beleidsprogramma Energiebesparing is incidenteel extra budget vrijgemaakt ter uitvoering van het in september 2013 gesloten Energieakkoord voor duurzame groei. De uitvoering is in handen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, voormalig AgentschapNL). De verantwoording van de uitvoeringskosten vindt plaats op artikelonderdeel 2.2 «bijdragen baten-lastenagentschappen».
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Beleidsprogramma woningbouwproductie
(agentschap NL)
Ter uitvoering van het Energieakkoord voor duurzame groei wordt incidenteel extra budget vrijgemaakt voor de opdracht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Opdrachten
Beleidsprogramma woonomgeving e.a.
Om de activiteiten binnen het beleidsprogramma woonomgeving te realiseren wordt het niveau van het in 2013 beschikbare budget gecontinueerd. Specifiek gaat het om maatregelen gericht op bevolkingsdaling en verminderen woonoverlast/woonveiligheid in het kader van de Huisvestingswet, de Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek en de Woningwet.
Beleidsartikel 3 Kwaliteit Rijksdienst
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
17.896 |
10.010 |
27.906 |
637 |
637 |
637 |
637 |
|
Uitgaven: |
17.896 |
10.010 |
27.906 |
637 |
637 |
637 |
637 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
57% |
46% |
||||||
3.1 |
Kwaliteit Rijksdienst |
17.896 |
10.010 |
27.906 |
637 |
637 |
637 |
637 |
Subsidies |
3.400 |
0 |
3.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidie A&O-fonds |
3.400 |
0 |
3.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
8.920 |
2.145 |
11.065 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bedrijfsvoering Rijk |
8.920 |
2.145 |
11.065 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
5.576 |
7.865 |
13.441 |
637 |
637 |
637 |
637 |
|
Arbeidsmarkt Communicatie |
5.576 |
637 |
6.213 |
637 |
637 |
637 |
637 |
|
Eigenaarsbijdrage |
0 |
7.228 |
7.228 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten: |
250 |
6.978 |
7.228 |
– 250 |
– 250 |
– 250 |
– 250 |
Opdrachten
Bedrijfsvoering Rijk
Dit betreft voornamelijk de bijdragen van de departementen voor de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) 2014.
Bijdrage aan baten- lastenagentschappen
Logius en SSC-ICT Haaglanden
Het eigen vermogen van Logius en SSC-ICT Haaglanden komt ultimo 2013 boven de maximaal toegestane 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar. Conform de Regeling Agentschappen wordt dit surplus afgeroomd door de eigenaar. De eigenaar is voornemens voor Logius dit surplus in te zetten om incidentele lasten te dekken van een aantal noodzakelijke maatregelen gericht op handhaving van een hoog niveau van beschikbaarheid en veiligheid van de digitale basisinfrastructuur. Voor SSC-ICT Haaglanden is de eigenaar voornemens dit surplus te laten terugvloeien naar de opdrachtgevers.
Ontvangsten
Dit betreft een correctieboeking tussen programma- en apparaatbudget in verband met juiste belasting voor de vaste poolers van de Algemene Bestuursdienst.
Beleidsartikel 6 Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Stand ontwerp begroting 2014 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
Mutaties 2017 |
Mutaties 2018 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: |
144.826 |
10.058 |
154.884 |
3.544 |
4.072 |
4.547 |
4.498 |
|
Uitgaven: |
144.826 |
10.058 |
154.884 |
3.544 |
4.072 |
4.547 |
4.498 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
0% |
3% |
||||||
6.1 |
Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting |
57.753 |
720 |
58.473 |
– 1.105 |
– 65 |
435 |
435 |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
57.753 |
720 |
58.473 |
– 1.105 |
– 65 |
435 |
435 |
|
Bijdrage aan Rgd voor huisv Koninklijk Huis, HoCoSta's en AZ |
37.905 |
370 |
38.275 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan Rgd voor monumenten |
10.195 |
0 |
10.195 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan Rgd voor rijkshuisvesting |
9.653 |
350 |
10.003 |
– 1.105 |
– 65 |
435 |
435 |
|
6.2 |
Beheer materiele activa |
87.073 |
9.338 |
96.411 |
4.649 |
4.137 |
4.112 |
4.063 |
Opdrachten |
9.679 |
3.000 |
12.679 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
|
Beheer en plankosten |
9.679 |
3.000 |
12.679 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
|
Bekostiging |
56.415 |
3.259 |
59.674 |
3.170 |
2.658 |
2.633 |
2.584 |
|
Zakelijke lasten |
56.415 |
3.259 |
59.674 |
3.170 |
2.658 |
2.633 |
2.584 |
|
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen |
20.979 |
3.079 |
24.058 |
– 21 |
– 21 |
– 21 |
– 21 |
|
Bijdrage RVOB |
20.979 |
3.079 |
24.058 |
– 21 |
– 21 |
– 21 |
– 21 |
|
Ontvangsten: |
116.841 |
4.970 |
121.811 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Opdrachten
Beheer en plankosten
Door de verslechterde vastgoedmarkt blijven panden langer in bezit van het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB). Hierdoor nemen de beheerskosten voor het RVOB toe met naar schatting € 1,5 mln. per jaar. Het RVOB dekt deze meeruitgaven uit verwachte meeropbrengsten van € 1,5 mln. uit erfpacht. Verder moet Park Sorghvliet worden gerenoveerd om de veiligheid van bezoekers in, maar ook rondom, het park te kunnen garanderen. Hierdoor wordt € 1,5 mln. aan extra uitgaven gerealiseerd.
Bekostiging
Zakelijke lasten
Het Kabinet heeft besloten om structureel budget over te hevelen van departementen naar BZK vanwege de centrale-loketfunctie voor zakelijke lasten die het RVOB sinds 2009 vervult. Hiermee wordt het RVOB naast reguliere zakelijke lasten als OZB ook verantwoordelijk voor overige zakelijke lasten. Uit de realisatiecijfers 2012 is gebleken dat de overige zakelijke lasten, sinds de invoering van de centrale loketfunctie bij het RVOB, zijn toegenomen. Dit leidde ertoe dat het RVOB de lasten niet meer binnen de bestaande middelen kon dekken.Met de structurele overheveling van de op de departementale begrotingen voor deze functie beschikbare middelen, is in dekking voorzien.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Bijdrage RVOB
Het resultaat van het RVOB over 2013 bedraagt € 3,1 mln. Het resultaat wordt via de moederbijdrage ingezet om de incidentele kosten te dekken die door de fusie tot RVB ontstaan. Dit betreft met name kosten op het gebied van ICT. Hiervoor is een extra opdracht door de eigenaar richting het RVOB verstrekt.
Ontvangsten
Door de verslechterde vastgoedmarkt blijven panden langer in bezit van het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB). Hierdoor nemen de beheerskosten voor het RVOB toe met naar schatting € 1,5 mln. per jaar. Het RVOB dekt deze meeruitgaven uit verwachte meeropbrengsten van € 1,5 mln. uit erfpacht.
De Regeling Agentschappen stelt dat het een baten-lastenagentschap is toegestaan een eigen vermogen aan te houden tot een bedrag van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaren. Met het resultaat van 2013 wordt het maximaal toegestane eigen vermogen met ca. 4,8 mln. overschreden. De eigenaar heeft besloten een deel van dat surplus nu in te zetten voor opdrachten bij Logius voor het moederdepartement met een generieke impact.
De verwerking van deze mutatie heeft geen invloed op het kasstroomoverzicht.
Baten-lastenagentschap Logius, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
34.977 |
3.600 |
38.577 |
Omzet overige departementen |
45.408 |
– 1.800 |
43.608 |
Omzet derden |
10.885 |
10.885 |
|
Rentebaten |
0 |
0 |
|
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|
Totaal baten |
91.270 |
1.800 |
93.070 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
91.064 |
1.800 |
92.864 |
– personele kosten |
28.230 |
630 |
28.860 |
– wv eigen personeel |
15.527 |
630 |
16.157 |
– wv externe inhuur |
12.704 |
12.704 |
|
– materiële kosten |
62.834 |
1.170 |
64.004 |
– wv apparaat ICT |
2.000 |
0 |
2.000 |
– wv bijdrage SSO's |
2.000 |
2.000 |
|
Rentelasten |
25 |
25 |
|
Afschrijvingskosten |
1.381 |
1.381 |
|
– materieel |
1.381 |
1.381 |
|
– wv apparaat ICT |
1.381 |
1.381 |
|
– immaterieel |
0 |
0 |
|
Overige lasten |
0 |
0 |
|
– dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
|
– bijzondere lasten |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
92.470 |
1.800 |
94.270 |
Saldo van baten en lasten |
– 1.200 |
0 |
– 1.200 |
Omzet
De omzetverhoging is het gevolg van het dekken van incidentele lasten van een aantal noodzakelijke maatregelen gericht op handhaving van een hoog niveau van beschikbaarheid en veiligheid van de digitale basisinfrastructuur van de voorzieningen van Logius.
Toelichting Lasten
De extra opdrachten leiden ook tot een aanpassing aan de lastenkant.
De Regeling Agentschappen stelt dat het een baten-lastenagentschap is toegestaan een eigen vermogen aan te houden tot een bedrag van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaren. Met het resultaat van 2013 wordt het maximaal toegestane eigen vermogen met ca. 2,4 mln. overschreden. Met de eigenaar en opdrachtgevers is afgesproken het surplus in 2014 terug te geven door middel van een tariefverlaging op de basisdienstverlening voor 2014.
Baten-lastenagentschap FMH, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
15.143 |
2.193 |
17.336 |
Omzet overige departementen |
88.882 |
2.373 |
91.255 |
Omzet derden |
0 |
0 |
0 |
Rentebaten |
0 |
0 |
0 |
Vrijval voorzieningen |
20 |
0 |
20 |
Bijzondere baten |
0 |
0 |
0 |
Totaal baten |
104.045 |
4.566 |
108.611 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
97.224 |
7.119 |
104.343 |
– personele kosten |
28.777 |
4.869 |
33.646 |
– wv eigen personeel |
25.899 |
1.853 |
27.752 |
– wv externe inhuur |
2.878 |
3.016 |
5.894 |
– materiële kosten |
68.447 |
2.250 |
70.697 |
– wv apparaat ICT |
2.128 |
– 234 |
1.894 |
– wv bijdrage SSO's |
7.458 |
13.242 |
20.700 |
Rentelasten |
424 |
125 |
549 |
Afschrijvingskosten |
6.376 |
– 286 |
6.090 |
– materieel |
6.376 |
– 286 |
6.090 |
– wv apparaat ICT |
0 |
0 |
0 |
– immaterieel |
0 |
0 |
0 |
Overige lasten |
20 |
0 |
20 |
– dotaties voorzieningen |
20 |
0 |
20 |
– bijzondere lasten |
0 |
0 |
0 |
Totaal lasten |
104.045 |
6.958 |
111.002 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
– 2.391 |
– 2.391 |
Omzet
De mutatie in de omzet van het moederdepartement is naast de tariefverlaging met name het gevolg van de ingebruikname van de Turfmarkt. FMHaaglanden beschikte bij het opstellen van de ontwerpbegroting niet over ervaringscijfers. De kosten voor de nutsvoorzieningen (werkelijke kosten) waren niet meegenomen in de ontwerpbegroting en op basis van de realisatiecijfers over 2013 bleek een bijstelling van de kosten voor de basisdienstverlening noodzakelijk te zijn. Ook de aansluiting van het Rijksbedrijvencentrum (RBC) in Rijswijk was niet meegenomen omdat bij het opstellen van de ontwerpbegroting onvoldoende informatie beschikbaar om de financiële impact te kunnen bepalen.
De mutatie in de omzet van de overige departementen is naast de tariefverlaging met name het gevolg van de aansluiting van het RBC en de beoogde aansluiting van het Ministerie van Algemene Zaken. Voor deze aansluitingen was bij het opstellen van de ontwerpbegroting onvoldoende informatie beschikbaar om de financiële impact te kunnen bepalen.
Lasten
De toename in de omzet leidt ook tot een toename in de kosten.
Externe inhuur
FMH kiest ervoor te werken met een flexibele schil om in te kunnen spelen op de groei en de krimp die optreedt als gevolg van de uitvoering Masterplan Den Haag. Tevens zijn er de komende periode veel grote projecten zoals verhuizingen, aansluitingen van nieuwe klanten etc.
Bijdrage SSO’s
Bij de ontwerpbegroting is voor de bijdrage aan de SSO’s alleen rekening gehouden met de bijdrage ten behoeve van het apparaat van FMH. Echter de SSO’s zijn ook leveranciers voor de dienstverlening van FMH aan de departementen, zoals RBO voor de beveiliging en IPKD voor de koeriersdiensten. Dit is in deze begroting zichtbaar gemaakt.
Baten-lastenagentschap FMH, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Kasstroomoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2014 |
11.235 |
– 3.844 |
7.391 |
2. |
Totaal operationele kasstroom |
4.981 |
– 1.302 |
3.679 |
Totaal investeringen (–/–) |
– 8.400 |
2.300 |
– 6.100 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 8.400 |
2.300 |
– 6.100 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
0 |
0 |
0 |
|
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
0 |
0 |
|
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 4.981 |
1.062 |
– 3.919 |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
8.400 |
– 2.300 |
6.100 |
|
4. |
Totaal financieringskasstroom |
3.419 |
– 1.238 |
2.181 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4) |
11.235 |
– 4.084 |
7.151 |
De afname bij investeringen heeft betrekking op de vervangingsinvesteringen.
Omschrijving Generiek Deel |
begroting |
stand 1e suppletoire begroting |
---|---|---|
2014 |
2014 |
|
Verloop tarieven basisdienstverlening (norm 2011=100) |
119 |
97,5 |
Omzet per productgroep |
104.025 |
108.591 |
– Basis |
86.453 |
86.703 |
– Basis+ |
7.474 |
5.972 |
– Maatwerk |
3.190 |
2.203 |
– Werkelijk |
6.619 |
10.878 |
– Overige opbrengsten |
289 |
2.836 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) |
451 |
471 |
Saldo van baten en lasten (%) |
0% |
– 2% |
Klanttevredenheid (KTO) |
Tevreden |
Tevreden |
Medewerkers (MTO) |
Tevreden |
Tevreden |
De eenheid werkplek krijgt door het nieuwe werken een andere definitie. Deze definitie wordt vastgesteld in het Interdepartementale Commissie Facilitaire Zaken en Huisvesting (ICFH). De aanpassing van de definitie zal invloed hebben op de index «verloop tarieven basisdienstverlening».
SSC-ICT Haaglanden is de nieuwe naam van voorheen SSC-ICT Den Haag. Op voorspraak van het programma Compacte Rijksdienst 7 (CRD-7) heeft het kabinet besloten te komen tot één Shared Service Center ICT Haaglanden onder het Ministerie van BZK.
Doel hiervan is de realisatie van één ICT-dienstverlener voor de ICT-werkplekken in de Haagse beleidskernen en daaraan nauw verbonden uitvoeringsorganisaties. Met de overgang van het baten-lastenagentschap GDI naar het Ministerie van BZK is een eerste stap gezet richting één Shared Service Center ICT. Met ingang van 1 januari 2015 wordt GDI opgeheven en gaan de medewerkers en middelen over naar SSC-ICT Haaglanden. In oktober 2013 is de dienstverlening reeds uitgebreid met het Ministerie van Financiën., hetgeen als mutatie in deze 1e suppletoire begroting is verwerkt.
Baten-lastenagentschap SSC ICT, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
28.400 |
0 |
28.400 |
Omzet overige departementen |
88.800 |
10.078 |
98.878 |
Omzet derden |
0 |
0 |
|
Rentebaten |
0 |
0 |
|
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|
Totaal baten |
117.200 |
10.078 |
127.278 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
99.300 |
8.078 |
107.378 |
– personele kosten |
45.400 |
4.121 |
49.521 |
– wv eigen personeel |
22.000 |
7.471 |
29.471 |
– wv externe inhuur |
23.300 |
– 3.350 |
19.950 |
– materiële kosten |
53.900 |
3.957 |
57.857 |
– wv apparaat ICT |
47.200 |
3.957 |
51.157 |
– wv bijdrage SSO's |
2.800 |
2.800 |
|
Rentelasten |
1.400 |
1.400 |
|
Afschrijvingskosten |
16.500 |
2.000 |
18.500 |
– materieel |
16.500 |
2.000 |
18.500 |
– wv apparaat ICT |
16.500 |
16.500 |
|
– immaterieel |
0 |
0 |
|
Overige lasten |
0 |
0 |
0 |
– dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
|
– bijzondere lasten |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
117.200 |
10.078 |
127.278 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
Als gevolg van de invlechting van de ICT organisatie van het Ministerie van Financiën stijgt de omzet met € 10,078 mln. en neemt de bezetting met 28 fte toe.
De totale operationele kasstroom is in de 1e suppletoire begroting € 10 mln. neerwaarts bijgesteld. Deze was aanvankelijk te hoog ingeschat.
Het investeringsprogramma en daarmee het beroep op de leenfaciliteit stijgen ten opzichte van de begroting met € 8,821 mln. Dit houdt verband met de benodigde investeringen voor het overheidsdatacenter voor de Haagse beleidskernen en de uitbreiding van het verzorgingsgebied met het Ministerie van Financiën.
Anders dan bij de begroting verwacht, werd de vervaldatum van de aflossing van de bij aanvang als agentschap verkregen conversielening net voor de jaarwisseling gesteld. Vanwege de dalende aflossingsreeks resulteert deze «vervroegde» aflossing in lagere resterende aflossingen.
Baten-lastenagentschap SSC ICT, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Kasstroomoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2014 |
4.980 |
18.134 |
23.114 |
2. |
Totaal operationele kasstroom |
16.520 |
– 10.000 |
6.520 |
Totaal investeringen (–/–) |
– 18.800 |
– 8.821 |
– 27.621 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 18.800 |
– 8.821 |
– 27.621 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
0 |
0 |
0 |
|
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
0 |
0 |
|
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 16.500 |
3.656 |
– 12.844 |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
18.800 |
8.821 |
27.621 |
|
4. |
Totaal financieringskasstroom |
2.300 |
12.477 |
14.777 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4) |
5.000 |
11.790 |
16.790 |
begroting |
stand 1e suppletoire begroting |
|
---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel |
2014 |
2014 |
Taakstellende tariefverlaging |
– 1,50% |
– 1,50% |
Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief, exclusief datacenter) |
1.840 |
1.840 |
Totale omzet per product of dienst |
117.200 |
127.278 |
generiek (infrastructuur, rijksportaal en samenwerkfunctionaliteit, ODC DH km2) |
14.100 |
14.100 |
gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering + hosting |
71.100 |
81.178 |
specifiek (plusdiensten en maatwerk) |
32.000 |
32.000 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) |
342 fte |
370 |
Saldo van baten en lasten (%) |
0% |
0% |
Klanttevredenheid (KTO) |
7 |
7 |
Medewerkerteverdenheid (MTO) |
7 |
7 |
Omschrijving Specifiek Deel – ICT Diensten |
2014 |
2014 |
Beschikbaarheid (betrouwbaarheid) basisfunctionaliteit |
98% |
98% |
Geleverd binnen gestelde termijn |
90% |
90% |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd |
90% |
90% |
Kwaliteit beantwoorden vragen |
||
beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd |
95% |
95% |
direct beantwoorden helpdeskvragen |
80% |
80% |
Het baten-lasten-agentschap GDI is leverancier van gemeenschappelijke en specifieke ICT-diensten aan met name het Ministerie van VenJ en het Ministerie van BZK. Op voorspraak van het programma Compacte Rijksdienst 7 (CRD-7) heeft het kabinet besloten te komen tot één Shared Service Center ICT Haaglanden onder het Ministerie van BZK.
Doel daarvan is de realisatie van één ICT-dienstverlener voor de ICT-werkplekken in de Haagse beleidskernen en daaraan nauw verbonden uitvoeringsorganisaties. Met de overgang van het baten-lasten-agentschap GDI naar het Ministerie van BZK is een eerste stap gezet richting één Shared Service Center ICT. Met ingang van 1 januari 2015 wordt GDI opgeheven en gaan de medewerkers en middelen over naar SSC-ICT Haaglanden.
Vanaf 1 januari 2014 biedt GDI haar diensten aan onder de naam «SSC-ICT Haaglanden, Eenheid Pijler 2». SSC-ICT, EP2 draagt zorg voor de levering van standaard DWR-werkplekken, de ontwikkeling en het beheer van extra beveiligde werkplekken (dit laatste als Rijksbrede voorziening), bestuursneutrale applicaties (ERP, ECM,WFM, IdM) en het ketenbeheer voor de ondersteuning van primaire processen. Per 1 april 2014 valt ook het Ministerie van AZ onder het verzorgingsgebied van SSC-ICT, EP2.
Met de mutaties in de 1e suppletoire begroting 2014 wordt invulling gegeven aan de overgang naar het Ministerie van BZK. Gewijzigde prognoses in baten en lasten ten gevolge van uitbreiding van bestaande, dan wel nieuwe dienstverlening welke op ten tijde van de ontwerpbegroting 2014 nog niet bekend waren, en de mutaties in baten en lasten ten gevolge van de overkomst van de ICT-dienstverlening van Ministerie van AZ, welke per 01-04-2014 bij SSC-ICT EP2 is onderbracht, zijn hierin verwerkt.
Baten-lastenagentschap GDI, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
45.800 |
– 44.664 |
1.136 |
Omzet overige departementen |
1.192 |
55.320 |
56.512 |
Omzet derden |
0 |
0 |
0 |
Rentebaten |
0 |
0 |
0 |
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
Bijzondere baten |
0 |
0 |
0 |
Totaal baten |
46.992 |
10.656 |
57.648 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
39.155 |
11.355 |
50.510 |
– personele kosten |
27.469 |
9.943 |
37.412 |
– wv eigen personeel |
14.798 |
4.274 |
19.072 |
– wv externe inhuur |
12.671 |
5.669 |
18.340 |
– materiële kosten |
11.686 |
1.412 |
13.098 |
– wv apparaat ICT |
9.926 |
– 218 |
9.708 |
– wv bijdrage SSO's |
1.760 |
0 |
1.760 |
Rentelasten |
100 |
42 |
142 |
Afschrijvingskosten |
7.737 |
– 741 |
6.996 |
– materieel |
7.737 |
– 741 |
6.996 |
– wv apparaat ICT |
7.658 |
– 909 |
6.749 |
– immaterieel |
0 |
0 |
0 |
Overige lasten |
0 |
0 |
0 |
– dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
– bijzondere lasten |
0 |
0 |
0 |
Totaal lasten |
46.992 |
10.656 |
57.648 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
Baten-lastenagentschap GDI, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Kasstroomoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2014 |
16 |
2.699 |
2.715 |
2. |
Totaal operationele kasstroom |
6.075 |
– 4.530 |
1.545 |
|
Totaal investeringen (–/–) |
– 700 |
– 7.675 |
– 8.375 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
3. |
Totaal investeringskasstroom |
– 700 |
– 7.675 |
– 8.375 |
|
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
0 |
0 |
0 |
|
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
0 |
0 |
|
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 4.260 |
883 |
– 3.377 |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
700 |
7.675 |
8.375 |
4. |
Totaal financieringskasstroom |
– 3.560 |
8.558 |
4.998 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4) |
1.831 |
– 948 |
883 |
Omschrijving Generiek Deel |
begroting |
stand 1e suppletoire begroting |
---|---|---|
2014 |
2014 |
|
Gemiddeld uurtarief |
102 |
102 |
Verbetering kostprijzen infrastructuurcomponenten |
1% |
1% |
Verbetering kostprijzen werkplekcomponenten |
1% |
1% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) |
199 |
242 |
Aantal externe fte's |
75 |
114 |
Aantal externe fte's in % van totale fte's |
27% |
34% |
Saldo van baten en lasten (%) |
0% |
0% |
Omschrijving Specifiek Deel – ICT Diensten |
begroting |
stand 1e suppletoire begroting |
Beschikbaarheid systemen |
98,0% |
98,0% |
Betrouwbaarheid dienstverlening |
96,0% |
96,0% |
Resultaat benchmarkvergelijking |
2% |
2% |
Klanttevredenheid |
7 |
7 |
De Regeling Agentschappen stelt dat het een baten-lastenagentschap is toegestaan een eigen vermogen aan te houden tot een bedrag van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaren. Met het resultaat van 2013 wordt het maximaal toegestane eigen vermogen met ca. 3,1 mln. overschreden. Met de eigenaar is afgesproken het surplus in 2014 in te zetten ten behoeve van een deel van de opstartkosten voor het RVB i.o. Deze incidentele kosten ontstaan door het fusietraject en liggen vooral op het gebied van ICT.
De verwerking van deze mutatie heeft geen invloed op het kasstroomoverzicht.
Baten-lastenagentschap RVOB, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht
(1) |
(2) |
(3)=(2)-(1) |
|
---|---|---|---|
Omschrijving |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
20.979 |
3.100 |
24.079 |
Omzet overige departementen |
100 |
0 |
100 |
Omzet derden |
1.350 |
0 |
1.350 |
Rentebaten |
20 |
0 |
20 |
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
Bijzondere baten |
0 |
0 |
0 |
Totaal baten |
22.449 |
3.100 |
25.549 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
21.949 |
0 |
21.949 |
– personele kosten |
15.453 |
0 |
15.453 |
– wv eigen personeel |
15.053 |
0 |
15.053 |
– wv externe inhuur |
400 |
0 |
400 |
– materiële kosten |
6.496 |
0 |
6.496 |
– wv apparaat ICT |
1.400 |
0 |
1.400 |
– wv bijdrage SSO's |
750 |
0 |
750 |
Rentelasten |
0 |
0 |
0 |
Afschrijvingskosten |
312 |
0 |
312 |
– materieel |
287 |
0 |
287 |
– wv apparaat ICT |
233 |
0 |
233 |
– immaterieel |
25 |
0 |
25 |
Overige lasten |
0 |
3.100 |
3.100 |
– dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
– bijzondere lasten |
0 |
3.100 |
3.100 |
Totaal lasten |
22.261 |
3.100 |
25.361 |
Saldo van baten en lasten |
188 |
0 |
188 |
Omschrijving Generiek Deel |
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
---|---|---|---|
Kostprijzen per product (* € 1) |
|||
Pacht |
600 |
600 |
|
Huur |
709 |
709 |
|
Erfpacht |
491 |
491 |
|
Medegebruik/overig |
436 |
436 |
|
Zakelijke lasten |
273 |
273 |
|
Omzet per productgroep (* € 1.000) |
|||
Homogene producten |
10.622 |
10.622 |
|
Heterogene producten |
11.827 |
3.100 |
14.927 |
Totale omzet |
22.449 |
3.100 |
25.549 |
Aandeel directe uren |
62% |
62% |
|
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces |
1320 |
1320 |
|
FTE-totaal (excl. externe inhuur), begrotingssterkte |
242,1 |
242,1 |
|
Mate van kostendekkendheid |
100% |
100% |
|
Saldo van baten en lasten (%) |
1% |
1% |
|
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) |
0,7 |
0,7 |
|
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek |
|||
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld |
0,8 |
0,8 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33940-XVIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.