Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-XVII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-XVII nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII);
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven van de begroting 2014 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) met EUR 122,7 miljoen te verlagen.
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2014 van hoofdstuk XVII van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking toegelicht. Ten slotte volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is aanzienlijk. Om de leesbaarheid te waarborgen worden daarom alleen de financiële instrumenten die meer dan 3 procent van het artikelonderdeel uitmaken opgenomen in de financiële tabel. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de stand van de Ontwerpbegroting 2014 op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden.
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):
Het voorstel is om de uitgaven voor 2014 te verlagen met EUR 122,7 miljoen. De belangrijkste reden voor deze verlaging is de overheveling van een deel van de middelen uit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) naar Defensie en Buitenlandse Zaken, conform de daarvoor afgesproken systematiek.
De verwachte ODA-prestatie stijgt in 2014 naar 0,61% (exclusief BIV en DGGF). Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door de toegenomen kosten van eerstejaars asielopvang, die uit het ODA-budget worden betaald. In 2014 wordt bij Voorjaarsnota een stijging van de asielkosten van EUR 88 miljoen verwerkt (van EUR 234 miljoen naar EUR 322 miljoen), die via een kasschuif in 2015 en 2016 uit het ODA-budget zal worden gecompenseerd. De verwachting is dat de asielkosten nog verder oplopen door de sterk stijgende instroom van asielzoekers uit Eritrea; hiervoor moet binnen het kabinet een oplossing worden gevonden. Bij de berekening van de verwachte ODA-prestatie is nog geen rekening gehouden met de nieuwe berekeningswijze van het BNP. Over de mogelijke gevolgen hiervan voor de begroting voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de ODA-prestatie zal de Kamer uiterlijk bij Miljoenennota 2015 nader worden geïnformeerd.
In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2014 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII), gevolgd door een toelichting per mutatie.
Artikel |
Mutatie |
|
---|---|---|
1 |
Duurzame handel en investeringen |
44,6 |
2 |
Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid |
– 10,7 |
4 |
Vrede en veiligheid voor ontwikkeling |
– 197,8 |
5 |
Versterkte kaders voor ontwikkeling |
41,5 |
Toelichting
Artikel 1
Door een kasschuif van 2016 naar 2014 wordt de storting in het Dutch Good Growth Fund (DGGF) in 2014 verhoogd van EUR 50 miljoen naar EUR 100 miljoen. Tevens wordt EUR 5 miljoen overgeheveld naar het mensenrechtenartikel op de begroting van Buitenlandse Zaken, ten behoeve van de bestrijding van kinderarbeid (onderdeel van het amendement-Voordewind).
Artikel 2
Vanwege de BNP-korting op het ODA-budget worden de uitgaven voor milieu en klimaat met EUR 13 miljoen verlaagd. Hiervan wordt EUR 5 miljoen bezuinigd op de landenprogramma’s van o.a. Indonesië en Rwanda. De resterende bezuiniging van EUR 8 miljoen wordt op centraal niveau ingevuld.
Artikel 4
De uitgaven op dit artikel worden per saldo met EUR 197,8 miljoen verlaagd. Dit saldo bestaat uit een verlaging van artikel 4.2 met EUR 227 miljoen als gevolg van de overheveling van middelen uit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) naar Defensie en Buitenlandse Zaken, alsmede een verhoging van artikel 4.3 met EUR 29,4 miljoen ten behoeve van centrale programma’s op het gebied van wederopbouw.
Artikel 5
De verhoging van dit artikel betreft grotendeels een technische bijstelling. De mutatie wordt verklaard doordat de BNP-korting bij Voorjaarsnota voor EUR 37 miljoen is ingevuld. De nog te verdelen BNP-korting, die in de BHOS-begroting wordt opgenomen op artikel 5.2, daalt daardoor van EUR 206 miljoen (Ontwerpbegroting) naar EUR 169 miljoen (Voorjaarsnota), hetgeen leidt tot een verhoging van artikel 5.2.
Bij de beantwoording van de Kamervragen over de begroting 2012 is toegezegd jaarlijks bij Voorjaarsnota een overzicht te geven van de budgetten van de hulprelaties-, overgangsrelaties- en exit-landen. Voor het jaar 2014 zijn de volgende budgetten goedgekeurd:
Bedragen x EUR 1.000 |
|
---|---|
2014 |
|
Hulprelatielanden |
|
Afghanistan |
23.158 |
Burundi |
26.750 |
Jemen |
18.910 |
Mali |
35.610 |
Palestijnse Autoriteit |
15.360 |
Rwanda |
45.430 |
Zuid-Soedan |
pm |
Totaal hulprelatielanden |
165.218 |
Overgangsrelatielanden |
|
Bangladesh |
57.122 |
Benin |
37.154 |
Ethiopië |
60.053 |
Ghana |
24.300 |
Indonesië |
25.863 |
Kenia |
25.460 |
Mozambique |
37.881 |
Oeganda |
23.110 |
Totaal overgangsrelatielanden |
290.943 |
Regionale programma's |
|
Afrika Grote Meren |
22.990 |
Hoorn van Afrika |
4.837 |
Midden Amerika |
14.567 |
Totaal regionale programma's |
42.394 |
Exitlanden |
|
Bolivia |
0 |
Bosnië & Herzegovina |
4.000 |
Burkina Faso |
0 |
Colombia |
6.740 |
Congo, Democratische Republiek |
1.063 |
Egypte |
280 |
Georgië |
0 |
Guatemala |
258 |
Kosovo |
589 |
Moldavië |
0 |
Mongolië |
100 |
Nicaragua |
0 |
Pakistan |
10.386 |
Senegal |
25 |
Soedan |
470 |
Suriname |
3.962 |
Tanzania |
507 |
Vietnam |
0 |
Zambia |
83 |
Zuid-Afrika |
5.025 |
Totaal exitlanden |
33.488 |
Totaal |
532.043 |
Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Duurzame handel en investeringen Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Stand suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
|||||
2014 |
2014 |
2014 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)= (1+2+3) |
|||||||
Verplichtingen |
992.055 |
– 45.000 |
47.998 |
995.053 |
18.698 |
– 140.677 |
– 5.602 |
– 25.602 |
||
Uitgaven: |
||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
463.256 |
– 45.000 |
44.627 |
462.883 |
52.417 |
– 74.558 |
– 19.031 |
2.098 |
||
1.1 |
Versterkt internationaal handelssysteem, met aandacht |
|||||||||
voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen |
13.436 |
210 |
13.646 |
– 200 |
– 75 |
452 |
452 |
|||
Bijdrage (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan WTO en OESO |
4.870 |
800 |
5.670 |
|||||||
waarvan maatschappelijk verantwoord ondernemen |
5.970 |
– 1.100 |
4.870 |
|||||||
Opdrachten |
||||||||||
waarvan beleidsondersteuning, eveluaties en onderzoek |
2.590 |
510 |
3.100 |
|||||||
1.2 |
Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie en |
|||||||||
economische naamsbekendheid |
81.725 |
– 583 |
81.142 |
2.617 |
5.517 |
517 |
1.646 |
|||
Subsidies |
||||||||||
waarvan Starters International Business (SIB)/ Programma Strategische Beurzen |
4.940 |
4.940 |
||||||||
waarvan Partners for International Business (PIB) |
6.300 |
6.300 |
||||||||
waarvan Transitiefaciliteit (TF)/ Demonstratiepojecten, Haalbaarheidsstudies en Kennisverwerving (DHK) |
15.000 |
15.000 |
||||||||
waarvan Package4growth non-ODA |
3.000 |
3.000 |
||||||||
waarvan Package4growth ODA |
5.140 |
0 |
5.140 |
|||||||
waarvan Overig Programmatische Aanpak |
3.340 |
3.340 |
||||||||
waarvan oude programma's (PSO/2g@there) |
2.710 |
– 1.210 |
1.500 |
|||||||
Leningen |
||||||||||
waarvan Finance for International Business (FIB) |
5.870 |
5.870 |
||||||||
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
||||||||||
waarvan Agenstchap NL |
27.560 |
27.560 |
||||||||
waarvan NBSO's (via Agentschap NL) |
6.580 |
0 |
6.580 |
|||||||
1.3 |
Versterkte private sector en een verbeterd investeringsklimaat |
|||||||||
in ontwikkelingslanden |
268.095 |
5.000 |
– 5.000 |
268.095 |
20.000 |
– 20.000 |
||||
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
waarvan landenprogramma's ondernemingsklimaat |
22.500 |
22.500 |
||||||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan transitiefaciliteit |
9.000 |
9.000 |
||||||||
waarvan ORIO |
59.380 |
59.380 |
||||||||
waarvan bedrijfsleveninstrumentarium |
71.540 |
71.540 |
||||||||
waarvan PUM |
11.820 |
11.820 |
||||||||
waarvan FMO |
||||||||||
waarvan Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid |
9.500 |
9.500 |
||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan Wereldbank/WTO/Asian Development Bank |
23.500 |
23.500 |
||||||||
waarvan International Finance Corporation |
6.630 |
6.630 |
||||||||
waarvan Infrastructuur/PIDG |
11.600 |
11.600 |
||||||||
waarvan International Labour Organization/partnerprogramma |
10.040 |
10.040 |
||||||||
Bijdragen aan baten-lastendiensten |
||||||||||
waarvan CBI |
25.000 |
25.000 |
||||||||
waarvan Agentschap NL |
7.400 |
7.400 |
||||||||
1.4 |
Dutch good growth fund: intensivering van ontwikkelings-relevante investeringen in en handel met ontwikkelingslanden door het Nederlandse en het lokale bedrijfsleven, met de focus op het MKB |
100.000 |
– 50.000 |
50.000 |
100.000 |
50.000 |
– 100.000 |
|||
programma's Dutch Good Growth Fund |
100.000 |
100.000 |
||||||||
Ontvangsten |
9.315 |
9.315 |
2.100 |
5.000 |
0 |
0 |
||||
1.10 |
Versterkt internationaal handelssysteem met aandacht voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen |
9.315 |
9.315 |
2.100 |
5.000 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven
Artikel 1.4
Door een kasschuif van 2016 naar 2014 wordt de storting in het Dutch Good Growth Fund (DGGF) in 2014 verhoogd van EUR 50 miljoen naar EUR 100 miljoen. Tevens wordt EUR 5 miljoen overgeheveld naar het mensenrechtenartikel op de begroting van Buitenlandse Zaken, ten behoeve van de bestrijding van kinderarbeid (onderdeel van het amendement-Voordewind c.s.).
Ontvangsten
Geen toelichting.
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Stand suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
|||||
2014 |
2014 |
2014 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)= (1+2+3) |
|||||||
Verplichtingen |
704.650 |
5.000 |
– 123.451 |
586.199 |
– 110.114 |
74.337 |
– 185.865 |
– 256.865 |
||
Uitgaven: |
||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
581.953 |
5.000 |
– 10.673 |
576.280 |
– 22.549 |
– 4.172 |
– 45.792 |
– 45.792 |
||
2.1 |
Toename van voedselzekerheid |
306.612 |
5.000 |
2.500 |
314.112 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
2.500 |
|
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
waarvan landenprogramma's voedselzekerheid |
162.000 |
162.000 |
||||||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan internationaal onderwijsprogramma |
30.000 |
5.000 |
35.000 |
|||||||
waarvan Agriterra |
12.000 |
12.000 |
||||||||
waarvan Faciliteit Duurzaam Ondernemen en Voedselzekerheid |
18.600 |
18.600 |
||||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
||||||||||
waarvan financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden |
||||||||||
waarvan Consultative Group on International Agricultural Research |
23.000 |
23.000 |
||||||||
waarvan initiatief duurzame handel |
20.000 |
20.000 |
||||||||
waarvan International Fund for Agricultural Development |
20.000 |
20.000 |
||||||||
2.2 |
Verbeterd waterbeheer, drinkwater en sanitatie |
167.161 |
167.161 |
– 10.000 |
– 10.000 |
|||||
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
Landenprogramma's waterbeheer |
65.000 |
– 9.850 |
55.150 |
|||||||
Landenprogramma's drinkwater en sanitatie |
45.300 |
9.850 |
55.150 |
|||||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan Fonds Duurzaam Water |
11.700 |
11.700 |
||||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
||||||||||
waarvan stroomgebiedbeheer via Wereldbank |
6.000 |
6.000 |
||||||||
waarvan UNICEF WASH |
13.510 |
13.510 |
||||||||
waarvan International Council for Research in Agro Forestery |
8.000 |
8.000 |
||||||||
2.3 |
Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen, tegengaan van klimaatverandering en vergrote weerbaarheid van bevolking tegen onafwendbare klimaatverandering |
108.180 |
– 13.173 |
95.007 |
– 25.049 |
– 6.672 |
– 38.292 |
– 38.292 |
||
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
samenvoegen? |
waarvan Landenprogramma's klimaat- en milieubeleid |
30.720 |
– 5.000 |
25.720 |
||||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden |
14.400 |
14.400 |
||||||||
waarvan HIVOS |
4.600 |
4.600 |
||||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties |
||||||||||
waarvan Wereldbank |
20.000 |
3.000 |
23.000 |
|||||||
waarvan DFID/Climate Development and Knowledge Network |
4.500 |
4.500 |
||||||||
waarvan UNEP |
7.100 |
7.100 |
||||||||
waarvan Least Developed Country Fund |
20.000 |
– 20.000 |
0 |
|||||||
waarvan GIZ en DGOS |
4.227 |
4.227 |
Verplichtingen
Vanwege de BNP-korting die nog moet worden ingevuld, worden minder verplichtingen aangegaan.
Uitgaven
Artikel 2.3
De verlaging is een saldo van verschillende mutaties. Vanwege de BNP-korting met EUR 13 miljoen wordt het artikel verlaagd. EUR 5 miljoen wordt bezuinigd op de landenprogramma’s van o.a. Indonesië en Rwanda. Voor Indonesië is het budget teruggebracht naar een realistisch uitgavenniveau en in Rwanda zal het milieu- en klimaatbeleid geïntegreerd worden in het programma voor voedselzekerheid. Daarnaast vindt de geplande bijdrage aan het Least Developed Country Fund in 2014 geen doorgang. Daartegenover staan toegenomen bijdragen aan o.a. de Wereldbank en HIVOS.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Sociale vooruitgang Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Stand suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
|||||
2014 |
2014 |
2014 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)= (1+2+3) |
|||||||
Verplichtingen |
453.048 |
33.000 |
163.113 |
649.161 |
275.860 |
117.858 |
– 157.352 |
– 134.352 |
||
Uitgaven: |
||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
985.987 |
33.000 |
– 379 |
1.018.608 |
1.321 |
6.438 |
– 4.875 |
125 |
||
3.1 |
Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten voor iedereen en een halt aan de verspreiding van HIV/aids |
382.756 |
33.000 |
415.756 |
||||||
0 |
||||||||||
Bijdragenovereenkomst |
0 |
|||||||||
waarvan landenprogramma's SRGR |
82.540 |
82.540 |
||||||||
0 |
||||||||||
Subsidies |
0 |
|||||||||
waarvan SRGR-fonds |
42.000 |
42.000 |
||||||||
waarvan Product Development Partnerships |
12.000 |
12.000 |
||||||||
0 |
||||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
0 |
|||||||||
waarvan Unicef (SRGR) |
10.000 |
5.000 |
15.000 |
|||||||
waarvan UNAIDS |
20.000 |
20.000 |
||||||||
waarvan Global Fund to Fight Aids, Malaria and Tuberculosis |
55.000 |
20.000 |
75.000 |
|||||||
waarvan UNFPA |
35.000 |
35.000 |
||||||||
waarvan Global Programme to Enhance Reproductive Health Commodity Security via UNFPA |
48.000 |
48.000 |
||||||||
waarvan Global Alliance for Vaccines and Immunisations |
43.000 |
43.000 |
||||||||
waarvan WHO Partnership programma/WHO-PAHO |
16.220 |
16.220 |
||||||||
waarvan Health Insurance Fund |
15.500 |
– 4.200 |
11.300 |
|||||||
3.2 |
Gelijke rechten en kansen voor vrouwen |
44.985 |
– 153 |
4.832 |
231 |
156 |
125 |
125 |
||
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
waarvan landenprogramma's gelijke rechten en kansen voor vrouwen |
6.000 |
6.000 |
||||||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan Funding Leadership and Opportunities for Women |
28.900 |
28.900 |
||||||||
waarvan Nationaal Actie Plan 1325 |
4.000 |
4.000 |
||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan UNWOMEN |
6.000 |
6.000 |
||||||||
3.3 |
Versterkt maatschappelijk middenveld |
451.250 |
– 226 |
451.024 |
1.090 |
1.282 |
||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan Vakbondsmedefinancierings programma |
12.000 |
12.000 |
||||||||
waarvan SNV programma |
55.000 |
55.000 |
||||||||
waarvan Medefinancieringsstelsel |
382.000 |
382.000 |
||||||||
3.4 |
Toename van het aantal goed opgeleide professionals, versterking van hoger- en beroepsonderwijsinstellingen en het bevorderen van beleidsrelevant onderzoek |
106.996 |
106.996 |
5.000 |
– 5.000 |
|||||
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
waarvan landenprogramma's hoger onderwijs |
4.000 |
4.000 |
||||||||
waarvan landenprogramma's onderwijs algemeen |
22.300 |
22.300 |
||||||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan internationale onderzoekprogramma's |
9.000 |
9.000 |
||||||||
waarvan internationale hoger onderwijsprogramma's Niche en NFP |
36.500 |
36.500 |
||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan Global Partnership for Education |
30.000 |
30.000 |
Verplichtingen
De verhoging is een saldo van verschillende mutaties. Zoals in het jaarverslag 2013 gemeld is het verplichtingenbudget (EUR 165 miljoen) voor het Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria (GFATM) verschoven van 2013 naar 2014 omdat verplichtingen pas in 2014 worden aangegaan. In aanvulling hierop wordt voor het GFATM nog EUR 20 miljoen verplicht als onderdeel van het amendement-Voordewind c.s. Daarnaast worden o.a. minder verplichtingen aangegaan voor kennisplatforms (EUR 8 miljoen) en voor verplichtingen op het terrein van vrouwen en ontwikkeling (EUR 5 miljoen).
Uitgaven
Geen toelichting.
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Vrede en veiligheid voor ontwikkeling Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Stand suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
|||||
2014 |
2014 |
2014 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)= (1+2+3) |
|||||||
Verplichtingen |
792.569 |
7.000 |
– 167.369 |
632.200 |
29.619 |
– 138.891 |
– 46.161 |
– 46.611 |
||
Uitgaven: |
||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
685.469 |
7.000 |
– 197.802 |
494.667 |
43.350 |
0 |
0 |
0 |
||
4.1 |
Humanitaire hulp |
205.767 |
7.000 |
212.767 |
||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan UNHCR |
33.000 |
7.000 |
40.000 |
|||||||
waarvan UN-OCHA/CERF |
45.000 |
45.000 |
||||||||
waarvan International Committee of the Red Cross |
25.000 |
8.000 |
33.000 |
|||||||
waarvan Wereldvoedselprogramma |
36.000 |
36.000 |
||||||||
waarvan UNRWA |
13.000 |
13.000 |
||||||||
waarvan voor chronische en accute crises |
5. 000 |
– 15.000 |
35.000 |
|||||||
4.2 |
Budget Internationale Veiligheid; voorkomen en terugdringen van conflictsituaties |
250.000 |
– 227.202 |
22.798 |
43.350 |
|||||
waarvan crisisbeheersingsoperaties, incl. BSB, internationale criminaliteitsbestrijding, enablers, overigen |
171.000 |
– 149.802 |
21.198 |
|||||||
waarvan opbouw regionale vredeshandhavingscapaciteit |
36.000 |
– 36.000 |
0 |
|||||||
waarvan veiligheidssectorhervormingen en vredesopbouw |
43.000 |
– 41.400 |
1.600 |
|||||||
4.3 |
Rechtstaatontwikkeling, wederopbouw, vredesopbouw, versterkte legitimiteit van democratische structuren en tegengaan van corruptie |
229.702 |
29.400 |
259.102 |
||||||
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
waarvan landenprogramma's wederopbouw |
136.070 |
136.070 |
||||||||
waarvan centraal wederopbouw |
29.400 |
29.400 |
||||||||
waarvan Midden-Amerika programma |
14.570 |
14.570 |
||||||||
waarvan onderwijs in fragiele staten |
35.000 |
35.000 |
||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan UNDP (BCPR) |
8.000 |
8.000 |
||||||||
Subsidies |
||||||||||
waarvan politieke partijen-programma/gemeenteinitiatieven |
12.400 |
12.400 |
||||||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
25.500 |
25.500 |
0 |
||
4.20 |
Ontvangsten Budget Internationale Veiligheid |
0 |
25.500 |
25.500 |
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget met EUR 167 miljoen is een saldo van meerdere mutaties. Deze is in belangrijke mate het gevolg van de overheveling van middelen uit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) naar Defensie en Buitenlandse Zaken. Daartegenover staat een verhoging van het verplichtingenbudget voor noodhulp, onder andere voor het Wereldvoedselprogramma (EUR 72 miljoen) en UNHCR (EUR 33 miljoen).
Uitgaven
De uitgaven op dit artikel worden per saldo met EUR 197,8 miljoen verlaagd. Dit saldo bestaat uit een verlaging van artikel 4.2 met EUR 227 miljoen als gevolg van de overheveling van middelen uit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) conform de daarvoor afgesproken systematiek en een verhoging van artikel 4.3 met EUR 29,4 miljoen ten behoeve van centrale programma’s op het gebied van wederopbouw.
Artikel 4.1
De bijdrage aan de UNHCR is met EUR 7 miljoen verhoogd ten behoeve van hulp aan vluchtelingen uit Syrië en Soedan. De bijdrage aan het Rode Kruis is verhoogd met EUR 8 miljoen om beter en sneller in te kunnen springen bij acute noodsituaties. De reservering voor acute crises wordt met een gelijk bedrag naar beneden bijgesteld.
Artikel 4.2
Artikel 4.2 is het verdeelartikel voor het Budget Internationale Veiligheid (BIV). Dit artikel is per saldo verlaagd met EUR 227,2 mln. Dit saldo is als volgt tot stand gekomen:
Stand Ontwerpbegroting 2014 |
EUR 250,0 |
Toevoeging eindejaarsmarge Defensie |
EUR 58,5 |
Toevoeging eindejaarsmarge Buitenlandse Zaken |
EUR 33,8 |
Kasschuif voor geraamde ontvangsten van de VN voor de bijdrage voor MINUSMA |
EUR 25,5 |
Totaal beschikbaar |
EUR 367,8 |
Van dit bedrag wordt EUR 41,4 miljoen overgeheveld naar de begroting van Buitenlandse Zaken (V) voor activiteiten op het gebied van veiligheidssectorhervormingen, vredesopbouw, training en capaciteitsopbouw. Daarnaast wordt EUR 303,6 miljoen overgeheveld naar de begroting van Defensie voor crisisbeheersingsoperaties, beveiliging civielen in fragiele staten (BSB), training en capaciteitsopbouw, internationale criminaliteitsbestrijding en enablers. Het resterende bedrag van EUR 22,8 miljoen blijft beschikbaar binnen het BIV voor toekomstige activiteiten.
Artikel 4.3
De uitgaven worden met EUR 29,4 miljoen verhoogd ten behoeve van centrale programma’s op het gebied van wederopbouw.
Ontvangsten
In 2016 en 2017 worden teruggaven verwacht vanuit de Verenigde Naties voor kosten die vanuit het BIV worden gemaakt voor de MINUSMA-missie in Mali. Deze teruggaven worden via het Ministerie van Defensie ontvangen.
Beleidsartikel 5
Beleidsartikel 5 Versterkte kaders voor ontwikkeling Bedragen in EUR 1.000 |
Stand ontwerpbegroting |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Stand suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
VJN |
|||||
2014 |
2014 |
2014 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)= (1+2+3) |
|||||||
Verplichtingen |
425.637 |
0 |
– 208.085 |
217.552 |
– 11.945 |
46.474 |
– 71.400 |
47.100 |
||
Uitgaven: |
||||||||||
Programma-uitgaven totaal |
79.011 |
0 |
41.496 |
120.507 |
– 78.571 |
– 178.648 |
– 21.931 |
– 128.290 |
||
5.1 |
Versterkte multilaterale betrokkenheid |
189.317 |
1.800 |
191.117 |
1.800 |
11.800 |
– 8.200 |
– 8.200 |
||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan UNDP |
27.500 |
27.500 |
||||||||
waarvan UNICEF |
19.000 |
19.000 |
||||||||
waarvan middelenaanvulling multilaterale banken en fondsen |
124.500 |
124.500 |
||||||||
waarvan assistent-deskundigen programma |
9.000 |
9.000 |
||||||||
5.2 |
Overig armoedebeleid |
– 119.306 |
39 696 |
– 79 610 |
– 80 371 |
– 190 448 |
– 13 731 |
– 120 090 |
||
Bijdragenovereenkomst |
||||||||||
waarvan kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling |
7.000 |
7.000 |
||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan Schuldverlichting |
46.200 |
2.000 |
48.200 |
|||||||
nog te verdelen i.v.m. wijzigingen BNP en/of toerekeningen |
– 206.400 |
37.696 |
– 168.704 |
|||||||
5.3 |
Bijdrage aan migratie en ontwikkeling |
9.000 |
9.000 |
|||||||
Subsidies |
||||||||||
diversen |
3.100 |
3.100 |
||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties |
||||||||||
waarvan UNHCR en IOM |
2.800 |
2.800 |
||||||||
Bijdragen ZBO |
||||||||||
waarvan Dienst terugkeer en vertrek |
2.500 |
2.500 |
||||||||
Ontvangsten |
86.715 |
86.715 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
5.20 |
Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen |
55.539 |
55.539 |
|||||||
5.21 |
Ontvangsten OS |
31.176 |
31.176 |
|||||||
5.22 |
Koersverschillen OS |
pm |
pm |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt verlaagd als gevolg van de kortingen op de bijdragen aan m.n. een aantal multilaterale instellingen. Deze kortingen op verplichtingenniveau waren nog niet verwerkt in de ontwerpbegroting.
Uitgaven
Artikel 5.2
Van de totale mutatie van EUR 39,7 miljoen wordt EUR 2 miljoen verklaard door vertraging in de schuldverlichting aan Myanmar. De resterende mutatie wordt verklaard doordat de nog te verdelen BNP-korting, die in de begroting wordt opgenomen op artikel 5.2, bij Voorjaarsnota voor EUR 37,7 miljoen wordt ingevuld (n.b. de nog te verdelen korting daalt daardoor van EUR 206,4 mln naar EUR 168,7 mln, waardoor het saldo op het artikel stijgt).
Ontvangsten
Geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33940-XVII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.